Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] FTP wil niet werken ? Ubuntu Server 10.04.1 LTS / ISPConfig 3  (gelezen 1464 keer)

Offline mart_nl73

  • Lid
Goedemorgen,

Het is voor een Microsoft man die net overstapt en voor het eerst een Ubuntu Server installeert een waar *genot* om te zien dat je na een half uurtje een werkende server hebt.

Het was wel een beetje pittig om (ondanks wat Ubuntu Desktop ervaring) ISPConfig aan de praat te krijgen. Toch is dat uiteindelijk prima gelukt. Hij wilde alleen de FTP die ik geïnstalleerd had (en prima werkte) niet snappen.

Dus:
Pure-FTPd geïnstalleerd. En inderdaad, ISPConfig zag nu geen enkele problemen meer, alle services draaide. Maar ... Wat ik ook doe, ik krijg geen FTP connectie.

Even voor degene die ISPConfig niet kent, het is een console voor de klant om zijn webhosting te besturen (soort DirectAdmin, Plesk). Ik gebruik de server puur als testserver, maar ga wel domeinen die ik heb er op hosten. Dus het moet wel "serieus' een hosting voorstellen. Hoewel ik de enige ben die het gebruikt.

FTP geeft me elke keer dit:

331 User huppeldepup OK. Password required
Commando:    PASS ************
Antwoord:    530 Login authentication failed

Nu heb ik 2 dingen geprobeerd. Eerst gewoon via ISPConfig voor een user een FTP user aangemaakt. Dan valt mij op (maar dat is ISPConfig dan denk ik maar) dat hij de client-name geforceerd laat staan en de FTP user wordt dan altijd [client]username. Beetje vreemd. Dus client = testuser dan krijg je: testuserftpuser

Ik dacht, daar zal dat wel aan liggen, dus heb ik via de console een user aangemaakt. Deze test user verschijnt als enige in pureftpd.passwd
Maar ook deze krijgt dezelfde foutmelding.

Zit die andere (via hosting console aangemaakt) dan in MySQL ? Als 1 van de 2 werkt dan is er voor mij de logica dat de ander dan een probleem heeft, maar in dit geval werkt geen van beide.

Goed, jullie zullen direct vragen wat is de output van .... toon de instelling van ...

Dus ik hoor graag wat jullie denken en waar ik moet kijken want ik moet je eerlijk zeggen terug naar Windows wil ik niet meer :)

Groetjes,
Martin.






« Laatst bewerkt op: 2010/10/02, 21:08:59 door mart_nl73 »

Offline mart_nl73

  • Lid
Re: FTP wil niet werken ? Ubuntu Server 10.04.1 LTS / ISPConfig 3
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/02, 13:30:44 »
Kleine update:

Ik heb de uitleg van deze pagina gevolgt mbt. Pure-FTPd:
https://help.ubuntu.com/community/PureFTP

Dat zorgt er nu voor dat FTP verkeer prima werkt met de gebruikers die ik volgens die manual aanmaak.

pure-FTP is dus niet het probleem nu. Blijkbaar is ISPConfig nu de boosdoener want die gebruikers zie ik niet
terug in de Pure-FTP configs. Ik denk dat ISPConfig dat via MySQL ofzo doet ? Dus of ISPConfig stel ik zo in
dat die dat via de 'normale' pure-ftp config doet, of ik stel Pure-FTP icm MySQL als config ?

Dit is uiteraard geen ISPConfig forum maar Ubuntu. FTP werkt, in ieder geval.

Offline mart_nl73

  • Lid
Re: FTP wil niet werken ? Ubuntu Server 10.04.1 LTS / ISPConfig 3
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/02, 14:29:30 »
ik zie zo snel geen "sluit dit topic" of "solved" knop maar dan maar zo...

pure-ftpd eraf gehaald....

daarna opnieuw pure-ftpd geinstalleerd

het werkt nu prima. rara politiepet maar goed.