Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?  (gelezen 3296 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Gepost op: 2017/06/27, 17:14:48 »
Beste Mensen,

Misschien weet iemand hier een antwoord op. Ik heb 2 verschillende programma's die het geheugengebruik meten, maar die lijken iets tegenstrijdigs aan te geven.

Mijn computer zou 4Gb geheugen moeten hebben.

1. Psensors: in de nieuwste versie geeft dit programma het vrije geheugen aan . Op dit moment geeft het aan dat ik 16% "free memory" heb.
2. Systemmonitor: deze geeft aan op het zelfde moment dat er 1175 Mb van 3258 Mb in gebruik is, dus 2083 Mb vrij = 64% vrij.

Als ik in de taakbeheerder kijk dan lijkt die 1175 Mb me aannemelijk. Maar meten de 2 methoden wel hetzelfde en zou ik nu 64% vrij hebben of inderdaad maar 16%? Of doet  Xubuntu = Linux hetzelfde als Android = ook Linux en plompen ze het geheugen vol en maken ze pas ruimte als dat nodig is? En geeft psensors aan wat er echt in het geheugen zit en de systemmonitor wat er werkelijk in gebruik is?

Wel heb ik een virtuele versie van Xubuntu op mijn laptop draaien. Die had eerst 1600 Mb geheugen toebedeeld gekregen en dat was steeds vol en het draaide vrij langzaam (psensor gaf aan dat er vaak maar een paar % vrij was, terwijl de systemmonitor aan gaf dat er veel meer vrij was). Sinds ik in de virtuele machine 4Gb heb toebedeeld aan Xubuntu draait het veel beter en soepeler.

Is er een methode om onomstotelijk het geheugengebruik vast te stellen?

Graag hoor ik jullie gewaardeerde meting.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/27, 17:16:22 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.


Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/27, 17:43:33 »
Beste Vuurvosje,

Heb je ook een samenvatting in het Nederlands?
Ik heb al eerder gemerkt dat je het kennelijk leuk vind om te laten zien hoeveel documentatie je aan kunt dragen, maar echt vragen beantwoorden is toch iets anders.  Je kunt ook bij elke vraag aangeven: "google zelf maar". Dan bereik je ongeveer hetzelfde resultaat. Of staat het gewoon leuk op je cv dat je nu kunt zeggen dat je veel vragen hebt beantwoord?

@anderen:
Heeft er iemand een inhoudelijke reactie op mijn vraag?
« Laatst bewerkt op: 2017/06/27, 17:48:39 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/27, 17:48:46 »
Misschien weet iemand hier een antwoord op. Ik heb 2 verschillende programma's die het geheugengebruik meten, maar die lijken iets tegenstrijdigs aan te geven.

Is er een methode om onomstotelijk het geheugengebruik vast te stellen?

Ik gebruik hiervoor simpelweg Systeemmonitor wat standaard onder Ubuntu zit. Dan zie je ook gebruik van processor en wisselgeheugen, en wat dat allemaal gebruikt. En real time.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/27, 19:07:22 »
Ik heb al eerder gemerkt dat je het kennelijk leuk vind om te laten zien hoeveel documentatie je aan kunt dragen, maar echt vragen beantwoorden is toch iets anders.  Je kunt ook bij elke vraag aangeven: "google zelf maar". Dan bereik je ongeveer hetzelfde resultaat. Of staat het gewoon leuk op je cv dat je nu kunt zeggen dat je veel vragen hebt beantwoord?
Ik vind de toon die je nu aanslaat tegen iemand die je in de juiste richting probeert te helpen zo weinig charmant dat ik het hierbij laat.
I rest my case.

Offline MKe

  • Lid
Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/27, 19:34:02 »
Vrij geheugen is een bron van verwarring heb ik gemerkt.

Het is namelijk zo dat Linux probeert zo efficiënt mogelijk het geheugen te gebruiken. Leeg geheugen is verspilde geheugen. Dus gebruikt Linux dat vrije geheugen als een soort cache. Dit zorgt ervoor dat allerlei dingen sneller werken en komt de gebruikerservaring ten goede. Daarom zie je dus dat er maar 16% vrij is. Dit is volkomen juist maar ook enigszins misleidend, want een groot deel van dat geheugen is wel degelijk nog beschikbaar. Als je programma meer geheugen nodig heeft dan wordt er automatisch meer vrij gemaakt en moet Linux het gewoon doen met wat minder cache. Het commando free geeft meer inzicht in het geheugen gebruik.

Offline ajjp

  • Lid
Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/27, 20:17:20 »
Citaat
Heb je ook een samenvatting in het Nederlands?
Een wel erg gemakzuchtige reactie. De gegeven links geven m.i. een zeer goed antwoord op de gestelde vraag.

Het vervolg van de reactie vind ik beneden peil en motiveert mensen niet om te blijven helpen. Let wel: iedere afhaker is een verlies voor de community.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/27, 20:45:46 »
Een beetje off-topic
@ajjp en vuurvosje
Het is niet mijn bedoeling om mensen van de community weg te jagen en ook niet te kwetsen. Maar een beter en duidelijker geformuleerd antwoord is waardevoller dan zo snel mogelijk een paar links te dumpen. Mijn  kritiek is bedoeld om de kwaliteit te verbeteren en de antwoorden begrijpbaarder. Wellicht is deze wat te prikkelend nu neer geschreven, daarvoor dan mijn oprechte excuses. Maar aan de andere kant is het mij opgevallen dat vuurvosje kennelijk vooral probeert om als eerste een paar links te dumpen. Als ik dan om een toelichting vraag dan wordt er verder niet thuis gegeven. Daarmee geeft hij in ieder geval bij mij de indruk dat het meer om zijn cv gaat dan het werkelijk beantwoorden van de vraag. Mocht dat niet zijn doel zijn, dan wil ik hem mee geven dat zijn bijdrage veel waardevoller zou zijn als hij enige toelichting bij de links zou schrijven. Daarbij een verwijzing naar de bron met de volledige tekst kan nooit kwaad natuurlijk.

Daarnaast is mijn Engels en mijn computerkennis niet van dat niveau dat ik zulke lappen tekst zonder te weten waar ik op moet letten kan begrijpen. Als ik dat wel kon had ik de vraag ook niet op een Nederlandstalig forum hoeven te stellen. In het Engels is er voldoende materiaal voor handen. Maar voor mij vaak onbegrijpbaar.

En als vuurvosje dan zo goed is in het google-en en ik kennelijk zo slecht, dan kan hij vast ook Nederlandstalige documentatie of antwoorden vinden...

De zin
Citaat
Heb je ook een samenvatting in het Nederlands?
was dan ook beter verwoord met: "Heb je misschien ook een samenvatting in het Nederlands gevonden?", want dat was het doel van mijn vraag.

@Andere:
Dank voor jullie verhelderende antwoorden.

« Laatst bewerkt op: 2017/06/27, 21:23:08 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jolo

  • Lid
Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/27, 21:31:26 »
Ik heb er ook even naar gezocht, maar kon ook niet zo snel Nederlandstalige info vinden, over het terminalvenstercommando free. Ik vond wel een kortere Engelstalige uitleg daarover in deze hyperlink http://www.binarytides.com/linux-command-check-memory-usage/
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/28, 00:21:29 »
Het is namelijk zo dat Linux probeert zo efficiënt mogelijk het geheugen te gebruiken. Leeg geheugen is verspilde geheugen. Dus gebruikt Linux dat vrije geheugen als een soort cache. Dit zorgt ervoor dat allerlei dingen sneller werken en komt de gebruikerservaring ten goede. Daarom zie je dus dat er maar 16% vrij is.

Als ik met Systeemmonitor kijk zie ik gewoon het geheugengebruik omhoog gaan bij het opstarten van een programma, en net zo hard weer naar beneden gaan als ik het af sluit.
Ik zie dan ook zelden een bijna vol gebruikt geheugen (opstartpieken daar gelaten).

Hieronder zie je de pc met helemaal links alleen Firefox en Systeemmonitor open. Meteen daarna (zie piek processor) start ik op, word, ardour met project (best 'n zwaar proggie, zie piek processor) en softwarecentrum.
En rechts op het eind zie je dat ik alles af sluit behalve firefox en Systeemmonitor.
Dat geeft toch echt nog lang geen 84% gebruik, en zie je ook gewoon (minimaal) mee stijgen en dalen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/28, 09:01:20 »
Aan Poi,
Je hebt google translate om te vertalen, dit kan al veel helpen.

En iets wat je misschien niet weet,
alles in de computer wereld is engels,
dus info die jij en wij zoeken, vind je misschien 1 of 2 in het nederlands(of niks), en 50 x in het engels.
En dus in het engels krijg je door verschillende mensen of verschillende manieren uitgelegd, dus je kunt proberen welke bij je past.
Dus je vind meer info, dus nederlands daar heb je niks aan met zoeken tav pc's, heel eenvoudig.
Zelf heb ik de hele pc in het engels, reden, de foutmeldingen vind je veel meer in het engels via google .

Dan mensen die je helpen met info of links,
deze mensen zijn tijd voor jou aan het verspillen(grapje), door zelf tijd in te steken om iets te zoeken, en dit kan zeer veel tijd kosten. En kant en klaar uitleg is vaak niet aanwezig, dus een link die klaar staat met alle uitlegis vaak beter.

Offline MKe

  • Lid
Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/28, 12:56:03 »
Het is namelijk zo dat Linux probeert zo efficiënt mogelijk het geheugen te gebruiken. Leeg geheugen is verspilde geheugen. Dus gebruikt Linux dat vrije geheugen als een soort cache. Dit zorgt ervoor dat allerlei dingen sneller werken en komt de gebruikerservaring ten goede. Daarom zie je dus dat er maar 16% vrij is.

Als ik met Systeemmonitor kijk zie ik gewoon het geheugengebruik omhoog gaan bij het opstarten van een programma, en net zo hard weer naar beneden gaan als ik het af sluit.
Ik zie dan ook zelden een bijna vol gebruikt geheugen (opstartpieken daar gelaten).

Hieronder zie je de pc met helemaal links alleen Firefox en Systeemmonitor open. Meteen daarna (zie piek processor) start ik op, word, ardour met project (best 'n zwaar proggie, zie piek processor) en softwarecentrum.
En rechts op het eind zie je dat ik alles af sluit behalve firefox en Systeemmonitor.
Dat geeft toch echt nog lang geen 84% gebruik, en zie je ook gewoon (minimaal) mee stijgen en dalen.
Klopt, het hangt dus af van het programma wat hij aangeeft. Standaard geeft linux alles terug, dus zowel gebruite cache als werkelijk actief gebruikte geheugen. Systeemmonitor besluit hier blijkbaar de actief gebruikte geheugen weer te geven, wat ook is wat je wilt weten. Probleem is vaak dat je met al die software en widgets die er op de markt zijn niet precies weet waar je naar zit te kijken.

Free geeft alles:
$ free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:      32630376    2644044   29986332     385504       2320    1237040
-/+ buffers/cache:    1404684   31225692
Swap:     46874620          0   46874620

Maar bij top is dit minder duidelijk:
top - 12:55:23 up  4:39,  6 users,  load average: 0.04, 0.10, 0.08
Tasks: 266 total,   1 running, 264 sleeping,   0 stopped,   1 zombie
%Cpu(s):  0.7 us,  0.2 sy,  0.0 ni, 99.1 id,  0.0 wa,  0.0 hi,  0.0 si,  0.0 st
KiB Mem:  32630376 total,  2579176 used, 30051200 free,     2320 buffers
KiB Swap: 46874620 total,        0 used, 46874620 free.  1153592 cached Mem

enz.

Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/28, 15:21:28 »
Ok MKe, nu begrijp ik je uitleg wat beter.
Toch moet ik zeggen dat ik het wat ver gezocht vindt. Over hoe vol je hdd staat met data praat je toch ook niet over de achtergebleven delete's die er nog op staan?
Als je pc zoals poj zegt maar 16% vrij zou hebben omdat 84% in gebruik is zou je pc loeitraag zijn.

Nog even nagekeken. Zelfs een gebufferde youtube geeft maar een paar procenten meer geheugengebruik. Wel synchrone pieken in processor- en netwerkgebruik (snelle bufferverwerking naar ik vermoed).
Mixxx in volledige werking (zwaar draaiend programma) doet het geheugengebruik zelfs maar met 300mb stijgen.

Ik geloof best dat een 0 of een 1 nog even op 0 of 1 blijft staan totdat hij weer gewijzigd wordt want dat is vrij gangbaar in de digitale wereld. Maar ik geloof nooit dat hij dan nog echt actief (in gebruik) is. Volgens mij hoeft er ook maar een bit of byte aan te geven wat verder niet meer in gebruikt en dus vrij is.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/28, 15:32:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/28, 15:28:28 »
De enorme geheugenmijt

Een algemene klacht die nieuwe Linux-gebruikers hebben, is dat Linux veel meer van hun computer gebruikt dan andere besturingssystemen. Nieuwkomers hebben de neiging om te vragen waarom Linux meer RAM nodig heeft dan hun vorige besturingssysteem en waarom het geheugengebruik zo snel ballonneert nadat ze zich aanmelden bij hun desktop-sessie. Linux heeft een reputatie om te werken op oudere computers en dit leidt dat mensen zich afvragen hoe dat waar kan zijn wanneer een enorme hoeveelheid van hun RAM wordt gebruikt.

Wat nieuwe Linux-gebruikers ervaren is meestal geen verschil in hoe het RAM-geheugen van de computer wordt gebruikt, maar hoe dat gebruik wordt gerapporteerd aan hen. De meeste moderne besturingssystemen gebruiken geheugen op soortgelijke manieren, maar Windows, Linux en de BSDs zullen rapporteren over hoe het geheugen nogal anders gebruikt wordt.

Wanneer we een document openen of een applicatie starten die gegevens van de computer van de computer naar het geheugen worden geladen. Terwijl de applicatie of het bestand geopend is, wordt de gegevens geacht actief te zijn. Wanneer we het document of de applicatie sluiten, zal het besturingssysteem meestal de gegevens in het geheugen houden voor later snelle toegang. Het lezen van informatie die in RAM is opgeslagen, is veel sneller dan het opnieuw laden van dezelfde informatie op de harde schijf, waardoor de computer sneller wordt als er informatie in het geheugen wordt opgeslagen. Informatie die nog in RAM is, maar niet actief wordt gebruikt, wordt beschouwd als cache of inactieve data.

Cached data wordt meestal in RAM opgeslagen totdat het besturingssysteem die ruimte nodig heeft voor iets anders, zoals een nieuwe afbeelding of document dat we proberen te openen. Op dat moment worden de gecacheerde gegevens overgeschreven door het nieuwe bestand dat we toegang hebben. Deze nieuwe gegevens blijven ook vast in RAM totdat de ruimte nog nodig is door nog een ander programma of document.

Moderne besturingssystemen bekijken elk ongebruikte RAM als een verspilde bron. Ideaal gezien, zoveel informatie moet zo snel mogelijk in RAM worden gekopieerd voor snelle toegang. De cache-gegevens verhinderen ons niet om nieuwe informatie in het geheugen te laden, aangezien de cache-informatie eenvoudig wordt vervangen.

Terwijl de meeste besturingssystemen op deze manier werken, rapporteren verschillende besturingssystemen hun geheugengebruik anders. Bijvoorbeeld, Linux zal meestal rapporteren hoeveel RAM in totaal wordt gebruikt, waarbij zowel het actief gebruikte geheugen als de cache wordt gecombineerd. Wanneer we een procesmonitor als top uitvoeren, zien we meestal de gecombineerde actieve en cache geheugen statistieken. Dit zorgt ervoor dat Linux's geheugengebruik ongewoon hoog is. Sommige tools, zoals het gratis commando, tonen zowel gecombineerd geheugengebruik als actieve en cache data in aparte statistieken.

De BSD's beschikken over hulpprogramma's die het geheugenverbruik doorgaans verder onderbreken. Bij het uitvoeren van het bovenste commando op FreeBSD, zien wij bijvoorbeeld actief geheugen, inactief geheugen, cache geheugen, "bedraad" geheugen, dat meestal data is gereserveerd door de kernel en stuurprogramma's, en gratis geheugen dat voor niets gebruikt wordt.

Geheugenbewakingsinstrumenten op andere besturingssystemen kunnen de dingen een beetje vereenvoudigen door te concentreren op de hoeveelheid geheugen die actief in gebruik is, wat relatief klein is. Dit is zinvol aangezien actief gebruikt geheugen is meestal de statistiek die we het meest belangrijk vinden. Maar in focus op actief geheugen, geheugen dat wordt gebruikt en niet kan worden overschreven, glanzen we over de overige gegevens die in RAM worden gehouden voor toekomstig gebruik. Linux verbergt geen cache data in zijn statistieken, waardoor het besturingssysteem meer geheugen honger lijkt dan het echt is.

Kortom, we moeten ons meer richten op actief geheugen en onthouden om cache data te negeren omdat de cache niet actief wordt gebruikt en eventueel overschreven worden. Het hebben van veel cache data in RAM is een goede zaak, omdat het de mogelijkheid geeft om bestanden en applicaties sneller te laden.
Google Translate voor bedrijven:Translator ToolkitWebsite Translator

Heb even van VuurVosje zijn Engelstalige tip in https://translate.google.com/?hl=nl geflikkert en voila gaat prime zo !.

En hier nog één met een beetje moeite gaat alles !.

Geheugengebruik

Een van onze lezers heeft gevraagd naar programma's die het geheugengebruik, wat te gebruiken en wat de verschillende typen geheugen (gedeeld, virtueel, swapped, cached) betekenen. Verder, welke velden zijn belangrijk om te kijken bij het vergelijken van verschillende systemen?

Eerst laten we praten over programma's die moeten worden gebruikt bij het monitoren van het geheugengebruik. Als ik twijfel, val ik meestal terug naar de basis en gebruik je 'top'. Het loopt overal en toont u het grootste deel van de informatie die u nodig heeft, zowel wat betreft het geheugengebruik als het gebruik van de CPU. Als u zich alleen maar bezighoudt met hoeveel geheugen wordt gebruikt door het systeem en niet geïnteresseerd in CPU-gebruik, dan is "gratis" ook een goed commando om te draaien, omdat het u gebruiksinformatie voor gedeeld geheugen, cache en swap zal tonen. Als u naar GUI-toepassingen kijkt, hou ik van KDE's Systeemmonitor. De standaard layout lijkt veel op top's, maar het is gemakkelijk om Systeemmonitor te configureren met verschillende weergaven en met verschillende filters. Mijn favoriete kenmerk van Systeemmonitor is de methode om het CPU-, geheugen- en netwerkgebruik in een grafiek weer te geven, zodat u snel kunt zien of uw gebruik van het bron steekt of vasthoudt. Voor niet-KDE-mensen is er een GNOME-applicatie, die ook de naam Systeemmonitor draagt, en op dezelfde manier dezelfde informatie weergeeft.

Natuurlijk hebben toegang tot al deze informatie niet erg handig zonder te weten wat de gegevens betekenen, dus laten we met gedeeld geheugen beginnen. Zoals de naam impliceert, is gedeeld geheugen een deel van het geheugen van uw computer, die via meerdere processen (of gedeeld) kan worden geopend. Soms gebruiken programma's een gemeenschappelijk pool geheugen als een snelle manier om te communiceren of te werken aan een gemeenschappelijke taak. Gedeeld geheugen kan ook verwijzen naar items in het geheugen dat gebruikelijk zijn voor meerdere processen. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat u een tekstverwerker open hebt. Die tekstverwerker vereist dat bepaalde bibliotheken in het geheugen van het systeem worden geladen. Wanneer u een ander programma opent dat ook van dezelfde bibliotheek gebruik maakt, is er echt geen reden om twee kopieën van dezelfde bibliotheek in het geheugen te hebben. In dat geval kan het besturingssysteem slechts één exemplaar in het geheugen houden en beide programma's toegang krijgen. Kortom, wanneer u gedeeld geheugen ziet, betekent dit dat meerdere processen gebruik maken van dezelfde sectie geheugen.

Virtueel geheugen is op zich een groot onderwerp en het kan een beetje verwarrend worden. In het kader van wat u ziet bij het gebruik van de bovenste opdracht, betekent de hoeveelheid virtueel geheugen dat een proces gebruikt, echt de totale hoeveelheid geheugen die de taak vergt. Het bevat de grootte van het uitvoerbare programma van de programma's, de bibliotheken die worden gebruikt en alle gegevens die de taak opslaat in het geheugen.

Wisselend geheugen is misschien een beetje makkelijker te begrijpen. Moderne besturingssystemen hebben vaak toegang tot meer geheugen dan zij fysiek hebben. Als Linux uit fysiek RAM loopt, moet het ergens anders opgeslagen worden. Dat ergens anders is typisch een swap partitie. Dit is in principe een kast waarin gegevens tijdelijk kunnen worden geplaatst totdat het nodig is. Ruilruimte is handig, omdat het betekent dat we 2 GB geheugen effectief kunnen gebruiken, zelfs als de computer voor ons slechts 1 GB RAM heeft. Die extra GB is opgeslagen op de vaste schijf als swapped memory. De onderkant van het gebruik van de swapruimte is dat toegang tot de vaste schijf is trager dan toegang tot RAM en dus zwaar gebruik van de wisselruimte kan de computer minder responsief maken ...

... Wat brengt ons naar het cachegeheugen. Aangezien het ons vertraagt ​​wanneer we toegang hebben tot de harde schijf van de computer, is het handig om zoveel mogelijk gegevens in RAM te houden. Cache verwijst naar data in het geheugen dat momenteel niet actief wordt gebruikt, maar wordt in plaats daarvan gehouden voor snelle toegang. U kunt cache op het werk zien als u een groot programma opent, zoals OpenOffice, en let op hoe lang het duurt om te laden. Open dan OpenOffice en open het opnieuw onmiddellijk. De tweede keer dat OpenOffice laadt, zou het sneller moeten komen omdat het OS het programma in onze cache heeft verlaten. Sommige distributies (zoals SliTaz) maken gebruik van cache door het gehele besturingssysteem in het geheugen op te laden tijdens het opstarten, waardoor de applicaties bijna onmiddellijk worden geladen.

Bij het vergelijken van verschillende systemen kijk ik in het algemeen naar de hoeveelheid geheugen die het systeem gebruikt, minus cache. Aangezien de cache niet actief wordt gebruikt, beïnvloedt het niet echt wat we later in het geheugen kunnen laden. Een makkelijke manier om deze informatie te krijgen is om "gratis" te draaien en naar de tweede regel te kijken. Het nummer onder de 'gebruikte' kolom van de tweede regel geeft u aan hoe veel RAM wordt gebruikt (in kilobytes), waarbij de cache wordt genegeerd.

« Laatst bewerkt op: 2017/06/28, 15:34:06 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

  • Lid
Re: hoeveel geheugen heb ik werkelijk vrij?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/06/28, 15:45:26 »
Citaat
Als u zich alleen maar bezighoudt met hoeveel geheugen wordt gebruikt door het systeem en niet geïnteresseerd in CPU-gebruik, dan is "gratis" ook een goed commando om te draaien
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

"gratis" = free

denk ik

Maar idd volgens mij is die tekst wel begrijpelijk als je die kleine dingen negeert.