Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar grub te installeren  (gelezen 316 keer)

Offline dramorian

  • Lid
Waar grub te installeren
« Gepost op: 2015/10/12, 09:28:49 »
Ik wil graag Windows dual booten met Ubuntu.
Ik heb een laptop met 2 schijven, 1 waar Windows op staat en 1 die ik gebruik voor opslag. Ik heb ruimte vrijgemaakt op de 2e schijf om daar Ubuntu op te installeren. Mijn vraag is: op welke schijf moet ik de grub boot loader installeren?  Op de schijf waar Windows op staat of op de 2e hdd? Alvast bedankt voor de hulp.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waar grub te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/12, 09:57:34 »
Op de schijf waar Windows op staat, dat is de schijf, waar de laptop van opstart.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Waar grub te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/12, 10:13:03 »
Dat ben ik niet helemaal met Ron eens:
Ik heb een dual-disk multi-boot- machine met Windows op sda en Linux(en) op sdb.
Ik heb in de BIOS gekozen voor opstarten vanaf sdb én daar de GRUB geplaatst.
Gaat er ooit wat mis in GRUB (of hdb) dan valt de machine ahw automatisch terug in zijn  Windows-opstart.
(Ja, ik realiseer mij dat dit argument omkeerbaar is)(Ja, ik houd Windows goed bij)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline dramorian

  • Lid
Re: Waar grub te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/12, 10:40:49 »
Ok ik snap jullie punt, maar hoe gaat het dan in zijn werk als ik grub ooit wil verwijderen ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waar grub te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/12, 11:06:05 »
Ok ik snap jullie punt, maar hoe gaat het dan in zijn werk als ik grub ooit wil verwijderen ?
Met Koos ben ik het eens, hier keek ik overheen omdat mijn laptop die mogelijkheid niet heeft.
Grub verwijderen:
Staat deze niet op de Windows schijf, dan kan je HD gewoon formatteren en in de BIOS zorgen, dat je opstart van de Windows schijf.
Staat deze wel op de Windows schijf, dan kan je met de installatie DVD van Windows het commando FIXMBR gebruiken. die overschrijft de boot record weer naar de Windows standaard, maar ........ dit was bij de oudere Windows, hoe het met Win-8 en win-10 is, weet ik niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.