Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen installatie ubuntu 6.10  (gelezen 1848 keer)

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Gepost op: 2006/12/22, 13:12:19 »
Ik heb vroeger op een andere pc met gemak ubuntu 6.06 geinstalleerd met de cd.

Op de andere computer vandaag lukt er niets.

Versie 6.06 geeft een of andere melding over het niet lukken van installatie van een grafisch systeem waardoor ik uiteindelijk met een dos achtig scherm achterblijf met "sudo" en "root" melding.
Dus gecancelled.

De versie 6.10 die ik gebrand heb start aanvankelijk op en blijft hangen op een punt waar de progressiebalk bijna vol is. Heb ik 6.10 alternate gebruikt en dan worden heel veel vragen gesteld waar ik gedeeltelijk het antwoord op weet. Ik blijf hangen bij de harddisk indeling e.d. Ik heb in windows een harde schijf van 30 GB gereserveerd en geformateerd als ntfs. Daar kan ik kiezen uit pak hem beet 10 mogelijkheden om er een bepaald systeem van te maken: fat32, ntfs, reifers, etc.
Maar ik wil eigenlijk direct daar linux opzetten.

Eigenlijk vind ik het vreemd dat 6.10 eigenlijk helemaal niet hetzelfde als met de gemakkelijke 6.06 versie geinstalleerd kan worden. Ook al gaat het niet helemaal goed met 6.06 op deze computer (grafisch systeem of iets dergelijks) maar er wordt alleen maar gevraagd om welke partitie er geinstalleerd moet worden.
Ik denk dus dat 6.10 niet is weggelegd voor de beginner?

Is er ergens een volledige DVD installer die alles automatisch doet?

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/22, 13:19:08 »
Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat het te maken kan hebben met ati kaart.
En die heb ik dus....

NetGuardian

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/22, 13:35:06 »
Welke ATI kaart heb je precies?

Voer het volgende eens uit in de terminal (zwart dos achtig scherm).
lspci | grep VGA

En plaats de output hier, dan kunnen wij beter helpen ;)

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/22, 20:13:28 »
Ik sla het over,

ik wacht eerst op een installatie cd die goed werkt.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/22, 20:26:26 »
Die zijn er allang, de installatie mogelijkheden van 6.10 zijn echt niet slechter dan die van 6.06.

Offline Soul-Sing

  • Lid
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/22, 20:28:16 »
Citaat van: janjansen
Ik sla het over,

ik wacht eerst op een installatie cd die goed werkt.
welke installatie cd's heb je gebruikt? welke versie? welke smaak? heb je de cd's besteld (gratis) vaak, of zelf gebrand?
wat gebeurt er precies tijdens de installatie? welke computer gebruik je? hoeveel RAM geheugen bijvoorbeeld.
etc. iets meer info over je hardware en misschien kom je dan verder, omdat we je beter kunnen helpen.

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/23, 20:38:11 »
Ok,

ik heb het nog eens geprobeerd, maar nu met kubuntu 6.10 cd die ik met nero gebrand heb van de gedownloade cd image.

Net als bij ubuntu 6.10 loopt het vlak na begin van de installatie vast. Ik kan niets intypen, het scherm ziet er niet volledig uit.

Ik heb bijvoorbeeld wel de laatste versie van knopix kunnen installeren (live cd)
Geheugen is 1 gigabyte, pentium 4 3.2 GHz. Ati Medion radeon X740 XL videokaart.

Het scherm staat stil, en er zijn strepen in het beeld met geen enkele indicatie wat er moet gebeuren. Er gebeurt ook verder niets. Ik kan alleen crtl-alt-del doen en dan wordt gezegd dat ik de cd eruit moet halen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/23, 20:42:25 »
De Long Term Supported versie 6.06 (Dapper Drake) is sowieso stabieler en betrouwbaarder dan 6.10 (Edgy Eft).

Herhaal eens de installatie met Dapper. Als je in het niet-grafische terminalscherm bent beland, voer dan eens deze toverspreuk in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Maak geen enkele eigen keuze in de dan volgende vragenriedel. Daarna computer herstarten met de terminalspreuk:
sudo reboot

Groet, Pjotr.

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/23, 21:06:34 »
Citaat van: pjotr123
De Long Term Supported versie 6.06 (Dapper Drake) is sowieso stabieler en betrouwbaarder dan 6.10 (Edgy Eft).

Herhaal eens de installatie met Dapper. Als je in het niet-grafische terminalscherm bent beland, voer dan eens deze toverspreuk in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Maak geen enkele eigen keuze in de dan volgende vragenriedel. Daarna computer herstarten met de terminalspreuk:
sudo reboot

Groet, Pjotr.
Ik heb ondertussen het volgende geprobeerd met ubuntu 6.06 final, 6.10 en met kubuntu 6.10: bij opstarten heb ik " Start Ubuntu in safe graphics mode". 6.10 en kubuntu 6.10 hadden hetzelfde probleem. Echter 6.06 final ging wel verder met installatie.

Ik denk dus dat 6.06 (Dapper Drake denk ik) inderdaad de enigste is die werkt.

Nu later maar eens kijken of alles werkt als ik het op de hard disk installeer.

Offline Soul-Sing

  • Lid
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/23, 21:37:08 »
leuk dat het nog een keer probeert!

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/24, 10:44:14 »
Ik ga het inderdaad nog eens proberen. Nu voorlopig alleen via de live cd.

Ik ga nu eerst uitzoeken hoe het zit met het maken van partities (zonder direct windows per ongeluk bijv. te verwijderen.).
Dan gaat ie naar de harde schijf.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/24, 10:53:53 »
partitioneren via de live-cd gebeurd met het programma gparted

Wil je er meer info over moet je hier maar eens kijken:
http://gparted.sourceforge.net/
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

Ze hebben ook een live-cd, deze is heel handig.
Suc6;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/24, 13:32:12 »
heb ik gedownload, gebrand en gebruikt.

Ik heb partitie voor swap en voor /  aangemaakt.

De ubuntu installatie heb ik gezegd dat ik die 2 wil gebruiken. Toch moet en zal ie ook het een en ander op de harde schijven zetten, anders ging het niet door.

Is nu voor elkaar.

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/27, 10:19:53 »
Ik heb weer ubuntu 6.06 geinstalleerd.

Ik kwam gemakkelijk van de oude linux installatie en grub af.

Ik starte de computer met de windows xp cd op en deed net of ik windows wilde installeren. Ik verwijderde de partities (" unknown partitions"  omdat het ext3 en swap partities waren denk ik) en installeerde windows niet, want die stond er al op.
Na heropstarten van de computer startte windows op en was grub niet meer te bekennen (Gelukkig).

Daarna heb ik ubuntu 6.06 weer geinstalleerd. Ik wacht met 6.10 omdat er stabiliteitsproblemen mee zijn.

Dat is jammer want vele nieuwe gebruikers pakken natuurlijk de nieuwste versie en  
worden dan misschien allergisch voor Ubuntu, vanwege de vele problemen.

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/27, 10:24:15 »
Vergeten te vertellen:

Ik heb natuurlijk gparted gebruikt om de partities te maken voor linux. Werkt fantastisch.

Offline Soul-Sing

  • Lid
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/27, 10:46:54 »
Citaat van: janjansen
Vergeten te vertellen:

Ik heb natuurlijk gparted gebruikt om de partities te maken voor linux. Werkt fantastisch.
de live cd? werkt geweldig he?! :)

Gast

  • Gast
problemen installatie ubuntu 6.10
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/27, 14:52:51 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: janjansen
Vergeten te vertellen:

Ik heb natuurlijk gparted gebruikt om de partities te maken voor linux. Werkt fantastisch.
de live cd? werkt geweldig he?! :)
Ja