Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Upload website naar host met active ftp connection  (gelezen 3059 keer)

Offline Roel1963

  • Lid
Beste allemaal,

Heeft iemand ervaring met het uploaden van een website naar een host via een active FTP verbinding? Ik ben voor 1 kleine site een hele tijd bezig geweest om allerlei port forwarding acties uit te voeren maar het wil me maar niet lukken.

Nu is het me (bestand voor bestand) gelukt via de file manager van de site zelf, maar ik zou het graag via FTP doen.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 13:18:54 door Roel1963 »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Upload website naar host met active ftp connection
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/20, 14:52:03 »
Welk ftp programma gebruik je, en waar gaat het dan fout?
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Upload website naar host met active ftp connection
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/20, 15:12:12 »
Ik gebruik Filezilla, en ik krijg steeds meldingen dat de router e.e.a. zou tegenhouden.

Ook na port forwarding van bijvoorbeeld poorten 50000-50100 (en dit kenbaar te hebben gemaakt in Filezilla) kreeg ik geen verbinding, Filezilla neigt iedere keer weer om terug te vallen op passive mode.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Upload website naar host met active ftp connection
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/20, 18:24:39 »
Ben je zeker dat de webhost dat toestaat?
Je huis-tuin-en-keukenrouter laat normaal gezien alle verkeer van binnen jouw netwerk naar buiten wel toe.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Upload website naar host met active ftp connection
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/21, 12:13:19 »
De meeste host's hebben alleen poort 21 open staan voor ftp, iets dat ook heel gebruikelijk is voor ftp.

Wat ik niet begrijp is dat je jou kant met poort forwarding aan het werk ben om je host te connecten.
Maar probeer eens een ftp programma als gftp staat in synaptic gewoon poort 21 ingeven en de rest van je gegevens gebruikersnaam en wachtwoord en kijk dan eens of het dan wel werkt. Ik gebruik deze al vanaf dat ik op Ubi zit en werkt voor alle site's die ik in onderhoud heb prima.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Upload website naar host met active ftp connection
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/21, 13:07:19 »
Ben je zeker dat de webhost dat toestaat?

De webhost gaf duidelijk in de specificaties aan dat het hier gaat om een active connectie, en vanuit Filezilla kreeg ik daarnaast de info dat ik "dus" een range moet forwarden in de hogere categorie nummers.

De meeste host's hebben alleen poort 21 open staan voor ftp, iets dat ook heel gebruikelijk is voor ftp.

Wat ik niet begrijp is dat je jou kant met poort forwarding aan het werk ben om je host te connecten.
Maar probeer eens een ftp programma als gftp staat in synaptic gewoon poort 21 ingeven en de rest van je gegevens gebruikersnaam en wachtwoord en kijk dan eens of het dan wel werkt. Ik gebruik deze al vanaf dat ik op Ubi zit en werkt voor alle site's die ik in onderhoud heb prima.

Werken die ook met een active connection?

Ik ga het nog eens proberen, bedankt voor jullie reacties!

*edit*

GFtp geïnstalleerd en het resultaat was in eerste instantie gelijk aan dat van Filezilla. Echter na instellen dat PASV dient te worden genegeerd en passieve overdrachten uitgevinkt kreeg ik "volledig" contact (d.w.z. met directory listing).

Bedankt voor de hulp!
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 13:18:37 door Roel1963 »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Upload website naar host met active ftp connection
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/21, 13:20:46 »
Ik vraag me af of je snapt wat dit betekend, ik denk het niet ik leg het even uit aan je:

Actieve FTP, Active FTP

* Stap 1, de commandverbinding: de client connecteert vanaf een willekeurige poort > 1024 (= n) naar de server op poort 21.
* Stap 2, de dataverbinding: de server connecteert vanaf poort 20 naar de client op poort n + 1.

Passieve FTP, Passive FTP

* Stap 1, de commandverbinding: de client connecteert vanaf een willekeurige cliëntpoort > 1024 (= n) naar serverpoort 21 (standaard)
* Stap 2, de dataverbinding: de client connecteert vanaf cliëntpoort n + 1 naar de server op een willekeurige poort > 1024

Actieve FTP
Client:
- uitgaande communicatie toelaten naar poort 21
- inkomende communicatie toelaten op poorten boven 1024
Server:
- inkomende communicatie toelaten op poort 21
- uitgaande communicatie toelaten naar poorten boven 1024

Passieve FTP
Client:
- uitgaande communicatie toelaten naar poort 21
- uitgaande communicatie toelaten naar poorten boven 1024
Server:
- inkomende communicatie toelaten op poort 21
- inkomende communicatie toelaten op poorten boven 1024
Besluit

Iedere systeembeheerder zou ogenblikkelijk voor actieve FTP kiezen gezien de lagere veiligheidsrisico’s door het beperkte aantal inbound poorten (slechts één) van de server dat geopend dient te worden. Voor publieke FTP-servers is dit echter bijna geen optie, slechts een minderheid van gebruikers zou succesvol kunnen connecteren naar de server. Voor de gebruikers is actieve FTP heel nadelig door het aantal inbound poorten van de client dat toegankelijk moet zijn. Het is zeker af te raden om al die poorten te openen op de personal firewall van de client.

Passieve FTP dus, niet veel aan te doen, en de serverbeheerder zal even op zijn of haar lip moeten bijten bij het openen van al die poorten of er zijn jammer genoeg geen up- of downloads…
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 13:25:18 door welrob »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: (OPGELOST) Upload website naar host met active ftp connection
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/21, 13:29:12 »
Helemaal ToP ben blij dat het opgelost is had nog wel even een stukje uitleg voor je gevonden.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Roel1963

  • Lid
Re: (OPGELOST) Upload website naar host met active ftp connection
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/21, 14:21:40 »
Alsnog bedankt voor de info :)

Ik zal er zeker mijn voordeel mee doen!