Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren van kleine versie naar volledige versie!!!!  (gelezen 684 keer)

Fenna90

  • Gast
Heey Allemaal!
Ik gebruik ubuntu nu een week en weet er dus nog niet egt veel van, al vind ik het wel erg fijn werken! Misschien is dit een domme vraag maar goed ik stel hem toch. Een kennis van mij heeft een kleine, light versie op mijn lap top gezet (eentje die hij ook heeft gebruikt voor een mini laptop). Nu wil i kgraag naar de volledige versie van ubuntu. Heb de installatie disk gemaakt en geprobeerd te installeren, maar weet niet hoe ik deze versie over de oude kleinere versie heen moet installeren of hoe ik de kleinere versie gewoon eerst kan deinstalleren. De kleine versie is zeg maar gedeelt met windows en  ik wil graag windows wel nog op mijn lap top laten staan. Iemand een idee hoe ik de kleine versie kan deinstalleren  of kan overschrijven door de volledige versie??
Alvast bedankt !!

Groeten Fenna
« Laatst bewerkt op: 2009/01/04, 15:56:20 door femke98 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Help!! : Ubuntu installeren van kleine versie naar volledige versie!!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/04, 15:37:49 »
Het is heel makkelijk, om een klein systeem te upgraden naar een volledig systeem.
Open een terminalscherm en type:
sudo apt-get install ubuntu-desktop wanneer je met Gnome wilt werken, of
sudo apt-get install xubuntu-desktop wanneer je met XFCE wilt werken, of
sudo apt-get install kubuntu-desktop wanneer je met KDE wilt werken.
e.e.a. is ook afhankelijk van wat je nu als desktop hebt staan, maar je kunt ook meerdere desktop's naast elkaar laten staan.......

Grafisch kan het ook, door naar de ubuntu-desktop te zoeken in synaptic.

Laat even weten of het lukt, anders helpen we je gewoon verder ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren van kleine versie naar volledige versie!!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/04, 20:38:14 »
Ik denk dat Genna90 met een 'klein systeem' een wubi installatie bedoelt. Een "wubi" installatie voelt aan als een 'echte' installatie, m.a.w., het is net zo goed een "volledige" versie. Nu bedoel je wellicht met "volledige versie" een installatie op een afzonderlijke partitie, dus niet op de Win partitie (wat om verschillende technische redenen veel beter is dan een wubi installatie).

Om van een wubi naar een installatie op verschillende partitie over te stappen, moet je die wubi installatie eerst verwijderen via Windows "Toevoegen of verwijderen van programmas". Daarna moet je opstarten van de installatie CD rom van Ubuntu en het installatieprogramma uitvoeren.

Fenna90

  • Gast
Re: Ubuntu installeren van kleine versie naar volledige versie!!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/04, 23:00:53 »
Heey Ron en Tommie!
Bedankt voor jullie reactie!!
Ubuntu is voor zover ik weet op een afzonderlijke partitie geinstalleerd (ik kan bij het opstarten van mn laptop kiezen welk besturingssysteem ik wil gebruiken) De versie die is geinstalleerd was er een voor kleinere laptops met veel minder geheugen. Ron, ik probeer nu jouw manier uit en ik zal nog even laten weten of alles is gelukt. Nogmaals van harte bedankt ! Ik weet egt nog niets op dit gebied gelukkig wist ik al wel wat een terminalscherm was, een meevaller dus ;)

Heel erg bedankt allebij en ik laat nog even weten hoe het is gegaan !!

Groetjes
Fenna