Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?  (gelezen 12361 keer)

Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Gepost op: 2011/06/19, 22:46:28 »
Wie kan me op weg helpen? Ik ben bezig met een document in Open Office, heb voorheen Word 95 gebruikt. Daarbij heb ik toen lijnen in het document gezet om vakjes te maken als was het een tabel, maar dan niet in Excel maar in Word. En nu dus in Open Office, want ik ben overgestapt naar Ubuntu.

Hoe kan ik lijnen tekenen, ik heb al gekeken naar het ikoontje lijn, mijn cursor wordt dan een vierkantje, maar ik kan de lijn niet perfect horizontaal krijgen. En ook niet 'uitgummen' (waar zit het gummetje) of wissen.

Alvast bedankt.
Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/19, 23:40:46 »
Is het misschien zo, dat het 'gummetje' dat ik kende uit Word hier vervangen is door het indrukken van de re-muisknop, waar ik in het rolmenu 'knippen' zie staan? En als ik de Shift-toets indruk, lijkt de lijn ook perfect kaarsrecht.

Graag tips! Het zijn mijn eerste worstelingen met een nieuw programma!
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

DarkEra

  • Gast
Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/19, 23:45:49 »
1: Draai je dit onder Ubuntu? Zo ja dan zou het topic verplaatst moeten worden.

2: Rustig afwachten tot iemand met het verlossende antwoord komt, heb geduld. :)

Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/20, 00:34:51 »
Misschien is het handiger als je zegt welk doel je wil bereiken met het tekenen van de lijntjes. Zowel MS Word en LibreOffice/OpenOffice hebben uitstekende functies om echte tabellen te maken waar je niet zelf lijntjes hoeft te tekenen.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/20, 00:42:32 »
Om tabellen te maken heb je de functie tabel (control + F12) kun je het aantal vakjes kiezen enz.
Om een lijn te wissen de lijn selecteren en dan del - toets drukken.

- Roc

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/20, 09:14:57 »
Als je gewoon een horizontale lijn wilt trekken, kan je ― in elk geval in LibreOffice, ik neem aan dat het in Open Office op dezelfde manier gaat ― dat doen met invoegen -> horizontale lijn.

Als je een tabel wilt maken kan je dat inderdaad beter doen door een echte tabel in te voegen.

Offline joop13

  • Lid
Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/20, 10:01:19 »
Ik begrijp niet helemaal wat het probleem is? Je kunt met de tekenfuncties lijnen tekenen en ze goed horizontaal krijgen is een kwestie van nauwkeurig tekenen evenals verticaal. Je kunt de nauwkeurigheid relateren aan de plaats van de cursor op de lineaal. En verwijderen van de lijn kan, inderdaad, door hem te selecteren en <del> te gebruiken. Wil je hem korter dan één van de uiteinden vastpakken en veranderen....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/20, 10:12:07 »
Hoi Joop, het doel van al die lijnen (hokjes, kaders) trekken is dat ik mijn tekst in hokjes stop. Dat staat overzichtelijk. En ertussen dan een regel wit en dan volgt het volgende hokje. De tekst die bij elkaar hoort, staat in een hokje. Maar ik vul wel eens wat tekst aan, zodoende wil ik ook de lijnen kunnen wissen of opnieuw trekken. Ben ik zo duidelijk genoeg?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/20, 10:14:14 »
sorry Maik, dat ik het item onder het verkeerde topic had gezet. Wist niet goed waar het onder viel.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/20, 10:37:18 »
Hoi Joop, het doel van al die lijnen (hokjes, kaders) trekken is dat ik mijn tekst in hokjes stop. Dat staat overzichtelijk. En ertussen dan een regel wit en dan volgt het volgende hokje. De tekst die bij elkaar hoort, staat in een hokje. Maar ik vul wel eens wat tekst aan, zodoende wil ik ook de lijnen kunnen wissen of opnieuw trekken. Ben ik zo duidelijk genoeg?

Je kan ook met kaders werken. Zie bijlage, is dat wat je bedoelt? In de Engelse versie kan dat door insert > frame te kiezen.

Offline joop13

  • Lid
Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/20, 11:41:56 »
Hoi Joop, het doel van al die lijnen (hokjes, kaders) trekken is dat ik mijn tekst in hokjes stop. Dat staat overzichtelijk. En ertussen dan een regel wit en dan volgt het volgende hokje. De tekst die bij elkaar hoort, staat in een hokje. Maar ik vul wel eens wat tekst aan, zodoende wil ik ook de lijnen kunnen wissen of opnieuw trekken. Ben ik zo duidelijk genoeg?

Je kan ook met kaders werken. Zie bijlage, is dat wat je bedoelt? In de Engelse versie kan dat door insert > frame te kiezen.

Inderdaad is het mij niet duidelijk wat monique nu eigenlijk wil. Maar als ik het een beetje begrijp is de kadering de methode die het best bij haar zou passen. Hoewel ik uit de beschrijving eerder zou denken aan tabellen, maar toch ook weer niet.......
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/20, 23:21:46 »
Dank, dat van die kaders (via invoegen, kies frame) is fijn, want dan kan ik in het kader tekst typen.
Maar hoe haal je dat kader weer weg, als je het toch niet wilt gebruiken?
Ook een nieuw kader invoegen, dat geeft veel ellende, want het komt boven op het vorige kader. Dat wordt teveel gepuzzel en gedoe.

Ik denk dat ik 'lijnen weghalen' in een tabel bedoelde.
Hoe doe ik dat? En hoe trek ik een prachtige, lijnrechte lijn? Want het lukt mij niet.

Het gaat dus om een tabel, waarin ik de vakjes groter of kleiner wil maken en de tussen liggende lijnen wil kunnen weghalen.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline joop13

  • Lid
Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/20, 23:31:31 »
Als je een tabel maakt en daarin tekst typt kun je met de lijnen van de vakken van alles doen via: Tabel. En als je in een cel iets typt wordt de cel vanzelf groter in verticale richting. Wil je hem breder hebben dan moet je de lijn links of rechts van de cel verplaatsen. Enz. enz.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline mrGee

  • Lid
Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/21, 09:26:45 »
Hallo

Je kunt dat toch met een tabel doen, gewoon de vakken aanmaken die je wilt hebben, vullen
met de gewenste tekst, als je voor de eigenschappen van de tabel de lijnstijl op geen
zet, zie je een lichtgrijze lijn die niet wordt afgedrukt. Ook bij rechts klik op lijnen van de tabel,
kies tabel; (tabelopmaak verschijnt), kies bij; randen, geen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/21, 09:55:34 »
Er zijn vele methoden om lijnen te krijgen in een tekstverwerkingsdocument. Als je met tekstkaders enz. wil werken, dan gebruik je inderdaad best de frames, zelfs al wordt dit in het begin "gepuzzel en gedoe".

Los daarvan: om exact horizontaal of vertikaal een lijn te tekenen, klik je op de tekenbalk het lijn tooltje, je klikt waar de lijn begint, je sleept *terwijl je shift ingedrukt houdt* en laat los waar de lijn eindigt.

De shift toets is dus het geheim om de helling van de lijn te beperken tot 0, 45 of 90 graden.

Een lijn wissen doe je door de lijn met de cursor te selecteren. Daarna op "delete" drukken.

Hoewel het kan, is rechtstreeks "Tekenen" in een document is geen goede praktijk van tekstverwerking. Voor layout intensieve documenten gebruik je frames, of een specifiek programma voor desktop publishing als je regelmatig nieuwsbrieven of zo wil maken.

Probleem met "tekenen" is dat je document gemakkelijk weer door elkaar gehaald is als je later tekst wil toevoegen/weglaten, of karaktergrootte wil aanpassen, enz.


Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/21, 10:52:56 »
vanadium heeft denk ik het toverwoord voor een rechte lijn al genoemd ... de shift toets.
Gebruik hier Libre Office en de help over lijne lees je hier.
http://help.libreoffice.org/Impress/Curve/nl
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Lijn trekken of wissen in Open Office, hoe?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/25, 00:24:46 »
Bedankt voor de reacties: ik ga e.e.a. uitproberen en als het gelukt is, laat ik dat hier weer weten. Het is altijd even stoeien met een nieuw programma, maar trial & error is (inderdaad) de enige manier om het te leren.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?