Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeem herstellen na herinstallatie  (gelezen 680 keer)

Offline tryer

  • Lid
systeem herstellen na herinstallatie
« Gepost op: 2008/01/26, 04:19:16 »
Na een stomme fout (mijn homepartitie verwijderd) dacht ik dat er niet veel aan de hand is, want ik had een kopie van mijn homepartitie op partitie /home2 staan. Dus met de live cd Ubuntu opnieuw geïnstalleerd. Daarna met Grsync mijn homepartitie teruggezet, maar nu doen de programmaś het niet meer, ook niet na herinstallatie met synaptic.

Hoe kan dat ??

systeem herstellen na herinstallatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/26, 13:27:47 »
Beetje moeilijk zo op afstand om te zien wat er gebeurd natuurlijk ,
Maar ik gok zomaar wat.

rsync maakt een exacte kopie, dat is duidelijk.

Echter jij maakt nu met rsync een kopie van je /home.
Maar daar staan allemaal verborgen bestanden in.

Nu is het zo dat wanneer je een rsync doet zonder parameter NIET de verborgen bestanden worden meegenomen.
De parameter die erbij gebruikt zou moeten worden = "-a"
Is dit gebeurd toen je met rsync die backup maakte ???

2e probleem wat ik me zo kan voorstellen is dat je een rsync doet vanaf /home2 naar /home
Weet je nu zeker dat de originele /home nog steeds /home is, of dat hij nu bekend staat als /home2 ???

In dat geval heb je ook een probleem vrees ik........

check dit ff en check gelijk of er wel verborgen bestanden in zowel je /home staan als in je /home2.

Ik denk dan ook dat het beter is wanneer je voortaan een Tar maakt van je /home.
Dit eventueel dagelijks via een cronjob.
Neemt ook veel minder ruimte in, want je /home is altijd het grootst en het is best wel zonde om zoveel ruimte op een HD te gebruiken terwijl dit niet echt nodig is.

Dit is een beetje een long shot, maar je zou het kunnen proberen ???
Wanneer je met cd naar die /home2 map gaat en je staat erin probeer dan eens deze opdracht:
find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /homekontroleer ff het laatste stukje "-pvd /home" omdat ik niet kan zien of dit werkelijk het pad is.
Met deze opdracht kopieer je echt alles uit een map, incl de verborgen bestanden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D