Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ventilator draait 1 sec en stopt  (gelezen 9706 keer)

kwibus

  • Gast
Ventilator draait 1 sec en stopt
« Gepost op: 2009/08/16, 15:54:36 »
Na een week vakantie zette ik vanochtend m'n Packard Bell-laptop aan. Opgestart, ingelogd en het bureaublad in beeld. So far so good. Net toen ik wilde gaan beginnen ging het beeld op zwart. De powerknop brandde nog wel, maar verder niks. De usb-muis gaf ook geen rood lichtje meer.
Kan gebeuren, voor de laptop is het ook vakantie geweest.
Na een paar seconden wachten heb ik de laptop opnieuw aangezet, maar nu ging het al mis bij het opstarten. Het lampje van de Wi-Fi en de power-knop gingen branden, maar daar bleef het bij. Ik hoorde wel de de harde schijven draaien. Toen ik de onderkant van de laptop openschroefde zag ik dat de ventilator een kwart slag draaide bij het aanzetten, maar daarna stilviel.

De laptop is zoals gezegd een Packard Bell:
- MS-model MGP20
- PB93Q00986
- Vista Home

De laptop doet verder niks meer. De harde schijven draaien gewoon, de lampjes van het opstarten branden. Maar verder gebeurt er niks. Geen piepjes en geen beeld.
Valt de ventilator stil omdat het moederbord kapot is, of omdat de ventilator kapot is? Ik hoop het laatste, want die kan ik zelf nog vervangen.
Of kan het probleem ook een andere oorzaak hebben?

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/16, 16:11:08 »
Ik vrees een hardware (Mobo of BIOS?) defect.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/16, 16:28:38 »
Haal de spanning eraf en haal de accu eruit. Wacht 10 min. en start op alleen met de spanning, dus niet de accu er weer in.

kwibus

  • Gast
Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/16, 16:49:04 »
@Willem_D: als het BIOS defect was dan zoud de ventilator niet stil hoeven te vallen toch? Maar net als de harde schijven door blijven draaien.

@ prince Ace: ik heb het andersom gedaan. Ik gebruik nooit de accu. Dus die heb ik er nu in gedaan en opnieuw opgestart... zelfde resultaat. Daarna accu eruit, paar keer op de power-knop gedrukt en de normale voeding weer geprobeerd.
De harde schijven draaien overigens gewoon, maar de monitor blijft zwart (soms worden deze donkergrijs wanneer ze een signaal of zoiets krijgen).

Hebben jullie nog meer tips? Of is het dan echt het Mobo?  :'(

Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/16, 17:01:00 »
Ik vrees het ergste, RIP PB.  >:(

Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/16, 17:02:38 »
Wat gebeurt er met een externe monitor en dan weer opnieuw starten?

kwibus

  • Gast
Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/17, 09:47:55 »
Hmm, lijkt er inderdaad op dat het mobo kaputski is. Ik heb net een externe monitor aangesloten, extern toetsenbord en muis. Maar geen van de 3 geven een lichtje of piepje.
Heeft het zin om de laptop (2 jaar oud) op te sturen? Of is een nieuwe aanschaf net zo duur (ik wil in elk geval een 17 inch widescreen monitor) uiteindelijk? Wat is jullie advies?

Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/17, 10:04:21 »
De laptop is zoals gezegd een Packard Bell:
- MS-model MGP20
- PB93Q00986
- Vista Home

Dit is wel een Ubuntu-forum he ;) Maar goed, dit probleem lijkt mij OS-onafhankelijk. Normaliter geeft je moederbord wat piepjes als er iets stuk is, en aan de hand daarvan kan je afleiden wat kapot is. Maar ik begrijp dat dit nu niet het geval is? Dan heb ik het vermoeden dat het moederbord stuk is. Laten repareren wordt erg duur, dan is een nieuwe laptop bijna een betere optie. Voor back-uppen van je gegevens zou je de harde schijf even in een andere laptop kunnen stoppen.

Maar goed, ik ben geen pro in het maken van PC's, dus ik kan er naast zitten :)
Op de chat te vinden als debiantux

kwibus

  • Gast
Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/17, 10:11:42 »
je hebt gelijk Kebabfish =D
Ik was op zoek naar ervaringen van anderen en zo kwam ik op dit forum uit. Het antwoord hier was het beste wat ik tot dan toe had gevonden. Dus ik dacht dat hier dan ook wel mensen zouden zitten met genoeg kennis om me te helpen. .
Ik had Vista niet mogen noemen, maar misschien was het een belangrijk gegeven (al wist ik eigenlijk dat het niet zo was, want het gaat al fout voor de POST).

Een nieuwe aanschaf is denk ik ook het beste. Gegevens overzetten en dan alsnog die laptop opsturen en kijken wat er mee gebeurt. Wordt het te duur dan mogen ze hem lekker houden. En anders heb ik twee laptops ter beschikking XD

Offline SionSeth

  • Lid
Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/17, 10:56:48 »
Ik heb een laptop waar de ventilators kapot van zijn.. mijn processor word daardoor te heet en de computer valt nu elke keer uit. Rip voor mijn laptop. Dus ik denk als jou ventilators kapot zijn dat het zelfde zou moeten gebeuren. Maar jou computer blijft aan, het zijn dus niet je ventilatoren. Misschien toch je moederbord of je geheugen waar iets niet goed zit.

Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/17, 10:57:35 »
je hebt gelijk Kebabfish =D
Ik was op zoek naar ervaringen van anderen en zo kwam ik op dit forum uit. Het antwoord hier was het beste wat ik tot dan toe had gevonden. Dus ik dacht dat hier dan ook wel mensen zouden zitten met genoeg kennis om me te helpen. .
Ik had Vista niet mogen noemen, maar misschien was het een belangrijk gegeven (al wist ik eigenlijk dat het niet zo was, want het gaat al fout voor de POST).

Een nieuwe aanschaf is denk ik ook het beste. Gegevens overzetten en dan alsnog die laptop opsturen en kijken wat er mee gebeurt. Wordt het te duur dan mogen ze hem lekker houden. En anders heb ik twee laptops ter beschikking XD

Gebruik je het als knutsellaptop ;) En op Vista zit geen taboe hoor, maar dit is toch een Ubuntu-forum. Wellicht een idee voor je nieuwe laptop, een dual-boot met Windows/Ubuntu  =D(tweevoudig opstartbaar).
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/17, 11:38:01 »
Ik zou eerst een andere voeding proberen, als de laptop een hele tijd uitgestaan heeft zijn alle condensators leeg gelopen.
Tijdens het aanzetten of inpluggen van de voeding kan dit zo'n enorme belasting zijn dat de voeding de geest geeft.

Andersom kan ook, dat er onderdelen op het mobo de geest geven en de voeding heel blijft.
Dat het beeld grijs word betekent dat de lamp (het duurste onderdeel) nog heel is dus dit is al weer een goed teken.

In ieder geval zou ik hem ook na 2 jaar nog opsturen voor garantie.
Mochten ze nog moeilijk doen kan je jezelf altijd nog beroepen om een gerechtelijke uitspraak dat een consument minstens 4 jaar mag verwachten dat een product blijft werken.

Verlies je het gesteggel is er nix verloren, je kan er alleen maar bij winnen lijkt me.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/17, 12:28:07 »
.. .
In ieder geval zou ik hem ook na 2 jaar nog opsturen voor garantie.
Mochten ze nog moeilijk doen kan je jezelf altijd nog beroepen om een gerechtelijke uitspraak dat een consument minstens 4 jaar mag verwachten dat een product blijft werken.
..
Als reparatie niet meer rendeert, heb je na twee jaar altijd nog recht op vergoeding van een gedeelte van de aanschafprijs. Een bedrag ergens tussen de 30 en 50% lijkt me redelijk.
Lever de laptop wel in bij de leverancier waar je hem gekocht hebt; deze is aansprakelijk, en (in eerste instantie) niet de fabrikant/importeur.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/17, 12:58:45 »
Probeer de spanning en rpm te veranderen in de bios

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/17, 13:27:38 »
Citaat
Probeer de spanning en rpm te veranderen in de bios

Dat gaat niet bij een laptop. Dit soort instellingen worden meestal ( tenzij bij sommige laptops voor gamers ) verborgen. En sowieso moet je vooral niet met de spanning van de CPU gaan spelen als je het niet begrijpt !

Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/17, 13:32:39 »
Hoe kan je dit dan tevoorschijn halen?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/17, 14:49:09 »
Citaat
Hoe kan je dit dan tevoorschijn halen?

Niet.

Tenzij je het CMOS gaat flashen met een BIOS vervanger als Coreboot. Het kan zijn dat Coreboot deze opties wel kan veranderen. Ik weet het niet echt. Maar sowieso, de toeren per minuut van de fan veranderen zal geen soelaas brengen. De fan werkt gewoon niet, dat ligt niet aan z'n snelheid, want in de fabriek wordt de laptop ingesteld met de bedoelde snelheid van de fan. Dat mag geen problemen vormen, en dit vormt zo goed als nooit een probleem.

De stroomtoevoer naar het motortje van de fan zal denk ik eerder rot zijn.


Re: Ventilator draait 1 sec en stopt
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/17, 15:52:39 »
Nu ik dit weer lees denk ik, Geen ventilator, oververhitting, hardware defect. "Ruikt" de laptop ook naar branderigheid?  ;)