Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Errors bij installatie Ubuntu 10.04  (gelezen 4135 keer)

Offline johan1957

  • Lid
Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/07/01, 08:36:54 »
Hoi,

Gisterenavond (donderdag 30 juni), heb ik drie keer achter elkaar getracht Ubuntu 10.04 te installeren, en drie keer ging het fout. De eerste twee keer kreeg ik een error : 06-30 18:29 ERROR  TaskList: Cannot download the metalink and therefore the ISO.
Hierna Ubuntu weer verwijderd, opnieuw gedownload en opnieuw op cd gebrand, vervolgens installatie, die leek goed te gaan totdat er stond dat er nog 10 seconden te gaan waren, kwam deze melding: 06-30 21:27 ERROR  root: [Errno 13] Permission denied: u'C:\\ubuntu\\install\\ubuntu-10.04-desktop-amd64.iso'

Dus toen maar gestopt en hier een oproep: wie kan me op weg helpen.

Met vriendelijke groeten

Johan

Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/01, 10:05:09 »
Zou misschien handig zijn als je wat info geeft van je PC.

Vraag die bij mij opkomt is namelijk: heb je een AMD processor ?  is die processor werkelijk 64 bit ?

Probeer anders eerst de 32 bit versie, want de 64 bit versie zal je niet direct de boost kunnen geven die je ervan verwacht.
En die is wat makkelijker in de omgang.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline johan1957

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/01, 11:06:54 »
Hoi,

Ik heb een pc van een jaartje of vier, een Medion, met 1gb intern. weet nu even niet het type-nummer/processor etc. Is lastig op het werk maar ik kan vanavond thuis nakijken.

groetjes
Johan

Offline johan1957

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/02, 07:24:30 »
Het vervolg: ik heb op advies van een collega vervolgens een linkje geklikt, waardoor de goede versie van ubuntu wordt geinstalleerd. Alles ging prima, Ubuntu werd geinstalleerd, en kwam met het opnieuw opstarten van pc. Toen kon ik kiezen uit Xp of Ubuntu en koos voor Ubuntu, en toen was het feestje volledig voorbij. Er kwam een melding op het scherm: Not optimum mode, recommended mode 1280 X 1024 60hz. Maar ik mag helemaal niets meer, afzetten helpt niet, want iedere keer komt hetzelfde schermpje terug. Enter of niets helpt. Kan ik de pc ooit nog wel eens gestart krijgen? Er wordt geadviseerd voor een andere monitor, maar dat is toch van de gekke, een dom pakket eist een andere monitor????

Offline heir4c

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/02, 19:50:18 »
Dit is waarschijnlijk een wubi install. Installeer je ubuntu 'vanuit' windows?
Boot eens vanaf de cd en installeer hem eens in dualboot.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline johan1957

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/02, 21:08:40 »
Stand van zaken:

Een buurman heeft me geholpen met een ander flatscreen, en toen liep het wel goed, in ieder geval ubuntu. Maar windows was compleet nergens te bekennen. Na veel gedoe, via dos, chkdsk gedaan, en toen was de c-schijf weer terug. Toen windows herstart, en eindelijk lukte het weer om windows te starten. Het scherm heeft nog een paar uur gekost voordat het terug was en te gebruiken.
Al met al genoeg redenen om Ubuntu te de-installeren en hier nooit meer aan te beginnen, immers welk pakket ter wereld, bepaald je scherm resolutie, of brengt die om zeep, zodat je helemaal niets meer kunt. Dus een hele grote bug in ubuntu. Die komt er voorlopig niet meer op.

groetjes

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/03, 11:42:07 »
Gisterenavond (donderdag 30 juni), heb ik drie keer achter elkaar getracht Ubuntu 10.04 te installeren, en drie keer ging het fout.

Jammer als je zou besluiten Ubuntu niet meer te installeren. Natuurlijk kun je Ubuntu de schuld geven van al die mislukte pogingen om het zaakje aan de gang te krijgen, maar het zóu........... natuurlijk ook kunnen dat jijzelf iets verkeerd hebt gedaan. Toch? ;)  

Ik zou doen wat hierboven wordt aangeraden en Ubuntu nogmaals installeren, maar dan op een eigen partitie/harde schijf i.p.v. als programma binnen Windows.
Download om te beginnen hier: http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download Ubuntu 10.04, GNOME desktop voor een Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron) en brand die .iso als image op een cd. In het brandprogramma dat je gebruikt vind je een optie om een image (beeldbestand) te branden. Brand op een lage snelheid, 4x bijvoorbeeld. Zo heb je de grootste kans dat de cd foutloos gebrand wordt.

Op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieDesktopLucid#Stap4.3ASchijfruimte staat een installatiehandleiding voor Ubuntu 10.04, waarbij je bij Stap 4 kunt kiezen om Ubuntu op een eigen partitie te installeren.
Met vragen kun je altijd op dit forum terecht en durf je het installeren toch zelf niet aan, dan kun je altijd nog op http://kaart.ubuntu-nl.org/ kijken of er een steunpunt in de buurt woont, die wil helpen bij het installeren.

Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/03, 12:28:51 »
Citaat
Al met al genoeg redenen om Ubuntu te de-installeren en hier nooit meer aan te beginnen, immers welk pakket ter wereld, bepaald je scherm resolutie, of brengt die om zeep, zodat je helemaal niets meer kunt.

Dat kan je evengoed meemaken als je bijvoorbeeld een verse installatie moet doen van Windows, meestal zit je dan met een verkeerde resolutie en moet je alsnog op zoek naar de juiste drivers voor je videokaart.

Ga je dan ook tot de conclusie komen: Al met al genoeg redenen om Windows te de-installeren en hier nooit meer aan te beginnen ? Dan ga je niet veel mogelijkheden van besturingssystemen meer hebben dacht ik. De juiste drivers vinden voor je grafische kaart en geluid enzovoort is juist bij Windows meestal een nachtmerrie.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline johan1957

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/04, 19:08:12 »
Hoi Allen

Allemaal leuk en aardig bedoelt, maar hetgeen wat er gebeurde is niet uniek. Ga maar zoeken op google, en zie dat er meer mensen zijn die geconfronteerd werden met hetzelfde probleem: door het scherm geen enkel contact meer na herstart bij installatie van Ubuntu, maw Wel degelijk sprake van een bug in Ubuntu. Immers mijn scherm, in dit geval een Samsung, heb ik al vier jaar, en dat is nu ineens niet goed meer??? Overigens ook de andere zaken vielen heel erg op: er ging iets niet goed bij de installatie? Waarom kan ik dan niet meer bij de c-schijf, maar alleen dan wanneer uiteindelijk chkdsk is gedaan op de c-prompt?? Dan pas is windows weer beschikbaar, en het antivirus was gisteren pas weer beschikbaar na verwijderen en opnieuw installeren. Voor mij genoeg redenen om vaarwel te zeggen tegen Ubuntu. Ook al kiest dit pakket niet, ik vind het raar, dat waar ik dit verhaal ook vertel, te horen krijg, dat er meer problemen zijn met Ubuntu. Uiteraard is windows ook niet echt alles, maar voorlopig werkt xp nog steeds al is het traag.
En aan "mikkel": ook al zijn je drivers niet goed bij windows, je krijgt de kans om op zoek te gaan naar nieuwe, of andere. Ik kreeg die kans helemaal niet. Mijn scherm was niet meer benaderbaar. Toch iets anders....
overigens video-kaart: NVIDIA-GeFORce.

Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/05, 13:15:12 »
Overigens ook de andere zaken vielen heel erg op: er ging iets niet goed bij de installatie? Waarom kan ik dan niet meer bij de c-schijf, maar alleen dan wanneer uiteindelijk chkdsk is gedaan op de c-prompt?? Dan pas is windows weer beschikbaar,
Dit gekomen omdat jij de vervelende gewoonte heb windows in slaapmodus uit te zetten ipv volledig en juist af te sluiten.
Omdat je dit doet is de stopbit niet gezet op die partitie en zal Ubuntu concluderen dat die partitie nog in gebruik is, waardoor hij hem niet kan mounten.

Citaat
En aan "mikkel": ook al zijn je drivers niet goed bij windows, je krijgt de kans om op zoek te gaan naar nieuwe, of andere. Ik kreeg die kans helemaal niet. Mijn scherm was niet meer benaderbaar. Toch iets anders....
overigens video-kaart: NVIDIA-GeFORce.
Je kan veelal wel zoeken naar andere drivers en die worden ook wel regelmatig aangeboden door derden, echter als je een driver fout hebt kan dit in windows wel eens volledig desastreus zijn, terwijl in Ubuntu-Linux alles te repareren is.

en hiermee komen we op je laatste probleem de instellingen van je scherm.
Die worden door Ubuntu automatisch ontdekt, en mocht daar iets fout ingaan zodat je geen beeld meer hebt reboot je en start je op in safe modus en laat je het scherm opnieuw detecteren, lukt dit niet op de manier zoals jij dat wenst dan kies je handmatig voor de juist instellingen.

Wederom ligt het probleem waar jij tegenaan liep dus niet aan Ubuntu maar aan de persoon die tussen de computer en de stoel zat.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline johan1957

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/22, 08:15:14 »
beste ,

"" Dit gekomen omdat jij de vervelende gewoonte heb windows in slaapmodus uit te zetten ipv volledig en juist af te sluiten.
Omdat je dit doet is de stopbit niet gezet op die partitie en zal Ubuntu concluderen dat die partitie nog in gebruik is, waardoor hij hem niet kan mounten. ""

Gewoon aannemen dat je gelijk hebt??? Gaat helemaal nergens over, ik start/stop windows op normale manier.

"" Je kan veelal wel zoeken naar andere drivers en die worden ook wel regelmatig aangeboden door derden, echter als je een driver fout hebt kan dit in windows wel eens volledig desastreus zijn, terwijl in Ubuntu-Linux alles te repareren is.

en hiermee komen we op je laatste probleem de instellingen van je scherm.
Die worden door Ubuntu automatisch ontdekt, en mocht daar iets fout ingaan zodat je geen beeld meer hebt reboot je en start je op in safe modus en laat je het scherm opnieuw detecteren, lukt dit niet op de manier zoals jij dat wenst dan kies je handmatig voor de juist instellingen.

Wederom ligt het probleem waar jij tegenaan liep dus niet aan Ubuntu maar aan de persoon die tussen de computer en de stoel zat.""

Met betrekking tot de drivers: Die kon ik niet zoeken, immers het scherm bleef een melding geven.

Moderator edit: beledigende tekst verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/22, 20:29:29 door Ron »

Offline johan1957

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/22, 08:53:13 »
Sorry , het antwoord is NIET gericht aan Femke98, maar aan GANDYMAN!!!!!!!!!!!
Excuses aan Femke98

Offline aartje

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/22, 09:17:18 »

Met betrekking tot de drivers: Die kon ik niet zoeken, immers het scherm bleef een melding geven.

Dit is geen faire reactie. Er zijn mensen bereid om jou te helpen. Ze moeten maar gokken wat voor systeem je hebt
daar geef je geen duidelijk antwoord op, wat voor videokaart je hebt, idem dito, of je een wubi-install doet of een gewone
dual-boot installatie, daar geef je ook geen duidelijk antwoord op. En dan de fout niet bij jezelf zoeken ? Iemand met
30 jaar ervaring in de ICT hoort deze antwoorden zo te kunnen geven.

Ik heb ook 30 jaar ervaring in de automatisering (netwerkbeheerder, systeemprogrammeur, unix/windows/apple/vms/rsx/linux
/solaris etc.etc) en weet dat je met iets nieuws even een leercurve hebt, dat heb je ook met windows gehad,
maar dat ben je vergeten waarschijnlijk en dat is over een periode van 20 jaar gegaan.

Wat ik je aanraad is om voor je iets nieuws (zoals linux klaarblijkelijk voor je is) probeert en dat op een systeem doet
wat je niet mag verprutsen eerst een goede backup te maken, zodat je zeker weet dat je je oude situatie weer
makkelijk kan terugkrijgen (ik doe dat met Clonezilla, dat is zo simpel als wat, voor windows zou je ghost kunnen
gebruiken).

Moderator edit: tekst uit quote aangepast (zie vorige bericht).
Wat nog mooier zou zijn, is om het te installeren op een oud systeem (wel met voldoende geheugen !! minstens 512 MB)
zodat je kan aanrommelen en oefenen. Maak in ieder geval gebruik van de documentatie op de Ubuntu-site.

Je zal er geen spijt van krijgen als je tenminste interesse hebt in ICT, ik gebruik linux al 20 jaar en vind het
veeeeel beter dan windows.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/22, 20:31:18 door Ron »

Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/22, 09:53:40 »

Met betrekking tot de drivers: Die kon ik niet zoeken, immers het scherm bleef een melding geven.

Ik kaffer niet, want dan had er iets anders gestaan.
Wel leuk dat je aangeeft wat reeds 30 jaar je beroep is....  =D

En dan nog niet eens de capaciteiten bezit om zo'n simpel probleem op te lossen ? ROFL
Lijkt me dat je een vastgeroeste windows ICTer bent die zelf geen initiatief meer heeft en niet eens via Google dit soort kleine probleempjes kan oplossen, Terwijl toch heel het WWW ermee volstaat hoe je dit moet doen...

BTW jouw opmerking slaat ook nergens op want je hebt geen idee hoe oud ik ben en wat mijn achtergrond is. =D

Moderator edit: quote aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/22, 20:32:44 door Ron »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline heir4c

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/22, 11:11:05 »
[Moderator-Edit]
Rustig aan allemaal. ThX
[Moderator-Edit]


Johan1957,

Graag wat info over je hardware.

Dan: Blijkbaar doe je een wubi install. Dus je installeert ubuntu vanuit windows. Daar ga ik vanuit om dat je deze error krijgt:
06-30 21:27 ERROR  root: [Errno 13] Permission denied: u'C:\\ubuntu\\install\\ubuntu-10.04-desktop-amd64.iso'
Die kan je in linux/ubuntu niet krijgen omdat deze niet werkt met de benaming C voor je HD. En deze gebruikt geen backslash (\) maar slash (/). Linux gebruikt sda en hda. (voorbeeld: sda1 staat voor de eerste partitie op de eerste schijf;  sdb2 staat voor tweede partitie op de tweede schijf, enz...

Het beste is een dualboot te doen, dus Ubuntu naast Windows.

Ten eerste moet je de .iso van de 32bit versie hebben: http://releases.ubuntu.com/lucid/ (De "PC (Intel x86) desktop CD" versie en dus NIET de AMD64 versie daar deze zowel voor intel als voor amd 64bit is)
(Bij medion gebruiken ze standaard altijd de 32bit versie van windows, dus in het geval je toch zou doorgaan met installeren via wubi dan heb je dus de 32bit nodig)

Je kan de LiveCD downloaden maar ook de alternateCD. Deze word meestal gebruikt als je wat problemen hebt met de grafische kaart.

Branden als image en niet als gewone data en op zo laag mogelijke snelheid. (4x - 8x, als het niet anders kan 10x)
Booten vanaf de cd (Boot instellingen aanpassen in bios) en NIET vanuit windows de cd opstarten. (Dus geen gebruik maken van wubi.exe)

Citaat
Maar windows was compleet nergens te bekennen. Na veel gedoe, via dos, chkdsk gedaan, en toen was de c-schijf weer terug.

Als je Ubuntu dus boot vanaf de cd en installeert dan word windows automatisch herkend. In het Grub menu dat je in het begin ziet staat windows vermeld als laatste. Ubuntu staat eerst en boot na 10 sec. automatisch op.



Citaat
....immers welk pakket ter wereld, bepaald je scherm resolutie....
Citaat
En aan "mikkel": ook al zijn je drivers niet goed bij windows, je krijgt de kans om op zoek te gaan naar nieuwe, of andere. Ik kreeg die kans helemaal niet. Mijn scherm was niet meer benaderbaar. Toch iets anders...
Uw kritiek op Ubuntu is ongegrond:
Ik deed laatst een install van Windows, en de resolutie kreeg ik niet hoger dan 640x480 en 16bit!!!!!
Ik kon zoeken naar drivers voor het grafische maar Windows was niet in staat om verbinding te maken met het internet.
Ubuntu 8.04 er dan maar op gezet. Die gaf direct de juiste resolutie en internet verbinding out of the box.
Dus ... (be)oordeel niet zomaar.


Lees ook even de wiki van ubuntu en de site van Pjotr. Dan heb je zo een goede basis om een begin te maken met Ubuntu/Linux:

http://wiki.ubuntu-nl.org/
http://sites.google.com/site/computertip/
Hier en daar staan er wat advertenties op de site van Pjotr zoals deze bijvoorbeeld:

Gewoon negeren, deze behoren dus niet tot de handleiding.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 19:59:52 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/22, 19:29:48 »
......... ik werk al ruim 30 jaar in de automatisering, weet verrekte veel van computers en software, .........


Men is blijkbaar nooit te oud om nog iets nieuws te (willen) leren.
Valt het jou ook niet op (maar nog eerder méé!), dat men je hier nog vriendelijk en beleefd te woord blijft staan na het lezen van je laatste bericht, johan1957? :rolleyes: Doe je voordeel met de tips hierboven, zou ik zeggen, en heb je nog meer vragen/problemen stel die dan op een ietwat rustiger toon. Grote kans dat zelfs Gandyman je dan nog wil helpen. 8)

Offline Merel

  • Lid
Een goed besturingssysteem bestaat niet !
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/22, 21:21:29 »
An "operating system" is letterlijk en figuurlijk vertaald een systeem ... dat werkt.

Voor mij is een goed besturingssysteem iets waarvan de gebruiker eigenlijk niet eens het bestaan zou moeten van vermoeden ! Het zou voor de gebruiker volledig transparant onzichtbaar moeten zijn.
In werkelijkheid zitten wij uren- en dagenlang met dat "operating system" bezig, soms om het onding gewoon maar "operating" te krijgen. Mijn gevolgtrekking is logisch en simpel : een goed besturingssysteem bestaat niet.

Men zou het zo kunnen formuleren :

- Windows is voor wie geld heeft en dat blijvend wil blijven gebruiken om steeds opnieuw te blijven kopen (en sukkelen)

- Linux is voor masochisten (Ubuntu is Linux "voor human beings" , maar met heel veel geduld)
 en voor wie de opensource gedachte blijvend wil blijven steunen.


- Sommigen beweren dat Apple ... gewoon werkt.

En toch geraakten er mensen op de maan. Dat zal wel te danken zijn geweest aan mensen die er heel veel moeite in staken om hun computers aan de praat te houden.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een goed besturingssysteem bestaat niet !
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/22, 21:38:21 »
In werkelijkheid zitten wij uren- en dagenlang met dat "operating system" bezig, soms om het onding gewoon maar "operating" te krijgen.

Ik niet. Twee uur voor een installatie + afwerking, en klaar is kees. Spreek liever alleen voor jezelf....

Citaat
- Linux is voor masochisten (Ubuntu is Linux "voor human beings" , maar met heel veel geduld)

Spreek voor jezelf, graag... hier herken ik mezelf absoluut niet in.

Offline vds

  • Lid
Re: Een goed besturingssysteem bestaat niet !
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/22, 21:45:06 »
In werkelijkheid zitten wij uren- en dagenlang met dat "operating system" bezig, soms om het onding gewoon maar "operating" te krijgen.

Ik niet. Twee uur voor een installatie + afwerking, en klaar is kees. Spreek liever alleen voor jezelf....

Citaat
- Linux is voor masochisten (Ubuntu is Linux "voor human beings" , maar met heel veel geduld)

Spreek voor jezelf, graag... hier herken ik mezelf absoluut niet in.


+2
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/23, 00:24:41 »
<zucht>

@ Merel en Johan1957:

Ik snap jullie irritaties, maar het is gewoon een kaal feit dat het heel soms niet direct out-of-the-box werkt. Bij elk systeem.

En, allen, het is hier een hulpforum en geen klaagforum. We zijn niet telepathisch, en soms zijn er misverstanden. Als we daar nu eens overheen stappen, zou er zomaar resultaat kunnen komen...  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Errors bij installatie Ubuntu 10.04
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/23, 16:59:19 »
Citaat van: Pjotr
Ik niet. Twee uur voor een installatie + afwerking, en klaar is kees. Spreek liever alleen voor jezelf....
Klopt !!
Heb zo al tientallen installaties gedaan en nog NOOIT een ernstig probleem gehad en ik ben zeker geen expert of informaticus. ;)
Btw, Gandyman is een toffe kerel die mij al meerdere keren heeft geholpen met duidelijke aanwijzingen.
Wat mij ook opvalt is dat veel problemen hier zich voordoen met die Medion machines. Ik vraag mij af waarom  ???
« Laatst bewerkt op: 2010/07/23, 18:18:00 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk