Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drivers, programma's en andere installeren  (gelezen 733 keer)

tompirlet

  • Gast
Drivers, programma's en andere installeren
« Gepost op: 2007/07/22, 20:45:03 »
Hallo,

Ik ben nog maar net nieuw in Ubuntu, maar heb al ondervonden hoe je paketten moet installeren en zo, maar ik heb een probleem met men audio driver, ik heb men drivers gedownload voor linux, maar ik weet niet hoe ik ze moet instaleren, tijdens ubuntu zelf hoor ik geen geluid, maar tijdens het opstarten en afsluiten wel. Hoe komt dit?

Ik heb ook nog een programma, en die zegt dit in de readme, maar ik snap er geen snars van :Installing.
Ok browse <(Wat betekent dit????) to the directory where you extracted the daemon to.
As a user or root type
./configure
make

Then as root<(met sudo ???) type
make install

To run the g15daemon type
g15daemon
This must be done as root.

You should see the initial logo and then default clock appear.

to kill a previously running daemon
g15daemon -k

WimVriend

  • Gast
Drivers, programma's en andere installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/22, 21:02:09 »
Hallo,
Bij Systeem/Voorkeuren/Geluid kun je geluiden instellen voor verschillende acties. Standaard staat alleen aan en afmelden aan.
Drivers installeren voor je hardware is normaal gesproken niet nodig, alles wordt automagisch ingesteld voor je. Heel soms gaat dat wel eens fout natuurlijk maar in jouw geval lijkt het oke omdat je wel de aan en afmeld geluiden hoort.
Wim

tompirlet

  • Gast
Drivers, programma's en andere installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/22, 21:04:51 »
bedankt, nu de rest nog En die Makefile?

Want dat is iets heel belangrijks zie ik juist, ik wil namelijk dingen instaleren weetje!

Drivers, programma's en andere installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/22, 21:17:45 »
Citaat van: tompirlet
bedankt, nu de rest nog En die Makefile?

Want dat is iets heel belangrijks zie ik juist, ik wil namelijk dingen installeren weetje!
Als je nieuw bent, is het beter dat je zo'n dingen nog niet doet. Zoek eerst in synaptic om dingen te installeren. Dat is redelijk gemakkelijk. Alles wat goed werkt zit er in. Er kan weinig fout gaan.
Hoe naar synaptic gaan? Systeem > Beheer > Synaptic Pakketbeheer

dan drukken op de knop zoeken bijvoorbeeld. Dit werkt zoals een zoek machine op internet.

Terwijl kennis op doen zonder dat je morgen opnieuw Ubuntu moet installeren. ;)

tompirlet

  • Gast
Drivers, programma's en andere installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/22, 21:42:26 »
en hoe noemt zo'n programma?, ik heb hier ook een .so file voor usplash, hoe install ik die

ik heb naar de directory ge cd'd maar ik weet niet wat ik er nu mee moet doen

EDIT: De so file werkt!