Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid opnemen met Audacity of geluidsrecorder  (gelezen 1823 keer)

geluid opnemen met Audacity of geluidsrecorder
« Gepost op: 2012/11/17, 13:07:02 »
Mijn liefhebberij in Ubuntu was tot op heden om muziek op te nemen en vast te leggen in een verzameling.
Maar nu opeens werkt dit niet meer. Audacity en geluidsrecorder hebben er de brui aan gegeven.
Hoe zou dit komen. Ik mis dit wel. Komt het misschien door die updates die je telkens binnen krijgt?
Ik verzin maar wat want ik weet echt niet waar dit aan ligt. Heeft iemand anders dit probleem ook?
Bedankt alvast voor evt. antwoord.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: geluid opnemen met Audacity of geluidsrecorder
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/21, 19:17:59 »
Ik gebruik Xubuntu 12.04 en ik heb het op een nieuwe PC, na instorten van de oude, zover
 gekregen, dat ik weer als vanouds b.v. kan opnemen en weergeven met Audacity.
Maar... door de andere hardware IS er verschil.
(Ik moet overigens zeggen, dat ik geluid, de trajecten en voorwaardelijkheden, waarlangs zo'n proces in Linux
moet verlopen, niet erg als prettig ervaar. Media in Ubuntu en Linux in het algemeen is nog altijd over het
algemeen een ellende en een chaos voor mij. Alsa, Oss, Jack enz. en alles kan elkaar storen, dus je weet
maar nooit wat je vernielt. Jack heb ik wel eens geprobeerd, maar dan wil er weer van alles anders dan
die mooie multitrack soundeditors niet opnemen en editten. Geen geluid soms via het systeem, kortom
dat wil je niet. Mixers met de bekende schakelaars doen bij de geluids-hardware, ook
'on-board', soms heel anders dan vroeger.)

Goed, de redelijk acceptabele, niet ingewikkelde toestand hier van nu:
Als ik nu b.v. met QArecord of met het Linux geluidsrecordertje of met MhWavedit iets wil opnemen
intern in de machine of extern geluid, dan moet ik eerst Audacity opstarten. Pas dan werken die dingen...
Blijkbaar zit er iets in Audacity, dat het geluidssysteem een beetje in de pas brengt, zodat het recording-traject fris, fruitig en bruikbaar wordt. Ik heb Audacity gelijk maar geblocked tegen
updating, want voor je het weet heeft Canonical weer van alles vernield....  :laugh: Ik heb het
allemaal meegemaakt. En niet alleen bij Ubuntu..
Audacity zelf doet het hier prima, vermits met de juiste in- en uitgangen, maar ook
dat is in het verleden wel eens anders geweest.... :rolleyes:

Mijn vraag is nu: wat IS het dat Audacity nu aan heilzaams bevat en is het ook los van Audacity te doen?
Dan kunnen we daar een scriptje van maken, dat opstartbaar is, dan kan het vanzelf verlopen.
(Zoiets als vroeger Alsaconf, want dat soort uiterst belangrijke dingen, die zie je vaak plotseling niet meer.... terwijl er soms van alles niet wil en je de zaak graag even zou willen corrigeren...)

O, en voor de volledigheid: ik ben verder heel gelukkig met Xubuntu 12.04 LTS.
Het werkt fijn. De termijn voor support 3 jaar is prima.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/22, 00:23:25 door rijnsma »

Re: geluid opnemen met Audacity of geluidsrecorder
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/22, 10:21:08 »
Klinkt bekend allemaal. Wat ik persoonlijk altijd doe is PulseAudio geheel verwijderen en daarvoor in de plaats ALSA installeren, wellicht komt het omdat ik al jaren met ALSA werk en PulseAudio mij te vaag overkomt.
En het vage zit wat mij betreft in een onduidelijke regeling voor in/uitgangen en de scripts van PulseAudio.
En verder, multimedia blijft/is nog steeds een zwakke broeder in Linux, mede door hardware fabrikanten.
Volgens mijn bescheiden mening dan. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: geluid opnemen met Audacity of geluidsrecorder
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/22, 14:23:10 »
Dank voor de tip, Gijsbert. Ik heb wel eens iemand anders ook zoiets zien schrijven.

Het is jammer, dat dit soort vaagheden niet hoe dan ook worden weggewerkt door fabrikanten en packers/programmeurs.

Het is het verhogen van drempels voor met Linux aan de slag te gaan. Het spreekt zich rond helaas.
(Waarmee ik niet wil zeggen, dat deze dingen bij andere OS-en niet kunnen voorkomen.)


Offline bijd3hand

  • Lid
Re: geluid opnemen met Audacity of geluidsrecorder
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/31, 14:10:11 »
Mijn liefhebberij in Ubuntu was tot op heden om muziek op te nemen en vast te leggen in een verzameling.
Maar nu opeens werkt dit niet meer. Audacity en geluidsrecorder hebben er de brui aan gegeven.
Hoe zou dit komen. Ik mis dit wel. Komt het misschien door die updates die je telkens binnen krijgt?
Ik verzin maar wat want ik weet echt niet waar dit aan ligt. Heeft iemand anders dit probleem ook?
Bedankt alvast voor evt. antwoord.
Wat voor systeem heb je? Welke Ubuntu?
Wat heb je geinstalleerd staan? Ga naar het software centrum en kijk onder "Geinstalleerd" of "Installed" (als je de Engelse versie hebt).
Staan daar Pulse-Audio, Jack, ALSA, LSDPA?

Voor Audacity kan je Jack missen evenals Pulse-Audio.