Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Switchen tussen 2 talen  (gelezen 1822 keer)

Offline Ollie47

  • Lid
Switchen tussen 2 talen
« Gepost op: 2017/02/15, 00:07:32 »
Ik ben een beginnende gebruiker van Lubuntu en het ziet er allemaal fantastisch uit.
Toch zit ik met een klein dingetje. Mijn vriendinnetje is chinees en zij wil graag kunnen switchen tussen het schrijven van Nederlands of Engels naar het Chinees. Ik zoek maar kan niet vinden hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/15, 00:24:31 »
Tweede taal installeren. Vervolgens kun je dan in het aanmeldscherm kiezen voor de taal waarin je wilt belanden.

youpie123

  • Gast
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/15, 00:31:49 »
Of 2 gebruikers aanmaken dan kan je per gebruiker de taal instellen. Ik ben onbekend met Lubuntu maar in Ubuntu-Mate ging dat heel makkelijk.

Offline Ollie47

  • Lid
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/15, 00:38:25 »
Goeie suggestie Pjotr, dank. Echter, Als je nu een stuk aan het schrijven bent in het nederlands en dan moet je in dat zelfde stuk een deel in het chinees schrijven. Daar moet toch een mogelijkheid voor zijn?

Dank ook aan youpie123. Dit heb ik gedaan en dat werkt. Toch wil ik als nederlandse gebruiker ook af en toe chinees kunnen typen.

youpie123

  • Gast
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/15, 00:55:01 »
Dat had ik inderdaad uit de vraag niet begrepen.  In welk programma zou je dat willen, Libreoffice?

Gaat dat niet automatisch als je keyboard chinees selecteert? Ik neem aan dat je meerdere toetsenbordinstellingen hebt?

Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/15, 09:10:36 »
Goeie suggestie Pjotr, dank. Echter, Als je nu een stuk aan het schrijven bent in het nederlands en dan moet je in dat zelfde stuk een deel in het chinees schrijven. Daar moet toch een mogelijkheid voor zijn?

Dank ook aan youpie123. Dit heb ik gedaan en dat werkt. Toch wil ik als nederlandse gebruiker ook af en toe chinees kunnen typen.

Ja dat kan. Maar dat zijn twee verschillende instellingen:
1. Zoals Pjotr zei twee talen installeren en dan tijdens het inloggen kiezen. Kun je ook als default instellen per gebruiker.
Kun je niet live wijzigen, je moet uit-/inloggen.
2. Twee toetsenbord-instellingen installeren en een toets-combinatie selekteren voor switchen (bv shift-L+shift-R)
Kun je wel live wijzigen tijdens het typen. Je krijgt een icoontje in je balk om aan te geven welke aktief is.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/15, 09:57:07 »
Hoi Ollie,

Niet zo bescheiden! Dit is helemaal geen klein dingetje :D. Dit is een kloof van het formaat Grand Canyon.  Ik ben voor het werk veel in Japan geweest. Nou is Japan iets heel anders dan Chinees. Maar iets pik je er dan wel van op, zoals hoe die toetsenborden daar werken. Er ligt hier in huis ergens een Japanse versie van Windows 95. Heb ik ooit eens geïnstalleerd op een PC, maar dat alleen al is bijna niet te doen.

Chinees is voor computers totaal anders dan een westerse taal. De Aziatische schriftsoorten zijn ideografisch (op beeld georiënteerd), terwijl ons westerse schrift alfabetisch is. Het is daarom ook niet zo simpel als gewoon een ander toetsenbord installeren.

Ik denk dat je dat niet aan ons moet vragen, maar aan iemand die bekend is met Chinees schrift. Zeg maar simpel: een Chinees. Met een Chinese vriendin in huis zou ik in dit geval zeggen dat ze (jullie samen) het antwoord moet gaan vragen op bijvoorbeeld een Chinees Ubuntu forum.

Ik ben wel erg benieuwd naar de uitkomst!

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2017/02/15, 23:20:24 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/15, 10:21:00 »
Algemeen is het wel zo dat je meerdere toetsenbordconfiguraties kan installeren, en daartussen kan overschakelen om tekst in te voeren. Kijk hiervoor naar "Text Entry" in de instellingen. Met het + icoontje kan je toetsenbordinstellingen toevoegen. Je kan daar sneltoetsen aangeven, waarmee je snel tussen je verschillende toetsenborconfiguraties kan schakelen. Je kan ook schakelen met de muis via een icoon in je notificatiepaneel (of dat icoon afzetten).

Zo werkt het in de op gnome gebaseerde omgevingen. Voor Lubuntu is het zeker ook mogelijk. De dialogen om dat in te stellen kunnen echter anders zijn (als ze er zijn - in het extreem geval wordt dit ingesteld door het aanpassen van configuratiebestanden aan de terminal!).

Het veranderen van de taal van Ubuntu/Lubuntu is iets geheel anders en staat daar los van: dat is ook mogelijkheid. Het Chinese vriendinnetje kan op haar eigen account een Chinese interface instellen als ze dat wil.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/15, 11:03:07 »
Het veranderen van de taal van Ubuntu/Lubuntu is iets geheel anders en staat daar los van: dat is ook mogelijkheid. Het Chinese vriendinnetje kan op haar eigen account een Chinese interface instellen als ze dat wil.

Dat is niet de vraag, Vanadium. De vraag is hoe je midden in een tekst van Nederlands naar Chinees kan omschakelen en later weer terug. In welke programma dat dan moet gebeuren is nog niet aangegeven.

In beginsel gaat het erom dat je tekens wilt invoeren, die niet op je toetsenbord staan. Daarvoor gebruik je dan een "Input Method Editor", een Invoermethode. Lees hier een uitgebreide uitleg in het Nederlands op Wikipedia. Ik heb me er net wat meer in verdiept. Gcin zit in de software bibliotheek. Dat valt dus eens te proberen.

Alleen ga ik dat echt niet proberen. Van mijn ervaringen met Japans weet ik dat ze daar toetsenborden hadden in Hiragana, het vereenvoudigde op klank gebaseerde schrift. Je tikte dan het woord in met de Hiragana tekens, tikte op Tab en vervolgens presenteerde de IME een dropdown lijst met mogelijke karakters, waar je dan een keuze kon maken. Elk van die karakters stelde een eigen begrip voor. Hoe de IME voor Chinees werkt, geen idee. Ik weet weer wel dat het niet zo simpel is dat je maar één Chinees hebt. Je hebt er een heel stel.

Daarom wil ik gcin dus niet proberen. Ik ben totaal niet in staat Chinees te lezen. Geen idee wat ik zie.

Zet hem op, Ollie! En laat ons weten hoe het gaat, dan weten wij ook weer wat meer.

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/15, 12:46:10 »
Dat is niet de vraag, Vanadium. De vraag is hoe je midden in een tekst van Nederlands naar Chinees kan omschakelen en later weer terug. In welke programma dat dan moet gebeuren is nog niet aangegeven.
Lees mijn bijdrage nog eens goed. De eerste paragrafen geven wel degelijk aan hoe je tijdens het typen naar een ander toetsenbord over kan en weer terug. Dit is algemeen. Misschien bestaan er voor Aziatische talen ook andere methoden van invoer dan het klassieke toetsenbord.

Edit - je moet extra het pakket ibus-pinyin installeren " sudo apt-get install ibus-pinyin" . (zie http://askubuntu.com/questions/59356/how-do-i-get-chinese-input-to-work, 2de antwoord.

Edit 2: Hier een artikel waar een andere invoermethode dan ibus wordt gebruikt: http://ubuntuhandbook.org/index.php/2016/07/2-best-chinese-pinyin-im-ubuntu-16-04/ Wellicht de aangewezen weg: dit blijkt het systeem dat in de officiële Chinese Ubuntu versie Kylin wordt gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/15, 13:03:26 door vanadium »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/15, 13:12:16 »
的放大
阿飞给


 =D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/15, 13:19:59 »
Nog wat uitleg (want het heeft allemaal toch meer voeten in de aarde dan nodig):

Bovenstaande tekst was ingevoerd via ibus-pinyin (tip: kijk eens in synaptic welke input methoden er bestaan. Er is bijvoorbeeld ook ibus-zhuyin voor traditioneel Chinees).

- Je installeert die Chinese invoermethode met synaptic of met het terminalcommando "sudo apt-get install ibus-pinyin".
- Je logt uit en weer in (of anders volstaat het in de terminal ibus te herstarten""ibus restart"  =D)
- Je gaat naar de "Text Entry" dialoog die ik al vermelde. Klik het kruisje om een invoermethode toe te voegen, en kies je Chinese invoermethode (vb: "Chinese (Pinyin) (IBus))

Nu kan je schakelen tussen de invoermethoden door te klikken op het icoon op de statusbar, of met de toetsencombinatie (Super+Space).

Laat het mij weten mocht dat dan toch de vraag niet zijn geweest.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/15, 14:49:51 »
Ja mooi Vanadium! En leuk dat je die Chinese karakters hier in het forum hebt geplaatst. Voor mij is nu de eerste grote vraag hoe je dat moet lezen qua schrijfrichting. Dat hoeft helemaal niet van links naar rechts te zijn. Ik herken rechtsboven wel het teken voor "groot" en Google Translate maakt van die set tekens:

"vergrote
Hooligan naar
meer"

van. Onderin het linker invoerscherm kan je een invoermethode kiezen en zien hoe zo'n methode werkt. Tik links eens in: Chuo ren ma en kies voor elk van de woorden een karakter. Verbaas je dan wat er rechts telkens bij de diverse keuzes iets anders aan vertaling staat. Wat die tekst werkelijk zou moeten betekenen zou "hoe gaat het" moeten zijn.

Maar zo gaat het wel de goede kant op. Leuk om dit allemaal te zien. De herinneringen aan Japan en Azië komen weer boven. Ik heb daar op een Japanse PC ooit bijna een serverschijf gewist. Een A:/ schijf is voor mij een floppy, maar niet in Japan. Gelukkig zei Nakamura-san naast me bleek & met zwakke stem: "Vecht-san, no touch". Er was wat fout en ik bleef wijselijk overal af. Pfoeoeiii!

Komen jullie er verder mee, Ollie?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/15, 16:15:35 »
的放大
阿飞给


 =D
Google Translate:

Vergroot om meer hooligan ;-)

EDIT. Hé Vecht-san, ik had je antwoord nog niet gelezen! ;-)
« Laatst bewerkt op: 2017/02/15, 16:18:56 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/15, 17:01:59 »
Ik herken rechtsboven wel het teken voor "groot" en Google Translate maakt van die set tekens:

"vergrote
Hooligan naar
meer"
Citaat van: Paul Matthijsse
Vergroot om meer hooligan ;-)

EDIT. Hé Vecht-san, ik had je antwoord nog niet gelezen! ;-)
=D Nu ben ik er even in geslaagd de indruk te wekken dat ik iets van Chinees ken  O0 Ik heb slechts willekeurige karakters geproduceerd, hoor. Bedankt voor de vertaling  :)

Zelf heb ik de Chinese invoer ondertussen terug verwijderd  :'(. Wat misschien nog een probleempje kan zijn, is dat het in Lubuntu mogelijk op een andere manier ingesteld wordt. Je weet tenminste in welke richting zoeken, en anders vraag je het nog maar eens in de hoop dat andere Lubuntu gebruikers specifieker kunnen helpen.

Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #15 Gepost op: 2017/02/16, 10:50:55 »
=D Nu ben ik er even in geslaagd de indruk te wekken dat ik iets van Chinees ken  O0 Ik heb slechts willekeurige karakters geproduceerd, hoor. Bedankt voor de vertaling  :)

Digihooligan! ;-)

Offline Ollie47

  • Lid
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #16 Gepost op: 2017/02/19, 20:52:43 »
Ok heren, allereerst bedankt voor alle feedback. Het heeft even geduurd voor ik er weer mee aan de gang kon gaan maar hier ben ik dan weer.
Ik heb allereerst onder 'Voorkeuren' 'Fcitx' gestart. Maar dit is voor mij als beginnend Lubuntu te omslachtig en bovendien is dit op mijn laptoppie alleen in het Chinees en ik lees echt geen Chinees.
In het Ubuntu Softwarecentrum heb ik op advies van Vanadium de 'Ibus Pinyin Setup' geinstalleerd.
Maar nu moet ik Fcitx deïnstalleren omdat ik gek word van dat chinese venstertje dat zich blijft manifesteren.
Er gebeurde niets, ook niet na een herstart. Ubuntu Softwarecentrum weer geopend en zag 'instellen Ibus LibPinyin' staan. Die heb ik geïnstalleerd en nu zie ik onder Voorkeuren 'IBus voorkeuren' staan. Daarmee kan ik prachtig mooi vanalles instellen. De lettertjes EN komen aan de rechterkan in mijn werkbalkje en als ik daarop klik zie ik dat ik de keuze heb tussen Engels en Pinyin. En het werkt.
Bedankt voor de hulp heren. Zonder jullie had het weken geduurd. Af en toe een gooi in de goeie richting maakt het leven fijn.

youpie123

  • Gast
Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #17 Gepost op: 2017/02/19, 21:10:51 »
Toppie!!! Bedankt voor je feedback!!! 

Re: Switchen tussen 2 talen
« Reactie #18 Gepost op: 2017/02/20, 12:55:10 »
Heel interessant om te lezen mensen.
"Vecht-san, no touch." HAHAHA
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl