Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: muis werkt niet meer na update  (gelezen 4534 keer)

Offline morjos

  • Lid
muis werkt niet meer na update
« Gepost op: 2014/05/31, 09:15:46 »
Beste Ubuntu-vrienden,

Gisteren deed ik een update in Ubuntu 12.04., nadat ik in update-beheer een instelling had veranderd.

Ik had "vooraf vrijgegeven updates (precise proposed)" aangevinkt. Zodoende kreeg ik 86 nieuwe updates.

Na instal hiervan moest ik opnieuw opstarten, waarna de muis niet meer werkte...cursor stond in midden van scherm en wou niet meer bewegen.

Mijn "Azerty" toetsenbord (ben Belg) stond ook weer op "qwerty".

Ik heb nu opgestart door "previous" te kiezen in bootmenu, zodat ik nu in de Ubuntu zit van voor de update.

Hoe kan ik die slechte update weer weg krijgen ???

Hoop d

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/31, 10:27:05 »
Dat soort ellende (of erger) kun je verwachten als je Proposed inschakelt:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Schakel-de-pakketbron-Proposed-NIET-in
(punt 6, rechterkolom)

Er is voor jou geen oplossing. Behalve wachten op reparatie via de *gewone* updates, of anders een schone herinstallatie.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/31, 10:35:03 door Pjotr »

Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/31, 11:27:03 »
computer uitzetten
muis afkoppelen
computer aanzetten
muis aankoppelen

Omdat je niet weet welke ellende je hebt binnengehaald kun je je systeem beter vanaf blanco opnieuw installeren.
Dit soort acties is vaak einde oefening.
Succes.
Xubuntu 15.04

Offline jolo

  • Lid
Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/31, 12:24:08 »
Ik heb even gecheckt op de laptop uit mijn onderschrift, waaruit deze precise proposed updates bestaan. Dit heb ik gedaan door eerst alle normale updates binnen te halen. Na de vereiste reboot, heb ik in Xubuntu 12.04.4 tijdelijk de precise proposed bron aangevinkt. Het gaat waarschijnlijk om de volgende updates
<knip>
 Huidige status: 37 updates [+37], 351 nieuw [+288].
Kan afhankelijkheden niet oplossen.             
De volgende NIEUWE pakketten zullen worden geïnstalleerd:
  linux-headers-3.2.0-64{a} linux-headers-3.2.0-64-generic{a}
  linux-image-3.2.0-64-generic{a}
De volgende pakketten zullen worden opgewaardeerd:
  fonts-opensymbol iproute jockey-common jockey-gtk libdrm-intel1
  libdrm-nouveau1a libdrm-radeon1 libdrm2 liblightdm-gobject-1-0
  libreoffice libreoffice-base libreoffice-base-core libreoffice-calc
  libreoffice-common libreoffice-core libreoffice-draw
  libreoffice-emailmerge libreoffice-filter-mobiledev libreoffice-gnome
  libreoffice-gtk libreoffice-impress libreoffice-java-common
  libreoffice-math libreoffice-style-human libreoffice-style-tango
  libreoffice-writer lightdm linux-generic linux-headers-generic
  linux-image-generic linux-libc-dev lo-menubar python-uno uno-libs3
  update-manager update-manager-core ure
De volgende pakketten worden AANGERADEN, maar zullen NIET worden geïnstalleerd:
  libatm1
37 pakketten opgewaardeerd, 3 nieuwe geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet ge-upgrade.
Heb 145 MB archieven nodig. Na uitpakken zal 181 MB worden gebruikt.
Wilt u verder gaan? [Y/n/?]
Ik heb hier uiteraard op de n gedrukt, en heb de precise proposed bron uitgevinkt.

Het probleem van de TS zou kunnen liggen in deze melding "Kan afhankelijkheden niet oplossen." Of de kernel update. Dan zou je via het grub boot menu nog via de vorige kernel kunnen opstarten. Als de muis dan weer terug werkt, kan de nieuwe 3.2.0-64 kernel beter worden verwijderd.

Als je die melding over die afhankelijkheden ook hebt gezien, check je nadat je precise proposed bron weer hebt uitgevink, en op herladen hebt geklikt, deze hyperlink http://askubuntu.com/questions/140246/how-do-i-resolve-unmet-dependencies


 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline morjos

  • Lid
Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/01, 01:44:00 »
dus kortom :SHIT !!!

Ga eerst de oplossing van Jolo proberen.
Als die het niet doet zetten we maar een mooie verse 14.04 erop.

Ben enkel bang dat ik bij nieuwe instal, ik Win7 niet meer kan opstarten. Die staat op een aparte partitie en had dat probleem ook toen ik indertijd Ubuntu geinstalleerd heb.

Offline vanadium

  • Lid
Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/01, 11:19:04 »
Je kan herinstalleren zonder de partities opnieuw te formatteren. Dan worden alleen de systeembestanden vernieuwd, en blijft je gebruikersconfiguratie staan. Zo heb je na herinstallatie essentieel dadelijk je huidige systeem terug, in minder dan een half uur.

Toch altijd je backup van je persoonlijke gegevens bijwerken vooraleer je herinstalleert!

Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/01, 11:26:14 »
dus kortom :SHIT !!!

Dus kortom: voortaan even een snelle zoekactie op je zoekmachine doen voordat je een bepaalde bron inschakelt. Het heet niet voor niets "vooraf vrijgegeven updates" ;)

Offline morjos

  • Lid
Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/01, 13:37:17 »
OK Vistaius....mea culpa, mea maxima culpa.
Van je fouten moet je leren, toch ?? ;-)

Offline morjos

  • Lid
Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/01, 13:59:16 »
Vanadium : Hoe gaar dat in zijn werk dan ? Ik heb nu de nieuwste 14.04 op DVD gebrand en wilde mijn 12.04 vervangen op dezelfde partitie.

Als ik nu bij "installatietype" kom, kies ik voor "iets anders"

Ubuntu staat bij mij op "sda5 (ext4). (in blauw op de balk-windows in oranje)

Als ik op de lijst met partities daaronder op  " /dev/sda5 ext4 " klik wordt dit een oranje balk.

Klik ik dan op "installeer nu" gaat een venster open met "er is geen bestandsysteem gedefinieers. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu".

Ik weet nu niet hoe ik verder moet zonder dat win7 wordt gewist

Hoop op wat hulp

Dank U

Jos

Offline jolo

  • Lid
Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/01, 14:26:14 »
Dat is omdat je nadat je een partitie geselecteerd hebt, eerst nog moet klikken op Bewerken/Edit. Zodat de dialoog afbeelding verschijnt, die in het eerste antwoord staat, van deze Ask Ubuntu vraag http://askubuntu.com/questions/134124/why-do-i-get-no-root-file-system-is-defined-when-i-try-install-in-one-partitio
Zoals je ziet zou je bijvoorbeeld nog bestandensysteem ext4 en als koppelpunt/Mount point de root map / selecteren.   

Edit: omdat de afbeelding op Ask Ubuntu niet exact overeenkomt, post ik een afbeelding die ook nog de optie formatteren erbij heeft. Als je de optie formatteren gebruikt, is van te voren je back-up op een back-up medium buiten de pc, wel te prefereren.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/01, 14:53:56 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: muis werkt niet meer na update
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/01, 16:51:27 »
Vanadium : Hoe gaar dat in zijn werk dan ? Ik heb nu de nieuwste 14.04 op DVD gebrand en wilde mijn 12.04 vervangen op dezelfde partitie.
Als je van Ubuntu versie wil veranderen, doe dan een volledig nieuwe installatie, d.w.z. met formatteren. Installeren zoals ik aangaf, zonder overschijven, is alleen geldig als je dezelfde Ubuntu versie wil herinstalleren.

Je moet dus inderdaad wel degelijk eerst zelf aangeven hoe (welk bestandssysteem) en voor wat (waar aankoppelen) de partitie gebruikt moet worden. Normaal doe je dat voor minstens twee partities, een systeempartitie (ext4, aangekoppeld aan /) en een swap partitie.

Als je het vinkje bij "Partitie formatteren" afzet, dan worden de bestaande gegevens niet gewist, en alleen relevante systeembestanden overschreven. Ik raad dat alleen maar aan als je dezelfde versie herinstalleert om een fout te herstellen. Als je een andere versie wil installeren, laat "Partitie formatteren" dan aangevinkt:  dan wordt gans de partitie gewist en weet je zeker dat je geen oude "ballast" van de vorige versie meeneemt.