Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux  (gelezen 165141 keer)

Offline lordnoid

  • Lid
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #75 Gepost op: 2010/02/09, 13:47:09 »
kan je ook de woordjes scheiden door ´tab´?
= vind ik zo lastig :(
Nee dat kan binnen het programma niet.
Maar als ik het goed heb kun je wel een tekstbestandje (.txt) aanmaken waarin je het gewoon met tab doet, en die vervolgens openen in OpenTeacher.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #76 Gepost op: 2010/02/09, 15:57:11 »
kan je ook de woordjes scheiden door ´tab´?
= vind ik zo lastig :(
Nee dat kan binnen het programma niet.
Maar als ik het goed heb kun je wel een tekstbestandje (.txt) aanmaken waarin je het gewoon met tab doet, en die vervolgens openen in OpenTeacher.
Nee, dat gaat helemaal niet. Er zit een functie in om te exporteren naar tekstbestanden, maar niet om te importeren. Er zit trouwens een foutje in de UI, want daarin staat dat het wel kan, wat ook wel de verwarring zal hebben opgeleverd. Het enige wat ik kan verzinnen is je woordjes in WRTS intypen, en dan op de WRTS-site kiezen voor wrts-lijsten exporteren. Je kunt dan kiezen voor het formaat, OpenTeacher ondersteunt .wrts en .t2k (iig). Wel een behoorlijke omweg...

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #77 Gepost op: 2010/03/22, 21:42:04 »
Update: zie beneden voor installatieinstructies

Inleiding
Een tijdje geleden checkte ik de branch van OpenTeacher eens uit om er, nadat ik vorig jaar wat kleine dingetjes had geschreven, het eens goed te bekijken. Al snel was ik bezig met het bijna herschrijven van de code achter OpenTeacher. Sinds kort staat waar ik mee bezig ben ook online op launchpad, maar omdat het zolangzamerhand weer werkbaar begint te worden, (Lees: minder bugs.) was ik benieuwd of hier nog een paar testers zitten.

Features
Wat de nieuwe experimentele versie bied:
  • Een vernieuwde tabel, met onder andere sorteren.
  • De mogelijkheid om in plaats van '=' tab te gebruiken
  • WRTS import/export
  • Printen
  • In gedachten overhoren
  • De mogelijkheid meerdere rijen te verwijderen.
  • Opgeschoonde code, verspreid over meerdere klassen
  • Berichten in de statusbzr
  • Bugs
  • Ongetwijfeld ben ik wat vergeten.
Screenshots:

Toevoegen van woorden (met tab en '=' ), het loginvenster van wrts.


Hier is een les bezig, in de 'in gedachten'-modus. Verder is het printvenster te zien.

Hoe te testen?
Ik heb zelf al (even snel) getest op Hardy, en Windows XP. Ik ontwikkel op Karmic. Benodigd zijn pyqt4
sudo apt-get install python-qt4 en python (standaard geïnstalleerd in ubuntu)

Je kunt deze versie downloaden vanaf mijn eigen webserver (http://www.de-overlaat.nl/marten/openteacher/experimental.zip), of de bzr branch uitchecken (altijd de meest recente versie: lp:~marten-de-vries/openteacher/experimental)
Je kunt de meest recente versie downloaden vanuit lp:openteacher, en andere versies via http://openteacher.sf.net/

Uitvoeren gaat door openteacher.py te starten. (bijv. 'python openteacher.py', of het bestand uitvoerbaar maken.)

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen, tips, bugs, en feature requests (want ik heb nog wat tijd over, en uitbreiden gaat erg makkelijk met de nieuwe code.)

-commandoline

Edit: screenshots toegevoegd.
Edit2: screenshotlocaties & links geupdate
« Laatst bewerkt op: 2010/11/12, 16:27:16 door commandoline »

Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #78 Gepost op: 2010/03/27, 12:17:41 »
mooie bureaubladachtergrond ;)
cd's ubuntu 9.10 verkrijgbaar!

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #79 Gepost op: 2010/03/27, 12:41:12 »
mooie bureaubladachtergrond ;)
Bedankt, 't is een foto van mijzelf, gemaakt in Barcelona.

Verder, heb je door dat dit opgelost is?
kan je ook de woordjes scheiden door ´tab´?
= vind ik zo lastig :(
Om even mijn verdere plannen voor OpenTeacher openbaar te maken:
  • testen
  • Als iemand nog een goede feature-request heeft, die ook implementeren.
  • Een nieuwe release uitbrengen (als lordnoid akkoord is tenminste). Inc. debs, windows-installer, en als SeySayux weer mee wil werken een mac-versie. Ook nog een beta van te voren.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #80 Gepost op: 2010/03/27, 23:28:08 »
Ik heb vandaag weer wat verder gesleuteld:
Ik heb:
  • 5 bugs gefixt
  • Het verspreiden over verschillende platformen versimpeld. (M.b.v. Qt Resources, voor geïnteresseerden.)
De wijzigingen zijn te vinden in mijn bzr-branch (altijd up-to-date):
bzr branch lp:~marten-de-vries/openteacher/experimental
Ook heb ik de boel opnieuw even in een .zip'je gegooid. Uitpakken en openteacher.py starten volstaat om te testen:
http://www.de-overlaat.nl/marten/openteacher/experimental.zip

Nogmaals, deze versie is nog niet zo stabiel als de oude 1.0-release. Toch zijn zolangzamerhand de grootste bugs er wel uit denk ik.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #81 Gepost op: 2010/03/28, 13:30:12 »
is t niet iets om dit project in de reposity te gooien?
dan kunnen veel meer mensen ervan genieten (ik gebruik het nu al om mijn japanse woordjes te studeren)
dus: オペンテアチェルはすごいですね。

Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #82 Gepost op: 2010/04/08, 20:58:36 »
echt leuk gemaakt gebruik hem nu ook voor het rekenen


(heb moeite met rekennen)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #83 Gepost op: 2010/04/09, 14:53:35 »
is t niet iets om dit project in de reposity te gooien?
dan kunnen veel meer mensen ervan genieten (ik gebruik het nu al om mijn japanse woordjes te studeren)
dus: オペンテアチェルはすごいですね。
Voordat 't in de repo's zit ben je volgens mij wel even verder, het is mij te veel geregel/gedoe. Een deb was ik wel van plan t.z.t. te regelen.

Verder werk ik op dit moment weer aan wat nieuwe functies: instellingen-venster en evt. een spellingscontrole, maar dat vereist een hoop meer gedoe tijdens het verspreiden van de applicatie. Ook ben ik bugs aan het fixen.

Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #84 Gepost op: 2010/04/09, 19:00:52 »
Hoe installeer je dat eigenlijk?
Ik heb de .zip gedownload en ik kan de boel niet zo openen, het doet niets... (Ik heb ze uitvoerbaar gemaakt, openen met terminalvenster geeft een terminalvenster dat erg snel afsluit)

Zijn er nog afhankelijkheden die standaard niet geinstalleerd staan? (Heb net een verse installatie)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #85 Gepost op: 2010/04/10, 21:11:04 »
Hoe installeer je dat eigenlijk?
Ik heb de .zip gedownload en ik kan de boel niet zo openen, het doet niets... (Ik heb ze uitvoerbaar gemaakt, openen met terminalvenster geeft een terminalvenster dat erg snel afsluit)

Zijn er nog afhankelijkheden die standaard niet geinstalleerd staan? (Heb net een verse installatie)
Ja, het is afhankelijk van PyQt4, zoals hierboven ook *ergens* staat.:
sudo apt-get install python-qt4
Dan zou het wel moeten werken. Je terminal sluit nu omdat het programma PyQt4 niet kan vinden, en direct afsluit. Na bovenstaande zou het moeten werken.

Verder: Het instellingenvenster is klaar, binnenkort hoop ik toch eens een echte versie uit te brengen, inclusief een .deb'je en installers voor andere besturingssystemen.

Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #86 Gepost op: 2010/04/12, 18:22:10 »
geweldig, die WRTS-functionaliteit :)

Mag ik overigens een suggestie doen: die "ik had het goed/fout"-knoppen zijn onnodig groot en liggen ver uit elkaar. Je kunt er ook twee pictogrammen met een positief/negatief-pictogram van maken, met een kleine tussenruimte zodat je niet per ongeluk de verkeerde aanklikt.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #87 Gepost op: 2010/04/13, 13:01:43 »
geweldig, die WRTS-functionaliteit :)

Mag ik overigens een suggestie doen: die "ik had het goed/fout"-knoppen zijn onnodig groot en liggen ver uit elkaar. Je kunt er ook twee pictogrammen met een positief/negatief-pictogram van maken, met een kleine tussenruimte zodat je niet per ongeluk de verkeerde aanklikt.
Bedoel je dit? Ik vind die ruimte ertussen wel meevallen... Of ziet het er bij jou anders uit?


Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #88 Gepost op: 2010/04/13, 18:05:48 »
Zo, ik heb de vorige .zip vervangen door een nieuwe, deze keer met een voorkeurenvenster:
http://www.de-overlaat.nl/marten/openteacher/experimental.zip
depandancy: python-qt4. Getest op Hardy en Karmic. Andere OS's zouden ook moeten werken.

Verder ben ik nu bezig met een spellingscontrole voor het invoervak. Ik heb iets werkend, maar het feit dat de gebruiker daar twee talen invoert maakt de boel nogal ingewikkeld. Binnenkort meer op dat gebeid...

Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #89 Gepost op: 2010/04/25, 00:03:37 »
Mooi idee, ik was inderdaad ook op zoek omdat Teach2000 ook niet onder wine werkt.

Heeft iemand hem al getest op 10.04, ik draai beta 2.

Die spellingscontrole... dat heeft teach zelf niet eens, en ook niet z'n mooie vreemde tekens lijst die op de screenshot staat. Ik zou hem idd graag in de pakketbeheer zien. ;)
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #90 Gepost op: 2010/06/21, 18:05:33 »
Hoe gaat het ondertussen met de ontwikkeling? :D
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #91 Gepost op: 2010/06/30, 14:29:42 »
Hoe gaat het ondertussen met de ontwikkeling? :D
Ik ben er nog steeds mee bezig, alleen wel wat minder actief dan een tijdje geleden. De voortgang:
- Spellingscontrole heb ik werkend gehad, maar dat werkte nogal traag en ik was ook op andere punten niet tevreden (genoeg).
- De andere functie die ik in de planning heb is automatische vertaling bij het invoeren.

Verder heb ik geloof ik nog een bug gefixt, maar die had niet zo'n hoge prioriteit en ik ga 'm niet voor alleen die fix opnieuw verspreiden, nog even geduld dus.

Verder ben ik van plan dat als de twee bovenstaande functies af zijn eens te kijken naar een .deb'je en installers voor windows en mac. Na die release denk ik er ook over om support voor Ubuntu Hardy te stoppen, aangezien er een nieuwe LTS is en de bij Hardy geleverde Qt-versie niet helemaal up-to-date is. Maar dat is nog wat verder weg.

Heeft iemand hem al getest op 10.04, ik draai beta 2.
Een beetje laat, maar het werkt hier prima.

Offline lordnoid

  • Lid
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #92 Gepost op: 2010/07/04, 15:31:25 »
Mooi om te zien dat er nog steeds aan gewerkt wordt. Bedankt commandoline :)
Ik werk er zelf niet meer aan; te druk met andere dingen. Maar dit is wel opensource in action, en dat is leuk om te zien!
Ik wil wel de website en SourceForge updaten, dus als je nieuwere (non-expirimentele) debs hebt en je wilt die erop hebben, dan zet ik die er graag op.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 15:45:47 door lordnoid »

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #93 Gepost op: 2010/07/07, 19:38:39 »
Mooi om te zien dat er nog steeds aan gewerkt wordt. Bedankt commandoline :)
Ik werk er zelf niet meer aan; te druk met andere dingen. Maar dit is wel opensource in action, en dat is leuk om te zien!
Ik wil wel de website en SourceForge updaten, dus als je nieuwere (non-expirimentele) debs hebt en je wilt die erop hebben, dan zet ik die er graag op.
OK, daar zal ik t.z.t. zeker gebruik van maken. Bedankt voor het aanbod.

Update: ik heb vandaag weer uitgebreid aan de code gewerkt, mijn vorderingen staan online maar omdat ik de code behoorlijk heb omgegooid (lees: bugs gecreëerd), heb ik deze keer niet een nieuwe .zip online gezet. Ik hoop dat binnenkort wel weer te kunnen doen, en dat dit de laatste keer is dat de code instabieler wordt in plaats van stabieler voor een nieuwe release.

Changelog:
Nieuwe functies:
- Meerdere cijfer notaties. De Nederlandse methode (1-10) zat er altijd al in, maar die is niet handig voor mensen uit andere delen van de wereld. Nu werken ook procenten, de Amerikaanse notatie, de Duitse en de Franse.

Gerepareerde bugs:
- Een bug waarbij de WRTS importeerder de verkeerde lijst koos als je groepen in je WRTS account had staan.
- Een foutje in het vertalingsmechanisme, veroorzaakt door een vertaling :P
- De WRTS importeerder is licht verbeterd. (antwoorden worden gesplitst in eerste en tweede antwoorden.)
- Een bug die ervoor zorgde dat een vrij onbelangrijk statusbericht niet weergeven werd.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/24, 23:08:54 door commandoline »

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #94 Gepost op: 2010/10/01, 17:12:19 »
Om jullie een beetje op de hoogte te houden:
  • OpenTeacher heeft een extra nieuwe ontwikkelaar: Cas Widdershoven
  • OpenTeacher 2.0 is bijna klaar qua functies, daarna kan het vertalen, bugfixen en packagen beginnen!
  • We zijn bezig om de vertalingen van OpenTeacher via launchpad.net te regelen.
  • Een 2.1 en 3.0 versie staan al op de planning.

Verder heb ik de zip-versie maar weer eens een update gegeven voor de mensen die het leuk vinden de ontwikkelingen op de voet te volgen, zie voor instructies: http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/openteacher-overhoorprogramma-voor-linux/msg574049/#msg574049

Dit topic wordt in de gaten gehouden door ons voor bijv. bugs/functies die jullie graag zouden willen, maar onze centrale inbox is launchpad: https://launchpad.net/openteacher . Daarop staan ook mogelijke toekomstige functies, voor de geïnteresseerden.

Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #95 Gepost op: 2010/10/05, 15:07:06 »
Word deze nou Crossplatform? Mijn Frans lerared was namelijk op zoek naar een vervangende Teach2000 / Wrts, maar op school draaien we windows...
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #96 Gepost op: 2010/10/06, 21:36:21 »
Word deze nou Crossplatform? Mijn Frans lerared was namelijk op zoek naar een vervangende Teach2000 / Wrts, maar op school draaien we windows...
OpenTeacher 2.0 krijgt een gebruiksvriendelijke installatie voor zowel Windows, Ubuntu als Mac OS X zoals het er nu voorstaat. Ook andere platformen zijn mogelijk, maar dat vereist iets meer werk.

Verder hebben we redelijke ondersteuning voor .t2k-bestanden, zeker zolang ze 'gewoon' woordenlijsten bevatten. Ook synchronisatie met WRTS is geregeld, dus overstappen moet mogelijk zijn.

Het is ook mogelijk om al de 1.0 te gaan draaien, en over te stappen zodra de 2.0 uit is. Nadeel is wel dat die nog niet de uitgebreide WRTS-import en export heeft.

Update voortgang
- We leggen de laatste hand aan de 'leren door overtypen'-functie
- Vertalingen op launchpad.net komen als het goed is dit weekend
- We hebben contact met mensen die willen helpen bij het 'packagen' van OpenTeacher/advies geven daarover.

Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #97 Gepost op: 2010/10/06, 22:08:32 »
Mooi project dit!

- We hebben contact met mensen die willen helpen bij het 'packagen' van OpenTeacher/advies geven daarover.

Betekent dit dat we openteacher in de toekomst wellicht in de repo's kunnen verwachten?

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #98 Gepost op: 2010/10/07, 20:34:56 »
- We hebben contact met mensen die willen helpen bij het 'packagen' van OpenTeacher/advies geven daarover.
Betekent dit dat we openteacher in de toekomst wellicht in de repo's kunnen verwachten?
Voorlopig jammergenoeg nog niet. Wel komt er een '.deb'-bestand beschikbaar, en daarnaast komt er waarschijnlijk een PPA bij, waardoor installeren nog makkelijker wordt. ( Twee commando's in de terminal/een paar klikken in het Softwarecentrum. )

Ik weet eigenlijk niet waar je een programma kan 'aanmelden' om in de repo's te komen, en er zal waarschijnlijk een nogal strikte test aan voorafgaan, wat ook terecht is omdat de repo-software stabiel en veilig moet zijn.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: OpenTeacher: Overhoorprogramma voor Linux
« Reactie #99 Gepost op: 2010/10/08, 18:02:00 »
maakt verder niet uit lijkt mij. we weten van openteacher dat het veilig is, dat is het belangrijkste toch?
sommige mensen overdrijven een beetje wat veilig is en wat niet. ik kijk bij het testen val alfaversies of het programma niets van het systeem (ubuntu) uitmaakt. dan kun je dat gewoon gebruiken, het programma staat namelijk onafhankelijk van het systeem dus als dat crasht hoef je je nergens zorgen over te maken.