Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ACPI=force  (gelezen 2435 keer)

bert_h

  • Gast
ACPI=force
« Gepost op: 2007/07/07, 13:45:59 »
ik heb xubuntu geinstalleerd op mijn oude laptop en het werkt zeer naar tevredenheid, alleen bij opstarten geeft ie aan dat mijn bios (wel acpi) te oud is om acpi te starten BIOS is gedateerd 1999
deze check (2000 of jonger) kan worden omzeild met acpi=force
Dit werkt prima met een knoppix live-CD maar bij de HDinstalletie van Xubuntu
weet ik niet in welk bestand ik deze opstart-optie moet opnemen.
Ik heb het geprobeerd in menu.lst van grub maar dat haalt niets uit.
wie heeft voor mij advies?


bedankt,
Bert

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ACPI=force
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/07, 13:59:09 »
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Verander de bovenste kernelregel door het toevoegen van acpi=force
Voorbeeldje:
title Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=7a212543-83c0-43db-a7f3-f631de4a79a3 ro quiet splash acpi=force
initrd /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
quiet
savedefault
Opslaan, sluiten, PC herstarten.

Helpt dit?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ACPI=force
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/07, 17:21:57 »
Eigenlijk moet je het aan de onderste lijn van deze riedel toevoegen in datzelfde bestand:
Citaat
## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
##      kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
##      kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=285f5a4f-1b04-4095-81d7-3b4e402e33ac ro acpi=force
UUID zal waarschijnlijk verschillen op jouw computer.

Als je het op deze manier aanpast en dan in de console sudo update-grub uitvoert, voorkom je dat de kernel optie zomaar verdwijnt na een eventuele kernel update.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

van_zwier

  • Gast
ACPI=force
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/09, 17:49:13 »
Met een beetje zoeken kwam ik op deze topic uit, hou er toch nog een vraagje aan over, heb ook een oude pentium 3, moederbord award, 557 mHz, 512 werkgeheugen, geforce 2 nvidia kaart, hdd 30 GB maxtor, geluid creative soundblaster live.

Bios is van 19-10-1999, heb ubuntu kunnen installeren met acpi=force, maar kan nu niet opstarten vanaf hardeschijf, krijg dan dezelfde melding als voordat ik acpi=force gebruikte.

Heb menu.list kunnen aanpassen vanaf een andere computer (toch handig z'n mobile rack, waarmee je een hardeschijf zo van de een naar de ander computer kan steken)

Het scherm dat ik uiteindelijk krijg te zien begint met Busybox en een versie nummer, en dan de term initfram (zo uit mijn hoofd)

Uiteraard is de mijn vraag, wat kan ik nu nog wijzigen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ACPI=force
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/09, 18:15:19 »
Je kunt beter eens kijken of je het BIOS kunt flitsen naar een nieuwere versie. Op de webstek van de moederbordbakker kun je kijken of er een nieuwere versie bestaat voor jouw BIOS.

Let op: linke ingreep, als een flits mislukt kun je je moederbord weggooien. Enfin, het is een ouwe bak, dus veel euro's staan er niet op het spel.   :-)

Ik heb zelf al zeker 20 x een BIOS geflitst. "Slechts" 1 keer is er toen een moederbord overleden.

van_zwier

  • Gast
ACPI=force
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/09, 22:11:12 »
Hoi Pjotr,

Tja, dat is nu juist het probleem, als je een award bord wil flashen, vanaf hun site, word je netjes door verwezen naar een site dat een programma verkoopt voor 29 dollar (als ik het goed onthouden heb) om dat voor je te doen.

Daar heb ik dus geen zin in.
Alle andere zoek tochten leverden ook niks op. (was iedere keer bijna het juiste bestand)

Het is een oude computer van mijn baas die ik zover heb gekregen om linux te proberen.
Heb het nu opgelost door PCLOS te gebruiken, dat werkte feiloos.

Doel is toch om een kde desktop te krijgen. Bevalt het gaat zijn nieuwe desktop voor de bijl. Kan dan altijd nog kubuntu promoten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ACPI=force
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/09, 22:23:01 »
Award is een BIOS-maker, geen moederbordbakker. Blijkbaar wil Award er geld aan verdienen, maar je hoeft er geen cent voor te geven, wanneer je naar de website van de moederbordbakker gaat.

Dat zijn bedrijven als ECS, Asus, Intel, MSI en dergelijke. Moederbordbakkers stellen nieuwe BIOS-versies altijd gratis ter beschikking via hun websites. Ze kopen hun BIOS in bij BIOS-makers zoals Award.

Je wil dus eerst vaststellen, wie de maker is van je mobo en wat het typenummer is. Dat is dus *niet* de naam en typenummer van je Award-BIOS zelf!

van_zwier

  • Gast
ACPI=force
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/10, 23:44:40 »
oke, weer wat geleerd. Hoe ga je dan te werk om te achterhalen wie de mobo-bakker is?

Aan de kast viel het niet te herleiden, op het bordje zelf ook geen sprekende namen, is het mogelijk dat met een commando te achterhalen?

De computer staat inmiddels al bij de gebruiker, met pclos erop. Die was gelukkig onder de indruk van de presentatie, en de look en feel van kde.

Maar heb nog meer onderdelen over (allemaal afdankertjes van de school van mijn zoontje)
genoeg onderdelen om lekker te kunnen prutsen.

M.a.w. begin weer overnieuw, ook een P3, dit keer weet ik het merk, AMD (alleen het bordje)
Heb een losse kast, voeding, enz.

De boel in elkaar schroeven was een makkie, maar dan.
Hoe weet je welke stekkertjes waar horen?
Dan bedoel ik, aan/uit knop, HDD lampje, USB enz.

Is daar ergens een beschrijving voor te vinden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ACPI=force
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/10, 23:56:33 »
Citaat van: van_zwier
oke, weer wat geleerd. Hoe ga je dan te werk om te achterhalen wie de mobo-bakker is?

Aan de kast viel het niet te herleiden, op het bordje zelf ook geen sprekende namen, is het mogelijk dat met een commando te achterhalen?

De computer staat inmiddels al bij de gebruiker, met pclos erop. Die was gelukkig onder de indruk van de presentatie, en de look en feel van kde.

Maar heb nog meer onderdelen over (allemaal afdankertjes van de school van mijn zoontje)
genoeg onderdelen om lekker te kunnen prutsen.

M.a.w. begin weer overnieuw, ook een P3, dit keer weet ik het merk, AMD (alleen het bordje)
Heb een losse kast, voeding, enz.

De boel in elkaar schroeven was een makkie, maar dan.
Hoe weet je welke stekkertjes waar horen?
Dan bedoel ik, aan/uit knop, HDD lampje, USB enz.

Is daar ergens een beschrijving voor te vinden?
Moederbord identificeren:

http://www.wimsbios.com/awardnumbers.jsp

http://www.pcnineoneone.com/howto/moboid1.html

Voor de aansluitingen wil je zoeken naar de handleiding voor het moederbord, wederom te vinden op de webstek van de mobo-bakker.

van_zwier

  • Gast
ACPI=force
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/11, 00:06:42 »
Werkelijk, dank je!! Hier kan ik mee vooruit.
(al moet ik voor het echte werk geduld hebben tot het weekend)

Of te wel kan me mooi in lezen. ;-)