Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe meld ik aan als root user?  (gelezen 6934 keer)

verbruggher

  • Gast
hoe meld ik aan als root user?
« Gepost op: 2007/10/21, 21:51:42 »
Ik heb zelf ubuntu geïntsalleerd waarbij het mij vroeg naar een gebruikersnaam en wachtwoord. Die heb ik zelf gekozen, alles ok.

Maar nu krijg ik na wat werken soms boodschappen dat ik niet genoeg rechten heb om dittes of dattes te wijzigen, en vraagt men mij om als root gebruiker te doen. Geanvanceerde configuraties wijzigen ofzo.

Maar als ik niet de root gebruiker ben dan wie?

Moet ik switchen van gebruiker en inloggen met wat.....?
- user = root?
- password= what?

Offline kamelot

  • Lid
hoe meld ik aan als root user?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 21:57:43 »
Als je het via de terminal doet is het  sudo
Bijv sudo apt-get install wine .
Als je iets wil copieren en het gaat niet doe dan in de terminal sudo nautilus .
Het wachtwoord wat je opmoet geven is gewoon jouw eigen wachtwoord wat je tijden de instalatie heb opgegeven
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Soul-Sing

  • Lid
hoe meld ik aan als root user?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 21:59:30 »
ubuntu gebruikt geen super user, enkel sudo. verder kun je met gksudo nautilus door je bestandssysteem bladeren met rootrechten.
en bestanden kun "bewerken" met rechtermuisknop, rechten aanpassen.
je sudo-pass is je inlogpass. het password blijft tijdens het typen in de terminal onzichtbaar.

minoverta

  • Gast
hoe meld ik aan als root user?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/21, 22:06:53 »
Open terminal en toets in:

sudo passwd

Nu word je om een nieuw wachtwoord gevraagd en nogmaals voor bevestiging. Sorry maar heb nooit gesnapt waarom ik dit op deze manier moet doen terwijl ik tijdens de installatie al een account heb aangemaakt, het werkt in ieder geval. Nu je dit gedaan hebt kun je d.m.v. "su" in de terminal inloggen als root en beschik je over voldoende rechten.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
hoe meld ik aan als root user?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/21, 22:12:08 »
minoverta, op die manier zet je het wachtwoord voor root aan. Als je een hele goede reden hebt om dat te doen, dan is dat prima. Maar in Ubuntu is het wachtwoord voor root standaard uitgeschakeld (je kan niet inloggen als root). Dit is om veiligheidsredenen zo gedaan.

Wil je iets doen als root, dan zijn daar meerdere opties voor:
In de terminal een programma opstarten: sudo programmanaam
Via alt-F2: gksudo programmanaam

Als je veel bewerkingen als root moet doen, dan kan je tijdelijk root worden door het volgende commando: sudo -i
Met het commando exit word je weer gewone gebruiker.

"su" wordt in Ubuntu dus totaal niet gebruikt.

minoverta

  • Gast
hoe meld ik aan als root user?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/21, 22:22:49 »
Citaat van: Johanvd
minoverta, op die manier zet je het wachtwoord voor root aan. Als je een hele goede reden hebt om dat te doen, dan is dat prima. Maar in Ubuntu is het wachtwoord voor root standaard uitgeschakeld (je kan niet inloggen als root). Dit is om veiligheidsredenen zo gedaan.

Wil je iets doen als root, dan zijn daar meerdere opties voor:
In de terminal een programma opstarten: sudo programmanaam
Via alt-F2: gksudo programmanaam

Als je veel bewerkingen als root moet doen, dan kan je tijdelijk root worden door het volgende commando: sudo -i
Met het commando exit word je weer gewone gebruiker.

"su" wordt in Ubuntu dus totaal niet gebruikt.
Ik heb het nooit eerder begrepen maar het wordt me nu een stukje duidelijker gemaakt, thanks!