Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost! OpenShot, tekst bij foto's plaatsen  (gelezen 5219 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Opgelost! OpenShot, tekst bij foto's plaatsen
« Gepost op: 2012/04/23, 10:11:56 »
Hallo allemaal.

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met OpenShot. Nu ben ik bezig met een mooie dvd te maken met vakantiefoto's en daar muziek onder te plaatsen. Dit lukt, een titel maken en plaatsen geeft ook geen probleem, alleen een  bewerkte overgang zonder zwart er tussen lukt nog niet helemaal. Maar kan ik met OpenShot ook tekst in de foto's plaatsen, of moet ik dit eerst doen met Gimp? Ik werk met ubuntu 10.04

Vr.gr.

jabuca
« Laatst bewerkt op: 2012/05/02, 20:07:09 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: OpenShot, tekst bij foto's plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/23, 22:03:10 »
Zoals u een titel aanmaakt, kan u ook een tekst op een foto aanmaken. U heeft al opgemerkt dat u veel mogelijkheden heeft om titels aan te maken, dezelfde mogelijkheden heeft u dus om tekst op een foto te zetten. Waarschijnlijk werkt u momenteel met twee sporen, u dient nog een derde spoor aan te maken. In dit derde spoor zet u de titel die u als tekst op de bijhorende foto in de tijdlijn wenst te plaatsen. Zorg er wel voor dat de tekst net even lang wordt weergegeven als de foto, als u wenst dat beiden gelijktijdig beginnen en eindigen.

Gimp kan u perfect gebruiken voor speciallekes. U maakt een nieuw document aan met dezelfde grote van uw foto maar met doorzichtige achtergrond. U plaatst de foto als laag, plaatst op een nieuwe doorzichtige laag voor mijn part roze tekstbalonnetjes en u maakt de laag met de foto onzichtbaar. U slaat dit nu op als een *.png bestand en u kan dit perfect importeren in Openshot. Als u de *.png afbeelding in het derde spoor zet zal u zien dat de doorzichtige achtergrond doorzichtig blijft. Als u nu de originele foto langer behoudt, kan u perfect een conversatie weergeven in de roze tekstballonnetjes.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: OpenShot, tekst bij foto's plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/23, 22:59:05 »
Ik heb een simpel titeltje aangemaakt in Openshot. Dat heb ik vervolgens met Inkscape afgemaakt tot het naar mijn zin was. In mijn geval gaat het op waterpolowedstrijden en dat titeltje is om het doelpunt, de nieuwe stand en de speler die het doelpunt maakte aan te geven.

Van dat svg bestand heb ik vervolgens een heel stel kopieën gemaakt. Bij elk doelpunt gebruik ik dan de eenvoudige titeleditor om de gegevens in een afzonderlijke kopie van dat "scorebord" aan te passen. Voor een tiental doelpunten is dat een prima methode. Voor een heleboel foto's misschien wat minder.

Maar voor fotopresentaties bestaan andere programma's die daarin naar mijn idee een stuk handiger zijn? Zoals Imagination http://imagination.sourceforge.net/? Ik heb het draaien, maar wel nog nauwelijks wat mee gedaan.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jabuca

  • Lid
Re: OpenShot, tekst bij foto's plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/24, 19:00:03 »
Pattattezak en JVecht, vriendelijk bedankt voor jullie reactie.
Ik ga hier eens even mee stoeien, en laat hier van mij horen.

met vriendelijke groet,

jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

  • Lid
Re: OpenShot, tekst bij foto's plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/02, 20:06:20 »
Hallo Pattattezak & JVecht.

Na een paar dagen van uitproberen etc. om tekst bij/onder foto's te plaatsen, ik dit het beste kan doen  met Gimp.  Het programma Imagination kende ik niet , ziet er leuk uit, maar voor tekst onder foto's vind ik het persoonlijk iets minder geschikt.

Vriendelijk bedankt voor jullie reactie.

Vr.gr.

jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!