Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"  (gelezen 3455 keer)

Offline Johncr

  • Lid
herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Gepost op: 2015/06/05, 22:17:13 »
Dag allemaal,
Ik wil de externe harde schijf uitsluitend, als back up, gebruiken in combinatie met Xubuntu 14.04. Gelet op de adviezen op internet, formatteer ik de schijf in ext 4. Het lukt mij vervolgens niet om er bestanden op te zetten. Formatteer ik de schijf echter in NTFS, dan is deze meteen gebruiksklaar. Bij de overgang van Ubuntu 12.04 naar Xubuntu 14.04 kopieerde ik mijn bestanden naar een NTFS geformatteerde schijf. Weet niet of NTFS van invloed was, maar vervolgens waren een aantal video-bestanden verminkt.  Over het installeren van externe harde schijven is op internet het nodige geschreven, maar ik kom er niet uit. Wie geeft mij raad?

Hartelijke groet,

John

Offline Nero

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/06, 11:13:12 »
Als je een externe schijf formatteert als ext4 heeft in eerste instantie enkel root rechten voor die schijf. Maak een directory aan met rechten voor jouw gebruiker, en je kan daarin dan wel bestanden plaatsen.sudo mkdir /media/johncr/Backup
sudo chown johncr:johncr /media/johncr/Backup

Een andere manier, maar dat moet wel herhaald worden telkens als je de schijf aansluit:sudo umount /dev/sdb1
sudo mount /dev/sdb1 /mnt -o rw,uid=$UID,gid=$GID

Het mountpoint /media/johncr/<externe-schijf> is hier niet te gebruiken omdat de <externe-schijf>-map wordt vernietigd als je de schijf afkoppelt.

Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/06, 11:32:06 »
@Nero
Interessant: dus als ik het goed begrijp maakt het EXT4 formateren van een externe drive de huidige aangemelde gebruiker niet automatisch de eigenaar vd externe drive?

Is dat sinds kort?
Momenteel heb ik al mijn externe EXT4 drives versleuteld, dus daar ligt dat wellicht anders. Maar in het verleden had ik wel onversleutelde EXT4 drives en ik kan mij daar eigenlijk geen eigenaar-problemen herinneren (bij mijn weten werd de aangemelde gebruiker automatisch eigenaar vd ext drive?).

Offline Nero

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/06, 12:08:14 »
Als je een externe ext4 schijf aansluit, en je kijkt naar de eigenschappenls -la /media/<gebruiker>/zal je zien dat deze drwxr-xr-x root root als attribuut heeft. Dat wil zeggen dat enkel root (user) schrijfrechten heeft, en alle andere (group-other) alleen leesrechten.

Moet toch even mijn remount methode aanpassen:
Citaat
There are no uid options for ext[234]

Met bindfs zou het wel lukken, maar is toch nogal bewerkelijk. Ik zoek verder.

Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/06, 15:54:58 »
Ik heb net even een USB stick EXT4 geformatteerd in MInt 17 (als gebruiker):
ik wordt als gebruiker eigenaar vd stick en kan bestanden aanmaken en kopiëren 
ls -la /media/<gebruiker>/geeft:
drwx------ <gebruiker><gebruiker>

Offline Nero

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/06, 15:58:14 »
Is dan waarschijnlijk eigen aan Mint. In Debian is het standaard root.

Offline Johncr

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/06, 22:31:12 »
Hallo Nero,

De schijf heet "Back_Up_1. In mijn enthousiasme heb ik waarschijnlijk in één van de door jouw opgegeven commando's de schijf "Back_Up_11 genoemd. Daardoor lukt het mij waarschijnlijk niet om de schijf te benaderen. Hoe corrigeer ik dat? (Ik zie deze naam in bestandsbeheer)

Groet,

John

Offline Nero

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/07, 00:06:01 »
Geef eens volgende resultaten:df -h
sudo lsblk -f

Offline Johncr

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/07, 10:34:50 »
Goedemorgen Nero,

Ik stuur je een schermafdruk van het resultaat van jouw commando's. Het resultaat ervan snap ik helaas niet. (Je was er trouwens al vroeg bij, deze morgen; 06.01 uur!)
N.B. Mijn inlognaam voor de Ubuntu-site is "johncr", mijn gebruikersnaam is echter "hans". In jouw commando's pas ik "johncr" aan in "hans".
Hartelijke groet,
Hans

Offline EZ-man

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/07, 10:44:15 »
Dag Johncr,
Ik weet niet hoeveel ervaring u heeft met het werken in de terminal en de handigheidjes.


Als men een instructie-regel op de website plakt in de terminal gebruikt men :
         SHIFT + CTRL + V    in de terminal

Als men een instructie-regel vanuit de terminal wil kopieren en plaatsen op de site gebruikt men ( eerst selecteren met de muis) :
         SHIFT + CTRL + C    in de terminal

Dat zijn terminal handgheidjes, op de website zelf gebruik je de normale toets-combinaties :
         CTRL + V        en
         CTRL + C

Je kan daardoor een tekst plakken (en hoeft dus geen scherm-afbeelding te maken). 



Zie ook de Ubuntu Wiki  Werken Met De Terminal

Offline Johncr

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/07, 11:18:54 »
Hallo EZ-man,

Dank voor uw suggestie. Ik werk sinds 10 jaar met, veel plezier, met Ubuntu en sinds kort met Xubuntu. Op het moment dat ik tegen een probleem aanloop en dat gebeurt zelden, vind ik het een gemis dat ik weinig kennis heb van het onderliggende systeem. Ik durf er ook weinig aan te doen, het ziet er ingewikkeld uit en dat is het waarschijnlijk ook en ik ben bang dat ik er een puinhoop van maak. Gelukkig kan ik altijd een beroep doen op de deskundige vrijwilligers van de Ubuntu-site. Vanuit mijn ervaring met "Word Perfect 5.1" (Ja zo oud ben ik al!), ben ik overigens wel gewend om met toetsencombinaties te werken.

Hartelijke groet,

John

Offline Nero

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/07, 12:29:31 »
Er is dus slects 1 schijf aangekoppeld, sdb1.
Wat geeft het 2e commando?

Om de resultaten hier neer te zetten plak je best de tekst in quote (het tekstballonnetje onder Lettertype) of in code (het spoorwegteken onder Lettertype).

Btw, mijn vorig bericht was van 6 min over middernacht ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/07, 12:31:08 door Nero »

Offline Johncr

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/07, 21:15:46 »
Hallo Nero,

Dit is het resultaat van je tweede commando, met dank aan EZ-man:

hans@hans-System-Product-Name:~$ sudo lsblk -f
[sudo] password for hans:
NAME   FSTYPE LABEL      MOUNTPOINT
sda                     
└─sda1 ntfs             
sdb                     
├─sdb1 ext4              /
├─sdb2                   
└─sdb5 swap              [SWAP]
sdg                     
└─sdg1 ntfs   New Volume
sdl                     
└─sdl1 ext4   Back_Up_1 
sr0                     
hans@hans-System-Product-Name:~$

Groet,

John

Offline jan11000

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/07, 21:44:21 »
Schijf in ext4 formatteren, dit doe je als admin(sudo), dus nu mag je gebruiker(jij), dus niet naar deze schijf schrijven.
Dus in de terminal,
gksudo thunar
Nu heb je root rechten, en je kunt nu alles wijzigen, dus kan gevaarlijk zijn.
Dan naar je externe hd gaan, daar op de partitie gaan staan, en rechtertoets de rechten wijzigen naar je gebruiker,
dwz lezen en schrijven, voor de bovenste 2 en andere alleen lezen.(dit zie je beter met krusader, deze moet je wel eerst installeren, deze ook opstarten met gksudo krusader). Krusader is een verkenner.

Offline Johncr

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/07, 23:34:30 »
Hallo Jan11000,

Het is mij met jouw commando"s nog niet gelukt de schijf aan de praat te krijgen. Ik vermoed om de volgende reden: in een eerder stadium noemde ik de schijf in de terminal per ongeluk "Back_Up_11" ipv "Back_Up_1". Ik veronderstel dat jouw commando's wel werken als ik "Back_Up_11" uit mijn systeem verwijder en de schijf opnieuw invoer?
In een poging om de schijf weer de goede naam te geven, heb ik de schijf met Gparted uit mijn systeem verwijderd. Dat bracht echter geen soelaas. Kortom, hoe verwijder ik "Back_Up_11" uit mijn systeem? Of zoek ik het in de verkeerde richting?

Groet,

John

Offline Nero

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/08, 11:52:54 »
Wat bedoel je met uit het systeem verwijderen?

Eens de schijf geformatteerd heb je GParted niet meer nodig! De opdracht df -h toont dat die externe schijf niet is aangekoppeld. Het aankoppelen kan je doen op verschillende manieren.

- De schijf loskoppelen (USB verbinding er uit) en weer aankoppelen
    of
- In de bestandsverkenner klik je in de linker zijbalk op de betreffende schijfnaam.
    of
- met het programma Disks cq Schijven (oid, afhankelijk van onder meer je taalinstelling) kan je op de partitie klikken en deze dan aankoppelen.
    of
- in een terminal geef je de opdrachtsudo mount -L Back_Up_1 /mt    of
- in /etc/fstab voeg je de lijnLABEL=Back_Up_1 /mnt auto defaults 0 2toe, dan wordt de schijf automatisch aangekoppeld na een herstart
    of
- ... er zullen ongetwijfeld nog wel mogelijkheden zijn

Offline Johncr

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/08, 14:49:21 »
Hallo Nero,
Om e.e.a hopelijk wat duidelijker te maken volgt hier wat informatie:

Terminal:
Citaat
hans@hans-System-Product-Name:~$ sudo mount -L Back_Up_1 /mt
[sudo] password for hans:
mount: aankoppelingspunt /mt bestaat niet
hans@hans-System-Product-Name:~$

Ook stuur ik een screenshot van Gparted en de Bestandsbeheerder.
Ik heb de schijf met de rechter muisknop aangekoppeld. Ondanks dat geeft de terminal aan dat het aankoppelingspunt niet bestaat.
Zoals je kunt zien, heet de schijf in de Bestandsbeheerder "Back_Up_11", dat moet "Back_Up_1" zijn. Ik veronderstel dat zodra ik de schijf de juiste naam geef, het probleem zal zijn opgelost. Hoe zorg ik ervoor dat de schijf de juiste naam krijgt?
Het valt mij overigens op dat de schijfruimte in Gparted, van 2 tb naar 1.82 tb is gegaan.

Groet,

John

Offline Nero

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/08, 15:20:12 »
Mijn fout. /mt moet /mnt zijn.

Wat betreft de grootte van de schijf: de fabrikanten geven die op als 1TB=1000x1000x1000, terwijl GParted rekent met 1TB=1024x1024x1024.

Offline vanadium

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/08, 16:53:06 »
De naam van het automatisch aangemaakte koppelpunt, Back_Up_1, wordt ontleent aan de naam van het label van je partitie. Dat label stel je zelf in tijdens formatteren, of kan je achteraf veranderen met het commando (enkel geldig voor een ext partitie):
sudo e2label /dev/sdaX "naam"
waarbij je in plaats van /dev/sdaX de correcte apparaatnaam invult (dit was /dev/sdl1 bij jou zoals in de uitvoer van lsblk -f blijkt - deze apparaatnaam kan anders zijn na opnieuw opstarten van computer of na aan/afkoppelen.).

Jezelf eigenaar maken van de gehele schijf gebeurt door de permissies van het koppelpunt aan te passen. Dit kan zoals hieronder aangegeven met de commandolijn, maar ook met een bestandsbeheer met beheerdersbevoegdheden (in dit geval thunar, dus "gksudo thunar" aam de commandolijn om dergelijk venstertje op te starten). Bij afkoppelen van de schijf verdwijnt dat koppelpunt, maar de instellingen worden behouden de volgende keer dat de schijf weer aangekoppeld wordt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/08, 19:40:06 »
De naam van je schijf maakt niks uit , als je dit als externe schijf gebruikt, en je schijf niet in je fstab staat.

Het ligt gewoon aan de rechten die je geeft aan je schijf.
Naam van je schijf kun je gewoon wijzigen in gparted of schijf(schijven) om het grafisch te doen.
Zie mijn vorige beschrijving om jezelf eigenaar te maken van de schijf.

Offline Johncr

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/08, 22:38:00 »
Dag Jan11000,

Nav jouw opmerking over fstab, dit opgezocht in wiki en daarin het volgende commando gevonden. Dit ingevoerd in de terminal. Resultaat: In Fstab staan 5 schijven, terwijl er 4 schijven aanwezig zijn.

Citaat
hans@hans-System-Product-Name:~$ sudo blkid
[sudo] password for hans:
/dev/sda1: UUID="B66E94BA6E9474B9" TYPE="ntfs"
/dev/sdb1: UUID="36fc698a-82b9-4cd4-bba6-9f0a42987091" TYPE="ext4"
/dev/sdb5: UUID="ea85552b-d3df-4300-a9bd-b3917000af67" TYPE="swap"
/dev/sdg1: LABEL="New Volume" UUID="BC6E05066E04BAE2" TYPE="ntfs"
/dev/sdl1: LABEL="Back_Up_1" UUID="8375c5c3-7821-4017-af85-f2e696e23e46" TYPE="ext4"

Groet,


John

Offline Johncr

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/08, 23:23:43 »
Dag allemaal,

Ondanks jullie gerespecteerde raad, krijg ik de schijf niet aan de praat. Ja, ik probeerde echt alle commando's!
Met gksudo thunar gezocht naar "Back_Up_1". Vond via "Media" twee sub-mappen: "Back_Up_1" en "Back_Up_11". Zie de bijlagen. Als ik één van deze mappen verwijder?

Groet,

John

Offline jan11000

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/09, 06:45:22 »
2e foto de rechten zijn belangrijk, en dat laat je niet zien.

En laat je fstab helemaal zien.

Rechten in linux:
Daar heb je 3 dingen die normaal instelt moeten worden,
1 eigenaar
2 gebruikers in dezelfde groep
3 iedereen
Bij elk stel je in wie wel of niet mag lezen/schrijven.(kijk maar eens bij andere mappen en files op je pc).
Bovenstaande is standaard in linux, en dus leer dit goed, maar je file manager laat dit niet altijd zien,
met bijv krusader laat dit wel zien(zo zou het moeten zijn).
« Laatst bewerkt op: 2015/06/09, 06:49:37 door jan11000 »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #23 Gepost op: 2015/06/09, 09:13:13 »
Met gksudo thunar gezocht naar "Back_Up_1". Vond via "Media" twee sub-mappen: "Back_Up_1" en "Back_Up_11". Zie de bijlagen. Als ik één van deze mappen verwijder?

Ja John, de foutieve mapnaam kan worden verwijderen in dat Thunar-scherm.

Zelf begin ik het overzicht in dit topic te verliezen. Misschien is daarom het volgende artikel van AskUbuntu te lezen om het verband tussen allerlei zaken te leren kennen: Can't mount external usb driver on Ubuntu 

Offline Johncr

  • Lid
Re: herkennen externe harde schijf WD 2 tb "My book essential"
« Reactie #24 Gepost op: 2015/06/09, 22:17:59 »
Dag allemaal,
Ben het met EZ-man eens, het verhaal wordt onoverzichtelijk. Reden waarom ik stop met mijn pogingen om de schijf aan de praat te krijgen. Enorm dank voor al jullie suggesties. Ik formatteer de schijf voorlopig in NTFS. Hopelijk vind de Ubuntu-gemeenschap in de komende tijd een methode waarmee ook de gemiddelde gebruiker een ext4-schijf kan benaderen.

Nogmaals, allemaal hartelijk dank!

Groet,

John