Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB stick als ROOT  (gelezen 2286 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #25 Gepost op: 2020/03/02, 15:24:50 »
Wat het probleem is vanadium heb ik al twee keer eerder geschreven: kan niks opslaan, niks verwijderen: niks.
Dat heb je dan alvast niet in je eerste post gedaan. Goede en duidelijke vragen zijn de sleutel naar goede oplossingen.

Gelukkig hebben we ondertussen nog meer informatie: hier leren we dat de USB *niet* aankoppelt.  Dat betekent dat je niet alleen niets kan opslaan, niets verwijderen, maar dat je zelfs de inhoud van de USB niet ziet.

Er zal wat onderzoek nodig zijn om te weten wat hier fout gaat.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: USB stick als ROOT
« Reactie #26 Gepost op: 2020/03/02, 15:51:46 »
Probeer eens het volgende:

- plug de stick in
- ga naar apps menu van Ubuntu en typ in het zoekveld "sch" / open dat grijze icoon schijven
- kijk of dat progje je stik überhaupt ziet (linkse kolom van de app)
- Indien ja: klik rechts boven in dat progje de 3 verticale puntjes
- kies daar formatteren en kies welke manier (FAT, ext4, exFAT, ..... wat JIJ wilt)
- klik op formatteren

wacht even af wat er gebeurt : normaal moet nu je stick geformatteerd zijn én met de juiste rechten.
Je kan de 'partitie' nog eventueel corrigeren met een format indien je toch een ander arrangement zou willen (opties uitgebreider) via het tandwiel-icoontje onder de grafische balk van je stick.

Normaal moet nu je stick goed zijn voor allerlei gebruik.

Maar zoals Vanadium al aangaf klopt er iets niet aan je uitleg óf je stick is bricked door Gparted (uitgetrokken tijdens een niet afgewerkt proces) .
Gewoonlijk kan je dat nog redden met Gnome schijven dat een uitgebreide tool is. (Zonder administrator rechten)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 15:54:02 door Joshua Orbit »

Re: USB stick als ROOT
« Reactie #27 Gepost op: 2020/03/02, 21:42:06 »
In Xubuntu zijn er in Schijven rechtsboven geen 3 verticale puntjes, maar een ‘tandwiel’ met o.a een formatteren menu.

Ik heb gekozen voor: bestaande gegevens overschrijven met nullen en partitionering: compatibel met alle systemen en apparaten (MBR/DOS) en vervolgens geklikt op formatteren. Dat heeft een half uur in beslag genomen.
Na voltooiing: bij het tandwieltje rechtsonder zijn alle opties grijs.

Schijf uitgewopen en opnieuw opgestart.
USB ingestoken en verschijnt niet als pictogram op bureaublad.
Opnieuw met schijven geformatteerd als FAT32 en verschijnt als pictogram op bureaublad en is aangekoppeld
Kijk ik nu bij eigenschappen en bij rechten dan ben ik nu eigenaar met alle rechten.
Dank voor alle bijdragen en Joshua in het bijzonder voor de oplossing.
Mocht ik niet goed gecommuniceerd hebben dan spijt mij dat.

Voor mijn eigen gemoedsrust: ik heb meerdere usb sticks aangeschaft voor Linux de afgelopen jaren en ze zijn altijd plug&play geweest. Dit is mij nog nooit eerder overkomen en hopelijk ook de laatste keer.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen