Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belastingformulieren openen  (gelezen 2218 keer)

Offline Alfaroba

  • Lid
Belastingformulieren openen
« Gepost op: 2014/03/15, 17:26:23 »
Ik heb belasting formulieren (Ib2012ux, ib2013ux, va 2013ux etc ingevuld en verstuurd) naar een andere computer overgezet samen met bestandjes uit de map belastingdienst.nl (sofinummer.IBD) maar kan ze nu niet meer openmaken. Als ik bv op het bestand ib2013ux klik  gebeurt er niets of er verschijnt een pop-up menu van Pypar 2. Heb geen idee wat ik daarmee moet.

Als ik probeer ib2013ux met de terminal te openen, verschijnt de mededeling dat de opdracht ./ib2013ux niet gevonden kan worden.

anneke@anneke-Compaq-Presario-C700-Notebook-PC:~/Belastingen/ib2013/bin$ sudo ./ib2013ux -Lib2013
sudo: ./ib2013ux: opdracht niet gevonden
anneke@anneke-Compaq-Presario-C700-Notebook-PC:~/Belastingen/ib2013/bin$ ls
ib2013ux

Re: Belastingformulieren openen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/15, 20:27:02 »
Je moet ib2013ux niet downloaden, je moet gewoon de .deb downloaden en het programma via het menu starten, veel makkelijker. Forumlid femke98 heeft dit mooi met plaatjes en al uitgelegd (hoewel het 2 hele simpele stappen zijn!) :) http://steunpunt-almere.nl/artikelen/belastingaangifte-2013-via-ubuntu-xubuntu/

Offline McLean

  • Lid
Re: Belastingformulieren openen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/16, 11:14:19 »
Als ik het goed heb begrepen, wil je je oude aangiften overzetten naar een andere computer?
Ik heb dit in het verleden kunnen oplossen als volgt.
Je oude aangiften, ieder apart, comprimeren (rechter muis knop, comprimeren, kiezen voor .tar.gz)
Dit ingepakte bestand overzetten naar je andere computer,
en dan weer uitpakken. (rechter muis knop, hier uitpakken)
Zo ook met de map belastingdienst.
succes

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Belastingformulieren openen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/17, 10:53:31 »
Vistaus heeft mijn probleem, denk ik, niet helemaal goed begrepen. Mc Lean wel, maar zijn oplossing werkt bij mij niet.
Femke's procedure werkt alleen voor ib2013 maar niet voor ib2012, va2013 en va2014.

Wil je me uitleggen waarom ik de opdracht ./ib2013ux niet kan uitvoeren, en wat ik met Pypar2 moet als ik op ib2013ux of andere .....ux bestanden klik

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Belastingformulieren openen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/17, 14:08:49 »
Dank voor de reactie. Ik heb de bestandjes ib2012.dat, ib2013.dat, va2013.dat en va2014.dat uit .belastingdienst overgezet naar .belastingdienst van nieuwe PC (beide systemen draaien op 12.04), maar krijg de belasting programma's nog steeds niet aan de praat. De terminal geeft aan dat de opdracht sudo ./va2013ux -Lva2013  niet gevonden kan  worden. Wat doe ik fout ?

Alleen ib2013ux, die ik volgens jouw suggestie opnieuw gedownload had werkt.

Mijn kennis van de terminal is marginaal dus begrijp ik niet goed wat ik doe als ik een uitvoerbaar bestand mbv de terminal moet openen.

Voor het goede begrip, ik had in mijn voorbeeld opdracht ./ib2013ux niet kan uitvoeren beter een van de ander ux bestanden kunnen noemen. Was verwarrend, excuus

Re: Belastingformulieren openen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/17, 14:54:28 »
Mij lukt het ook niet om met het 2013 programma de oude aangiftes te openen... (makkelijker kunnen we het niet maken??).
Wel met de bijbehorende oude programma's, alleen staan die niet altijd op dezelfde plek...(makkelijker kunnen...)

ib2013ux staat in /usr/bin
ib2012ux kan ik niet vinden (staat dus niet in de home map, lost na verse install?)
2011-2009 staat in: home/jouwnaam/belastingdienst.nl/ib20XX/bin/
2007- staat in: home/jouwnaam/belastingdienst.nl/Bdienst/200X/

Misschien heb je de oude downloads vd aangifteprogramma's nog?
Opnieuw installeren en de dat file openen.

Offline McLean

  • Lid
Re: Belastingformulieren openen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/17, 23:02:24 »
Ik heb belasting formulieren (Ib2012ux, ib2013ux, va 2013ux etc ingevuld en verstuurd) naar een andere computer overgezet samen met bestandjes uit de map belastingdienst.nl

Vraag: op welke manier zijn de bestandjes (ik praat liever over het programma) overgezet naar de andere computer?

Ik heb het nog eens uitgetest.
Als je het aangifteprogramma in zijn geheel hebt gecomprimeerd en dan via een USB stick
naar de andere computer verplaatst en weer uitpakt in je home, dan zou het moeten lukken.

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Belastingformulieren openen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/18, 15:44:37 »
Mc Lean, je had gelijk; het hangt af van de manier waarop je in- en uitpakt. Nadat ik, zoals door Femke was gesuggereerd, de data uit de verborgen map .belastingen had gekopieerd, heb ik jouw instructies gevolgd en de belastingprogramma's plus IBD bestandjes gecomprimeerd en via de USB stick overgezet naar de nieuwe PC. Met het gewenste resultaat. Wat ik niet begrijp is waarom ik de belastingprogrammaÅ› op de nieuwe PC alleen kan openen mbv de terminal terwijl ik op de oude PC het ib20XXux bestand kon uitvoeren door er op te klikken

Offline McLean

  • Lid
Re: Belastingformulieren openen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/19, 20:13:40 »
Ik ben geen echte ubuntu/linux kenner, al gebruik ik het al ruim zes jaar.
Ik kan alleen uitleggen hoe ik het zelf heb opgelost.
De verborgen map ./belastingdienst zou ik niet overzetten naar je nieuwe pc.
Als je op je nieuwe pc de map ib2012 of van welk jaar dan ook uitpakt, dan
wordt de verborgen map ./belasting dienst vanzelf opnieuw aangemaakt met de juiste data.
Misschien nog een hint, bij het openen van ux2012, verschijnt in het eerste venster, rechts onderin
de optie "open bestand" kies daarin de derde optie "een eerder ingevulde en bewaarde aangifte openen"
kies dan het bestand welke je wilt hebben.
Sorry , verder kan ik je niet helpen.