Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Justitie raad aan webcam af te plakken  (gelezen 11396 keer)

Offline MKe

  • Lid
Justitie raad aan webcam af te plakken
« Gepost op: 2014/01/15, 17:33:23 »
Citaat
Omdat het voor kwaadwillenden te gemakkelijk is om de webcam van een computer ongemerkt over te nemen, raadt Justitie aan die af te plakken.

http://www.nu.nl/internet/3676319/justitie-raadt-webcam-af-plakken.html

Hoe veilig zijn we hiervoor op Linux? Ik weet van alle argumenten met rechten enzo en dat zullen de meesten hier wel melden. Maar hoe doen ze dit soort dingen eigelijk en is Linux afdoende beveiligd om al dit soort gevaren te weren? Met crossplatform  dingen als javascript en code die bijvoorbeeld door de webbrowser kan worden uitgevoerd?

Of zijn het alleen trojan horses die gemakkelijk geweerd kan worden door op te letten wat je van internet download?



Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/15, 17:41:13 »
Java, Flash... Eigenlijk de altijd al onveilig bewezen plugins. Stel ze in op click-to-play of schakel ze uit, en je bent al een stuk veiliger. Géén webcam is natuurlijk helemaal veilig. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/15, 18:41:19 »
100 % veiligheid bestaat niet in het leven. Maar ik voel me als Linuxgebruiker beslist, en op goede gronden, een heel stuk veiliger dan wanneer ik Windows zou gebruiken.

Ik ga die webcam daarom niet afplakken. Wel houd ik, maar dat deed ik al langer, Java standaard uitgeschakeld in m'n webbladeraar. Javascript is veel veiliger dan Java, dus javascript houd ik standaard wel ingeschakeld.  :)

Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/15, 20:26:11 »
Daar gaan we weer... JavaScript is iets anders dan Java. En standaard in Firefox, Chrome, QupZilla en Opera staat JavaScript-uitvoer van lokale bestanden uit dus tenzij je dat handmatig aanzet (in Opera in about:config, in Chrome via een opstartvlag) kan JavaScript niet zomaar iets uitvoeren op je computer. Java is een heel ander verhaal en die zou ik inderdaad gewoon uitzetten en pas aanzetten wanneer nodig.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/15, 20:27:44 »


Now, deal with that  :evil:


Ok, serieus. Het is niet onmogelijk, maar een pak lastiger om een Linux-bak te penetreren. Desalnietteplus heb ik maanden geleden (kan het even niet zo gauw terugvinden) een artikel gelezen over grapjurken die er een 'sport' van maakten om zoveel mogelijk webcams te kraken, en zelfs op een site zoveel mogelijk compromitterende camshots plaatsten. 
Omdat onderhand niets me meer verbaast, heb ik al enige tijd geleden de kleine moeite genomen om een stukje tape over mijn webcam te plaatsen, en een afgeknipte jack in mijn microfooningang te plaatsen.

Niet dat ik iets specifieks heb te verbergen, integendeel zelfs. Maar ik bepaal graag zelf wat ik wanneer en met wie deel, en daar moet je tegenwoordig actie in ondernemen t.o.v. het zgn. 'vanzelfsprekende'. Ik heb die keuze zo gemaakt, en het is eigenlijk te gek voor woorden dat ik zoiets anno 2014 opschrijf.

Voor de rest moet iedereen het zelf weten, het is geen 'must' of zo.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline loti

  • Lid
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/15, 20:48:22 »
Hoe wordt JavaScript in Firefox aan- en uitgezet?

Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/15, 21:45:39 »
Hoe wordt JavaScript in Firefox aan- en uitgezet?

JavaScript kan nauwelijks kwaad, dus waarom zou je dat uit willen zetten?

Offline loti

  • Lid
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/15, 21:57:05 »
Dat was mijn vraag niet, maar jij geeft aan dat in Firefox e.d. JavaScript standaard uit staat, dus vraag ik mij af hoe zet je het aan en weer uit.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/15, 22:07:49 »
Javascript staat in Firefox standaard aan: https://support.mozilla.org/en-US/kb/javascript-settings-for-interactive-web-pages. Als je dat aan of uit wilt zetten naar eigen believen, kan je het beste NoScript installeren (sowieso een goede browserbeveiliging, alleen al vanwege de blokkering van clickjacking).
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline loti

  • Lid
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/15, 22:16:17 »
Bedankt, nu begrijp ik het.

Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/15, 22:16:47 »
Dat was mijn vraag niet, maar jij geeft aan dat in Firefox e.d. JavaScript standaard uit staat, dus vraag ik mij af hoe zet je het aan en weer uit.

Dat heb ik helemaal niet aangegeven. Ik zei dat JavaScript's toegang tot uitvoer van *lokale* bestanden standaard uit staat omwille van de veiligheid. De rest van JavaScript staat gewoon aan.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/15, 22:18:20 door Vistaus »

Offline loti

  • Lid
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/15, 22:35:02 »
Oké, heb ik dan verkeerd begrepen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/16, 22:12:21 »
Ook de Belgische politie adviseert afplakken van webcam:
http://nieuws.vtm.be/binnenland/75642-zo-hou-je-hackers-uit-je-huis
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vragen

  • Lid
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/17, 11:05:26 »
Wanneer mijn webcam aanstaat zie ik een LED lichtje oplichten. Dus volgens mij kunnen hackers wanneer zij ongevraagd je webcam activeren, dan kun jij dit toch direct zien?!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/17, 11:12:28 »
Wanneer mijn webcam aanstaat zie ik een LED lichtje oplichten. Dus volgens mij kunnen hackers wanneer zij ongevraagd je webcam activeren, dan kun jij dit toch direct zien?!
Nee, want ze schijnen zelfs het lichtje uit te kunnen zetten.

Maar dat is allemaal Windows-ellende en Microsoft-droevigheid. Hoef je in Linux niet bang voor te zijn. Alleen altijd direct je updates binnenhalen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/17, 11:17:10 door Pjotr »

Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/17, 11:18:01 »
Wanneer mijn webcam aanstaat zie ik een LED lichtje oplichten. Dus volgens mij kunnen hackers wanneer zij ongevraagd je webcam activeren, dan kun jij dit toch direct zien?!
Nee, want ze schijnen zelfs het lichtje uit te kunnen zetten.

Maar dat is allemaal Windows-ellende en Microsoft-droevigheid. Hoef je in Linux niet bang voor te zijn. Alleen altijd direct je updates binnenhalen.  :)

Niet alleen Microsoft-droevigheid, ook op Macbooks schijnt het te kunnen ;)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/17, 11:24:45 »
Maar hoezo zou dit mogen kunnen? zou toch al genoeg moeten zijn? Dat lijkt mij niet te omzeilen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/17, 11:50:33 »
En ook Linux staat in het lijstje
Dat is inderdaad bedenkelijk, maar wat ik graag zou willen weten: waar baseren ze dat dan op? Want ik heb in het verleden wel meer ongefundeerde bangmakerij (FUD) over Linux gezien....

De voorbeelden die ik in het nieuws voorbij heb zien komen, betroffen allemaal stiekem geïnstalleerde Windowsprogrammaatjes.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/17, 11:52:44 door Pjotr »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/17, 11:52:44 »
Topic samengevoegd, aangezien hetzelfde onderwerp.

Dan rest mijn vraag, hoe is het mogelijk om zo'n LED te omzeilen?

Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #19 Gepost op: 2014/01/17, 11:55:01 »
Ik vraag me eerder af: wat bedoelen ze met 'Linux'? Want het is in feite alleen maar een kernel. Bedoelen ze dat het ook bij webOS, SailfishOS, MeeGo, Maemo en andere Linux-gebaseerde OS'en mogelijk is of bedoelen ze puur Linux desktop?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #20 Gepost op: 2014/01/17, 11:55:56 »
Topic samengevoegd, aangezien hetzelfde onderwerp.

Dan rest mijn vraag, hoe is het mogelijk om zo'n LED te omzeilen?
Dat hoorde ik in een nieuwsbericht.... Maar zonder technische onderbouwing. Wat wederom op FUD zou kunnen duiden...

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #21 Gepost op: 2014/01/17, 11:56:52 »
Topic samengevoegd, aangezien hetzelfde onderwerp.

Dan rest mijn vraag, hoe is het mogelijk om zo'n LED te omzeilen?
Dat hoorde ik in een nieuwsbericht.... Maar zonder technische onderbouwing. Wat wederom op FUD zou kunnen duiden...

Het klinkt eigenlijk best interessant. Ik ga me er eens in verdiepen, misschien zijn die circuits toch niet zo logisch opgebouwd als ik dacht.

Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #22 Gepost op: 2014/01/17, 11:56:56 »

Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #23 Gepost op: 2014/01/17, 15:12:16 »
Het circuit is nu eenmaal niet zo simpel als het schema van Peter doet vermoeden. De webcam van de Toshiba L500 heeft nml. een 8-polige kabel aan de connector van die cam. M.a.w. er zit daar wel degelijk andere sturingen op (anders zou je met 6 draden meer dan genoeg hebben : video + massa/ voeding + massa / LED-sturing + massa).

Dit gezegd zijnde is het voor sommige laptops héél simpel om dit permanent uit te schakelen: 4 vijzen van het displaykader losmaken, en connector lostrekken van de ingebouwde webcam.
Voor cam-plezier : koop een losse USB-cam en koppel die enkel als je die nodig hebt.

FUD is het niet gezien ze deze waarschuwingstrailer hebben gemaakt (op basis van een webcam !! ) : http://www.froot.nl/posttype/froot/video/zo-ziet-het-eruit-als-iemand-je-webcam-hackt/

Natuurlijk een groot stuk bangmakerij, maar toch ...
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Justitie raad aan webcam af te plakken
« Reactie #24 Gepost op: 2014/01/17, 15:15:30 »
Korrekt; jouw schematische weergave is te simplistisch voor hedentendaagse elektronica.
(tis geen fietsverlichting!)  ;)  :D
En qua betrouwbaarheid is een serieschakeling ook niet handig: je verdubbelt de faalkans (led stuk of draadbreuk = webcam uit).


Dan rest mijn vraag, hoe is het mogelijk om zo'n LED te omzeilen?
Het klinkt eigenlijk best interessant. Ik ga me er eens in verdiepen, misschien zijn die circuits toch niet zo logisch opgebouwd als ik dacht.