Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Medion pc werkt alleen met Windows?  (gelezen 15582 keer)

Offline Ploffie

  • Lid
(Opgelost) Medion pc werkt alleen met Windows?
« Gepost op: 2010/09/19, 10:20:32 »
Ik heb nog een ouwe Medion staan die ik gekregen heb uit een erfenis.
Aangezien hier Windows op stond (werkend) en ik niets te maken heb met de gegevens die er op staan wilde ik de gehele schijf voor Ubuntu gebruiken.

Echter, hij lust niets anders dan Windows. :rolleyes:

Ik heb Lucid, fedora, Mint, Hardy, Easy Peasy geprobeerd, maar een live sessie zit er niet eens in.

Hij begint te lopen totdat de 5 balletjes vol zijn, daarna geeft de monitor (crt) een klik en valt hij stil.

Installatie gedaan met een alternate cd, dit kon ik volgen op het scherm, maar hij start niet op, tenminste, niet zo ik kan zien.

Doe ik de monitor aan na het booten, dan krijg ik wel, zij het vertekend, een inlogscherm, voer ik mijn ww in, dan valt hij weer uit.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen, of is het hopeloos?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/21, 20:24:32 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline heir4c

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/19, 10:24:24 »
Dit al geprobeerd:
acpi=off
pnp=off
nomodeset
vga=792
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/19, 11:00:36 »
Wel acpi en nomodeset op off, dat hielp niet.
Het Ubuntulogo was wel wat groter tijdens de opstart en daarna werd hij weer zwart.

Ook nog de memtest gedaan maar die hield er na een minuut ook mee op.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/19, 11:01:34 »
@Ploffie, waarschijnlijk is het hopeloos. Zal de computerfluisteraar, zijn werk maar doen? :evil:

Heb je wat meer gegevens? Processor, geheugen, grafische kaart, etc ? Misschien voldoet de PC niet helemaal aan de eisen van 10.04, probeer dan eerst eens een lichtere distributie, bijv Puppy Linux
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 11:03:51 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/19, 11:06:35 »
 XD

Eh, de processor is een Intel Celeron D, zie ik op de sticker, 512 MB RAM, grafische kaart weet ik niet.
PC komt uit 2003 volgens mij.

Ik heb wel een keer met een compressor de kast uitgeblazen en per ongeluk de fan van de kaart hard laten draaien.
Achteraf las ik dat dit eigenlijk niet mag...

Maar daarentegen, Windows XP doet het wel normaal...of deed het normaal.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/19, 11:12:21 »
Ik heb ook in het verleden eens problemen met een installatie gehad met een oude monitor. Het bleek dat linux de beeldfrequentie standaard niet op 50 zette maar op 70 oid. De monitor kon dat niet aan en zette zich op zwart. Met een andere monitor ging het vervolgens wel en daarmee heb ik de frequentie terug kunnen zetten naar 50 of 60.

Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/19, 11:28:17 »
Nooit, maar dan ook nooit, de kast uitblazen zonder veiligheidsbril en met een compressor die op 100 bar staat. >:(

De PC voldoet wel aan de eisen, dus waarschijnlijk toch een probleem met de grafische kaart.
Werkt de live cd wel? En heb je een onboard grafische kaart of een PCI/AGP kaart? Of allebei Dit is makkelijk te zien aan de achterzijde. Heb je allebei, schakel dan in de BIOS de onboard kaart uit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/19, 11:29:17 »
Zou het daaraan liggen?
Ik heb hem nog even geprobeerd en hij start op tot en met het inlogscherm, vervolgens gaat de casefan langzamer draaien en valt het beeld om de paar tellen weg.

Inloggen geeft een zwart scherm..

Is er geen andere manier om de frequentie voor die tijd aan te passen?

Zet ik hem uit dan komt even het logo met de stippen eronder en gaat hij uit.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 11:31:00 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline timosha

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/19, 11:29:53 »
XD

Eh, de processor is een Intel Celeron D, zie ik op de sticker, 512 MB RAM, grafische kaart weet ik niet.
PC komt uit 2003 volgens mij.


Ploffie is toch een fantastische goegelaar, nietwaar  :evil:

Citaat
Prescott-256

Prescott-256 Celeron D processors, initially launched June 25, 2004,[19] featuring double the L1 cache (16 KB) and L2 cache (256 KB) as compared to the previous Willamette and Northwood desktop Celerons, by virtue of being based on the Prescott Pentium 4 core.[20]

It also features a 533 MT/s bus and SSE3, and a 3xx model number (compared to 5xx for Pentium 4s and 7xx for Pentium Ms). The Prescott-256 Celeron D was manufactured for Socket 478 and LGA 775, with 3x0 and 3x5 designations from 310 through to 355 at clock speeds of 2.13 GHz to 3.33 GHz.

The Intel Celeron D processor works with the Intel 845 and 865 chipset families. The D suffix actually has no official designation, and does not indicate that these models are dual-core. It is used simply to distinguish this line of Celeron from the previous, lower performing Northwood and Willamette series, and also from the mobile series, the Celeron M (which also uses 3xx model numbers).[21] Unlike the Pentium D, the Celeron D is not a dual core processor.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/19, 11:44:59 »
Dit al geprobeerd:
acpi=off
pnp=off
nomodeset
vga=792


waar vind ik pnp=off en vga=792?

Dit krijg ik wel te zien:



Als ik noapic en nolapic er bij selecteer dan start de live-cd wel op, duurt alleen wel lang.

Resolutie lijkt normaal.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/19, 11:45:50 »
Een medion pc zal ook wel met Ubuntu of andere Linux werken. Denk alleen dat het meer voeten in aarde heeft om het voor elkaar te krijgen dan bij een ander merk (zoals HP od acer). Heb zelf geen Medion pc/laptop, maar het viel me op dat er tussen de "hardware-probleem-gevallen" in de topics het vaak een Medion betrof.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/19, 11:49:55 »
Nog maar eens een keertje vanaf de live-cd installeren dan, kijken of dat gaat.

Ik heb hem aan het lopen en het ziet er normaal uit.

Opnieuw opstarten zal wel een verrassing wezen.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/19, 12:06:11 »
Werkt de live cd wel? En heb je een onboard grafische kaart of een PCI/AGP kaart? Of allebei Dit is makkelijk te zien aan de achterzijde. Heb je allebei, schakel dan in de BIOS de onboard kaart uit.


Losse kaart met een koelfan er op, zal even laten zien hoe en wat aan de achterkant.

Kijk:

Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/19, 12:09:51 »
Ik heb nog een ouwe Medion staan die ik gekregen heb uit een erfenis.
Aangezien hier Windows op stond (werkend) en ik niets te maken heb met de gegevens die er op staan wilde ik de gehele schijf voor Ubuntu gebruiken.

Echter, hij lust niets anders dan Windows. :rolleyes:

Ik heb Lucid, fedora, Mint, Hardy, Easy Peasy geprobeerd, maar een live sessie zit er niet eens in.

Hij begint te lopen totdat de 5 balletjes vol zijn, daarna geeft de monitor (crt) een klik en valt hij stil.

Installatie gedaan met een alternate cd, dit kon ik volgen op het scherm, maar hij start niet op, tenminste, niet zo ik kan zien.

Doe ik de monitor aan na het booten, dan krijg ik wel, zij het vertekend, een inlogscherm, voer ik mijn ww in, dan valt hij weer uit.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen, of is het hopeloos?

Dat wat jij hebt heb ik een keer meegemaakt met een oude Toshiba-laptop: Viel ook telkens uit.
Ik wilde toen Ubuntu netbook-versie installeren, 10.04.

Op een gegeven ogenblik ben ik net zolang in versie teruggegaan totdat ie het deed, en wat bleek: Ubuntu desktop 7.10 installeerde in één keer een alles draaide als een tierelier! Toen ik wilde upgraden naar de 8.04 versie kwam het oude probleem weer terug. Het lijkt erop dat in mijn geval versies nieuwer dan 7.10 niet meer wilden omwat voor reden dan ook.

Wie weet moet je ook een oudere versie gebruiken, bijvoorbeeld 9.10? Wie weet draait deze nog en heb je dit probleem niet meer...

Offline timosha

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/19, 12:12:36 »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/19, 12:13:09 »
Ik had Hardy (8.04) ook al geprobeerd, zelfde effect.

Hij heeft nu 95% geïnstalleerd, zal mij benieuwen...
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/19, 12:23:37 »
Nope, hij geeft aan klaar te zijn en werpt de cd er uit, vervolgens komt de volgende tekst en blijft hij hangen....



Herstarten laat even het logo zien en dawast.

@Timosha: ik zal proberen wat tijd vrij te maken.
Je link werkt niet overigens..
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 12:25:25 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline timosha

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/19, 12:29:23 »
@Timosha: ik zal proberen wat tijd vrij te maken.
Je link werkt niet overigens..

Dasnieerg  =D Ga gewoon naar het eerste sticky topic in dit forum ("Installatie").
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/19, 12:31:53 »
Och, ik had je link al wat aangepast, hij nam de laatste 2 tekens niet mee.
Ben nu die aangepaste iso aan het binnenhalen.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/19, 12:33:43 »
@Ploffie Die meldingen heb ik ook regelmatig bij een installatie, dat zijn meldingen van/over de cd/dvd speler, als ik dan een enter geef herstart de PC normaal.

Werkt de live cd wel? En heb je een onboard grafische kaart of een PCI/AGP kaart? Of allebei Dit is makkelijk te zien aan de achterzijde. Heb je allebei, schakel dan in de BIOS de onboard kaart uit.


Losse kaart met een koelfan er op, zal even laten zien hoe en wat aan de achterkant.

Kijk:


Heb jij twee vga aansluitbussen op je grafische kaart? Of gebruik je een DVI bus? Probeer eens de rechter VGA bus op de foto.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/19, 15:55:24 »
Zijn 2 VGA bussen en ik heb ze beide geprobeerd, maakte geen verschil.

Ik zit net nog even Fedora te proberen en deze wil wel normaal draaien, de live cd dat is...
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/19, 18:19:44 »
Was toch nieuwsgierig of die aangepaste 10.04 die Timosha aangaf zou werken.
Hij kon worden geinstalleerd, maar als ik hem opnieuw opstart krijg ik wel eerst een heel verhaal en moet ik mijn naam en wachtwoord invullen.

Daarna startx geprobeerd en hij startte op.

Moet dat via deze omweg?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/19, 18:23:25 »
Was toch nieuwsgierig of die aangepaste 10.04 die Timosha aangaf zou werken.
Hij kon worden geinstalleerd, maar als ik hem opnieuw opstart krijg ik wel eerst een heel verhaal en moet ik mijn naam en wachtwoord invullen.

Daarna startx geprobeerd en hij startte op.

Moet dat via deze omweg?

Misschien is dit een eenmalige actie die gedaan moet worden? Wel mooi dat je zo ver bent gekomen...

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/19, 18:32:03 »
Nee, dit vraagt hij steeds.

Ik had overigens Fedora 11 geïnstalleerd, die werkte prima.
Waarom laat je hem niet staan dan, vraag je je af, tja...kwestie van gewenning aan Uby, denk ik.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline walterav

  • Lid
Re: Medion pc werkt alleen met Windows?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/19, 18:57:59 »
Zit er toevallig onderop in de kast nog een SCART aansluiting die intern aan de videokaart zit? Bij een medion met nvidia kaart kreeg ik geen enkele distro geboot tot 10.04 die dus wel met de nouveau driver. Maar daar was de scart aansluiting niet meer aangesloten aan de videokaart...

Tevens als die door startx te typen goed opstart kun je denk ik de fabrikant drivers van de videokaart installeren, wellicht dat die daarna normaal functioneert.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 19:07:30 door walterav »