Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST:Pentium 4 pc is dood  (gelezen 2757 keer)

jesse2314

  • Gast
OPGELOST:Pentium 4 pc is dood
« Gepost op: 2011/04/30, 20:51:34 »
Ik heb hier een dode pc.

Het gebeurde na dat ik het ram had geupgrade, toen starte de pc niet meer.
Heb het ram eruit gehaald, maar de pc piept niet.
Daarna de hdd en videokaart.
maar nog piept de pc  niet.

Valt deze nog werkend te krijgen ???
« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 10:10:05 door jesse2314 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/30, 20:59:11 »
Dat lijkt op een gecrashte BIOS.
Haal de accu er eens uit, en zet deze na ~1 uur terug, mogelijk dat het dan gereset is en weer loopt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/30, 21:01:46 »
Sowieso, Jesse, lijkt het me in de goede richting te gaan werken als je iets meer info geeft over je hardware. 'Een pc' is wat summier  ;)

En, wat voor OS ligt erop? Ubuntu 9.10, 10.04, 10.10, 11.04? OpenSuse 11.3, 11.4? Fedora 14, 15? Windows 8? Windows 9? Debian 6? OS X? Snow Leopard?
Zeg het maar  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 22:17:22 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/30, 21:03:23 »
Ik weet niet waarom je PC wilt laten piepen? Heb je het oude geheugen weer juist geïnstalleerd? Kan je ook niet het BIOS meer in? Wat doet hij wel en wat niet?

@Ron,

Je bedoel vast de CMOS batterij.

Als er een jumpertje zit kan je die nog gebruiken, als deze er niet zit kan je de batterij er 30 seconden uithalen.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 21:06:39 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/30, 21:15:08 »
@Ron,

Je bedoel vast de CMOS batterij.
Inderdaad, ik drukte me mogelijk wat ongelukkig uit :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/01, 00:53:33 »
Misschien staat de interne speaker uit. Maar krijg je wel iets van de BIOS te ze als je opstart? Zet eerst eens het oude geheugenbankje terug, start weer opnieuw op, en? Meestal overlijdt een PC niet zo snel.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/01, 01:46:07 »
'k heb het wel eens gehad bij een pc die nogal stoffig was: geheugenmodule eruit, en dan viel er wat poeder (stof dus) in de sleuf.
geheugenmodule weer teruggeplaatst, echter slecht contact doordat er stof in de geheugensleuf was terechtgekomen. Afijn, je zoekt je rot omdat je er niet bij stilstaat en inderdaad, draadje van interne speaker los dus je hoort 'm dan ook niet piepen.

Kan dus het geval zijn, hoeft echter niet. In theorie is 1 microvolt spanning ook al genoeg om de module naar de eeuwige jachtvelden te helpen, dit kan al gauw ontstaan als je zonder polsbandje werkt, nouja, ik gebruik zelf ook nooit polsbandjes veels te omslachtig allemaal...
Maar het hoort eigenlijk wel zo.

Offline soppel

  • Lid
Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/01, 08:28:01 »
Ik zou als eerste een nieuw batterijtje proberen en dan pas verder gaan denken....
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline jan11000

  • Lid
Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/01, 08:42:39 »
Wat zie je op je scherm met opstarten?

Kontroleer of je niet iets los hebt gemaakt met het verwisselen van je onderdelen.

Bios reset doen, zie handleiding van je moederbord.

Anders met zo min mogelijk hardware proberen op te starten. Bijv 1 geheugen erin.

Anders onderdelen gaan uitwisselen.

Oppassen met statische stroom, pc uitzetten, alle kabels los, dan de startknop inhouden 3 sec, dan ontlaad de pc zich.
Dan of aarde vasthouden en dan de kast vasthouden die je wilt openen, dan pas onderdelen verwijderen.
En niet met alleen de sokken aan, dus schoenen aan doen.
Beter is om een polsbandje te kopen en aan je pc behuizing hangen met het werken aan je pc.

Offline soppel

  • Lid
Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/01, 08:51:32 »


Oppassen met statische stroom, pc uitzetten, alle kabels los, dan de startknop inhouden 3 sec, dan ontlaad de pc zich.
Dan of aarde vasthouden en dan de kast vasthouden die je wilt openen, dan pas onderdelen verwijderen.
En niet met alleen de sokken aan, dus schoenen aan doen.
Beter is om een polsbandje te kopen en aan je pc behuizing hangen met het werken aan je pc.


+1

Toevoeging: zorg wel dat al die tijd je kast zelf geaard is!
Anders helpt ook een polsbandje niet.

Het makkelijkste is de voedingskabel in de wandcontactdoos( met randaarde!!! ) te laten zitten.

De spanning ( 230V) komt niet verder dan de voeding, dus als je die dicht laat zitten geen gevaar.
Vind je het idee toch nog eng? leg dan een draadje tussen pckast en de CV, keukenkraan etc.

 edit:
wat betreft de sokken en schoenen....blote voeten is beter dan schoenen.


« Laatst bewerkt op: 2011/05/01, 08:54:38 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/01, 09:35:38 »

Het makkelijkste is de voedingskabel in de wandcontactdoos( met randaarde!!! ) te laten zitten.

De spanning ( 230V) komt niet verder dan de voeding, dus als je die dicht laat zitten geen gevaar.
Vind je het idee toch nog eng? leg dan een draadje tussen pckast en de CV, keukenkraan etc.


Dit is een waardeloze tip waardoor je dus zeker onderdelen van het moederbord kan opblazen, of het geheugen chippie kan opblazen zodra je deze gaat plaatsen.

Zet de pc uit en haal <ALTIJD> de stekker uit het stopcontact !!
De voeding houd namelijk een deel van het moederbord onder spanning.

Doe je dit niet loop je een grote kans bij het trekken van het geheugen of pci kaarten dat er iets stuk gaat.

Jezelf en de kast aarden is meest ideaal,
echter het is voldoende wanneer je in contact blijft met de pc kast.
Dit is namelijk de massa waar ook het moederbord mee in verbinding staat, dus verlaag je het eigen potentieel naar de massa van het apparaat waar je mee werkt.
Op die manier kan je jezelf niet opladen naar een hoger potentieel waarmee je de onderdelen van het moederbord kan opblazen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jesse2314

  • Gast
Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/01, 10:09:24 »
Goed nieuws!
De pentium 4 draait weer als een zonnetje :)

Het probleem: ik had ander ram er in gezet, dat ram was niet van compaq dus crashte de bios.
Oplossing: batterij eruit gedaan compaq ram erin bios batterij er weer in en alles loopt weer 8)


Offline Tom

  • Lid
Re: OPGELOST:Pentium 4 pc is dood
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/01, 10:18:25 »
Prima dat het gelukt is.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline soppel

  • Lid
Re: OPGELOST:Pentium 4 pc is dood
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/01, 10:19:50 »
Nu al?
We waren pas net op gang met raad =D

haha, volgens mij had je gisteravond het probleem, heb het op het forum gekwakt en bent je bed ingegaan :evil:
Nu uitgeslapen. probleempje opgelost!

Mooi dat ie 't weer doet natuurlijk!

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Pentium 4 pc is dood
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/01, 20:56:06 »
Goed nieuws!
De pentium 4 draait weer als een zonnetje :)

Het probleem: ik had ander ram er in gezet, dat ram was niet van compaq dus crashte de bios.
Oplossing: batterij eruit gedaan compaq ram erin bios batterij er weer in en alles loopt weer 8)


Raar, als jij gelijkwaardig geheugen er inzet, zelfde kloksnelheid etc., mag het geen probleem zijn. :o
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

jesse2314

  • Gast
Re: OPGELOST:Pentium 4 pc is dood
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/01, 21:16:20 »
@gijsbert, Komt door dat stomme compaq ik doe er ram in van een ander merk, en dan start ie niet >:(

Offline heir4c

  • Lid
Re: OPGELOST:Pentium 4 pc is dood
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/01, 21:17:19 »
Neen, dat is zo, Gijs, maar hangt ook af of er OP het latje al een soort van bios/software ofzo op staat (Ik weet niet hoe het juist noemt hoor) maar als die dan het eerste zit gaat het niet, zit dat speciale latje tweede of derde, dan is er geen probleem.
Maar tja, als het natuurlijk niet compatibel is gaat het natuurlijk niet.  :)

En jesse, een ander merk is niets, dat moet het zelfde blijven.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: OPGELOST:Pentium 4 pc is dood
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/01, 21:49:37 »
Bij een ouder model dan P4 wel eens meegemaakt dat ze iets er vast iets ingepropt hadden. Maar eigenlijk vanaf P4 niet meer meegemaakt, ook niet bij HP. Op zijn hoogst eens van bank wisselen, maar meer ook niet. (Niet een bank die rommelt met geld  XD)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.