Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Toetsenbord en muis worden niet herkend  (gelezen 8031 keer)

Offline ikke26

  • Lid
[OPGELOST] Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Gepost op: 2010/08/23, 19:30:18 »
Hallo, ik probeer Ubuntu 10.04 AMD64 op mijn pc te installeren. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd met wubi (dual-Boot). Het installeren is gelukt, alleen de muis en het toetsenbord werken niet. Ik gebruik normaal een Logitech MK300, deze werkt niet. Ik heb ook geprobeerd een oud ps/2 toetsenbord aan te sluiten, deze werkt ook in windows maar niet in Ubuntu. Ik denk dat dit met de chipset te maken heeft. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen. Ik heb ook al geprobeerd om normaal te installeren, dit lukt ook niet. Eerst werkt mijn toetsenbord wel, bij het opties selecteren(geheugentest, livecd, controle), maar daarna bij het venster voor taal selecteren niet meer, ook de muis werkt dan niet.

Systeem:

Acer Aspire M3641
CPU: Core 2 Quad Q8300
Chipset:Nvidia geforce 7100
Southbridge Nvidia nForce 630i
Geheugen: DDR2 4GB
HDD: 750GB
« Laatst bewerkt op: 2010/11/24, 13:44:17 door ikke26 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/23, 19:39:07 »
Wanneer je opstart (boot) vanaf de live CD, werkt het dan wel ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ikke26

  • Lid
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/24, 17:16:36 »
Ja, totdat ik in het grafische menu kom, bij het stuk waar je de muis moet gebruiken, en je taal moet selecteren.

Het menu waarbij je moet kiezen tussen installeren, controleren, e.d. werkt wel

Bij Wubi moet je alle gegevens in Windows invoeren, daarna start Ubuntu meteen op en krijg je het scherm voor aanmelden, hierbij kan ik ook geen toetsenbord/muis gebruiken
« Laatst bewerkt op: 2010/08/24, 18:51:32 door ikke26 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/24, 20:41:53 »
Sorry, ik zit klem, iemand andes een idee ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ikke26

  • Lid
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/24, 21:04:43 »
Ik kan ook USB niet gebruiken, Ik heb een paar keer cd livecd geboot, als ik een USB-stick inplug, wordt deze ook niet herkend, ik denk dus dat het aan de chipset ligt. De enige Linux-distributie die ik op dit moment ooit werkend heb gekregen is Puppy Linux, dat ik gebruikte toen Windows ernstig gecrasht was, als tijdelijk OS, deze distributie werkte wel goed.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/25, 10:02:12 »
Probeer eens de standaard 32 bit editie van Ubuntu?

Offline ikke26

  • Lid
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/25, 12:19:18 »
Probeer eens de standaard 32 bit editie van Ubuntu?
Geprobeerd, werkt ook niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/25, 12:26:01 »
Flits het BIOS van je moederbord eens naar de nieuwste versie:
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Offline ikke26

  • Lid
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/27, 11:17:29 »
BIOS is al nieuwste versie.

Offline ikke26

  • Lid
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/29, 15:31:20 »
Zou ik misschien op de een of andere manier de driver van Puppy Linux kunnen gebruiken? Want volgens mij is Puppy Linux gebaseerd op Debian, en Ubuntu ook.

Offline roeland

  • Lid
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/16, 14:08:36 »
Deze topic is gestopt en geeft geen oplossing.  Ik heb hetzelfde probleem.

ik heb twee PC´s:
1e PC dual boot Windows7 en Ubuntu 10.04 (geen problemen, behalve dat Windows 7 er mee op gehouden is, maar dat gebeurd meer bij Windows)
2de PC dual boot Windows XP en Ubuntu 10.10: muis en toetsenbord werken wel met de Live CD maar niet bij normaal opstarten, bij Windows XP werken muis en toetsenbord wel. Het toetstenbord werkt tot in het keuzemenu voor een besturingssysteem.

Tegelijk met de overstap op de 2de PC van Ubuntu 9.04 naar 10.10 had ik een KVM switch (DVI en muis en toetstenbord gekocht).  Aanvankelijk dacht ik dat het daaraan lag. 

Vanochtend heb ik van alles geprobeerd tot muis en toetsenbord direct aan de PC (zonder switch) aansluiten, maar onder 10.10 werken de muis en het toetstenbord niet.  De BIOS aanpassen (voorstel Pjotr) is niet mijn ´hobby´.  Heeft iemand hier al een verklaring voor? Anders ga ik maar terug 10.04.

Is een herinstallatie van 10.10 een oplossing (misschien is het probleem via een update inmiddels opgelost)?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline ikke26

  • Lid
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/24, 11:00:11 »
Je hebt niet hetzelfde probleem. Bij mij zit er waarschijnlijk iets in de driver, en bij mij werken 9.xx, 10.04 en 10.10 niet, ook Debian werkt niet. Dat zijn alle versies die ik heb geprobeerd. Vandaag was ik bezig om XBMC live te booten en hierbij had ik hetzelfde probleem. Alleen wordt dit verholpen door op te starten in "Safe mode", dan moet je vervolgens in de terminal inloggen, startx typen, zodat je in fluxbox komt, en dan rechtermuisknop, dan krijg je het menu, en dan xbmc kiezen. Op deze manier werkt xbmc live bij mij wel, en dit is ook op Debian gebaseerd, waar ik hetzelfde probleem had. Bestaat er ook een ISO waarbij ik op die manier kan booten en Ubuntu kan installeren in safe mode?

Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/24, 11:16:07 »
Heb je de alternate al geprobeerd?

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/alternative-download

Is een textuele installatie, dit helpt soms als niets anders werkt.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline ikke26

  • Lid
Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/24, 11:54:19 »
Ben ik nu aan het branden. Ga het nu uitproberen. Ik weet niet of het gaat helpen, want in de terminal werkt de boel wel, maar in x niet bij standaard installatie.

Edit: Het is gelukt met installeren, ik type dit vanuit Ubuntu 10.04 LTS.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/24, 12:38:59 door ikke26 »

Re: Toetsenbord en muis worden niet herkend
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/24, 12:50:13 »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)