Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet  (gelezen 7652 keer)

Offline Frank47

  • Lid
[Opgelost] Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Gepost op: 2013/12/20, 20:49:07 »
Beste Forumleden

Ik heb een Samsung netbook NC10 waar ik Ubuntu 12.04.3 op wil zetten ter vervanging van Windows XP. Een aantal dagen geleden lukte me het wel om een kijkje in Ubuntu te nemen nadat ik wubi.exe uitvoerde in Windows en een keuze in het dual boot scherm.

Alhoewel langzaam (voorlopig maar 1 GB geheugen) kreeg ik een aardig overzicht van de standaardprogramma's en alle mogelijke apps. Ziet er veel mooier uit dan toen ik ruim 10 jaar geleden eens SUSE Linux probeerde.

Nu wil ik Ubuntu installeren in plaats van XP. Omdat er geen schijfstation in de NC10 zit moet ik dus een bootable USB stick maken.

Ik heb dat achtereenvolgens gedaan met UnetBootin, Linux Live USB creator en Win32Diskimager. Volgens die programma's lukte het allemaal prima. Ik heb zowel de iso geprobeerd van Ubuntu 12.04.3 desktop.i386, Kubuntu en Lubuntu. Ik heb 2 USB sticks gebruikt 1 van 4GB en 1 van 16GB in alle 3 de USB poorten.

In de BIOS van de netbook kan ik alleen kiezen voor PXE OPROM (always/F12) bij het opstarten krijg ik dan steeds de melding PXE-E61 Media test failure, gevolgd door PXE-MOF Exiting PXE ROM. Soms de melding: fout bij het laden van het besturingssysteem. Dan kan ik alsnog XP laden.

Nadat ik op dit forum las dat er een netwerkaansluiting moet zijn heb ik een LAN verbinding gemaakt. Dit veranderde de opstart: nu kwamen de meldingen:
-Client MAC Address:  xxxxxxxxxx etc
-QUID: eveneens een lang getal
-DHCP een draaiend tekentje en steeds meer verschijnende puntjes

en helaas tenslotte de mededelingen:

-PXE E 53: No bootfilename received en
-PXE MOF: exiting

Dus waar ik in eerste instantie dacht aan een hardwarefout in de laptop (wat gek was omdat ik wel zo XP kon herinstalleren) was ik kortdurend gelukkig nadat ik een netwerkverbinding had gemaakt. Eerlijk gezegd weet ik nu niet waar de fout kan zitten.

Kan iemand met veel meer ervaring helpen?

Gegevens:

-Samsung netbook NC10
-Intel Atom CPU N270, 1,6 GHz
-1024 MB geheugen (kan ik uitbreiden naar 2 GB)
-BIOS versie: 03CA
-In de BIOS heb ik bij Large DISK MODE de keuze tussen DOS of Other, heb ik op other ingesteld

Alvast bedankt.

Frank



« Laatst bewerkt op: 2013/12/25, 12:44:05 door Frank47 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/20, 20:56:30 »
Op zo'n bescheiden netboekje is lichtgewicht familielid Xubuntu een betere keuze dan de hoofdversie Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Installatie gaat waarschijnlijk wel lukken, als je weet dat het BIOS een USB-geheugenstaafje vaak identificeert als een gewone harde schijf. Je moet dan even in de opstartvolgorde *van de harde schijven* kijken, en die wijzigen.

Offline Frank47

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/20, 22:00:56 »
Pjotr

Bedankt voor je reactie. Natuurlijk meteen Xubuntu op de USB stick gezet, maar dat maakte het opstarten niet anders.

In mijn BIOS staat de HD alleen in het hoofdmenu genoemd maar niet in het Boot menu. Daar kan ik alleen door F12 te gebruiken van de USB stick opstarten en dat lukt dus wel als ik de Windows XP installatieschijf er op heb staan maar niet met Ubuntu.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/20, 22:06:11 »
Werk 't BIOS eens bij naar de nieuwste versie (11CA, staat onder de categorie Firmware):
http://www.samsung.com/nl/support/model/NP-NC10-KA06NL-downloads

En probeer 't daarna nog eens.

Offline aartje

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/21, 09:52:01 »
Beste Forumleden

Ik heb een Samsung netbook NC10 waar ik Ubuntu 12.04.3 op wil zetten ter vervanging van Windows XP. Een aantal dagen geleden lukte me het wel om een kijkje in Ubuntu te nemen nadat ik wubi.exe uitvoerde in Windows en een keuze in het dual boot scherm.

Alhoewel langzaam (voorlopig maar 1 GB geheugen) kreeg ik een aardig overzicht van de standaardprogramma's en alle mogelijke apps. Ziet er veel mooier uit dan toen ik ruim 10 jaar geleden eens SUSE Linux probeerde.


Gegevens:

-Samsung netbook NC10
-Intel Atom CPU N270, 1,6 GHz
-1024 MB geheugen (kan ik uitbreiden naar 2 GB)
-BIOS versie: 03CA
-In de BIOS heb ik bij Large DISK MODE de keuze tussen DOS of Other, heb ik op other ingesteld



Ik heb zelf een Samsung N210Plus die volgens mij nagenoeg hetzelfde is (windows7 ipv windowsxp, 250 ipv 160 GB)
Ik heb er als eerste  2 GB memory in gezet. Daarna heb ik er zonder problemen Ubuntu 10.04,
Ubuntu12.04 en Mint 15 op gezet. Ook heb ik daarna de HD vervangen door een Sandforce SSD van 120 GB
en nustaat er alleen Mint15 Mate op.

Alles zonder enige probleem. (hoewel, ik heb even een probleempje met Wifi gehad, maar dankzij pjotr opgelost)

Ik heb in de Bios gekeken en daar staat bij mij onder het hoofdstuk Advanced:
Hyperthreading: Enabled
Processor power management: Enabled
Legacy USB support: Enabled
Large Disk Access Mode: [DOS]      !!

AHCI Mode Control : [Auto]
EDB:  [Enabled]


Verder vraag ik me af hoe je diskindeling is. Ik moest nog wel wat kunst en
vliegwerk uitvoeren voor ik op mijn HD Ubuntu kon installeren,
zoals:
1) Een backup maken van de hele schijf op een externe schijf met Clonezilla van de hele HD
2) Verkleinen van de Windows partitie
3) Wegooien van de herstelpartitie (wegens 4 partitities-limiet)
4)Op de vrijgekomen ruimte een extended partititie maken met
    daarin in ieder geval
  a)root-parttitie van 15 GB
  b) reserve-rootpartitie van 15 GB
  c) swap van 3 GB
  d) home-partitie
  e) data-partitie

Als je in de buurt zou wonen zou ik je misschien kunnen helpen maar dat
moet je maar via persoonlijke berichten doen.

Offline aartje

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/21, 10:14:36 »
Oeps, het is mint 14 Mate dat ik nu op mijn netbook draai. Officieel is zo'n
netbook trouwens 64bit, maar ik heb gemerkt dat alleen een 32 bits Linuxversie
goed werkt en naar mijn mening zou het voordeel van een 64bits Linux nihil
zijn.

Offline Frank47

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/22, 12:44:52 »
Bedankt Aartje voor je uitvoerige reactie. Daar kan ik morgen, denk ik, wel mee aan de slag. Kijken of dat lukken gaat.  Ik heb trouwens ooit Partition Magic gebruikt om een 2-tal partities te maken.

Sowieso heb ik al een 2GB geheugenkaartje besteld, wie weet ga ik ook nog wel zo'n SSD plaatsen, alhoewel ik dit netbook maar weinig gebruik.

Bedankt Pjotr voor de tip over het updaten van de BIOS. Kan ik ook proberen.

Ik laat het resultaat weten.

Frank

Offline aartje

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/22, 22:11:19 »
Bedankt Aartje voor je uitvoerige reactie. Daar kan ik morgen, denk ik, wel mee aan de slag. Kijken of dat lukken gaat.  Ik heb trouwens ooit Partition Magic gebruikt om een 2-tal partities te maken.

Sowieso heb ik al een 2GB geheugenkaartje besteld, wie weet ga ik ook nog wel zo'n SSD plaatsen, alhoewel ik dit netbook maar weinig gebruik.

Bedankt Pjotr voor de tip over het updaten van de BIOS. Kan ik ook proberen.

Ik laat het resultaat weten.

Frank
Ik zou pas beginnen met installeren als je dat geheugenkaartje er in hebt, als ik jou was. Je kan dan
in ieder geval zien of dat kaartje het nog met WindowsXP doet. Die SSD is natuurlijk ook niet zo belangrijk.
Het opstarten gaat ongeveer twee maal zo snel en het opstarten van programma's lijkt alleemaal
wat sneller te gaan. Maar als je hem niet veel gebruikt zou ik de HD niet vervangen door een SSD.

De BIOS updaten zou ik ook niet doen, behalve als alles niet lukt eventueel.....
Als het updaten fout gaat is het nog maar de vraag of je het netbook sowieso nog
aan de praat krijgt.
De BIOS wordt helemaal niet meer gebruikt als je systeem is opgestart. De BIOS wordt
alleen bij het booten gebruikt.

Ik neem aan dat je je Windows XP uiteindelijk helemaal weggooit als Ubuntu en/of Mint
het goed doet. Ik raad je aan om voor je je systeem installeert je disk in te delen en
dan vooral een extended partitie te maken waar je alle (root,swap,home) linux-partities
als logische partities aanmaakt. (root=15GB, reserveroot=15GB,swap=3GB, home=15GB, data=rest)
Je komt dan tenminste niet aan de grens van 4 primaire en/of extended partities

Offline Frank47

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/23, 12:18:31 »
 Hoera, opgelost dankzij advies Aartje.

 Ik dacht dat in de BIOS de boot-priority wel de USB-CDROM instelling zou moeten zijn.  Maar inderdaad zoals Aartje suggereerde: ik moest de USB-HD als opstart instelling gebruiken en toen lukte het prima. Ook wat snelheid betreft viel het me met 1GB als werkgeheugen niet tegen. Overigens had ik als Swap partitie 20GB genomen.

Op proef heb ik even Xubuntu geïnstalleerd en me erin georiënteerd. Lijkt aardig te werken alleen vind ik de standaard tekstverwerker Abiword wat beperkt, denk dat ik toch Writer ga installeren.

Als beginner in Linux heb ik me vandaag maar wat meer verdiept in hoe Linux werkt met partities etc en kom tot de ontdekking dat een Swap partitie van 2-4 GB meer dan voldoende is. Net wat jij schrijft. Verder wil ik je bedanken voor je nieuwe adviezen. Nog wel even wat vragen: ik neem aan dat de reserve root partitie de image gaat bevatten van de originele root? Ik zag dat er vele keuzemogelijkheden zijn waar het de bestandssystemen betreft. Klopt het dat EXT4 nu de meest gebruikte Linux indeling is?   Verdient deze in mijn geval de voorkeur?  Windows is er sowieso nu af.

Het nieuwe geheugen van 2GB is net gearriveerd, dus dat ga ik zo plaatsen.  Dan ga ik daarna alles weer even opnieuw doen. Moet nog wel even studeren op het partitioneren.

Een SSD ga ik niet plaatsen. Deze netbook neem ik alleen mee op reis om te kunnen internetten, Skypen en een tekstverslag te kunnen schrijven. Ik verwacht dat hij nu met 2GB voor mij snel genoeg zal zijn.

Nogmaals bedankt.

Frank


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/23, 12:29:15 »
Mooi zo!   :)

Tips:

1. Kies Xubuntu 12.04.3 LTS;

2. Neem voor dit bescheiden netboekje de 32-bits-versie en niet de 64-bits (op dit machientje zal 32-bits sneller zijn dan 64-bits);

3. EXT4 is inderdaad verreweg de beste keuze als formattering;

4. Swap-partitie moet iets groter zijn dan de omvang je RAM-geheugen;

5. Werk na installatie dit direct-doen-lijstje voor Xubuntu eens af (in elk geval de eerste tien punten):
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu
« Laatst bewerkt op: 2013/12/23, 12:35:03 door Pjotr »

Offline aartje

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/23, 15:49:56 »
Overigens had ik als Swap partitie 20GB genomen.

Op proef heb ik even Xubuntu geïnstalleerd en me erin georiënteerd. Lijkt aardig te werken alleen vind ik de standaard tekstverwerker Abiword wat beperkt, denk dat ik toch Writer ga installeren.

. Nog wel even wat vragen: ik neem aan dat de reserve root partitie de image gaat bevatten van de originele root? Ik zag dat er vele keuzemogelijkheden zijn waar het de bestandssystemen betreft.


Een SSD ga ik niet plaatsen. Deze netbook neem ik alleen mee op reis om te kunnen internetten, Skypen en een tekstverslag te kunnen schrijven. Ik verwacht dat hij nu met 2GB voor mij snel genoeg zal zijn.


Gefeliciteerd Frank,

20GB is veel te groot voor de swappartitie (kan evenwel geen kwaad....) Met 2GB Ramgeheugen zal je de swap
zelfs nooit of nauwelijks gebruiken. Met 2 GB kan je zelfs standaard Ubuntu (ik prefereer Gnome boven Unity)
gebruiken of Mint, wat ik nu op mijn netbook gebruik. Xubuntu is niet mijn persoonlijke favoriet, maar ja, dat
is persoonlijke smaak.

De reserveroot is alleen maar bedoeld om eventueel een nieuwe versie van Ubuntu op te installeren
of eventueel Mint om te proberen, je hebt dan niet het risico dat je systeem bij een andere of
nieuwe installatie onbruikbaar wordt en het kost je maar 10 % van je diskruimte, die je toch
nooit nodig zal hebben. Je kan altijd terugvallen op je vorige versie op de originele root.

Abiword kan je er gewoon afhalen (met Synaptic) en Libre-office er op zetten.  Libre-office is veel meer
compatible met , ... je weet wel....

Ik gebruikt trouwens zelf altijd een muis op mijn netbookje en vind het gebruik van het touchpad onhandig.
Als je wilt weten hoe je simpel je touchpad kan uitschakelen hoor ik het wel.



Offline Frank47

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/23, 19:38:52 »
Bedankt Aartje en Pjotr voor de adviezen. Als je het niet erg vind even nog wat vragen:

-Aartje: waarom de partitieindeling zoals je die voorstelt, waarom b.v. niet de Swap partitie en de partitie voor Linux als primaire partities en de reserve en de data partitie op een Logische Schijf. Ik ben een beginner in Linux maar probeer ook te begrijpen waarom het een beter zou zijn dan het ander.

-Pjotr en Aartje: Ik heb al een kijkje kunnen nemen in Ubuntu versie 12. etc, nu ook in Xubuntu. Alleen Mint heb ik nog niet bekeken dus ik overweeg om dat ook tijdelijk te installeren om er een kijkje in te nemen.
-Van Mint begrijp ik dat een voordeel is dat het erg op de Lay-out van Windows lijkt en audio-codecs er automatisch in zitten. Zit Libre office daar ook standaard in? Ik ga het wsl vanavond eens installeren.

Bedankt voor de moeite.

Frank



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/23, 23:28:18 »
-Van Mint begrijp ik dat een voordeel is dat het erg op de Lay-out van Windows lijkt en audio-codecs er automatisch in zitten. Zit Libre office daar ook standaard in?
In Linux Mint 13 Xfce Maya (de LTS-versie) en nieuwer, zitten inderdaad standaard alle multimedia-codecs alsook LibreOffice.

Toch heb ik ook voor Linux Mint 13 Xfce een direct-doen-lijstje gemaakt:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-mint-xfce
« Laatst bewerkt op: 2013/12/23, 23:42:12 door Pjotr »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/24, 00:02:35 »
.....
-Aartje: waarom de partitieindeling zoals je die voorstelt, waarom b.v. niet de Swap partitie en de partitie voor Linux als primaire partities en de reserve en de data partitie op een Logische Schijf. Ik ben een beginner in Linux maar probeer ook te begrijpen waarom het een beter zou zijn dan het ander.
......

Frank47, Bij Aartje staat Windows er nog op en hij had al 4 partities, vandaar dat hij al die partities in een Extended partitie heeft gezet.
Bij jou is Windows er echter volledig af en heb je een lege schijf tot je beschikking. Dus kan je al die partities zelfs primair maken.
1 voor de hoofddistro
2 voor de test distro
3 voor de DATA partitie
4 voor de swap.

Wil je een aparte home partitie dan maak je die aan als primaire partitie en zet je de swap en de partitie voor de test distro in een Extended partitie:

sda1   Primaire partitie voor /    (Hoofdpartitie)
sda2   Primaire partitie voor de aparte /home
sda3   Primaire partitie voor /DATA
sda4   Extended partitie waarin de volgende paritities:
         sda5  Logische partitie voor de testdistro
         sda6  Logische partitie voor de swap

Of:

sda1  Primaire voor /
sda2  Primaire voor /home
sda3  Extended met:
       sda5   Logische voor /DATA
       sda6   Logische voor test distro
sda4  Primaire voor de Swap

Waarom de /DATA en de test distro in de Extended? Wel, als je nóg een Logische partitie wil aanmaken voor een derde distro dan kan je die gemakkelijk aanmaken aan het einde van de /DATA partitie, door deze te verkleinen.

Succes!

Met vriendelijke groet,
Gerolf
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline aartje

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/24, 00:06:59 »


-Aartje: waarom de partitieindeling zoals je die voorstelt, waarom b.v. niet de Swap partitie en de partitie voor Linux als primaire partities en de reserve en de data partitie op een Logische Schijf. Ik ben een beginner in Linux maar probeer ook te begrijpen waarom het een beter zou zijn dan het ander.


Frank

Ik zou als eerste een primaire partitie van zeg 100 GB maken, daar kan je een data-partitie van maken (ext4)
Stel dat je toch spijt krijg en je toch ook een windows-systeem er op wil zetten, dan heb je (hoewel ik dat
niet zeker weet) daar een primaire partitie voor nodig. Voor Linux maakt primaire partities of logische
partities in extended partities niets uit, Linux werkt eigenlijk alleen met genummerde diskblokken.
Dus je hebt dan een primaire partitie waar je in geval van spijt of wat dan ook toch MSWindows
op kan zetten. Die kan je voor die tijd als data-partitie gebruiken. En van de rest van je HD maak je
een extended partitie die je kan verdelen in een heel stel logische partities zonder dat je je om een
maximaal aantal hoef druk te maken.

Offline aartje

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/24, 00:08:42 »
Oeps, ik zie net dat er een andere bijdrage is geleverd. Ieder heeft zo zijn voorkeuren om zijn
disk in te delen, daar komt het zo'n beetje op neer. Dat van heir4c ziet er ook prima uit.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/24, 00:10:58 door aartje »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/24, 00:50:07 »
Oeps, ik zie net dat er een andere bijdrage is geleverd. Ieder heeft zo zijn voorkeuren om zijn
disk in te delen, daar komt het zo'n beetje op neer. Dat van heir4c ziet er ook prima uit.

Maar wel slim gezien van jou om die DATA partitie aan het begin de HD te zetten zodat je later toch nog Windows op een makkelijke manier terug kan zetten aan het begin van de schijf zoals Windows het liefst heeft.
Een tip om te onthouden. ThanX
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Frank47

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/24, 22:44:40 »
Wel dat is leerzaam. Ga dat deze Kerstdagen allemaal eens uitproberen. Heb ook nog een andere oude computer waar Windows XP helemaal niet meer soepel op loopt. Dus daar kan ik ook nog een ander Linux systeem op testen. Over enige tijd zal ik dat hier wel laten weten.

Mijn oorspronkelijke vraag is trouwens opgelost en ik zie niet hoe ik de knop op "opgelost" kan zetten.

Bedankt alle reageerders en prettige feestdagen gewenst.

Frank

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2013/12/24, 23:21:54 »
Kijk even in deze link hoe je een topic als opgelost zet:
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Frank47

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2013/12/25, 12:45:22 »
Ja inderdaad opgelost

Offline Frank47

  • Lid
Re: [Opgelost] Installatie Ubuntu op Samsung netbook lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2014/01/03, 16:44:26 »
Beste Forumleden

Alhoewel ik nog met allerlei vragen zit, heb ik voor dit forum geen vraag meer te stellen. Ik ben na het experimenteren met Ubuntu en Linux Mint Xfce toch overgestapt naar Mint. Het prettige vind ik de gelijkenis met XP en het soepele draaien op mijn netbook en inmiddels ook een oude desktop.
Het is leuk om weer eens opnieuw met computeren te beginnen, te onderzoeken hoe zaken hier werken, de diverse adviezen en suggesties van o.a. Aartje, Pjotr en Heir4c toe te passen.

Wat niet lekker werkte was vervolgens weer XP in de Virtual Box te herinstalleren (ik wilde toch een nieuwe schone XP-installatieomdat ik de oude installatie niet vertrouwde) op de desktop. Het beeld blijft dan toch klein. Dus dan maar even een verse XP-installatie en daarna een dual boot systeem met Mint.

Wat me op dit moment nog niet gelukt is (ondanks de info die op fora tegen kwam) mijn draadloze Epson XP 305 als scanner te gebruiken. Printen was geen probleem. Ook lijkt het me nog een klus om mijn adressenbestand en oude mail uit Outlook Express in Thunderbird onder Linux te krijgen. Het is niet zo'n punt om dit in Thunderbird onder XP te importeren, maar er is blijkbaar niet een simpele exportfunctie in Thunderbird. Dus of dit lukken gaat?? Als ik er echt niet uit kom ga ik wel een vraag stellen op het Mint forum.

Nogmaals bedankt voor de assistentie en... oh ja een goed 2014 gewenst.

Frank47