Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cinnamon: geen desktop meer  (gelezen 2399 keer)

Cinnamon: geen desktop meer
« Gepost op: 2014/08/24, 22:14:53 »
Mijn vader gebruikt sinds een tijdje Cinnamon als werkomgeving. Echter, een recente update (vermoedelijk?) heeft roet in het eten gegooid: hij start niet meer zoals het hoort. De desktop toont alleen nog een zwart vlak en er is een melding dat er een fout is opgetreden met de keuze om Cinnamon te herstarten. Echter, Cinnamon herstarten brengt precies hetzelfde; een vicieuze cirkel dus. Cinnamon (Software Rendering) kiezen in het aanmeldscherm resulteert in exact hezelfde.

Zijn PC heeft 4 GB RAM, 500 GB HDD en een Intel HD4000-videokaart. Andere werkomgevingen (GNOME Shell en Enlightenment) werken allemaal meer dan uitstekend dus het zit hem echt in (iets met) Cinnamon. Ik heb zelf al een beetje gestoeid ermee natuurlijk om te kijken of ik het op kon lossen daar ik ook Antergos gebruik maar helaas. Hij gebruikt Antergos, die de laatste versie van Cinnamon bevat; exact dezelfde als in Mint 17, dus wie weet dat Mint-fans iets weten hierover hoe dit op te lossen is? :)

Offline midas

  • Lid
Re: Cinnamon: geen desktop meer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/25, 09:44:42 »
Vorige week wel onder Linux Mint 17 een update gehad van Cinnamon en Nemo. Tevens ook van de onderliggende grafische motor (ben ik even de naam van kwijt). Waarschijnlijk dat de laatste roet in het eten gooit (conflicten?) onder Antergos.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline midas

  • Lid
Re: Cinnamon: geen desktop meer
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/25, 09:46:08 »
O ja...Muffin heet dat ding
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Cinnamon: geen desktop meer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/25, 11:05:59 »
Ik zou teruggaan naar een vorige kernel en dan kijken wat er gebeurd.
Ik zelf heb nergens last van, heb alle updates tot nu toe gehad.

Of dat je probeert cinnamon opnieuw te installeren in de terminal, die je in de recoverymodus kan kiezen.
Anders zou ik het even niet weten.

Op zich een goede suggestie, maar zoals ik al zei: andere werkomgevingen doen het wel. Dus ik weet niet of de kernel dan wel de boosdoener is...
Opnieuw installeren van Cinnamon zal ik achter de hand houden.

Vorige week wel onder Linux Mint 17 een update gehad van Cinnamon en Nemo. Tevens ook van de onderliggende grafische motor (ben ik even de naam van kwijt). Waarschijnlijk dat de laatste roet in het eten gooit (conflicten?) onder Antergos.

Hmm, zou kunnen dat dat dan inderdaad de boosdoener is. Ik zal er eens naar kijken met mijn vader :)

Offline cees2729

  • Lid
Re: Cinnamon: geen desktop meer
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/25, 14:24:28 »
Lijkt wel een beetje op mijn probleem (sinds zaterdagavond):
Mint 17 Cinnamon komt (plotseling) niet meer door het Boot Process.

Re: Cinnamon: geen desktop meer
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/25, 14:29:06 »
Lijkt wel een beetje op mijn probleem (sinds zaterdagavond):
Mint 17 Cinnamon komt (plotseling) niet meer door het Boot Process.


Volgens mij is jou probleem ietsje anders aangezien in dit geval alleen Cinnamon niet meer start en de rest van de werkomgevingen wel... Bij jou, voor zover ik begrijp, blijft ie tijdens het booten al hangen.

Offline cees2729

  • Lid
Re: Cinnamon: geen desktop meer
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/25, 14:32:02 »
Klopt (jammer ;-)

Re: Cinnamon: geen desktop meer
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/28, 12:57:18 »
Het probleem bleek hem te zitten in iets met menus.old - dat bestandje verwijderd en nu werkt het weer, dus vader is weer blij. Bedankt aan iedereen voor het meedenken! :)

(P.S.: zie de opgelost-knop in dit subforum niet terwijl anderen in dit subforum hem wel zien... vreemd, in andere subfora werkt ie toch wel)