Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.  (gelezen 1714 keer)

ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.
« Gepost op: 2007/09/01, 17:50:57 »
Ik heb nu ubuntu 7.04 ipv 6.06, maar het splash-screen bij het opstarten verschijnt niet op mijn monitor. de monitor (syncmaster 710N) geeft weer dat het niet de optimale resulute is en geeft geen beeld.

hoe kan ik dit oplossen (behalve door splash lompweg uit te schakelen door "splash" weg te halen in het opstartlijntje)zodat ik toch nog een splash boot screen zie?

verder heb ik ergens in de "etalage" gezien dat mensen een ander bootscreen gebruikten. Kan dat ook en zoja: waar vind ik een mooi bootscreen dat mijn monitor ook lust?


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/02, 02:29:15 »
Dat probleem heb ik ook op mijn laptop (Ati videokaart). Ik krijg het niet opgelost, dus heb ik de splash uitgeschakeld.

Je kan wel de resolutie die gebruikt wordt bij het opstarten veranderen, misschien dat dat het oplost.
Om te testen of dit werkt, kan je het volgende doen:
In het grub-menu (het eerste menu wat je ziet als je je computer opstart) druk je op de e
Ga naar de regel die begint met "kernel ...." Druk dan weer op de e
Nu kan je de regel aanpassen. Voeg aan het einde vga=XXX toe.
XXX staat voor de resolutie en het aantal kleuren, zie hier welke getallen je kan proberen:
http://www.pendrivelinux.com/2007/05/24/vga-boot-modes-to-set-screen-resolution/
Druk nu op enter en op de b. Nu zal je computer Ubuntu starten met de goede resolutie.

Werkt het nu wel, dan moet je /boot/grub/menu.lst aanpassen zodat het bij iedere keer dat je opstart goed staat.

ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/02, 10:58:33 »
Citaat van: Johanvd
Dat probleem heb ik ook op mijn laptop (Ati videokaart). Ik krijg het niet opgelost, dus heb ik de splash uitgeschakeld.

Je kan wel de resolutie die gebruikt wordt bij het opstarten veranderen, misschien dat dat het oplost.
Om te testen of dit werkt, kan je het volgende doen:
In het grub-menu (het eerste menu wat je ziet als je je computer opstart) druk je op de e
Ga naar de regel die begint met "kernel ...." Druk dan weer op de e
Nu kan je de regel aanpassen. Voeg aan het einde vga=XXX toe.
XXX staat voor de resolutie en het aantal kleuren, zie hier welke getallen je kan proberen:
http://www.pendrivelinux.com/2007/05/24/vga-boot-modes-to-set-screen-resolution/
Druk nu op enter en op de b. Nu zal je computer Ubuntu starten met de goede resolutie.

Werkt het nu wel, dan moet je /boot/grub/menu.lst aanpassen zodat het bij iedere keer dat je opstart goed staat.
helaas werkt dit alleen met 771 en 788 (en dan lijkt het alsof ik alleen de linkerbovenhoek van het plaatje zie). de rest geeft mijn scherm problemen of kijg ik de melding "unsupported display mode, press return to select, space to continue or wait 30 seconds"

boot/menu/grub.lst is aangepast met vga=788 (800x600 15bit)

de manier van pjotr moet ik nog proberen en begrijp ik eigenlijk eerlijk gezegd ook niet helemaal. moet ik gewoon de instructies uit de bovenste post opvolgen?

kwoot:
Citaat
1. Installeer het pakket xresprobe  (had eigenlijk standaard in de installatie moeten zitten, zijn ze vergeten in Feisty).
Als volgt: Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: xresprobe
aanvinken en druk op knop Toepassen

2. Daarna in de terminal (Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster):
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Bediening van de vragenriedel met de Tabtoets, *binnenste* Entertoets, spatiebalk en pijltjestoetsen. Ga ongezien akkoord met elk voorgesteld antwoord. Daarna herstart.
zoja dan begrijp ik 't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/02, 11:54:12 »
Het advies van Pjotr werkt alleen in de grafische omgeving, niet daarvoor. Tijdens het werken met Ubuntu is de resolutie toch wel goed? Het gaat alleen mis met het splash scherm bij het opstarten begrijp ik?

ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/02, 13:15:06 »
ja dat klopt, tijdens het werken in ubuntu gaat alles (grafisch) goed.

(ik heb nu wel een of ander bizar probleem met mijn muis. al eerder gehad een reboot lost het op maar het komt dus af en toe terug. binnen een programa als firefox of amsn of evolution of nog hele andere programma's, maar wel vaak in deze 3, kan ik met mijn muis soms ofwel alleen het menu, ofwel alleen het "binnenwerk" besturen" In dit geval met firefox: binnen deze website navigeer ik noodgedwongen met toetsenbord, maar op de knoppen vorige, volgende etc. van FF kan ik wel gewoon klikken, de sidescrollbar is niet aanklikbaar, de menubalk (bestan, bewerken etc) is wel aanklikbaar, echter dingen als Toepassingen Locaties Systeem etc, evenals de knop afsluiten en de pictogrammen op het bureaublad zijn niet aanklikbaar, ook de balk onder het bureaublad is niks in aan te klikken. (alt+)TAB (of gewoon wachten) lost sommige van deze problemen tijdelijk deels op. Reboten doe ik nu  met ctrl+alt+F6, dan inloggen, en sudo shutdown -r now. (ook heb ik inmiddels een sneltoets om terminalvenster aan te roepen) Is dit op te lossen op een eenvoudige manier?)

EDIT: Het muisprobleem word iig tijdelijk verholpen door de USB-stekker van de ontvanger (wirelees desktop set) los te trekken en weer vast te steken...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/02, 13:52:42 »
Wat is het merk en type van je videokaart en je monitor?

ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/02, 14:06:26 »
mijn monitor is een Samsung syncmaster 710N, videokaart is de kaart die on-board op mijn Asus tusi-m* zit, het is een SiS630.

*=inderdaad, die is vrij oud.

ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/10, 18:37:22 »
inmiddels wat met mijn computer gesleuteld: ander mobo (ook een oudje). Dit mobo had een AGP slot dus kon ik een Radeon9200 vidoekaart gaan gebruiken (anders lag die maar te verstoffen dat vond ik zonde).

na een herinstalatie van ubuntu kwam het splash-screen toen gewoon tevoorschijn.

(en ik heb nu ook beryl :D)


ubuntu 7.04 mijn scherm lust het splash-screen niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/11, 19:44:08 »
tot nog toe geen problemen mee gehad. (ik heb overigends de 128mb versie, dus net iets anders, als zal het weinig uitmaken). Maar bedankt voor de waarschuwing.

(wel rot, heb ik straks voor niks ander mobo/re-instal (al mijn instellingen, ge-instaleerde programma's etc weer weg*) uitgevoerd.)

*mijn data staat op een andere schijf dan mijn OS, dus dat heb ik nog wel. moet eigenlijk eens een image maken van de OS schijf op een moment dat alles werkt en goed is. weet iemand een goed programma waar ik dat mee kan doen?