Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] HP Deskjet 1050 J410-all-in-one in Ubuntu 10.04  (gelezen 5961 keer)

[Opgelost] HP Deskjet 1050 J410-all-in-one in Ubuntu 10.04
« Gepost op: 2011/07/26, 22:55:57 »
Zit hier met probleem bij het installeren van de HP printer: HP deskjet 1050 J410 all-in-one, bij een vriend van me in Ubuntu 10.04

In een oud topic over deze printer vond ik deze link
Inderdaad even die nieuwste versie proberen. De installatie-instructies geeft HP zelf, zelfs met schermafdrukken (luxe!)
http://hplipopensource.com/hplip-web/install/install/index.html

Bovengenoemde printer laat zich niet eenvoudig met de via synaptic beschikbare hplip installeren.
Als ik de instrukties van HP volg zoals weergegeven in:http://hplipopensource.com/hplip-web/install/install/index.html
Staat er in stap 2: ¨....In the terminal/console, enter the following commands (type all the text after the $ character and then press enter):    ¨
.....daar zie ik dus echt niet wat ik nou in de terminal moet typen om het .run bestand te openen.
Iemand die me dat kan uitleggen? Misschien zijn die codes daar weggepoetst?

Verder ontdekte ik nadat ik de rechten van het bestand (hplip-3.11.7.run) had aangepast (door: uitvoeren aan te vinken) dat ik toen wel het bestand  direkt kon openen in de terminal. Ook staan daar instrukties te lezen. Verder moet ik het allemaal nog uitvoeren, maar kan enkele dagen duren voor ik weer bij die vriend kom. Laat dat nog wel even weten.
Suggesties blijven welkom; vooral als iemand weet welke code moet worden ingetypt in de monitor.

Ik vraag me overigens ook wel af hoe beginners in Ubuntu er toch ik zullen slagen om ooit een dergelijke printer te installeren...Hier kan echt nog heel veel worden gewonnen aan gebruiksvriendelijkheid voor eindgebruikers van Linux...
« Laatst bewerkt op: 2011/08/01, 23:20:06 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: HP Deskjet 1050 J410-all-in-one in Ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/26, 23:34:36 »
Het heeft geen zin om kritiek te geven op Ubuntu, het is de fout van HP dat deze printer zo moeilijk doet. Net als Vista zo waardeloos werd ontvangen door gebrek aan (goede) drivers.

De afbeeldingen op die pagina lijken bijna allemaal niet meer te werken hier...

Offline heir4c

  • Lid
Re: HP Deskjet 1050 J410-all-in-one in Ubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/27, 07:32:44 »
Cumulus, ook hier werken ze niet. Dat gaf ik aan in dat oudere topic dat PeterBeter in reageerde (http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/hp-deskjet-1050-j410a-werkt-niet/msg750984/#msg750984)
Vandaar dat hij dit nieuwe topic startte.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: HP Deskjet 1050 J410-all-in-one in Ubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/27, 13:41:40 »
OFF TOPIC:
Even voor de onmisbare duidelijkheid en dan daarover niet teveel lange tenen meer svp: ik wilde hierboven niet afgeven op Ubuntu, want ik gebruik het al jaren en raad iedereen aan en help waar ik kan bij het installeren. Nog gisteren een nieuwe laptop van Ubuntu voorzien, daar kon Windows door minstens 5 trojans en backdoors zelfs de eigen harddisk niet meer terugvinden omdat die was hernoemd in F (en verder alles verziekt was).
Maar zo loop je soms wel eens grijze haren te krijgen hoe bepaalde hardware te laten werken; zoals hier die (nieuwe) HP printer.
Ik heb dus geen enkele reden om Ubuntu in een kwaad daglicht te zetten en zo was mijn opmerking ook niet bedoeld.
Beginners (maar wel met Windows-achtergrond) zal dit installeren vaak echt niet gaan lukken, vrees ik. Precies dat bedoelde ik en dat kleeft dan Linux ook wel aan. En of de oorzaak dan bij Ubuntu en/of de hardwareproducent ligt verschilt van geval tot geval.
Dus kom: laten we allen blijven proberen Ubuntu (en/of andere Linuxdistro´s) te blijven promoten.

Dat gezegd hebbend:

ON TOPIC
@Femke: je mag best nog even nalezen wat ik in mijn eerste bijdrage schrijf..... want  de HPLIP-versie die jij geeft is inmiddels weer verouderd.
Maar de nieuwste opent ook niet automatisch; die kun je dus alleen openen nadat je de rechten (naar schrijven) hebt aangepast; althans in het geval van de PC van mijn vrienden.
Ik zal hier melden wat de uitkomst is van dit openen en het vervolg nadat ik mijn vrienden heb bezocht (morgen of later).
« Laatst bewerkt op: 2011/07/27, 14:11:49 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: HP Deskjet 1050 J410-all-in-one in Ubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/27, 17:19:58 »
@ femke: HPLIP was natuurlijk het eerste dat ik op die PC bij mijn vrienden had geïnstalleerd via synaptic.
Maar als ik jouw HPLIP versie kijk en die van mij zie ik dat we ieder een verschillenden versie gebruiken....
Ik denk dat jij Ubuntu 11.04 gebruikt, terwijl ik (en ook op de PC waarop ik de printer moet installeren) Ubuntu 10.04 heb staan.
Kijk even naar mijn plaatje en vergelijk met die van jou.
Zoals eerder gemeld: met de HPLIP via synaptic lukt het dus echt niet die HP printer aan de praat te krijgen (op die PC).
Vandaar dat ik kwam te ¨klooien¨.
Zal over enkele dagen zien (en hier melden) of het nu wel lukt (met de geschikte versie voor Ubuntu 10.04...!!).
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: HP Deskjet 1050 J410-all-in-one in Ubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/27, 18:02:52 »
geen paniek Femke!! Waarom je zo reageert is me trouwens niet helemaal duidelijk.... maar daar gaat het nu ook niet over. 

De dingen die je noemt (openen kan ook met de terminal) dat wordt door HP dus NIET aangeraden.....
althans dat zag ik al bladerend ergens staan op hun site en er stond ook bij: en zeker niet als root of als superuser.
Maar door aanpassen van de bestands-kenmerken kan het dus ook.
Dat is helder en dat werkt hier bij mij thuis in elk geval; maar ik heb die printer hier niet.

Nog even een aanvulling:
Na enig spitwerk in de HPsite blijkt dat voor deze printer is MINIMAAL HPLIP versie 3.10.6 noodzakelijk is (zie bijlage).
Zoals je in mijn afbeelding ziet is die versie bij mij nog niet in synaptic aanwezig.
Vandaar dat ik geen succes had met de reeds geïnstalleerde HPLIP versie.
En vanwege de versie verschillen in jouw HPLIP en mijn HPLIP vermoedde ik dat het verschil was (en dat denk ik nog steeds) gebaseerd op de Ubuntu versie. Ook Mint is gebaseerd op Ubuntu en welke Mint gebruik je? Hopelijk is HPLIP backwards compatibel.
Zal de allernieuwste HPLIP versie (3.11.7) uitproberen en zien of die geschikt is voor Ubuntu 10.04.
Bedankt voor je bijdrage, Femke.
 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline mrGee

  • Lid
Re: HP Deskjet 1050 J410-all-in-one in Ubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/27, 18:07:09 »
Hallo

Misschien gaat het wat makkelijker met een ppa (alhoewel daar ook wel een hele discussie
over los kan barsten  ;))
Kijk even hier;
https://launchpad.net/~hplip-isv/+archive/ppa

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: HP Deskjet 1050 J410-all-in-one in Ubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/01, 23:19:05 »
Zoals beloofd hier mijn ervaringen mbt de installatie van deze (voor mij) ¨lastige¨ HP printer.
Het goede nieuws is: het is uiteindelijk gelukt....
De installatie van HPLIP-3.11.7 liep echter aan het eind steeds vast op het niet kunnen vinden van bepaald hulpprog-bestand (de aanduiding eindigde op -dev)
Daarvan was helaas alleen een ¨niet bruikbare¨ versie beschikbaar die zich dan ook niet wilde laten installeren. Ook dat hulpprog nog gezocht via synaptic met zelfde resultaat.
De versie HPLIP-3.11.5 toen maar eens geprobeerd en die werkte wel. Al had dat nogal wat voeten in aarde.
De aanwijzingen die je tijdens installatie krijgt zijn niet altijd even duidelijk. Soms moet je gewoon maar proberen en dan gaat het spel opeens wel door.
Toen dat geinstalleerd was en de printer gereset, bleek hij in elk geval te printen......maar niet te scannen. Dat kwam omdat er gebruik gemaakt wordt van sane, terwijl ik altijd met xsane blijk te werken...
Welnu voor de zekerheid daarna ook de ppa-methode nog gedaan (zoals door mrGee hieronder was gesuggereerd).
Toen pas werkte alles echt zoals het hoort.
Heb al veel verschillende HP printers geïnstalleerd onder Ubuntu en dat werkt eigenlijk altijd heel simpel en makkelijk.
Maar deze printer raad ik voorlopig niemand aan in Ubuntu.
Ik heb het topic nu aangeduid als: opgelost
« Laatst bewerkt op: 2011/08/01, 23:20:50 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood