Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.  (gelezen 27019 keer)

Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Gepost op: 2010/05/26, 15:38:21 »
Het gebruik van onofficiële pakketbronnen is op eigen risico. De installatie kan ook worden gedaan zonder Winetricks, maar het kan zijn dat Powerpoint dan niet goed werkt. Installeer winetricks enkel als je office pakket niet goed werkt.

Ik weet niet of dit al geplaatst is (zoeken leverde geen hits op die hierop lijken), en waar ik het zou moeten plaatsen (want geen hits met zoeken). Daarom plaats ik hem maar hierzo. Dit is een recht toe recht aan handleiding om Microsoft Office 2007 stabiel te laten draaien op Ubuntu 2010. Deze methode werkt ook op Kubuntu 10.04, Xubuntu 10.04 en Ubuntu Remix.

Benodigdheden:
Wine versie 1.1.42
Microsoft Office 2007 installatie cd of iso bestand
furius ISO mount (indien je een ISO file hebt).

Eerst installeren we Wine. Op dit moment wordt Wine 1.1.42 geleverd vanuit het software centrum.
Klik op Applications -> Ubuntu Software Centrum  -> get software
Zoek op de naam Wine, en selecteer " Wine Microsoft Windows Compatibility Layer".
Installeer de software door op Install te klikken.

Doe hetzelfde voor Furius ISO mount indien een ISO file wordt gebruikt bij de installatie van Microsoft Office 2007.

Nu is het tijd om Wine te gaan configureren. Open een terminal (klik op Applications -> Accessoires -> Terminal)

Tijd om te gaan typen in de terminal. Eerst gaan we Winetricks binnen halen. Deze hebben we zometeen nodig.
Citaat
wget http://www.kegel.com/wine/winetricks

Nu gaan we Cabextract installeren zodat de configuratie zometeen soepel gaat verlopen. Vergeet niet dat de volgende regel na een sudo commando het wachtwoord vereist om super user te worden.
Citaat
sudo aptitude install cabextract

Nu moeten we Winetricks openen met het volgende commando om Wine te configureren (selecteer Windows XP als windows versie)

Citaat
sh winetricks

Je krijgt een scherm te zien met onderdelen die je kan installeren. Vink de volgende aan
    dotnet11
    gdiplus
    vb3run
    vb4run
    vb5run
    vb6run
    msxml3
    msxml4
    msxml6
    riched20
    riched30
    vcrun6

klik op OK. Het installeren van de onderdelen duurt even. Haal een kop koffie maar vergeet niet op tijd terug te zijn omdat je af en toe " Ja" en " Amen" moet klikken om de installatie door te laten gaan.

Nu is het tijd om Microsoft Office 2007 te installeren.

Indien je een CD hebt met Microsoft Office 2007 hebt:
Ga naar de folder van de dvd speler/ cd speler/ blue ray speler

Klik de setup.exe file aan en kies installeren met Wine, of type in de terminal
Citaat
wine setup.exe

Als je een iso file hebt moet je deze mounten met furius.

In de gemounte ruimte doe je dan
Klik de setup.exe file aan en kies installeren met Wine, of type in de terminal
Citaat
wine setup.exe


Veel plezier met Microsoft Office 2007.





« Laatst bewerkt op: 2010/05/27, 10:35:02 door Vincentlaborant »
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline djarne

  • Lid
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/26, 15:47:03 »
Ik heb office 2k7 in lucid geinstalleerd via een andere manier. In het kort:
- Wine via het software center installeren.
- Inhoud Office cd kopieeren
- In de office cd map die je naar je schijf hebt gekopieerd de rechten van het bestand setup.exe via het terminal commando chmod veranderen (executable maken)
- Office installeren dmv setup.exe te draaien via wine

Dit werkt prima bij mij, geen winetricks (meer) nodig dus!

Edit: Heb de link alsnog gevonden: http://www.jonathanmoeller.com/screed/?p=1656
« Laatst bewerkt op: 2010/05/26, 15:48:44 door djarne »

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/26, 15:51:58 »
Ik gebruik winetricks vooral omdat ik nog wat dingen daaruit nodig heb (Direct3D) voor games. Zonder winetricks lukt het inderdaad ook, maar ik vind persoonlijk dat het met winetricks wat stabieler draait.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/26, 15:52:11 »
@Vincentlaborant: om te beginnen: alle respect voor de moeite die je hebt genomen om anderen te helpen.  :)

Maar dit soort installatiescripts vind ik bloed- en bloedlink. Zo te zien sleept het allerlei software binnen, van god-weet-waar allemaal. Dat is een rechtstreekse bedreiging voor de stabiliteit en veiligheid van je systeem....
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Ik raad deze ingreep dan ook zeer stellig af!

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/26, 15:59:43 »
@Pjotr

Ik snap het risico van het binnenhalen van software buiten de officiële bronnen.

De installatie kan ook zonder de software die ik via winetricks binnen heb gehaald, maar dan had ik nog af en toe flikkerende objecten in Microsoft Office 2007.

Helaas heb ik Office 2007 nog nodig in het bedrijf waar ik werk, maar we zitten in een transitie periode richting Ubuntu 10.04 en Openoffice.org . Totdat de externe applicaties van overige software goed draaien en de macro's herschreven zijn blijven we nog gebruik maken van reeds betaalde licenties.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline timosha

  • Lid
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/26, 16:00:44 »

Ik raad deze ingreep dan ook zeer stellig af!

Volledig mee eens  ;) Als je MS Office 2007 stabiel en veilig wil draaien onder Ubuntu dan koop voor 37,- EUR CrossOver Standard for Linux. Dat aankoopbedrag is maar en fractie van wat je voor het MS Office 2007 betaald hebt.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/26, 16:06:58 »
Helaas heb ik Office 2007 nog nodig in het bedrijf waar ik werk

Gelukkig maar tijdelijk.... Goed van je bedrijf, dat men aan het overschakelen is naar Ubuntu en OO.  :)

Zoals ik in zulke gevallen meestal zeg: voor Windowsprogramma's raad ik... Windows aan. Daar hebben we tweevoudige opstart voor.  :)

Dat lijkt me in jouw geval ook de beste oplossing (aannemende dat je over een tweevoudige opstart beschikt). Installatiescripts als deze, kunnen je systeem gruwelijk geweld aandoen. Dit raakt de achilleshiel van de veiligheid en betrouwbaarheid van Ubuntu.


Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/26, 16:13:50 »
Helaas heb ik Office 2007 nog nodig in het bedrijf waar ik werk

Gelukkig maar tijdelijk.... Goed van je bedrijf, dat men aan het overschakelen is naar Ubuntu en OO.  :)

Zoals ik in zulke gevallen meestal zeg: voor Windowsprogramma's raad ik... Windows aan. Daar hebben we tweevoudige opstart voor.  :)

Dat lijkt me in jouw geval ook de beste oplossing (aannemende dat je over een tweevoudige opstart beschikt). Installatiescripts als deze, kunnen je systeem gruwelijk geweld aandoen. Dit raakt de achilleshiel van de veiligheid en betrouwbaarheid van Ubuntu.



Helaas heb ik dus geen dual boot meer want dan had ik OpenOffice geïnstalleerd in Windows. Thuis gebruik ik al jaren Ubuntu, maar heb nooit behoefte gehad aan Microsoft Office. Ik weet wel dat Outlook gaat worden vervangen door Thunderbird omdat Evolution minder gebruiksvriendelijk is voor beginners (dat zijn er helaas veel bij mij op het kantoor). Gelukkig kenden de mensen de webbrowser firefox al dus dat scheelt heel wat.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/26, 16:19:31 »
Toch ben ik het aan het proberen  :). Ik hoop al het lukt, ik heb alles al geïnstalleerd maar mij officiële cd van office 2007 ligt nog in Antwerpen dus het zal iets voor morgen worden  :).

Alvast bedankt!! 

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/26, 16:19:58 »
ik vindt windows software erg slecht draaien op een Linux pc
of het draait slecht of het crashed.

openoffice is voor de meesten  meer dan genoeg
ik ben een ex-Fedora 11 gebruiker
Ubuntu 10.04 Dell studio 17 laptop 4GB mem,
Brother DCP-585CW

Offline timosha

  • Lid
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/26, 16:21:11 »

Zoals ik in zulke gevallen meestal zeg: voor Windowsprogramma's raad ik... Windows aan. Daar hebben we tweevoudige opstart voor.  :)


Heb je dat al eens in het "Games" forum verkondigd ?
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/26, 16:21:54 »
Hmmm... Dan zou ik eens kijken naar de tip van Timosha: CrossOver.
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/microsoft-office-2007-op-ubuntu-in-wine-handleiding/msg603569/#msg603569

Voor alle zekerheid kun je waarschijnlijk het beste even een schone herinstallatie doen van je Ubuntu (en daarna geen installatiescripts meer gebruiken): http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Twee uurtjes werk (inclusief afwerking na installatie), en alles is weer tip-top in orde.  :)

Offline timosha

  • Lid
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/26, 16:22:17 »

openoffice is voor de meesten  meer dan genoeg

Waar heb je die statistiek vandaan ? Van het CPB ?
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/26, 16:23:57 »
Toch ben ik het aan het proberen  :). Ik hoop al het lukt, ik heb alles al geïnstalleerd maar mij officiële cd van office 2007 ligt nog in Antwerpen dus het zal iets voor morgen worden  :).

Alvast bedankt!! 

Je hebt ook de veiligheid van de programma's in overweging genomen die worden binnengehaald? Ik gebruik dit enkel tijdens een transitie periode bij de migratie van Microsoft Windows+ Office naar Ubuntu + OpenOffice.org

Deze oplossing permanent gebruiken kan gevaarlijk zijn, omdat je Microsoft code binnenhaalt die kan worden misbruikt door bestaande Windows virussen en trojans. Voor de lange termijn raad ik aan Microsoft Office te installeren zonder Winetricks, omdat dat ook goed draait op de meeste machines (hooguit flikkering in het scherm af en toe, waar ik me persoonlijk dus dood aan erger).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline timosha

  • Lid
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/26, 16:24:07 »
ik vindt windows software erg slecht draaien op een Linux pc
of het draait slecht of het crashed.

openoffice is voor de meesten  meer dan genoeg

Bij mij draait MS Office 2007 SP2 perfect en zonder crashes in Ubuntu 10.04, maar wel met CrossOver 9.0.1.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/26, 16:25:09 »
openoffice is voor de meesten  meer dan genoeg

Voor gewoon thuisgebruik is dat inderdaad waar, ja. Voor zakelijk gebruik kan dat anders liggen....

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/26, 16:27:20 »

openoffice is voor de meesten  meer dan genoeg

Waar heb je die statistiek vandaan ? Van het CPB ?

Vraag ik me ook af. Ik zag tot voor kort ook geen nadeel van OOo t.o.v. MS, maar na een tijd (vanwege mijn werk) veel met Excel bezig te zijn geweest begin ik toch wat terug te komen van OOo Calc. Er zijn helaas teveel workarounds nodig om hetzelfde (of minder) te bereiken.

Ik wil nog eens kijken naar Gnumeric, maar mocht dat ook geen soelaas bieden dan zou ik graag in ieder geval Excel 2007 onder Linux draaien.

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/26, 16:28:15 »
openoffice is voor de meesten  meer dan genoeg

Voor gewoon thuisgebruik is dat inderdaad waar, ja. Voor zakelijk gebruik kan dat anders liggen....

Veel laboratorium software waar ik gebruik van maak kunnen enkel exporteren als Microsoft Excel bestand of als pdf. Ik werk nu aan een scriptje om voor veel van die software exporteren als ODS file mogelijk te maken. Bestanden met behulp van de terminal omzetten van excel naar openoffice calc is geen leuke bezigheid.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/26, 16:29:57 »
Toch ben ik het aan het proberen  :). Ik hoop al het lukt, ik heb alles al geïnstalleerd maar mij officiële cd van office 2007 ligt nog in Antwerpen dus het zal iets voor morgen worden  :).

Alvast bedankt!! 

Je hebt ook de veiligheid van de programma's in overweging genomen die worden binnengehaald? Ik gebruik dit enkel tijdens een transitie periode bij de migratie van Microsoft Windows+ Office naar Ubuntu + OpenOffice.org

Deze oplossing permanent gebruiken kan gevaarlijk zijn, omdat je Microsoft code binnenhaalt die kan worden misbruikt door bestaande Windows virussen en trojans. Voor de lange termijn raad ik aan Microsoft Office te installeren zonder Winetricks, omdat dat ook goed draait op de meeste machines (hooguit flikkering in het scherm af en toe, waar ik me persoonlijk dus dood aan erger).

Op mijn laptop staan absoluut geen belangrijke bestanden, als er belangrijke bestanden zijn stuur ik deze meteen naar mijn (internetloze) desktop. Als ik ooit virussen krijg doe ik gewoon een verse installatie  :).

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/26, 21:53:01 »
....
Twee uurtjes werk (inclusief afwerking na installatie), en alles is weer tip-top in orde.  :)
Twee uur????
Potdomme, ik was binnen een uur klaar met een clean install van lucid, inclusief afwerking naderhand (heb wel /home op een aparte partitie)

Wat betreft de discussie. Misschien handig om bovenaan de handleiding even een 'extra' waarschuwing neer te zetten. Iets met termen als "eigen risico", "software uit onoffici"ele bronnen"...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/27, 10:36:57 »
....
Twee uurtjes werk (inclusief afwerking na installatie), en alles is weer tip-top in orde.  :)
Twee uur????
Potdomme, ik was binnen een uur klaar met een clean install van lucid, inclusief afwerking naderhand (heb wel /home op een aparte partitie)

Wat betreft de discussie. Misschien handig om bovenaan de handleiding even een 'extra' waarschuwing neer te zetten. Iets met termen als "eigen risico", "software uit onoffici"ele bronnen"...

Zo heb het groot neergezet in de handleiding voordat het installeren van spullen begint. Gisteren avond nog een extra check gedaan of alles werkt zonder winetricks. Alles doet het, maar Powerpoint kan vervelend doen (test op 10 pc's gedaan, op 4 deed powerpoint vervelend (lees deed het niet)).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/27, 11:26:27 »
@Vincentlaborant: om te beginnen: alle respect voor de moeite die je hebt genomen om anderen te helpen.  :)

Maar dit soort installatiescripts vind ik bloed- en bloedlink. Zo te zien sleept het allerlei software binnen, van god-weet-waar allemaal. Dat is een rechtstreekse bedreiging voor de stabiliteit en veiligheid van je systeem....
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Ik raad deze ingreep dan ook zeer stellig af!
Winetricks installeert de software binnen Wine, en nergens anders. Je bent er ook meteen vanaf als je de map .wine in je homedirectory verwijdert. En de dingen die geïnstalleerd worden komen gewoon van Microsoft af. Ik begrijp je terughoudendheid, maar het is iets totaal anders dan programma's als Ultamatix en Ubuntuzilla.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline siegi

  • Lid
Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/27, 11:53:12 »
Hoe zit het ondertussen met office 2007 SP2, hier waren nogal wat problemen mee een tijdje geleden.
http://bugs.winehq.org/show_bug.cgi?id=20059

Ook cxoffice heeft er problemen mee
http://www.codeweavers.com/support/tickets/browse/?ticket_id=798314;list=6;ticket_level=0

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #23 Gepost op: 2010/05/27, 12:02:18 »
Hoe zit het ondertussen met office 2007 SP2, hier waren nogal wat problemen mee een tijdje geleden.
http://bugs.winehq.org/show_bug.cgi?id=20059

Ook cxoffice heeft er problemen mee
http://www.codeweavers.com/support/tickets/browse/?ticket_id=798314;list=6;ticket_level=0


Dat zal ik vanavond testen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Microsoft Office 2007 op Ubuntu in Wine handleiding.
« Reactie #24 Gepost op: 2010/05/27, 20:27:43 »
Ik heb Microsoft Office getest met Service Pack 1 en Service Pack 2. Met beide service packs werkt het goed.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu