Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Lichte muziekspeler gezocht  (gelezen 878 keer)

[opgelost] Lichte muziekspeler gezocht
« Gepost op: 2011/11/03, 15:47:53 »
Ik gebruik momenteel Banshee/Rhythmbox voor het beheren en afspelen van mijn muziekcollectie, die momenteel rond de 40GB is. Echter vergt dit blijkbaar erg veel van mijn laptop, aangezien het wisselen van de nummers erg traag gaat. Maar daar staat tegenover dat beide programma's erg overzichtelijk zijn als je een flinke collectie hebt, en goed integreren in unity/soundmenu. Nu heeft mijn laptop een verschrikkelijk snelle Centrinoprocessor van 900Mhz, en een duizelingwekkende hoeveelheid ram van 1280 mb (- een beetje voor de ook al zo snelle videochip). Ik ben dus op zoek naar een muziekprogramma die het overzicht en de integratie van rhythmbox en banshee heeft, en toch overweg kan met deze duivels snelle machine.

bvd
« Laatst bewerkt op: 2011/11/03, 19:22:54 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Lichte muziekspeler gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/03, 16:47:36 »
Ik heb het nog nooit gebruikt, maar je zou eens kunnen kijken naar Guayadeque, dat zou wel ongeveer moeten kunnen wat jij van een muziekspeler wilt en is lichter dan Banshee of Rhytmbox.

Ik gebruik altijd Audacious, maar dat heeft geen beheeropties voor je collectie. Voor mij werkt dat goed, want een muziekspeler moet bij mij gewoon alleen maar muziek spelen — ik zorg er zelf wel voor dat mijn muziek netjes in mappen onderverdeeld zit —, maar als je een uitgebreidere applicatie wilt is het niet zo geschikt.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Lichte muziekspeler gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/03, 16:58:31 »
Ik gebruik zelf Clementine, lijkt op Amarok, maar op gtk gebouwd en véél lichter. Aanrader, ook voor zwaardere machines!

Offline Haris

  • Lid
Re: Lichte muziekspeler gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/03, 17:05:30 »
Op mijn nog snellere antieke PC met 1000 mhz processor en maar liefst 496,3 Mb ram gebruik ik met succes Clementine. Er zitten ruim 5000 mp3´s en .wma's in die hij (of zij?) razendsnel ophaalt, sorteert en/of speelt. Je kunt de songteksten, foto´s direct ophalen en zien via internet indien gewenst. De nummer zoekfunctie werkt ook prima!

ps. ik denk dat dit onderwerp in de audio hoek thuishoort. ;)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Lichte muziekspeler gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/03, 17:28:24 »
Ik gebruik zelf Clementine, lijkt op Amarok, maar op gtk gebouwd en véél lichter. Aanrader, ook voor zwaardere machines!

Ziet er netjes en functioneel uit. Ook in een KDE-omgeving (Kubuntu) is dit een mooie. Wordt maar een paar MB erbij gezet.
Ik vervang Amarok door deze!

Re: Lichte muziekspeler gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/03, 17:32:29 »
Ik vind zelf Enjoy heerlijk en licht, maar hij is nog een beetje in de kinderschoenen.

De beste lichtgewicht speler vind ik daarom Minitunes :)
Een kleine summary vind je op mijn site: https://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/minitunes

Re: Lichte muziekspeler gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/03, 18:41:48 »
Ik gebruik guayadegue op m'n werk en thuis mpd (music player daemon) met ncmpcpp. Vooral de laatste gebruikt erg weinig, maar het is een command line programma. MPD draait als een daemon en je logt als het ware in met een client voor de controls. Naast ncmpcpp zijn er andere clients, ook met gui, zoals gmpc en sonata.

Re: Lichte muziekspeler gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/03, 19:22:30 »
Zojuist minitunes en Clementine geprobeerd, waarbij Clementine de voorkeur geniet. Prima integratie met het sound-menu, en de collectie was erg snel ingescand. Daarnaast zijn er erg veel radiostations beschikbaar, en het toevoegen van eigen radiostations gaat heel erg makkelijk. Het programma blijft ook niet hangen (zoals rhythmbox) bij het switchen tussen radiostations onderling en nummers. Het ziet er goed uit, werkt snel en verbruikt niet al te veel resources. Bedankt voor deze supertip :)
Op de chat te vinden als debiantux