Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf kan niet worden gemount  (gelezen 1636 keer)

Nevets

  • Gast
Harde schijf kan niet worden gemount
« Gepost op: 2008/06/29, 14:26:12 »
Een probleempje. Ik heb onlangs Hardy Heron op mijn laptop gezet (Ik ben een nieuweling) mbv een dual boot, dit liep allemaal als een zonnetje. Nu kan de windows partitie alleen niet meer worden gemount. Ook kan ik via grub niet meer in windows komen, Nu was ik eindelijk over om Ububtu te gaan gebruiken, alleen kan ik mijn gegevens niet gebruiken...

Nu heb ik via gparted gekeken, en daar komt er voor de recov en de windows partitie een uitroepteken te staan. Haha dus ik zit een beetje met m'n handen in het haar, weet er iemand een oplossing?

Hartelijk dank

Offline ptb

  • Lid
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/29, 14:52:43 »
Staan ze wel onder locaties vermeld?Ze worden volgens mij niet standaard aangekoppeld in hardy.
Zo niet kijk bij locaties>computer je krijgt dan de schijven te zien.Rechtsklikken en koppelen.
Grub kun je opnieuw installeren volgens  http://computertip.googlepages.com/grubinubuntu opnieuw installeren.

Nevets

  • Gast
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/29, 15:02:12 »
Ja ze staan onder locaties maar dan wordt er direct gemeld: kan dit volume niet aankoppelen. vroeger werkte het mounten wel, nu ligt het probleem dus wat dieper.

Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/29, 15:14:43 »
Heb je ook de NTFS Configuration Tool geprobeerd?.. kijken of die dan wel direct zal pakken..

Nevets

  • Gast
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/29, 15:47:04 »
Ik heb het direct geprobeerd, (daar worden de partities herkend) maar ook daar zegt het programma, dat er een fout is opgetreden...
nog meer tips ;)?

Offline vanadium

  • Lid
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/29, 16:25:41 »
Probeer eens meer precies te beschrijven wat er gebeurt. Ik begrijp dat je wel het grub menu hebt, maar dat na het kiezen van Windows het systeem niet doorstart. Wat zijn de foutmeldingen? Wat zie je?

Aangezien je wel je Ubuntu kan opstarten, lijkt me het probleem niet in grub te zitten. Dat uitroepteken dat je ziet in gparted wijst op een probleem met de Windows partities.

In geval er een probleem is met de Windows partitie ga je die moeten checken en herstellen met een Windows recovery CD. Linux kan ntfs maar beperkt repareren.

Uit de output van een handmatige mount kan afgeleid worden waarom een volume niet mount. Post eens de output hier van het commando

sudo fdisk -lzodat we dergelijk mount commando kunnen geven.

Nevets

  • Gast
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/29, 16:34:51 »
Ja sorry, stom had ik direct moeten doen. Ik krijg dan nieteens een foutmelding, het scherm springt tijdens het booten van windows direct op een blauw scherm (fractie van een seconde) en start dan het systeem opnieuw, waarna ik weer in het grub menu kom. Aii ja dan moet dat nog even wachten heb nl geen recov cd hier.

dit krijg ik als ik het bovenstaande commando invoer,

Schijf /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 9729 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0xede55a04

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1               1        1034     8305573+  12  Compaq diagnostiek
/dev/sda2   *        1035        5166    33190290    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3            5899        8306    19342260    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda4            8307        9729    11430247+  83  Linux
/dev/sda5            5899        8175    18289971    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6            8176        8306     1052226   82  Linux wisselgeheugen

dank

Offline vanadium

  • Lid
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/29, 16:49:46 »
Dat wijst voor mij allemaal in de richting van problemen met je Windows partitie, en niet met grub. Is er iets eigenaardigs gebeurd waardoor je dit zou hebben kunnen krijgen, vb. Windows vastgelopen of onverwachte stroomuitval ...

Om eens te zien wat Linux van de partitie denkt, kan je ze als volgt proberen handmatig te mounten: doe dat eens en post gans de output hier (je kan hierdoor niets verder beschadigen). Open en terminal en typ:

mkdir test
sudo mount /dev/sda2 test
Dit zal ons een hint geven van wat er fout is met de Windows systeempartitie sda2. Verder denk ik dat je dit vooral vanuit Windows zal moeten (proberen) oplossen, t.t.z. met een Windows recovery disk.

Nevets

  • Gast
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/29, 17:03:56 »
$LogFile indicates unclean shutdown (0, 1)
Failed to mount '/dev/sda2': Bewerking wordt niet ondersteund
Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action:

Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by
          clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
          taskbar then shutdown Windows cleanly.

Choice 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for
          your own responsibility. For example type on the command line:

            mount -t ntfs-3g /dev/sda2 test -o force

    Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

            /dev/sda2 test ntfs-3g force 0 0

Dit kreeg ik eruit, duidelijker verhaal voor U? ik neem aan dat ik er nu dus niets aan kan doen?
 dank voor de duidelijke hulp.

Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/29, 17:10:57 »
Denk idd dat je windo in slaap mode hebt uitgezet waardoor er geen stopbit op de partitie staat.
En daarna aan de gang bent gegaan.

Of windo is niet goed afgesloten met hetzelfde resultaat, geen stopbit.

word moeilijk nu want allereerst windo opstarten en netjes afsluiten zou de oplossing kunnen zijn ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/29, 17:29:41 »
De output geeft heel duidelijk aan wat de opties zijn. Hiervan is 1) de enige fundamentele oplossing. 2) kan je doen als noodgreep om gegevens te recupereren alvorens je herformatteerd.

Dergelijke foutmelding op zich is niet zo ernstig. Normaal zou je Windows toch nog opstarten in zo een situatie. Dat je Windows niet opstart, doet mij vermoeden dat de schade groot zal zijn: windows kan blijkbaar de bestanden die hij nodig heeft voor de opstart niet meer vinden.

Citaat
ik neem aan dat ik er nu dus niets aan kan doen?
Ik herhaal het voor de derde keer: je zal eerst en vooral vanuit Windows moeten proberen te recupereren indien je het bestaande systeem wil herstellen. Aangezien Windows niet meer opstart, zal dat met de Windows recovery procedures moeten gebeuren. Andere optie is de partitie in Linux "geforceerd" mounten (optie 2), zien of er nog gegevens van te lezen en te recupereren zijn, en daarna die partitie herformatteren of Windows herinstalleren.

Nevets

  • Gast
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/29, 17:34:35 »
ja en dat is dus het probleem, windows kan niet meer opstarten haha... heb net een recov disk gemaakt, en die kan het alleen oplossen door de partitie C: te wissen. Schiet er je toevallig nog iets te binnen of raken de oplossingen nu zeer schaars?

Edit: sorry had het niet gelezen, hoe kan ik geforceerd mounten?

Offline vanadium

  • Lid
Harde schijf kan niet worden gemount
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/29, 18:06:13 »
Kan je niet met de Windows CD booten naar een commandoprompt en dan met "chkdsk" (of "scandisk") de schijf controleren/repareren?