Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe schijf en Prullenbak  (gelezen 1629 keer)

Frederik

  • Gast
Externe schijf en Prullenbak
« Gepost op: 2015/04/12, 11:07:15 »
Zodra ik mijn muziekmap op de externe schijf open en CD's wil kopieren naar USB stick kom ik er bij toeval achter dat er gelijk een aantal CD's naar de prullenbak zijn verplaatst (althans dat lijkt zo, zie bijlage). Heb ik een CD naar USB gestuurd en koppel ik deze los en verlaat ik de externe schijf dat is de prullenbak weer leeg.
Wat is dit voor gedrag ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/12, 12:40:02 »
Dat moeten dan bestanden zijn in de prullenbak van je verwijderbare schijf. Ook op verwijderbare schijven wordt een prullenbak bijgehouden.

Frederik

  • Gast
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/12, 16:56:49 »
Da's raar, want als ik de prullenbak leeg, staan ze er bij de volgende aankoppeling weer.
Die prullenbak op het bureaublad verwijst toch ook niet naar de externe schijf prullenbak?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/12, 17:02:53 »
Prullenbak leegmaken mét de externe schijf aangekoppeld zal ook die prullenbak leegmaken en de opslagruimte terug vrij geven. Het prullenbakicoon bevat inderdaad alle prullenbakken (die van jou als gebruiker zijn) op alle aangekoppelde partities.

Frederik

  • Gast
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/12, 20:16:11 »
Dank, je moet het maar weten  O0
Kan iemand mij nog zeggen: hoe komen die bestanden in de prullenbak?
« Laatst bewerkt op: 2015/04/13, 09:32:47 door Frederik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/13, 11:18:18 »
Bestanden die je wist, komen eerst in de prullenbak voor het geval je je bedenkt. Enkel als je de prullenbak leegmaakt, worden de bestanden definitief verwijderd.

FrSu

  • Gast
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/13, 15:29:15 »
Werkt dit ook zo als je een bestand van een USB stick  verwijdert?
Moet je dan ook de prullenbak van de USB nog leegmaken?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/13, 17:13:11 »
Werkt dit ook zo als je een bestand van een USB stick  verwijdert?
Moet je dan ook de prullenbak van de USB nog leegmaken?

Vaak als je wat verwijderd van een usb stick die je hebt ingeplugd en je ontkoppeld hem, dan lees je het bericht of je eerst de prullenbak weil leegmaken.
In dat geval klik je op JA.
Klopt.

Dit is zelfs een fraaie bug (vind ik). Als je een bestand op een verwijderbaar medium als een USB-stick verwijdert, verwijder je deze niet echt maar komt ie in de prullenbak die staat op datzelfde medium. Daardoor komt er technisch gezien geen ruimte vrij. Het vreemde is wel dat als je ruimte op je stick opvraagt, deze geen rekening houdt met de prullenbak. Dit levert hilarische (eerder: bizarre) situaties op dat je denkt ruimte vrij te hebben, maar dat in werkelijkheid niet hebt.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nautilus/+bug/12893

De 'fix' is idd de situatie die femke98 hierboven beschrijft (je krijgt de vraag om de prullenbak leeg te gooien bij het ontkoppelen), maar zoals je ziet is eigenlijk niemand het daarmee eens. Maar Canonical's wil is wet. Beetje jammer.

Frederik

  • Gast
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/13, 18:48:22 »
Nogmaals: ik verwijder géén bestanden van de externe schijf en ook niet van de usb stick. Op het moment dat ik een willekeurige CD vanuit rechtermuisklik naar USB stick stuur belanden er pictogrammen van andere CD's in de prullenbak. CD's die ik met geen vinger aangeraakt heb!
De CD's die dan zogenaamd in de prullenbak zitten, staan nog steeds op de externe schijf.

Citaat femke: 'Vaak als je wat verwijderd van een usb stick die je hebt ingeplugd en je ontkoppeld hem, dan lees je het bericht of je eerst de prullenbak weil leegmaken. In dat geval klik je op JA'.

Die melding heb ik op Xubuntu nog nooit gezien.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/13, 18:50:19 door Frederik »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/13, 19:04:51 »
Die melding heb ik op Xubuntu nog nooit gezien.

Ja, dat klopt. Xubuntu werkt een beetje afwijkend met ontkoppelen. Ergens heb ik gelezen dat het een "feature" van Xubuntu is :
 http://docs.xubuntu.org/1404/

FrSu

  • Gast
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/13, 19:07:23 »
Werkt dit ook zo als je een bestand van een USB stick  verwijdert?
Moet je dan ook de prullenbak van de USB nog leegmaken?

Vaak als je wat verwijderd van een usb stick die je hebt ingeplugd en je ontkoppeld hem, dan lees je het bericht of je eerst de prullenbak weil leegmaken.
In dat geval klik je op JA.

Heb ik volgens mij nog niet gezien in Mnt 17.1, zal er eens op letten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/13, 19:18:52 »
Nogmaals: ik verwijder géén bestanden van de externe schijf en ook niet van de usb stick. Op het moment dat ik een willekeurige CD vanuit rechtermuisklik naar USB stick stuur belanden er pictogrammen van andere CD's in de prullenbak. CD's die ik met geen vinger aangeraakt heb!
Kun je dan controleren of de CD's (of eigenlijk: mappen met muziek) er zelf nog staan? Soms gebeurt het verwijderen nog wel eens per ongeluk, vaak met slepen.

Frederik

  • Gast
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/13, 20:41:06 »
Als eerste kijk in de de Prullenbak: die is leeg.
Ik koppel een lege USB-stick aan en zie gelijk iets in de prullenbak vallen
Ik kijk weer in de prullenbak en zie pictogrammem van CD's die zich op de externe schijf bevinden (niet usb). Deze harde schijf heb ik nog niet benadert.
Kijk ik op de externe schijf dan zijn deze zogenaamde prullenbak CD's gewoon aanwezig.

Dat is wat er gebeurd en wat ik probeer te begrijpen maar nog niet lukt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/13, 20:55:48 »
Dit zou een bug in Thunar kunnen zijn. In standaard Ubuntu (gnome nautilus) gaat dit goed.

Frederik

  • Gast
Re: Externe schijf en Prullenbak
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/13, 21:51:06 »
Ik laat mezelf gek maken  >:(

Maar eens een Windows machine erbij gepakt om te kijken wat er daar gebeurd: niks.
Ik koppel USB stick aan en wat zien ik: CD The Script en een map Trash (die trash map zie ik niet in Xubuntu) en wat zit er in die trash map: CD's die ook op de bijlage te zien zijn. Ik gooi trash in zijn geheel weg, inclusief CD en de USB is nu helemaal leeg. Afsluiten en wegwezen.

Xubuntu opstarten, USB aankoppelen: zit niks in.
Conclusie: USB stick heeft een eigen prullenbak (trash) die zich niet laat ledigen/verwijderen (de inhoud keert na verwijderen iedere keer terug).
Onder Windows gebeurd dit niet: weg = weg.