Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounten Synology DS110J lukt niet  (gelezen 6481 keer)

Offline wimduk

  • Lid
Mounten Synology DS110J lukt niet
« Gepost op: 2010/03/20, 14:48:56 »
Beste lezer,
Ik wil graag de 1.5tb van de Synology DS110J NAS server gebruiken voor data opslag van al mijn netwerk computers. Vanaf de DS110J wil ik vervolgens gaan backupen/synchroniseren naar andere externe harde schijven; de data op de DS110J is dus leidend. Als data sharing goed werkt wil ik de andere mogelijkheden gaan onderzoeken. Prio voor dataopslag dus.

Gegeven
Synology DS110J NAS Server
1.Samsung SpinPoint F2EG HD154UI 1.5 terabyte gemonteerd
2.Linux Installatiescript uitgevoerd, inclusief format van HDD (Welk filesysteem weet ik niet)
3.NFS functie aangezet (“vinkje”in setup via webinterface)
4.Shared folder aangemaakt [Data_wimduk]
5.NFS rechten aan Data_wimduk toegekend
[r/w, Root squash: Geen toewijzing, Client: wim-laptop-ibm (=hostname laptop)]
6.IP-adres : 192.168.1.7
7.Volume1 is de root directory [als ik het tenminste goed begrijp]

Laptop onder Ubuntu 9.04
1.NFS op laptop geinstalleerd [apt-get install nfs-common]
2.map /media/Synology aangemaakt
[drwxr-xr-x  2 root root  4096 2010-03-20 09:34 Synology]
3.IP adres     :  192.168.1.8
4.Hostname : wim-laptop-ibm
5.ping 192.168.1.7 geeft een reply met xx ms en is dus OK

Probleem
Als ik het commando “sudo mount 192.168.1.7:/volume1/Data_wimduk /media/Synology” uitvoer dan krijg ik de boodschap “mount.nfs: access denied by server while mounting  192.168.1.7:/volume1/Data_wimduk” Ik wil graag eerst de hanmatige mount  inorde hebben voordat ik het fstab bestand aan ga passen.


Wat doe ik niet goed en wie kan mij verder helpen? Alvast ontzettend bedankt
wimduk

Offline wowo

  • Lid
Re: Mounten Synology DS110J lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/20, 17:42:19 »
Het enige wat mij opvalt is hetgeen je schrijft over de NFS-regel van je gedeelde map.
Zelf heb ik het werkend gekregen met de volgende NFS-regel:
Ip-nummer: 192.168.1.127
Rechten: lezen/schrijven
Root squash: Toewijzen aan guest
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wimduk

  • Lid
Re: Mounten Synology DS110J lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/20, 20:11:56 »
Wowo,
dank voor je snelle reactie. Ik heb je suggestie gevolgd maar helaas zonder positief resultaat.
mvrgr wimduk

Offline wowo

  • Lid
Re: Mounten Synology DS110J lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/20, 20:34:37 »
De melding: access denied by server while mounting  192.168.1.7:/volume1/Data_wimduk geeft volgens mij aan dat het te maken moet hebben met toegangsrechten. Is de map Data_wimduk wel benaderbaar?
Ik heb trouwens deze melding ook wel eens gehad toen ik een gedeelde map wilde koppelen die bv een naam had als: NAS afbeeldingen (dus met spatie waar zoals je wel zult weten Linux een hekel aan heeft :))
Probeer misschien eens een standaard gedeelde map van de Synology zoals /volume1/music te mounten.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wimduk

  • Lid
Re: Mounten Synology DS110J lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/21, 09:35:30 »
wowo,

It Works!  XD 
Mede door jouw laatste suggestie en een goed NFS document (zie bijlage1) heb ik:
1. de NFS rechte direct aan een IP range gekoppeld (zie bijlage 2, dit was de hostname "wim-laptop-ibm)
2. voor alle zekerheid heb ik naast de groep "users" ook de individuele gebruikers toegang gegeven

Dank voor het meedenken. Het koppelen/gebruiken van bijzondere hardware is onder Linux wat gecompliceerder dan onder Windows, maar met behulp van deze fantastische gebruikersgroepen wordt er altijd wel weer een oplossing gevonden! Nogmaals heel hartelijk bedankt.

groet, wimduk

Offline wimduk

  • Lid
Re: Mounten Synology DS110J lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/21, 09:37:08 »
Ook nog even de NFS HowTo toevoegen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Mounten Synology DS110J lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/21, 12:31:20 »
Fijn dat het werkten bedankt voor het zeer uitgebreide NFS Howto document.
Ik ben een prille Ubuntu gebruiker (sinds een paar weken) en ben er erg enthousiast over. Het klopt dat hardwire en met name drivers wat problemen kunnen geven, maar daar is meestal wel een oplossing voor te vinden mbv dit forum.
Zelf heb ik nog problemen met het geluid van mijn Asus (koptelefoonuitgang werkt niet evenals de systeemgeluiden die nu alleen wat tikgeluiden geven) en de geïntegreerde webcam. Volgens mij is helaas de Syntek webcam driver nog steeds in ontwikkeling. Ik heb via je screendump gezien dat je ook oa met een Asus werkt.:) Heb jij bovenstaande problemen?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wimduk

  • Lid
Re: Mounten Synology DS110J lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/22, 08:14:15 »
wowo

Ik heb een Asus Eee 1000H netbook en daarop heb ik Ubuntu 9.10 remix geinstalleerd. Alles werkt bij mij out of the box. De remix is een gestripte distributie speciaal ontwikkeld voor netbooks. Ik ben er erg enthausiast over. Zelfs Skype voor Linux werkt met video en geluid en ik kan je verzekeren dat dat een prewstatie is  :D
Je zou de remix eens kunnen installeren en kijken of je probleem dan is opgelost.
groet, wimduk

Offline wowo

  • Lid
Re: Mounten Synology DS110J lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/22, 11:24:17 »
Ik heb een ASUS Z9200 (A6) maar de ASUS Eee PC staat op mijn verlanglijstje. :)
Ik wist niet dat er een speciale Ubuntu-versie voor netbooks was.
Ik denk dat ik toch maar eerst wat vragen op dit forum ga stellen om er uit te komen, alvorens de Ubuntu remix versie te gaan installeren.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wimduk

  • Lid
Re: Mounten Synology DS110J lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/22, 11:55:38 »
suc6!
Ik ben erg tevreden over Ubuntu en zeker met dit forum. toppie  8)