Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ext3 naar ext4  (gelezen 1300 keer)

ext3 naar ext4
« Gepost op: 2009/10/25, 20:03:46 »
He mede ubenteros,

In een test van Karmic Koala beta las ik dat ext4 de nieuwe (snellere) standaard voor schijfindeling is. Dat wilde ik even checken... Maar mijn home deel staat nog op ext3. Kan ik dan wel - zonder problemen - het systeem deel waar karmic straks op komt te staan in ext4 zetten. Of verhoogt dat de kans op crashes. Een nog steeds super tevreden ubentero sinds Feisty.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline heir4c

  • Lid
Re: ext3 naar ext4
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/25, 20:30:53 »
Ik denk het wel. ext4 is dus een beetje anders maar zou geen conflicten mogen veroorzaken. Voor info over ext4 en ext3 kan je altijd eens kijken op wikipedia of zoek eens via Google. Ben geen expert, dus een juiste/volledige uitleg is voor mij niet simpel.
Je kan natuurlijk indien mogelijk je /home backuppen (sowieso aan te raden) en je bestanden dan terugzetten. Waarschijnlijk zal hij die zelf overzetten naar ext4 of laten staan in ext3 die hij nog altijd kan lezen en mee werken.
Dus backup voor het geval dat... en installeer 9.10. Mislukt dat of geeft het toch conflicten dan heb je nog altijd je /home veilig wegstaan.

En misschien zijn er hier wel nog mensen die meer weten.
Dus even geduld.  ;)

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: ext3 naar ext4
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/25, 20:40:12 »
Mooi dat bevestigt wel zo ongeveer mijn vermoeden. Bedankt Heir!

groeten,

Leo
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ext3 naar ext4
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/25, 21:16:05 »
In een test van Karmic Koala beta las ik dat ext4 de nieuwe (snellere) standaard voor schijfindeling is. Dat wilde ik even checken... Maar mijn home deel staat nog op ext3. Kan ik dan wel - zonder problemen - het systeem deel waar karmic straks op komt te staan in ext4 zetten. Of verhoogt dat de kans op crashes. Een nog steeds super tevreden ubentero sinds Feisty.
Geen probleem: een vergelijkbare opstelling gebruik ik al probleemloos sinds 9.04: de root schijfpartitie (/) op ext4 en gegevens op een aparte ext3.

Een aparte ext3 kan je in 9.04 of 9.10 ook omzetten naar ext4:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MigratieExt4
Klik links bovenin op Documentatie

Offline chaos7

  • Lid
Re: ext3 naar ext4
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/25, 21:49:21 »
Ik moet toch even mijn ervaring neerzetten.
Ik heb de 9.10 geinstalleerd op mijn pc. Op deze pc stond al ubuntustudio 8.04.3. Bij het installeren heb ik de 9.10 zoveel mogelijk ruimte gegeven als dat ik kon instellen met die schuifbalk die je krijgt bij de installatie. Wat mij opviel was dat het heel erg lang duurde voordat ie de nieuwe instellingen van de schijf heeft doorgevoerd. Uiteindelijk is het gelukt. Ook heb ik aangeven dat ie mijn instellingen van die andere distributie mag overnemen. Op zich is de 9.10 een mooie distributie die zichzelf op ext4 heeft gezet. Het opnieuw opstarten van de 9.10 gaat inderdaad erg snel. Bij mijn oude ubuntustudio is wel een heleboel misgegaan. De applicaties die je via toepassingen wilt opstarten werken niet allemaal meer. Al mijn bookmarks in firefox is ie kwijt met alle wachtwoorden en bladwijzerwerkbalk en als ik het uit wilt zetten via de knop rechts boven verdwijnt mijn hele paneel boven en onder en ik kan niets anders meer dan ctrl/alt/backspace. De 9.10 draait voor mijn gevoel wel erg stabiel, als dat door ext4 komt dan is dat mooi meegenomen.  En ik ben vergeten een backup te maken. Ach dat doe ik wel vaker dus wachtwoorden onthouden gaat mij goed af en ik begin razendsnel te wordenin al mijn bookmarks weer terug te zetten. Wat ik zelf precies fout gedaan heb, weet ik niet maar daar kom ik nog wel achter. Ik kan overigens nog wel via 9.10 naar de 8.04.3 komen en alles kopieren naar 9.10

Dus maak een back-up.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: ext3 naar ext4
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/26, 10:15:27 »
Bedankt voor de goede tips mensen! gaat vast wel lukken!

9.4 heeft overigens TOPPIE  op drie laptops gedraaid. Nooit 1 probleem gehad, dus ik wacht zeker even de 1e reacties af van upgraders of ik al overmoet. Ik weeet wat mij te doen staat.

groeten,

Leo de Kam
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Dave

  • Lid
Re: ext3 naar ext4
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/26, 14:26:48 »
ben 2 maand geleden al over gegaan zonder enig probleem.
Maar je moet niks hoor  :evil: