Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: i386 of AMD V140 of AMD64 ??  (gelezen 1640 keer)

Offline nanders

  • Lid
i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Gepost op: 2012/09/18, 15:21:05 »
Pogingen om ubuntu op mijn pc te zetten zijn mislukt, de correct (?) gebrande cd werkt niet.

Nu wil ik het op mijn laptop proberen en wil daarvoor de juiste versie van ubuntu 12.04.01 downloaden

vanaf www.ubuntu-nl.org en de vanaf daar gelinkte www.ubuntu.com/download/desktop
worden files aangeboden met  i386.iso in de naam.
Nu is i386 volgens mij een intel kreet
maar ik heb een AMD V140 processor.

Die zie ik echter nergens genoemd, ook niet op andere sites.
Wel zag ik op http://iso.linuxquestions.org/ubuntu/ubuntu-12.04.1/ een serie voor AMD64.

Welke versie heb ik nu nodig?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/18, 17:23:21 door nanders »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/18, 16:11:13 »
Dat maak niets uit. Je kunt zowel 32- als 64 bit nemen, maar ik raad de 64 bit aan.

Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/18, 22:16:05 »
Ook ik raad 64-bit aan :)

Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/18, 22:45:13 »
De i386 en de AMD64 verwijzen naar de architectuur van die processoren en niet perse naar de processoren zelf.
i386 = 32 bits architectuur
AMD46 = 64 bits architectuur

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/18, 22:55:34 »
Zoals mijn bovengangers al zeggen, kies de AMD64-iso voor optimale werking, al zal de i386 ook gewoon werken.

Nog iets: als de cd niet werkt op je pc, kan je net zo goed (zo doe ik het al jaren) een opstartbare usb-stick aanmaken en gebruiken. CD's willen wel eens haperen als de CD-brander en/of -lezer wat vervuild raakt. Dat zou je ook nog kunnen proberen.
Meer info hier: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline h2o

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/19, 07:34:17 »
Nog sneller (vanuit Linux): sudo dd if=naam.iso of=/dev/sdb
naam.iso is de bestandnaam van de gedownloade iso
/dev/sdb is de usb stick waarbij ik er vanuit ga dat dit indedaad /dev/sdb is. Voor de zekerheid controleren.

Neem een niet te grote usb stick. Heb je een iso van 800 MB dan is 1 GB voldoende. Heb je een iso van 3.4 GB dan kun je een 4 GB stick inzetten.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/19, 07:45:34 »
Dat is nogal een gevaarlijk commando h2o, zeker voor gebruikers die nieuw zijn met ubuntu. Een foutje en je hele systeem is naar de haaien.

Offline nanders

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/19, 19:27:06 »
Ik ben eindelijk on line met ubuntu 12.04.1.
Al zit ik nu weer ff in windows omdat ik in ubuntu nergens een import mogelijkheid voor mijn met windows geëxporteerde mail adresbestand en berichten zie.
Is dit niet mogelijk?

In Firefox zie ik ook geen mogelijkheid om mijn bookmarks te importeren, al had ik ze al wel met windows had geëxporteerd.
Ook dit is niet mogelijk?

Het installeren op mijn Acer met vista met AMD64 ging totaal niet.
Noch  met 10.04 op originele cd, noch gebrande 12.04.1 cd, noch 12.04.1 op usb stick.

Toen maar de 32 bits versie van 12.04.1 binnengehaald en geïnstalleerd op mijn oude bak met xp.
Dat ging probleemloos.
Er zitten 2 hdd schijven in en ubuntu werd braaf op de tweede schijf geplaatst.
Nu krijg ik geen opstartmenu tenzij ik dat via F11 oproep. Prima.

Nu dus nog mijn mail en browser gegevens overzetten want zonder dat kan ik niet overschakelen.
Dat moet toch kunnen?


Enig idee wat het probleem met de Acer is?
Geintje van de OEM software misschien?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/19, 19:29:27 door nanders »

Offline h2o

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/19, 19:45:55 »
Zelf heb ik een Acer Aspire 9300 met een Turion64  processor.
Wanneer ik er de 32 bits Debian op zet dan heb ik geen problemen. Met de 64 bits versie daarentegen wel. Het geval wil dat de Acer niet goed overweg kan met de standaard geleverde nouveau-driver van Debian. Ik vermoed dat Ubuntu (op Debian gebaseerd) hier ook problemen mee heeft.
Wat ik dan doe is de Nvidiadriver installeren.

Op het Web circuleert een scriptje om dat met Debian makkelijk te doen. Hoe je een scriptje maakt kun je op het forum wel lezen,detijd ontbreekt mij n u om dat uit te leggen.

Hieronder het scriptje met de WAARSCHUWING dat het niet voor beginners is bedoelt. Maar voor de meer ervaren gebruikers van een Acer met 64 bits de oplossing:

#!/bin/bash
# NVIDIA-Installer-Squeeze
# Enrique Molina
#
# GNU Public License V.3
if [ $USER != root ]; then
echo "¡Is necessary be root!"
exit 0
fi
echo "[Update Repository]"
sleep 2
aptitude update
aptitude safe-upgrade
echo "[Installing Nvidia-Kernel-Module]"
sleep 2
VERSION=`uname -r`
aptitude install nvidia-kernel-$VERSION nvidia-glx
aptitude install nvidia-xconfig
nvidia-xconfig
echo "[Installing Nvidia-Settings]"
sleep 2
aptitude install nvidia-settings
echo "[Is necessary reboot to apply the changes]"
echo -n "[Do you want reboot now {y/n}]: " ; read var
case $var in
y)
reboot
;;
n)
exit
esac

Als je de ALTERNATE installatie doet na het booten de 'veilige modus' versie kiezen, dus niet de gewone bot gebruiken.
Daarna eerst xorg installeren en daarna het scriptje uitvoeren. Als het goed is doet de videokaart het nu wel goed.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline nanders

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/20, 01:10:15 »
@h2o

Dit verklaart veel h2o.
aan scripts waag ik mij maar ff niet, te weinig tijd.  Wellicht in de toekomst.
Maar voor nu de 32 bits versie op de Acer proberen wil ik wel alsnog doen.

Hiervoor moet ik dus de 12.04.1 desktop i386.iso file hebben?

Is i386 geen  intel kreet dan??

Offline bad65

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/20, 07:11:02 »
Je bookmarks zou je toch over moeten kunnen zetten. Probeer eens te exporteren naar html en dan importeren.
Zo heb ik het toen ook gedaan...

Offline h2o

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/20, 07:58:37 »
@h2o

Dit verklaart veel h2o.
aan scripts waag ik mij maar ff niet, te weinig tijd.  Wellicht in de toekomst.
Maar voor nu de 32 bits versie op de Acer proberen wil ik wel alsnog doen.

Hiervoor moet ik dus de 12.04.1 desktop i386.iso file hebben?

Is i386 geen  intel kreet dan??
I386 staat voor de 32 bits versie, amd64 voor een 64 bits versie. Dat klinkt inderdaad zeer verwarrend, maar je kunt gerust een amd64  (64 bits) dus op een 64 bis Intel systeem installeren en een i386 (32 bits) versie op een AMD 32bits systeem draaien.

Dat script valt overigens wel mee, maar voor beginners niet aan te raden. Het werkt overigens prima en heel makkelijk.

Overigens krijg ik standaard geen enkele distro met een 64 bits installatie aan de praat. Ik heb ik de vakantie Fedora, OpenSUSE, Ubuntu 12.04 en Debian geprobeerd. 32 bits geen probleem, 64 bits niet installeerbaar. Maar via trucjes uiteindelijk wel Debian en wellicht zal Ubuntu met een alternate CD ook wel moeten lukken.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/20, 08:02:52 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline nanders

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/20, 14:01:15 »
Ik heb (onder windows) de 32 bits 12.04.1 versie op een usb stick gezet, dat ging perfect.
Maar de Acer start ook hier dus niet op.
32 0f 64 bit, usb of gebrande cd of originele 10.04 cd, niks doet het.   Acer + linux is kennelijk water en vuur.

Dus nu alles overzetten op mijn oude xp bak, die deed het direct.
De bookmarks overzetten ging ook goed, blijkt  als json bestand te moeten.

Echter  de mail data (berichten en adressen) lukt niet.
Thunderbird onder windows ziet de data van mijn vista Mail niet, dus heb ik Mail zelf gebruikt om de data te exporteren.
Beide opties, als csv bestand en als vCard map.
Vlgs microsoft zijn dit universele formats.  Mwahh, in het microsoft universum dan kennelijk.
Want beide bestanden op de ubuntu desktop geplaatst maar thunderbird ziet ook hier niks.

Waar zit de fout?



Offline chopstick

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/20, 17:12:57 »
Ik heb gisteren ook geprobeerd de LTS op mijn Acer Aspire Z3751 te zetten. Dat lukte dus niet.
Uiteindelijk ben ik net zolang in versies teruggegaan tot ik er eentje had die het wel deed.
Dat was versie 11.04. Vervolgens de goede schermdriver laten opzoeken/installeren. En toen maar een aantal keren upgraden.
duurt even, maar dan heb je ook wat.

Is dit normaal met ACER?
Misschien ook wat voor de TS.

Offline h2o

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/20, 20:40:18 »
Voor de Acer gebruikers: Probeer eens de ALternate CD. Start daarna op in de safe modus en probeer dan het scriptje wat ik eerder heb gepost? Ik zal zo meteen de alternate CD downloaden en uittesten op mijn experimenteer hd.
Ik vermoed dus dat Acer NIET overweg kan met de standaard geleverde nouveau driver van Debian en Ubuntu.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: i386 of AMD V140 of AMD64 ??
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/20, 23:31:11 »
Voor de Acer gebruikers: Probeer eens de ALternate CD. Start daarna op in de safe modus en probeer dan het scriptje wat ik eerder heb gepost? Ik zal zo meteen de alternate CD downloaden en uittesten op mijn experimenteer hd.
Ik vermoed dus dat Acer NIET overweg kan met de standaard geleverde nouveau driver van Debian en Ubuntu.

Ik heb intussen tweemaal de alternate installatie gedaan. 1x normaal en 1x met een blokkendoos installatie manier. Beiden lopen vast op de Nvidiakaart die NIET overweg kan met de nouveau driver van Ubuntu. Met het blokkendoos ding ben ik nu wel zover dat ik na het opstarten een cursor zie, maar werken doet het systeem niet.

Voorlopig conclusie: Een Acer laptop met 64 bits kun je voorlopig vergeten met Ubuntu. Debian kan wel (heb het werkend). Als er interesse voor bestaat kan ik daar wel een handleidinkje voor maken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex