Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux zonder swap (linux without swap)  (gelezen 2492 keer)

Offline Boot-it

  • Lid
Linux zonder swap (linux without swap)
« Gepost op: 2010/09/30, 17:42:13 »
Ik wens Ubuntu of Kububtu als volgt te installeren :
a - Zonder swap
b - Met grub (boot loader) op de Ubuntu partition.
     Alstublieft niet vragen naar het waarom !
Mijn vraagje
a - 1. Zonder swap installeren , hoe moet ik dat flikken.
     2. Ik heb gelezen dat diverse gebruikers dit doen.
         Mag , kan dit zomaar ! Zijn er geen mogelijke gevolgen
         aan verbonden , bijvoorbeeld instabiliteit ?
b - Grub in, op Ubuntu partition ! Na wat googelen , leeswerk
     al gedeeltelijk zelf opgelost , hoop ik toch !
     Bij configure partitions > Advanced button , zou het in te stellen
     moeten zijn ! Klopt het zo´n beetje , slechts gelezen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux zonder swap (linux without swap)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/30, 17:47:04 »
Zonder swap is wel mogelijk, mits je voldoende geheugen hebt, en niet te veel programma's tegelijk gebruikt.
Maar een aanrader is dit zeker niet, je loopt risico's.
Ook al wil je het niet, ik vraag toch waarom!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux zonder swap (linux without swap)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/30, 17:54:04 »
Zonder swap is zeker geen aanrader, want het kan bepaalde schrijfhandelingen niet parkeren, mocht je geheugen helemaal vol zitten. Het kan inderdaad wel, maar het maakt je systeem er niet betrouwbaarder op. Ik raad het je af.

Doe je je installatie toch zonder swap, verzeker je ervan dat je voldoende geheugen hebt. Maar dan nog zou ik het afraden. Maar anyway.... de keuze is geheel aan jou!  ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline joop905

  • Lid
Re: Linux zonder swap (linux without swap)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/30, 18:21:08 »
Swap is zoals het woord als zegt (engels voor wisselen) een wissel methode onder Linux die het RAM geheugen kan uitbreiden door middel van een bestand. Als algemene vuistregel geldt: het swap bestand of partitie wordt twee keer zo groot genomen dan het RAM geheugen. Normaal wordt onder Linux een swap partitie aangemaakt. Het grote voordeel van een partitie is de veiligheid van het geheugenbestand. Via het bestandssysteem dat geen root  rechten heeft is het onmogelijk om in deze partitie te komen. in dien er geen swap partitie is wordt er een tijdelijk bestand aangemaakt in de map /tmp met de extensie .swp. Deze wordt na afloop weer verwijderd voor veiligheidsredenen.

Bron:  http://nl.wikipedia.org/wiki/Linux-bestandssysteem#Swap

Grj

Offline walterav

  • Lid
Re: Linux zonder swap (linux without swap)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/30, 18:42:34 »
A
Je kan volgens mij installeren zonder SWAP-partitie, in plaats daarvan maakt die dacht ik alleen een SWAP-file waarvan je de functie na de installatie zelf kan uitschakelen. Mocht je het idee hebben dat je zonder SWAP-file/partitie veiliger internet, vergeet dan niet dat er naast SWAP ook veel in /tmp terecht komt. Gebruik anders helemaal geen harddisk en draai alleen van de liveCD sessie, dan blijft er alleen in je RAM en wellicht wat andere componenten wat achter.

B
Je kan ubuntu prima installeren met de bootloader in de partitie, let op dat op de laatste pagina van de installer "samenvattings- pagina", een mogelijkheid is om de bootloader in een partitie te plaatsen bijvoorbeeld "/dev/sda2 ipv /dev/sda".
De rede waarom zal waarschijnlijk zijn dat je liever BOOT-IT-NG wil gebruiken? Althans daar gaat de andere TOPIC over die je geopend heb. Vertrouw je overigens wel de BOOT-IT-NG software "gesloten?" die als eerst in je systeem gestart word?

Offline Boot-it

  • Lid
Re: Linux zonder swap (linux without swap)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/30, 19:22:24 »
Ja ik heb Ubuntu al verscheidene keren geïnstalleerd , niet naar mijn zin omdat
ik misschien niet zo ne gemakkelijke ben.
Ik heb aandachtig jullie reatie´s gelezen , wat punt b betreft ben ik in het reine
om serieus te beginnen met de installatie , herhaal ´n installatie waar ik mij goed
bij voel , volgens mijn "willeke"  :-*
Rest nog punt a) die Swap-file.
- Telkens met ´n Live-cd klooien zie ik niet zitten.
- Swap-file het woord zegt het toch zelf = File.
  MOET die "file" op een afzonderlijke partitie staan , kan/mag ik ze niet in de root
  bij Ubuntu zetten en/of is dat misschien ergens voorzien bij de installatieprocedure

Offline walterav

  • Lid
Re: Linux zonder swap (linux without swap)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/30, 21:20:18 »
Als je maar 1 partitie met EXT4 FS aanmaakt, dan komt het gehele systeem daarin te staan, ook de "mogelijke" SWAP-file. Tevens de bootloader, mits je diezelf handmatig tijdens de installatie in dezelfde partitie geplaatst heb.

De Ubuntu installer geeft een waarschuwing als je geen SWAP partitie aangeeft met daarin SWAP-FS. Na de installatie kan je in de terminal met het volgende commando controleren of er SWAP in gebruik is:
cat /proc/meminfo
Bij mij na een installatie van LinuxMint9 "Ubuntu 10.04 afgeleid" met maar 1 partitie was er na installatie geen sprake van een actieve SWAP-file.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/30, 21:21:51 door walterav »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux zonder swap (linux without swap)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/30, 21:41:01 »
Met of zonder swap of met een swapfile, het kan allemaal. Of het voor jou de juiste configuratie is? Hoeveel intern geheugen is er?

Heb je deze wiki al gevonden? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Swapveelgesteldevragen
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Linux zonder swap (linux without swap)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/30, 23:10:31 »
Zodra je meer of 4Gb RAM hebt kan je relatief veilig zonder swap werken. Weet wel dat je dan wat functionaliteit mist (suspend to disk). Dat je geheugen dan vol loopt gebeurd niet zo snel (na 1 week stond mijn geheugen ooit vol met 500 Mb Firefox omdat er een geheugdrain in zit) bij die hoeveelheid.

Een swap partitie kan je toewijzen bij je partitie indeling. Als je handmatig partities maakt, moet je de koppelpunten / (en evt /home) toewijzen en geen swap partitie aanwijzen. Dan heb je geen swap, en hoef je dus niet achteraf swap om te zetten in iets nuttigs. Achteraf swap aanmaken die automatisch gebruikt wordt is wel vervelend, dus wees zeer zeker van je keus voor je het doet.

Veel succes.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Boot-it

  • Lid
Re: Linux zonder swap (linux without swap)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/30, 23:49:12 »
Eenieder danke , al is "te" snel en "te" goed , picobello gelukt !
Sorry ik als ne niet gemakkelijke met een eigen "willeke" sta perplex,
Misschien later , het weekend of zo ´ns het een en ander controleren
of het allemaal functioneel is , o.a. die swap-file.
Alles volgens afgeprinte docs , puntje per puntje gerespecteerd , de
knowledge base van TeraByte voor Ubuntu was afzien.
Slechts tweemaal moeten gokken :
a - Ext4 file forum (of zo iets) Omdat ik ergens gelezen had dit een
     nieuwe toepassing was , dit gekozen.
b - De keuze van partitie. sda1,sda2,sda3,sda5, sda-1
     - Gokte dat sda4 de extende zou moeten zijn (waarom onzichtbaar ?)
     - Gokte dat sda-1 de swap-partitie was.
    Dus selecteerde ik sda5 voor "Ubuntu + Grub"
AL in de roos !  En nu op zoek gaan naar ´n goede handleiding om
Kubuntu te gebruiken , misschien op zondag als het regent.