Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] HELP Unity! Hoe kom ik er van af!  (gelezen 3947 keer)

[opgelost] HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Gepost op: 2012/01/05, 23:22:56 »
Gruwelijk! verschrikkelijk!
Ik ben alles kwijt!
Waar zijn m'n menu's?
De grafische menu's?
Waar is de Gimp? k3b? Audacious?
De teksteditor? Krusader? een terminal venster?
m'n spellen? Wine?
Waar kan ik recent geopende bestanden vinden?
WAAAR IS ALLES????
Wie bedenkt dit?
Zo kan ik toch niet werken?

Alsjeblieft, mensen, ik wil terug!
Ik wil dit niet.
Hier heb ik geen tijd voor!
Help!!

echt, help.
Godver, ik kan wel janken.

Peter
« Laatst bewerkt op: 2012/01/10, 22:21:01 door Peter Schallenberg »
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/05, 23:42:50 »
Geen paniek. Als volgt kom je ervan af:
http://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Succes!  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/05, 23:48:13 »
Geen paniek. Als volgt kom je ervan af:
http://sites.google.com/site/computertip/alternatief
En in 15 minuten kan je het er uit laten zien zoals je wilt, erg intuïtief :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/05, 23:56:15 »
Google even op classic menu indicator. werkt goed en is te installeren als ppa (nieuwste) of een .debje downen van de zelfde site
v. 0.6 (werkt ook goed) :)

website ff opgezocht: http://www.webupd8.org/2011/06/use-classic-menu-in-unity-classicmenu.html
« Laatst bewerkt op: 2012/01/05, 23:58:14 door cjmanschot »

Offline Tom

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/05, 23:56:30 »
Had het zelfde als u ,ben dus ook op Xubuntu over gegaan ,een verademing eerlijk.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/06, 00:07:27 »
Of Gnome-shell erop zetten maar reken dan op dezelfde dingen als Unity of je moet het Mint menu gebruiken, dat verzacht de pijn.

Ik ben ook naar Xubuntu over gestapt en ik heb er geen seconden spijt van gehad.
Net als Gnome 2 kun je alles naar wens aanpassen aan het uiterlijk.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/06, 00:14:43 »
Gruwelijk! verschrikkelijk!
Ik ben alles kwijt!
Hierboven is al aangegeven hoe je er vanaf kunt komen. Als je, wanneer je over de eerste schok heen bent, toch een poging wilt wagen er aan te wennen, zal ik hieronder proberen op je vragen in te gaan.

Waar zijn m'n menu's?
De grafische menu's?
Het hangt er een beetje vanaf welke menu's je bedoelt. De menubalk van programma's zitten in Unity in de bovenbalk verwerkt, om het beeld rustiger te maken en verticale schermruimte uit te sparen. Wanneer je de muis naar de titelbalk bovenin je scherm beweegt verschijnen daar de vertrouwde menuopties en de knoppen om het venster te sluiten, minimaliseren of maximaliseren.

Als je de "algemene" menu's bedoelt die in de oudere Ubuntu bovenin het scherm stonden, dan zijn deze inderdaad verdwenen. In Unity zijn dit soort uitschuifmenu's overbodig gemaakt, door je de programma's die je voorheen via deze menu's startte nog eenvoudiger en sneller te laten starten. Zie ook mijn antwoord op je volgende vraag.

Als je zocht naar een menu om de systeeminstellingen te regelen, dan vind je dat het snelste door op het tandwieltje rechtsboven te klikken en vervolgens op Systeeminstellingen te klikken.

Waar is de Gimp? k3b? Audacious?
De teksteditor? Krusader? een terminal venster?
m'n spellen? Wine?
Het is in Unity de bedoeling dat je programma's die je vaak gebruikt aan de linkerzijbalk koppelt, dan zijn ze altijd direct te vinden en met één muisklik te starten. Je krijgt een programma in de zijbalk – ook wel Launcher – door naar de Dash te gaan (het bovenste icoon in de Launcher), een paar letters uit de naam van het gewenste programma in te typen zodat je het programma vindt en vervolgens het icoon vanuit de Dash naar de Launcher te slepen. Je kan ook programma's die in de Launcher staan via de rechtermuisknop aan de Launcher vastmaken of er juist uit verwijderen.

Programma's die je minder vaak gebruikt wil je misschien niet aan de Launcher vastmaken, om hem overzichtelijk te houden. Deze programma's start je dan het gemakkelijkst op door in de Dash – ook snel te openen door op de Windowstoets op je toetsenbord te drukken – een paar letters uit de naam van het programma te typen.

Programma's die je nog niet op je computer hebt kan je eenvoudig installeren via het Softwarecentrum. Je kunt het daarin ook meteen aangeven als je dat programma aan de Launcher wilt koppelen.

Waar kan ik recent geopende bestanden vinden?
Klik in de Dash op Bestanden zoeken en de recente bestanden verschijnen bovenaan op je scherm.

WAAAR IS ALLES????
Als je nog meer niet kunt vinden kan je altijd op dit forum meer vragen stellen. Een nieuwe omgeving is voor iedereen even wennen.

Wie bedenkt dit?
Dit zal wel een retorische vraag zijn, maar om mijn antwoorden compleet te maken: het is grotendeels bedacht door een ontwerpteam bij Canonical.

Zo kan ik toch niet werken?
Ik hoop van wel, maar als het niet lukt zijn er gelukkig genoeg andere opties binnen de Ubuntu-familie, zoals hierboven al is gezegd. Mijn ervaring is dat het werken met Unity juist makkelijker en sneller gaat, als je er even aan gewend bent.

Alsjeblieft, mensen, ik wil terug!
Ik wil dit niet.
Hier heb ik geen tijd voor!
Help!!

echt, help.
Godver, ik kan wel janken.

Peter
Ik hoop dat je nu ofwel door mijn tips of door bovenstaande suggesties voor alternatieven in staat bent gesteld om weer gewoon met je Ubuntu-computer te werken. Succes in elk geval!
« Laatst bewerkt op: 2012/01/06, 00:21:06 door ThomasN »

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/06, 00:38:44 »
Kwestie van gewenning. Kun je er niet aan wennen, dan terug naar 10.04, of je gebruikt Xubuntu.


In het vervolg misschien raadzaam om eens te kijken naar wat je upgradetet ;)


Ik kan met Unity prima werken, en zo zijn er velen met mij. Al je vragen kun je makkelijk beantwoord krijgen door gewoon eens rond te kijken in Unity, of door de documentatie te openen. Ik vind eigenlijk dat je een beetje overdreven reageert. Had je dat ook toen je de eerste keer met Ubuntu werkte?

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/06, 00:48:39 »
Persoonlijk vind ik dat de TopicStarter wel een paar punten heeft, maar er is al heel wat geschreven de afgelopen maanden over Unity en Gnome3. Zelf vind ik het nu wel lekker werken, alhoewel ik het meest Gnome3 gebruik. Maar ik heb enorm veel software geinstalleerd en daarvan kan je toch niet alle namen onthouden en het linkervak, ja daar kan je ook niet alles neerzetten.

Heb zojuist de classic menu indicator geinstalleerd en ik kwam ineens een heleboel andere software tegen, die ik welliswaar weinig gebruik, maar eigenlijk nooit zichtbaar was normaal gesproken, nu met die indicator wel (werkt overigens zowel met Unity als met Gnome3). Verder vind ik van de Dash het aanbod om zomaar software te installeren te gemakkelijk, voor je het weet trek je enorm veel afhankelijkheden mee waar je eigenlijk niet op zit te wachten. In Synaptic weet je teminste wat er gaat gebeuren voordat je bevestigend klikt. Goed, maar Synaptic is snel bij-geinstalleerd, dus dat is verder geen probleem.

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/06, 09:03:37 »
Allereerst mijn excuses voor mijn inderdaad nogal heftige reactie, maar ik was het even he-le-maal zat.
Ik ben ontwerper, zzp'er. Er ligt voor een paar 100 uur achterstallig werk. Ik besluit een laptop te kopen om 's avonds thuis te kunnen werken.
Voor de kerst koop ik die nieuwe laptop, waarvan je eerst moet uitzoeken of er linux op kan draaien. 800 euro is best een grote uitgave voor mij.
Dan blijkt er een pre-installatie windows op te staan met voor 50gb aan extra software. Voornamelijk trial versies. (Office, Norton)
Dan blijkt al die software op 4 primaire partities te staan, dus een dualboot zat er niet in zonder partitie ingrepen.
Om van al die overbodige software af te komen en de partities logischer op de schijf te krijgen heb ik alles eraf gerost en opnieuw geinstalleerd.
Dan is het inmiddels 5 januari, heb ik eindelijk de voor het werk benodigde nette dualboot, blijkt de classic view niet meer in de nieuwe Ubuntu te zitten.
Had ik dat eerst moeten onderzoeken? Misschien.
De classic view zat wel in 10.04. Op de 1 of andere manier had ik nooit verwacht dat de ubuntu ontwerpers serieus voor Unity zouden kiezen. Een universeel ontwerp principe is bijvoorbeeld gebruikers acceptatie. Gebruikers hebben een hekel aan verandering.
Ik had deze plotselinge overgang niet verwacht en ben oprecht nieuwsgierig naar de noodzaak ervan.

Het is dus een optelsom. Tussen het werk door je nieuwe eigendom in een werkbare situstie krijgen, om na bijna 3 weken van rebooten en updaten er achter te komen dat de gebruikelijke software niet te vinden is waar je ze zoekt.
Ik heb op dit moment even niet de tijd om opnieuw te leren waar ik iets kan vinden.

@ Cumulus007
Nee, dit had ik niet de eerste keer met linux. In 2005 ben ik overgestapt op ubuntu na een verkenning in Debian.
Je weet dat er dan een leercurve is. Daar heb ik dan ook in geinvesteerd.
Inmiddels weet ik redelijk m'n weg in de "classic view".
Waar ik gisteren emotioneel van werd is de frustratie na al dat werk nog niet aan het werk te kunnen.

@ThomasN
Ja, ik zal Unity best een kans geven, maar nu even niet. Er moet nu eerst gewerkt worden.
Dat gaat toch het best als ik m'n spullen op de vertrouwde plek kan vinden.
ik geef eerst de classic menu indicator een kans, en desnoods een her installatie met xubuntu.

nogmaals excuus voor de emotionele uitbarsting.

vriendelijke groeten,
Peter


Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/06, 10:10:30 »
zowel het installeren van de xubuntu desktop als de classicmenu-indicator is mislukt.

Bij de xubuntu desktop volgt de melding dat nl.archive.ubuntu.com niet gevonden kan worden.
een update geeft geen resultaat.

Bij classic menu indicator volgt een melding dat het pakket niet gevonden kon worden.

Hier moet dus nog even naar gekeken worden.
Repositories nakijken.

maar niet nu...
;-)

goedemorgen,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/06, 10:26:33 »
Dan denk ik, dat je geen internet verbinding hebt........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/06, 10:53:59 »
Okay,
Darwin stelde al,
Overleven doe je door je aan te passen....
En Frank Herbert schreef:
Bij harde wind moet je buigen als het riet.

Terug naar het classic menu wil nog even niet lukken,
maar we moeten wel verder...


Onder de Dash heb ik "opeens" (ik weet niet hoe het weggaat, of hoe ik het terug krijg) een menu gevonden dat lijkt op het gnome menu. programma's gegroepeerd in categorieen. (AHA! resultaten filteren!)
Aanpassing, Educatief, Grafisch (Gimp blijkt niet standaard geinstalleerd) Hulpmiddelen (waar ik m'n kladblok vind) etc.
Dat werkt al een stuk makkelijker.
Met de rechtermuisknop sleep ik de starters naar de balk links.
Dank voor de tip.

even (nou even) vijf vragen:
- kunnen starters op het bureaublad gezet worden?
(zodat ik veelgebruikte programma's kan groeperen)
of,
- kan het submenu Type soms naar het bureaublad?
- kan de menubalk vastgezet worden?
(dat de menuopties niet steeds verdwijnen)
(rustiger aan de ogen, dat vind ik plezieriger werken.)
- kan de launcher vastgezet worden?
- (3a) kan de launcher verbreed worden?
- kunnen de snelkoppelingen naar groepen op de eerste pagina achter de Dash aangepast worden?
(firefox bv staat al in de Launcher, en muziek ga ik op deze pc niet draaien).

't is wel heel erg wennen ;-)

alvast dank voor commentaar,
Groeten,
Peter






Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/06, 11:08:43 »
@Ron

hmmm,
theoretisch zou ik gewoon draadloos aangesloten moeten zijn geweest.

even nagekeken,
nu heb ik wel een verbinding, en worden de pakketten gedownload.
Inderdaad daarnet blijkbaar geen verbinding gehad.
Vreemd.

Als je draadloos insteld (met wpa), dan moet er toch daarna gewoon automatisch geschakelt kunnen worden tussen bedraad en draadloos?

Groet,
Peter

Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline ThomasN

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/06, 12:09:59 »
- kunnen starters op het bureaublad gezet worden?
Dat gaat helaas niet zo eenvoudig als het koppelen van starters aan de zijbalk. Met het terminalcommando
gnome-desktop-item-edit ~/Bureaublad/ --create-newKan je een starter op je bureaublad plaatsen. Je moet wel zelf het commando invullen dat de starter uit moet voeren om het gewenste programma te starten.

- kan het submenu Type soms naar het bureaublad?
Nee

- kan de menubalk vastgezet worden?
Je kunt de menubalk weer op de "oude manier" krijgen door het volgende terminalcommando uit te voeren en opnieuw op te starten:
sudo apt-get remove appmenu-gtk3 appmenu-gtk appmenu-qt
Je kunt dit ongedaan maken met het commando:
sudo apt-get install appmenu-gtk3 appmenu-gtk appmenu-qt

- kan de launcher vastgezet worden?
- (3a) kan de launcher verbreed worden?
Dit kan allebei met CCSM (te installeren via het softwarecentrum) of MyUnity, te installeren via een ppa, met het terminalcommando:
sudo add-apt-repository ppa:myunity/ppa
sudo apt-get update && sudo apt-get install myunity
Het gebruik van een PPA is op eigen risico en kan je systeem minder stabiel maken, maar deze PPA is wel te vertrouwen (vanaf Ubuntu 12.04 zit MyUnity zelfs standaard in het softwarecentrum). Het gebruik van CCSM brengt meer risico's met zich mee dan deze PPA, dus als je dit soort wijzigingen wilt aanbrengen zou ik MyUnity aanraden.

Je kan in MyUnity een aantal onderdelen van Unity eenvoudig configureren, waaronder de breedte van de Launcher en zijn "gedrag".

- kunnen de snelkoppelingen naar groepen op de eerste pagina achter de Dash aangepast worden?
Helaas niet. In de volgende versie van Ubuntu zal dit gedeelte van de Dash waarschijnlijk anders worden, want de huidige koppelingen zijn inderdaad voor veel mensen niet zo praktisch.

Offline Ed

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/06, 12:17:00 »
Dit noemen ze nou " opnieuw het wiel uitvinden", alles was te veranderen en aan te passen en nu is iedereen weer bezig om zoveel mogelijk de oude situatie te creeren, alle vernieuwingen zijn dus geen verbeteringen helaas.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/06, 12:27:22 »
Dit noemen ze nou " opnieuw het wiel uitvinden", alles was te veranderen en aan te passen en nu is iedereen weer bezig om zoveel mogelijk de oude situatie te creeren, alle vernieuwingen zijn dus geen verbeteringen helaas.
"Iedereen" lijkt me in bovenstaande een grote overschatting. De grote meerderheid gebruikt gewoon Ubuntu zoals het is, zonder veel aan te passen. Op een forum als dit komen mensen die tegen problemen aanlopen in Ubuntu. De gebruikers die probleemloos op Unity zijn overgestapt zie je hier uiteraard veel minder. Uit Canonicals gebruikersonderzoeken blijkt ook dat nieuwe gebruikers gemiddeld meer tevreden zijn over Ubuntu met Unity dan ze over eerdere versies waren.

Offline bwman

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/06, 14:12:30 »
ik ben dus één van die mensen die geen probleem heeft met de unity omgeving, en ik draai al mee vanaf dapper, tis inderdaad wennen maar ik had snel het gevoel dit zit toch wel goed.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/06, 14:55:00 »
Uit Canonicals gebruikersonderzoeken blijkt ook dat nieuwe gebruikers gemiddeld meer tevreden zijn over Ubuntu met Unity dan ze over eerdere versies waren.
Ik heb een poll van omgubuntu gevonden, maar zijn er nog anderen?

De vraag daar is heel specifiek welke DE in ubuntu 11.10 gebruikt wordt.  Er ( misschien naief) vanuitgaande dat de meeste mensen eerlijk stemmen, zou er dus een verkleurd beeld kunnen ontstaan. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet stemmen omdat ik 11.10 niet draai (10.10 op kantoor en Arch thuis).

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/06, 15:02:27 »
Uit Canonicals gebruikersonderzoeken blijkt ook dat nieuwe gebruikers gemiddeld meer tevreden zijn over Ubuntu met Unity dan ze over eerdere versies waren.
Ik heb een poll van omgubuntu gevonden, maar zijn er nog anderen?

De vraag daar is heel specifiek welke DE in ubuntu 11.10 gebruikt wordt.  Er ( misschien naief) vanuitgaande dat de meeste mensen eerlijk stemmen, zou er dus een verkleurd beeld kunnen ontstaan. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet stemmen omdat ik 11.10 niet draai (10.10 op kantoor en Arch thuis).
De poll van OMG! Ubuntu is totaal niet representatief, omdat de stemmers geen evenwichtig beeld vormen van de doelgroep en gebruikers.

Canonical past waarschijnlijk onderzoek toe waarbij proefpersonen worden betrokken die Windows, OS X of helemaal geen computer gebruiken.

Offline MKe

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/06, 17:01:02 »
Ik had deze plotselinge overgang niet verwacht en ben oprecht nieuwsgierig naar de noodzaak ervan.
Dat is redelijk simpel. De mensen van Gnome hebben in hun wijsheid besloten om Gnome2 per direkt te laten vallen en met het totaal vernieuwde Gnome3 te komen. Dat dwong alle distro makers om met de nieuwe Gnomeshell te gaan werken of te gaan zoeken naar alternatieven. Gnomeshell his overigens ook totaal anders dan het aloude Gnome2. Dus niet echt de schuld van Canonical dat het zo plotseling moest veranderen. Zij hebben ervoor gekozen om Unity te gaan gebruiken i.p.v. Gnomeshell, vandaar.

Offline Ed

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/06, 17:12:56 »
Dit noemen ze nou " opnieuw het wiel uitvinden", alles was te veranderen en aan te passen en nu is iedereen weer bezig om zoveel mogelijk de oude situatie te creeren, alle vernieuwingen zijn dus geen verbeteringen helaas.
"Iedereen" lijkt me in bovenstaande een grote overschatting. De grote meerderheid gebruikt gewoon Ubuntu zoals het is, zonder veel aan te passen. Op een forum als dit komen mensen die tegen problemen aanlopen in Ubuntu. De gebruikers die probleemloos op Unity zijn overgestapt zie je hier uiteraard veel minder. Uit Canonicals gebruikersonderzoeken blijkt ook dat nieuwe gebruikers gemiddeld meer tevreden zijn over Ubuntu met Unity dan ze over eerdere versies waren.

Nou ik gebruik Ubuntu al sinds 7.04 en als je zolang gebruiker bent zie ik in ieder geval, dat om je systeem aan te passen zoals je gewent was, toch het in veel gevallen niet meer mogelijk is.

Wat betreft die onderzoeken, daar heb ik geen hoge pet meer van op, ik heb nog eens vermeld dat op Distrowatch Mint op 1 stond, nou daar kwam veel commentaar op van het forum.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/06, 17:46:58 »
Nou ik gebruik Ubuntu al sinds 7.04 en als je zolang gebruiker bent zie ik in ieder geval, dat om je systeem aan te passen zoals je gewent was, toch het in veel gevallen niet meer mogelijk is.
Dat is waar, momenteel zijn er minder aanpassingsmogelijkheden dan er in de oude Ubuntu waren. Ik begrijp ook wel dat ze bij het introduceren van een nieuwe omgeving eerst de standaardversie goed willen laten werken, voor ze allerlei aanpassingen mogelijk maken. In komende Ubuntu-versies zullen er weer meer configuratieopties terugkomen.

Wat betreft die onderzoeken, daar heb ik geen hoge pet meer van op, ik heb nog eens vermeld dat op Distrowatch Mint op 1 stond, nou daar kwam veel commentaar op van het forum.
Die discussie is eerder inderdaad al uitgebreid gevoerd en dit is niet de juiste plaats om hem te hervatten, dus ik zal er niet veel over zeggen, maar er is wel een groot verschil tussen de grondig uitgevoerde gebruikersonderzoeken die Canonical doet en de nietszeggende grafieken van Distrowatch. Ik zeg dit niet omdat de resultaten van de één me meer aanstaan dan de ander – ik gun Mint al het succes dat ze hebben – maar de basis voor de cijfers van Distrowatch is zo zwak dat de resulterende grafieken geen enkele waarde hebben.

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/07, 21:55:11 »
Nou,
ik geeft het een kans, en begrijp inmiddels de keuze, maar wordt er nog niet vrolijk van.
Wat echt tegenvalt is het vinden van programma's.
Zo zoek ik al een kwartier naar de schermbeveiliging.
Zit het er standaard wel op? of moet ik het apart installeren?
Maar het staat niet in het software centrum.
Hoe heet het? Niet scherm beveiliging, en ook niet screensaver.
[snif] En ik had zo'n leuk The Matrix schermpje.

Wat onhandig is, is het starten van niet zo vaak gebruikte programma's.
Ik wilde een presentatie maken.
Dan moet je dus Dash -> meer toepassingen -> resultaten filteren -> kantoor
Eerlijk is eerlijk, het is gewoon een andere manier om een menu te presenteren,
maar niet een echt gebruiksvriendelijke.

Ook erg gebruiksonvriendelijk is de "eye-candy" om de menubalk weg te schuiven.
Niet alleen is een menu pas zichtbaar als je er met de muis overheen schuift, ook de knoppen afsluiten, vergroten en minimaliseren zie je pas als je er met de muis opstaat.
Mijn vrouw is enigzins digibeet en kwam er dus niet uit.
Alhoewel we al sinds 2006 ubuntu in huis hebben...
(was Feisty 2006?)
https://wiki.ubuntu.com/Releases

Ik heb deze gedraaid,
Citaat
sudo apt-get remove appmenu-gtk3 appmenu-gtk appmenu-qt
maar dat had geen effect.
Kan het soms ergens in compiz uitgezet worden?

@Ed
Dat mensen terug willen naar een vertrouwde gebruikers omgeving is niet vreemd.
Ik ben ontwerper, en of je nou software of een schuurtje ontwerpt, er zijn universele ontwerp regels.
En 1 daarvan is dat gebruikers een hekel aan verandering hebben.
Mensen leren handelingen, die, nadat ze geleerd zijn naar het onderbewuste schuiven en daarna "op de automatische piloot" vanuit het centrale zenuwstelsel aangestuurd worden.
Weet je je pincode niet meer? laat je vingers het werk doen.
Als iets niet "op z'n plek" ligt is er een automatische behoefte om het te corrigeren naar de uitgangs positie.
Zodat de onderbewuste handeling weer klopt.
Een nieuwe handeling leren voor hetzelfde wordt dan ook als tegennatuurlijk beschouwd, en daarom afgekeurd.
Zelfs nieuwe handelingen, die een verbetering zijn, (zoals het verplaatsen van de menuknoppen van rechts naar links) behoeven een leer curve en gewenning.
De raad van ThomasN om het een kans te geven is dus een terechte. Waarvoor dank.


Nog een duit in het zakje van de discussie over onderzoeken.
In z'n algemeenheid geldt dat het niet eenvoudig is vragen te stellen waar objectieve antwoorden op komen.
Helaas is het zo dat vragen al snel antwoorden sturen.
Dus uitslagen van onderzoeken dienen vooral met een scherpe blik en een gezonde dosis skepsis geobserveerd te worden.
Zorgvuldig opgezette onderzoeken daargelaten, natuurlijk.
Maar ja, hoe weet je dat? ;-)

groet,
Peter


Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: HELP Unity! Hoe kom ik er van af!
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/07, 22:25:41 »
Nou,
ik geeft het een kans, en begrijp inmiddels de keuze, maar wordt er nog niet vrolijk van.
Wat echt tegenvalt is het vinden van programma's.
Zo zoek ik al een kwartier naar de schermbeveiliging.
Zit het er standaard wel op? of moet ik het apart installeren?
Maar het staat niet in het software centrum.
Hoe heet het? Niet scherm beveiliging, en ook niet screensaver.
[snif] En ik had zo'n leuk The Matrix schermpje.
Schermbeveiligingen zijn blijkbaar uit GNOME gesloopt, dat wordt niet veroorzaakt door Unity.
Citaat
Wat onhandig is, is het starten van niet zo vaak gebruikte programma's.
Ik wilde een presentatie maken.
Dan moet je dus Dash -> meer toepassingen -> resultaten filteren -> kantoor
Eerlijk is eerlijk, het is gewoon een andere manier om een menu te presenteren,
maar niet een echt gebruiksvriendelijke.
Druk éénmaal op de Windows-toets op je toetsenbord. Typ "impr". Enter. Dit alles in 2 seconden, een stuk sneller dan de traditionele menu's ;)
Citaat
Ook erg gebruiksonvriendelijk is de "eye-candy" om de menubalk weg te schuiven.
Niet alleen is een menu pas zichtbaar als je er met de muis overheen schuift, ook de knoppen afsluiten, vergroten en minimaliseren zie je pas als je er met de muis opstaat.
Mijn vrouw is enigzins digibeet en kwam er dus niet uit.
Alhoewel we al sinds 2006 ubuntu in huis hebben...
(was Feisty 2006?)
https://wiki.ubuntu.com/Releases
Canonical zou er goed aan doen een introductie in te bouwen in Ubuntu. Waarom ze dit niet doen is mij een groot raadsel.

Betreft de menu's en het feit dat ze verborgen zijn totdat je er met de muis op staat: ik vraag me af waarom je dit een probleem vindt. Je weet dat de menu's daar zitten, dus of je ze nou wel of niet kunt zien, dat maakt niet uit. Ze komen tevoorschijn wanneer je er met je muis op staat.
Citaat
Ik heb deze gedraaid,
Citaat
sudo apt-get remove appmenu-gtk3 appmenu-gtk appmenu-qt
maar dat had geen effect.
Kan het soms ergens in compiz uitgezet worden?
Probeer indicator-appmenu te verwijderen.
Citaat
@Ed
Dat mensen terug willen naar een vertrouwde gebruikers omgeving is niet vreemd.
Ik ben ontwerper, en of je nou software of een schuurtje ontwerpt, er zijn universele ontwerp regels.
En 1 daarvan is dat gebruikers een hekel aan verandering hebben.
Mensen leren handelingen, die, nadat ze geleerd zijn naar het onderbewuste schuiven en daarna "op de automatische piloot" vanuit het centrale zenuwstelsel aangestuurd worden.
Weet je je pincode niet meer? laat je vingers het werk doen.
Als iets niet "op z'n plek" ligt is er een automatische behoefte om het te corrigeren naar de uitgangs positie.
Zodat de onderbewuste handeling weer klopt.
Een nieuwe handeling leren voor hetzelfde wordt dan ook als tegennatuurlijk beschouwd, en daarom afgekeurd.
Zelfs nieuwe handelingen, die een verbetering zijn, (zoals het verplaatsen van de menuknoppen van rechts naar links) behoeven een leer curve en gewenning.
De raad van ThomasN om het een kans te geven is dus een terechte. Waarvoor dank.
Ontwerp jij ook je projecten telkens hetzelfde? Innoveer je nooit? Ubuntu innoveert en neemt radicale stappen met de tussenversies, wat jij nodig hebt is een LTS-versie, 10.04.
Citaat
Nog een duit in het zakje van de discussie over onderzoeken.
In z'n algemeenheid geldt dat het niet eenvoudig is vragen te stellen waar objectieve antwoorden op komen.
Helaas is het zo dat vragen al snel antwoorden sturen.
Dus uitslagen van onderzoeken dienen vooral met een scherpe blik en een gezonde dosis skepsis geobserveerd te worden.
Zorgvuldig opgezette onderzoeken daargelaten, natuurlijk.
Maar ja, hoe weet je dat? ;-)
groet,
Peter
Een schamele vragenlijst kun je moeilijk een onderzoek noemen...