Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?  (gelezen 2634 keer)


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/28, 20:26:51 »
Ik ben nu nogal moe, dus engels lezen, en vooral begrijpen gaat nu niet zo lekker. Morgen zal ik het stuk even doorkijken. Klinkt idd wel interessant.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/28, 21:39:10 »
Dat MS zijn browser moest loskoppelen van het besturingssysteem, heb ik altijd dubieus gevonden. De integratie van internetfunctionaliteit in de desktopomgeving is op zich niet het probleem. Wel het ontbreken van competitie tussen besturingssystemen. En het terugschroeven van innovatieve concepten in een desktopomgeving helpt daar fundamenteel niet zoveel aan.

(zo pro-microsoft heb ik nog nooit geklonken  =D )

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/28, 22:09:11 »
De crux zit in deze zinsnede imho: What would happen to its market share if millions of new Windows users start using Internet Explorer by default and aren't even aware of having a choice?

(taalfout gecorrigeerd, er staan meer taalkundige slordigheden in dit artikel)

Mijn eerste gedachte was: Tsja, dan verdien je niet beter  :rolleyes:. Hier in Europa zijn er wat nadere afspraken, dacht ik zo.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/29, 00:27:39 »
De EU heeft Microsoft ook beperkingen opgelegd in verband met de koppeling tussen IE en Windows en Media Player en Windows. En Microsoft bijgevolg gedwongen een keuzescherm te tonen voor de browser en een Windows-versie zonder Media Player te leveren.

Persoonlijk ben ik daar altijd een tegenstander van geweest. Ik vind dat Microsoft net als iedere andere OS-bouwer het volste recht heeft te beslissen welke functionaliteit in hun OS voorzien wordt en hoe ze dat implementeren. Tenslotte kiest Canonical voor Ubuntu ook uit een vaste browser (Firefox) en mediaspeler (Banshee) zonder je mening daarover te vragen en zonder je een uitdrukkelijke keuze te bieden. Waarom zou Microsoft dat dan wel moeten?
Van mij mag Microsoft in Windows inbouwen wat ze maar willen. En als ze IE muurvast verankeren in Windows, mag dat. Als ze het onmogelijk maken een andere browser in Windows te installeren, mogen ze dat van mij ook. Ze doen maar.
Dat is dan ook niet het probleem.

Het GROTE probleem met Windows is de KOPPELVERKOOP van pc's en notebooks met Windows. Daar is nog NOOIT tegen opgetreden. Integendeel: wetgevers in zowat alle landen hebben een verbod op koppelverkoop juist uitgehold voor wat betreft pc's. Het argument is dan, dat een pc met Windows zogenaamd een geïntegreerd en onlosmoakelijk verbonden geheel is. De pc kan immers niet werken zonder Windows. En dus werd er overal netjes een clausule ingebouwd waardoor Windows samen met een pc verkopen géén koppelverkoop is. Daarmee wordt effectief aan concurrentievervalsing gedaan, want het sluit elke concurrerende OS-bouwer effectief uit van de markt en bestendigt een oneerlijk en voor consumenten ongunstig monopolie van Microsoft op de markt.
Dat de EU maar eens begint die koppelverkoop te verbieden en de contracten die Microsoft afsluit met computerbouwers te onderzoeken!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/29, 00:47:35 »
@Bloom, Precies ze moeten de software loskoppelen van de pc.
Daardoor blijven ze controle houden.

Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/29, 00:50:03 »
bloom en emiel +1

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/29, 07:14:36 »
Ha, nieuw plaatje vistaus? ;D

Bloom en Emiel +1.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/29, 08:21:54 »
Citaat
Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
Dit is toch een retorische vraag, hoop ik?  ;)

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/29, 08:47:16 »
Citaat
Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
Dit is toch een retorische vraag, hoop ik?  ;)

De laatste jaren kreeg ik toch het idee dat Microsoft echt probeerde zijn slechte imago kwijt te raken door zich anders op te stellen. Minder arrogant en zeker niet meer zo oneerlijk als in de tijd dat ze Netscape van de markt drukten. Ook zoiets als dit sympathieke filmpje, dat Microsoft maakte ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van Linux, zou ik tien jaar geleden niet van Microsoft verwacht hebben.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZA2kqAIOoZM

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/29, 08:54:33 »
Citaat
Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
Dit is toch een retorische vraag, hoop ik?  ;)

De laatste jaren kreeg ik toch het idee dat Microsoft echt probeerde zijn slechte imago kwijt te raken door zich anders op te stellen. Minder arrogant en zeker niet meer zo oneerlijk als in de tijd dat ze Netscape van de markt drukten. Ook zoiets als dit sympathieke filmpje, dat Microsoft maakte ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van Linux, zou ik tien jaar geleden niet van Microsoft verwacht hebben.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZA2kqAIOoZM
Dat had ik idd niet verwacht, niet opgevallen. Mooi filmpje. Hopelijk wordt het inderdaad zoals ze daar zeggen: Microsoft and Linux :)

Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/29, 08:56:35 »
Microsoft (Windows) én Linux bestaat al jaren; Linux als in populariteit onovertroffen server-OS, Windows als in gebruikersaantallen onovertroffen desktop-OS. ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/29, 09:15:34 »
Citaat
Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
Dit is toch een retorische vraag, hoop ik?  ;)

De laatste jaren kreeg ik toch het idee dat Microsoft echt probeerde zijn slechte imago kwijt te raken door zich anders op te stellen.
Aha, dus dat hardware-fabrikanten van smartphones een afdracht moeten doen voor elke verkochte Android-telefoon waar MS part nog deel aan heeft is onderdeel van een groot charme-offensief begrijp ik?  ;)

Woorden hebben geen waarde, daden wel.

Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/29, 10:20:26 »
Ik sluit me wat aan met "ze doen maar" ; alleen die secure boot met W8 die binnenkort komt baart me zorgen.

Persoonlijk heb ik niets tegen Microsoft, tegendeel het is dank zij hen dat alles wel degelijk evolueert. Je kan ervan vinden wat je wilt.

Ik zal altijd wel een Windowssysteem behouden (en niet alleen voor TomTom ;) ), en eigenlijk het ganse PC-landschap ook.


Over die standaardbrowser hadden we (+- 1.5 jaar geleden) al een topic over. Dat Ubuntu eigenlijk een zelfde 'fout' maakt ivm keuze van browser/ Mediaspeler enz. Dit is natuurlijk niet specifiek Ubuntu-gerelateerd; ook Suse/ Red Hat / ... doen dat ook.

Educatie zal een nog belangrijkere rol moeten spelen ivm keuzes en gevolgen van die keuzes, en Microsoft heeft daarin de beste papieren om die rol te vervullen. Ook Linux (ik denk vooral aan servers) zal een meer prominente rol moeten krijgen in die educatie.

Als Redmond nu eens een 95% veilig systeem zou ontwikkelen ipv de zoveelste grafische verandering, dan zou het helemaal mooi zijn.
= een mix van Linux en NT ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/29, 10:27:52 »
De laatste jaren kreeg ik toch het idee dat Microsoft echt probeerde zijn slechte imago kwijt te raken door zich anders op te stellen.
Aha, dus dat hardware-fabrikanten van smartphones een afdracht moeten doen voor elke verkochte Android-telefoon waar MS part nog deel aan heeft is onderdeel van een groot charme-offensief begrijp ik?  ;)

Dat lijkt me eerder het gevolg van het te gehaast uitbrengen van Android, omdat Google zijn tijd liever gebruikt voor het omzetten van privé-informatie van internetters in geld dan voor het netjes regelen van alle nodige licenties, of het ontwerpen van een echt nieuw besturingssysteem.

Ik zal hier nu niet verder gaan in het verdedigen van Microsoft, want zo'n goed bedrijf vind ik het nou ook weer niet, maar de haat van sommige Linux-gebruikers lijkt soms wat ongefundeerd.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/29, 11:02:17 »
De laatste jaren kreeg ik toch het idee dat Microsoft echt probeerde zijn slechte imago kwijt te raken door zich anders op te stellen.
Aha, dus dat hardware-fabrikanten van smartphones een afdracht moeten doen voor elke verkochte Android-telefoon waar MS part nog deel aan heeft is onderdeel van een groot charme-offensief begrijp ik?  ;)

Dat lijkt me eerder het gevolg van het te gehaast uitbrengen van Android, omdat Google zijn tijd liever gebruikt voor het omzetten van privé-informatie van internetters in geld dan voor het netjes regelen van alle nodige licenties, of het ontwerpen van een echt nieuw besturingssysteem.

Ik zal hier nu niet verder gaan in het verdedigen van Microsoft, want zo'n goed bedrijf vind ik het nou ook weer niet, maar de haat van sommige Linux-gebruikers lijkt soms wat ongefundeerd.
Grappig toch dat het benoemen van een feit als haat wordt bestempeld, lijkt me eerder een vorm van projectie.

Verder is het niet interessant (meer) wat zeg zeggen of wat ze doen, een andere en betere weg is de weg van Ubuntu en vrije software en die weg kun je zelf kiezen (of is dat ook een vorm van haat?  ;))

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/29, 12:25:20 »
(...) een andere en betere weg is de weg van Ubuntu en vrije software (...)

Daar zijn we het in elk geval over eens.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/29, 21:33:25 »
Het is Microsoft and Linux zolang Linux op 1% blijft hangen.
Ze zijn jaren bang geweest dat Linux snel groot zou worden omdat ze een grote groep gebruikers hebben die zeer betrokken zijn met een hoop kennis.
Microsoft was daar zeer bang van en terecht als al die mensen samen zouden werken maar het tegendeel is waar, Microsoft heeft niets te vrezen voor Linux op de desktop want in tegenstelling tot wat er op de server markt gebeurde waar minder onderlinge concurrentie is en waar bedrijven zoals redhad hun geld verdienen en zich daarop richten. Is het op de desktop markt een zooitje met vele honderden distro's die allemaal wat anders doen omdat ze denken dat ze het beter doen dan de ander.
Als je terug gaat naar 3 of 4 distro's en de rest gaat samen werken, dan word het nog wat maar probeer die ontwikkelaars maar eens samen te laten werken. het is veel te verdeeld onderling. Allemaal een eigen willetje en niet kijkend naar het groter goed.


Offline Bloom

  • Lid
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/30, 01:22:51 »
Microsoft werkt ook nog graag met FUD. Een uitspraak van huidig CEO Steve Ballmer die regelmatig wel eens herhaald wordt, is de volledig foutieve stelling dat als een ander besturingssysteem dan Windows even populair zou zijn als Windows nu, dat besturingssysteem dan evenzeer onderhevig zou zijn aan aanvallen van hackers en malware. Dat is fout omdat de architectuur van Windows kwetsbaarheden in het ontwerp bevat, die hacking en malware mogelijk maken. En andere besturingssystemen hebben diezelfde architectuurontwerpfouten mogelijk niet. Linux zeker niet.

Het beste tegenbewijs vinden we trouwens op het gebied van webservers.
Welk is de meestgebruikte webserver op deze planeet? LAMP!
Maar welk is de meest aangevallen en met succes gehackte en met malware besmette webserver ter wereld? Windows met IIS, dat slechts een minderheid van de wereldwijde webservermarkt in handen heeft (zo'n 15% als ik me niet vergis).

Het hele hacking- en malwaregevaar heeft dus absoluut niets te maken met de populariteit van een platform, uitsluitend met de ingebakken kwetsbaarheden en ontwerpfouten. Wie het meest van die euvels aan boord heeft, zal het meest ervan te lijden hebben ook al is het het minst populaire systeem. Zo eenvoudig is dat.

Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/30, 11:04:03 »
Het is Microsoft and Linux zolang Linux op 1% blijft hangen.
Ze zijn jaren bang geweest dat Linux snel groot zou worden omdat ze een grote groep gebruikers hebben die zeer betrokken zijn met een hoop kennis.
Microsoft was daar zeer bang van en terecht als al die mensen samen zouden werken maar het tegendeel is waar, Microsoft heeft niets te vrezen voor Linux op de desktop want in tegenstelling tot wat er op de server markt gebeurde waar minder onderlinge concurrentie is en waar bedrijven zoals redhad hun geld verdienen en zich daarop richten. Is het op de desktop markt een zooitje met vele honderden distro's die allemaal wat anders doen omdat ze denken dat ze het beter doen dan de ander.
Als je terug gaat naar 3 of 4 distro's en de rest gaat samen werken, dan word het nog wat maar probeer die ontwikkelaars maar eens samen te laten werken. het is veel te verdeeld onderling. Allemaal een eigen willetje en niet kijkend naar het groter goed.



Toch vreemd, want als ik jou reactie in dat andere topic lees over Canonical en marktaandeel, dan schets je mij een heel ander beeld dan wat je hier nu postte.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Zal Microsoft terugkeren naar oneerlijke handelingen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/30, 22:12:14 »
Het is Microsoft and Linux zolang Linux op 1% blijft hangen.
Ze zijn jaren bang geweest dat Linux snel groot zou worden omdat ze een grote groep gebruikers hebben die zeer betrokken zijn met een hoop kennis.
Microsoft was daar zeer bang van en terecht als al die mensen samen zouden werken maar het tegendeel is waar, Microsoft heeft niets te vrezen voor Linux op de desktop want in tegenstelling tot wat er op de server markt gebeurde waar minder onderlinge concurrentie is en waar bedrijven zoals redhad hun geld verdienen en zich daarop richten. Is het op de desktop markt een zooitje met vele honderden distro's die allemaal wat anders doen omdat ze denken dat ze het beter doen dan de ander.
Als je terug gaat naar 3 of 4 distro's en de rest gaat samen werken, dan word het nog wat maar probeer die ontwikkelaars maar eens samen te laten werken. het is veel te verdeeld onderling. Allemaal een eigen willetje en niet kijkend naar het groter goed.



Toch vreemd, want als ik jou reactie in dat andere topic lees over Canonical en marktaandeel, dan schets je mij een heel ander beeld dan wat je hier nu postte.

Je kunt er door verward raken maar toch klopt het.
Hier gaat het om de afgelopen 20 jaar waar ze onderling ruzie maakte en zichzelf klein hielden.
Wat Cononical nu doet staat los van dit omdat Cononical zich los lijkt te rukken van de gebruikelijke Linux manier van doen. Tevens boren ze een nieuwe markt aan omdat de huidige markt door voornamelijk eigen toe doen in de afgelopen jaren door Microsoft is ingenomen. De enige die nu kans maken is Apple en dat zie je ook groeien de laatste jaren doordat ook hun mobile markt goed gaat op het moment.

Een deel van de gemeenschap wil niet commercieel, een ander deel wel en weer een ander deel weet niet hoe het werkelijk zit en reageren alle dingen af op Microsoft terwijl het grootste probleem op markt aandeel bij Linux zelf lag jaren geleden en nu zin ze te laat.
Op de nieuwe markten maken ze nog kans en dat heeft Cononical door.
Van de rest hebben ze zich zelf in de voet geschoten en de markt aan Microsoft gegeven. Daar heeft Microsoft ook handig gebruik van gemaakt en alleen door netscape veranderde er wat op de browser markt want anders had die ook dicht gezeten zoals dat je nu vrijwel alle pc's met Windows ziet geleverd worden.