Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is er nieuw in ubuntu 6.10  (gelezen 1798 keer)

Offline patrick

  • Lid
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Gepost op: 2006/10/04, 11:52:14 »
Ik zou graag weten wat er zoal nieuw is in ubuntu 6.10.
Ik heb mijn vorige versie nu geupgrade naar 6.10 maar ik zie niet direct grote verschillen.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

cvcaelen

  • Gast
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/04, 12:19:37 »
Aansluitend op de vorige vraag :

hoe zit het met de systeembronnen?
Kan ie op een PIII, 500Mhz , 500MegaRam?

dank bij voorbaat

Christiaan

socratux

  • Gast
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/04, 12:46:28 »
ja, het zal niet zo zijn dat oudere hardware opeens niet meer ondersteund wordt.

Ubuntu schiet vrij snel in versies omhoog terwijl er niet eens altijd 'grote' veranderingen zijn aangebracht.

verschillen zijn o.a.:

-Gnome is versie 2.16.0 geworden
-Wat extra applicaties voor verschillende GDM's, zoals Konversation 1.0 voor KDE
-Er zijn wat grafische verbeteringen aangebracht, voor desktop en loginscreen

Zo zijn er nog wel wat kleine veranderingen, maar ik persoonlijk vind dat Ubuntu iets te enthiousiast is met versie nummers. Ook bij kleine veranderingen, wordt er al erg snel een nieuwe versie achter geplakt.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/04, 12:54:08 »
Citaat van: cvcaelen
Aansluitend op de vorige vraag :

hoe zit het met de systeembronnen?
Kan ie op een PIII, 500Mhz , 500MegaRam?

dank bij voorbaat

Christiaan
6.10 heeft volgens mij geen hogere systeemeisen dan 6.06. In een aantal opzichten is 6.10 zelfs sneller dan 6.06. Bijvoorbeeld door de upgrade naar GNOME 2.16.

Een paar punten om naar uit te kijken:

* GNOME 2.16: GNOME desktop en programma's zijn geoptimaliseerd en verbruiken minder geheugen en werken sneller

* Nieuwe init: Upstart is een vervanging voor het oude SysVinit en het is de bedoeling dat opstarten sneller en beter zal werken in de toekomst.
Meer informatie: https://wiki.ubuntu.com/ReplacementInit

* Snel afsluiten: De computer zal veel sneller (een kwestie van seconden) afsluiten

* Hardware ondersteuning: Hardware ondersteuning is weer verbeterd. Vele  apparaten (waaronder vele webcams, USB opslagapparaten, draadloze netwerkkaarten, printers) werken zonder extra drivers

* NetworkManager: om draadloze en bedrade netwerken op een snelle en gemakkelijke manier te beheren

* OpenOffice.org 2.0.3/2.0.4: deze versie van openoffice werkt veel sneller dan de vorige versies, er werd ook gewerkt aan extra beveiliging door verbeterde sandboxing technieken van java applets en macro's

* Desktop 3D effecten: Xorg 7.1 + Aiglx standaard ingeschakeld; dit laat coole 3D desktop effecten toe zonder Xgl te moeten installeren. Jammer genoeg wachten we nog op stabiele drivers van Ati en Nvidia voor Aiglx ondersteuning.

* Fotobeheer: Voor fotobeheer is bij een nieuwe installatie GThumb standaard vervangen door F-Spot.

* 2.6.17 Linux kernel: Het belangrijkste onderdeel van linux zelf, de linux kernel, is opgewaardeerd naar versie 2.6.17 in 6.10. Dit brengt vele veranderingen (verbeteringen) teweeg onder de motorkap.

Even opletten!
Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) is nog niet stabiel! Het is nog steeds een b
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/04, 12:57:01 »
Citaat van: socratux
Ubuntu schiet vrij snel in versies omhoog terwijl er niet eens altijd 'grote' veranderingen zijn aangebracht.

[...]

Zo zijn er nog wel wat kleine veranderingen, maar ik persoonlijk vind dat Ubuntu iets te enthiousiast is met versie nummers. Ook bij kleine veranderingen, wordt er al erg snel een nieuwe versie achter geplakt.
Het versienummer is gebaseerd op het tijdstip van release en ik vind dit wel een leuke manier om versienummers te bepalen :)

6.06 = werd uitgebracht in 2006.Juni
6.10 = wordt uitgebracht in 2006.Oktober
7.04 = wordt uitgebracht in 2007.April
...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

henk1305

  • Gast
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/04, 12:57:39 »
5.4, 5.10, 6.6, 6.10 zijn niet echt versienummers maar meer release datums
2005 april, 2005 oktober, 2006 juni (twee maanden uitstel), 2006 oktober

ubuntu belooft elke 6 maanden een nieuwe versie.

edit:
te langzaam getypt.

socratux

  • Gast
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/04, 13:05:35 »
ok, vandaar dat het zo snel gaat, hehe...

Is best een leuk idee ja, het is voor mij met al die andere distro's alleen een beetje buiten de standaard. ;)

Offline siegi

  • Lid
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/04, 14:18:57 »
Als ik over een release van ubuntu spreek dan zeg ik zelden 6.06 ofzow, ik zeg gewoon dapper
en de volgende 6.10 is edgy.

cvcaelen

  • Gast
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/04, 20:06:02 »
@ allen
en vooral Profox

bedankt voor de antwoorden :)
daar kan ik wat mee

Thuis draai ik nog altijd Breezy
het was mijn eerste kennismaking met Linux, het heeft me toch wat moeite gekost om het systeempje te krijgen zoals IK het wou,
en
nu ben ik ergens bang dat ik dat alles zal mogen overdoen bij een upgrade.

raar genoeg, op't werk ben ik nadien ook gestart met Breezy , om relatief vlug daarna over te stappen op Dapper flight4(eigenlijk omdat ik Breezy verknalt had :( ),
en Dapper draait daar nu ook zo lekker , volledig naar MIJN noden ,dat ik een beetje terughoudend ben om te upgraden (dist-upgrade) eens Edgy stable is.

Misschien is die "schrik" helemaal niet nodig,
maar het draait nu eenmaal zo goed , he

edit:bijgevoegd:
het is goed te lezen dat (dit in tegenstelling tot het andere OS ) Ubuntu niet steeds m

Offline siegi

  • Lid
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/04, 20:59:03 »
Euhm een upgrade naar edgy is niet zo echt aangeraden.  edgy is eigenlijk niet bedoeld om honderd percent stabiel te zijn. Eigenlijk was de bedoeling om verschillende nieuwe dingen uit te proberen.  En dat de mensen die een stabiele versie willen eigenlijk dapper verder kunnen gebruiken.  Trouwens in april komt er normaal gezien weer een nieuwe uit.
Alhoewel edgy natuurlijk redelijk stabiel gaat zijn, waarschijnlijk nog altijd veel stabieler als windows :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
wat is er nieuw in ubuntu 6.10
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/05, 00:11:52 »
Kortom: bij nieuwe Linux-bekeerlingen "gewoon" maar Dapper aanraden!

Trouwens, dat F-spot i.p.v. gThumb voor foto's, dat bevalt me niks. Ik heb F-spot uitgeprobeerd en ben er helemaal niet tevreden over. Geef mij maar gThumb!

Groet, Pjotr.