Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker  (gelezen 12810 keer)

Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Gepost op: 2010/08/29, 17:51:10 »
Hoi iedereen,

Nou, ik ben twee weken een beetje aan het kijken wat Ubuntu is. Maar bij het installeren moet je aangeven hoe je de schijven ingedeeld wil zien. Ik heb een schijfje van Ubuntu 9.10. Misschien heeft een kennis van mij 10.04.

Maar me vraag is eigenlijk, hoe kan ik Ubuntu 9.10 op een USB zetten. Ik heb die USB nieuw gekocht, dus die is nog leeg. Alvast bedankt voor jullie reaktie.

ErikDrenthe

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/29, 18:08:48 »

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/30, 01:00:29 »
Hoi iedereen,

Als ik kies vanaf de cd om het programma te installeren, dan moet ik de partities op me harde schijven opnieuw indelen. Dat is niet wat ik wil. Dus is dat niet de juiste manier. Ben altijd een beetje huiverig als iets net nieuw is.

Het installeren van Ubuntu kan dus op twee manieren. Dat kan met een Universal USB-Installer en vanaf de cd, waar Ubuntu op staat. Op die sites, waar jullie het over hebben, staat hoe het moet. Maar als ik kies voor de Universal USB-Installer, moet ik dan eerst iets op me harde schijf installeren, zoals een ISO-bestand? (denk van wel, anders kan ik het niet goed installeren)En als ik het op die manier ga doen, heb ik dan wel de gehele versie van Ubuntu op een USB-stick staan en ook de meest recente versie? Of zijn er nadelen aan Universal USB-Installer? Kan ik Ubuntu beter vanaf de cd installeren? En heb ik met Ik heb een USB-stick van 8 GB. Groot genoeg, lijkt mij.

Verder staat er op die site van Google de term Ubuntu 10.04 LTS. Wat is LTS.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

ErikDrenthe
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 01:09:16 door ErikDrenthe »

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/30, 07:39:25 »
LTS betekent dat de versie langer ondersteund wordt. De gewone Ubuntu wordt 1.5 jaar ondersteund, de LTS versie voor desktops 3 jaar.

Als je Ubuntu echt wilt installeren zul je toch een partitie moeten aanwijzen waar Ubuntu op geïnstalleerd moet worden. Het heeft een eigen file-system (ext-4) en het is het beste om de systeem schijf ook daarmee te formatteren. Als je geen partitie wilt vrij maken kun je ook een WUBI-installatie doen. Dit doe je door gewoon Windows op te starten en de Ubuntu schijf in je computer te doen. Dan wordt Ubuntu vanuit Windows geïnstalleerd. Hij maat dan een paar bestanden aan die dienen als Harde schijf. De meningen over deze methode zijn nogal verdeeld. Ik zelf heb er goede ervaringen mee, maar er schijnen ook veel problemen mee te zijn.

Je kunt ook op de USB installeren. Maar je hebt dan eigenlijk een Live-CD op USB, dus een rechtstreekse copie van de CD. Volgens mij (kan ik fout hebben) kun je dan geen programma's installeren. Leuk om Ubuntu eens te proberen, maar op de langere termijn niet zo bruikbaar naar mijn mening. Hiervoor moet je inderdaad eerst een iso-downloaden van Internet.


Offline dennus

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/30, 08:21:56 »
Heb je gekeken naar UNETBOOTIN ?
http://unetbootin.sourceforge.net/

Eerst een LIVE CD downloaden van de Ubuntu versie naar wens.
Dan UNETBOOTIN opstarten, kiezen voor de .ISO en deze naar USB wegschrijven.

Dan PC opstarten, waarschijnlijk wel even in de BIOS instellen dat je van USB wilt opstarten.

En gaan met de ....

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/30, 21:02:07 »
Hoi iedereen,

Ja, het kan op twee manieren. Via de cd van Ubuntu. Dan moet je naar System, Administration en dan kun je een stick aanmaken. Op Ubuntu.com staat nog een andere manier. Die spreekt van een Universal USB Installer. Dat kan ik ook proberen. Kan ook via pendrivelinux.com.

Kun je Windows en Ubuntu niet op 1 partitie zetten? Als ik Ubun tu wil installeren, dan zou ik de G-partitie gebruiken. Die staat wel op een andere harde schijf dan Windows. Maar ik wil sowieso eerst de USB uitproberen.

Als ik Ubuntu op USB heb, hoe maak ik dan een update? Wat moet ik in Ubuntu selecteren?

ErikDrenthe


Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/30, 21:25:01 »
Kun je Windows en Ubuntu niet op 1 partitie zetten?
Zoals ik eerder al heb gepost:
Citaat
Als je geen partitie wilt vrij maken kun je ook een WUBI-installatie doen. Dit doe je door gewoon Windows op te starten en de Ubuntu schijf in je computer te doen. Dan wordt Ubuntu vanuit Windows geïnstalleerd. Hij maat dan een paar bestanden aan die dienen als Harde schijf. De meningen over deze methode zijn nogal verdeeld. Ik zelf heb er goede ervaringen mee, maar er schijnen ook veel problemen mee te zijn
Je kunt dus ubuntu op dezelfde partitie zetten. Hij maakt dan een soort viruele partitie aan. Hou er rekening mee dat Ubuntu met WUBI niet kan lezen van het windows gedeelte van de partitie waar hij op staat. Stel je hebt de wubi installatie op de C-partitie gedaan, dan zit Ubuntu dus de bestanden op de rest van de C-partitie niet. De andere partities kunnen wel gemount worden binnen Ubuntu.

Ik geloof niet dat je Ubuntu-op-USB kunt updaten, maar als iemand hier meer van weet wordt ik graag verbeterd ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 21:26:33 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/31, 08:48:01 »
Hou er rekening mee dat Ubuntu met WUBI niet kan lezen van het windows gedeelte van de partitie waar hij op staat. Stel je hebt de wubi installatie op de C-partitie gedaan, dan zit Ubuntu dus de bestanden op de rest van de C-partitie niet. De andere partities kunnen wel gemount worden binnen Ubuntu.
Dat klopt (gelukkig) niet. Je kan wel degelijk vanuit een Wubi installatie probleemloos naar je gegevensbestanden op de windows partitie. De windows partitie is standaard aangekoppeld onder /host in een wubi installatie.



Offline VandeBas

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/31, 20:25:42 »
De OP heeft een beetje koudwatervrees. Begrijpelijk, maar hij zal toch een keer in het diepe moeten springen. Uitproberen gaat prima vanaf een live-cd of een USB-stick, en ook een WUBI-installatie kan een goede indicatie geven hoe het is om met Ubuntu te werken. Als er daarna nog steeds enthousiasme is, wordt het tijd voor een echte installatie, en dan hoeft hij niet bang te zijn om een echte installatie te doen, zo lang hij al zijn belangrijke data maar ge-backupt heeft. Lukt het allemaal niet, installeert hij gewoon zijn oude Windows-ellende opnieuw en kan hij vanuit zijn backup weer verder. Maar 10 tegen 1 dat het wel gewoon lukt met een frisse Ubuntu-installatie, en daarmee kan hij als het goed is ook bij alle data in zijn backup, als die tenminste in een beetje gangbaar formaat is opgeslagen.

Natuurlijk moet er eerst wel goed nagedacht worden of alles wat hij nu onder Windows doet en wil blijven doen ook onder Ubuntu gaat lukken: Het zal voor een niet al te ervaren computergebruiker niet eenvoudig zijn om bijvoorbeeld oude belastingaangiftes terug te halen als dat nodig mocht zijn, of andere databestanden uit het verleden die zijn aangemaakt met programma's die niet of anders werken onder Ubuntu. Ook internetbankieren kan een issue zijn als dat niet volledig vanuit de webbrowser gedaan wordt. Maar zo lang het om tekstverwerken gaat, of spreadsheets of foto's, muziek of video's beheren, is er geen enkele reden om bang te zijn voor een echte Ubuntu-installatie. En pas dan ga je merken hoe lekker het écht werkt.

succes, en ga d'r gewoon voor!

Bas

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/02, 23:44:06 »
Hoi iedereen,

Ja, koud-water-vrees is het misschien wel een beetje. En soms, als ik iets nieuws wil doen, wacht ik daar soms (misschien TE) lang mee. Nou, om belastingaangiftes gaat het in ieder geval niet. Maar het gaat om tekst, spellen en het internet. Foto's, video of muziek zal in Ubuntu geen probleem zijn. Ik denk dat dat in andere Linux-distributies ook geen probleem is.

Misschien een domme vraag, maar is het handiger als ik Ubuntu beter op een andere partitie installeer, dan waar me Windows staat?

Verder zegt me collega, dat als ik een USB-stick heb gemaakt voor Ubuntu, dan kan ik die gewoon verwijderen. Ik weet niet hoe. Maar hij zegt ook, dat als ik die stick wil gebruiken voor verschillende Linux-distributies, dat ik die niet te vaak van die stick moet verwijderen. Natuurlijk zet ik daar dan 1 Linux-distributie per keer op. Maar wat me collega zegt, is dat zo?

Maakt het niet uit of ik Linux op USB zet via de cd of via de Universal USB Installer? (ik denk van niet)

Dan nog een laatste vraag, als ik die Universal USB Installer maak, maakt het uit waar dat ISO-bestand komt te staan op me harde schijf?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/02, 23:58:22 door ErikDrenthe »

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/03, 00:31:15 »
Ubuntu kan je alleen installeren op de zelfde partitie als je het via Wubi doet, dus als een programma binnen Windows.
Wil je Ubuntu naast Windows installeren, een dual boot installatie, dan moet je een aparte partitie maken. Je kan dan Windows en Ubuntu opstarten vanuit Grub, dit is de boot manager.

Een besturings systeem op een USB stick of Externe USB schijf zetten kan wel, maar is niet verstandig, o.a. met betrekking tot de trage overdracht snelheid van USB, deze is vrij langzaam. Een USB kan je "beperkt" beschrijven en wissen, dat kan je ca. 10.000 x doen. :)

Als je BIOS USB ondersteuning heeft maakt het niet uit.

Waar je het ISO bestand neer zet maakt niet uit, als je het zelf maar makkelijk terug kan vinden. Ik zet bestanden die ik download, normaal in een map Downloads, zodat ik het makkelijk terug vindt.

Zo iets duidelijker?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/03, 01:19:16 »
Hoi,

Ja, denk van wel. Ik kan hem dus overal neerzetten. Maakt niet uit, waar?

Dan heb je nog twee versies voor de desktop. De i386 en de amd64. Is die laatste dus een 64 bit-versie? Ik denk dat ik voor de zekerheid de i386-versie moet hebben. Of zou een 64 bit ook op een ouwe computer draaien? Wat denken jullie?

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/03, 04:18:07 »
Maar me vraag is eigenlijk, hoe kan ik Ubuntu 9.10 op een USB zetten. Ik heb die USB nieuw gekocht, dus die is nog leeg.
download de volgende 2
1 unetbootin
2 Download ubuntu iso

stop je lege fat32 geformateerde (standaard) usb stik in je usb poort (pas even op dat je niet meerder usb sticks in pc tegelijk stopt anders weet unetbootin niet goed welke hij hebben moet)
unetbootin is gratis hoef je niet te installen dus downloaden en starten
eenmaal het unetbootin schermpje voor je selecteer je 'diskimage' je klikt op de 3 puntjes knop naast het invul vak. Zoek en selecteer je gedownloade distro-iets-nog-wat.iso (zie punt 2) .
klik ok
wacht af tot deze klaar is
zodra klaar is de stick bootble  8)
 >:( pas op : als je van usb start trek niet de stick er uit voor dat je netjes hebt afgeloten (resetten pc is geen probleem) anders moet je weer opnieuw met unetbootin aan de slag)
dit ook even om te weten dat je allerij distros op een stik kan plaatsen ook handig voor de mee neem.
mogelijk is ook om naar een usb te intalleren
Na herstart van je live-usb install je gewoon naar een andere stick waardoor je je eigen Ubuntu in je broekzak kan mee nemen en je deze over het algemeen bij een ieder kan gebruikt worden en dan met jou instellingen en als je weer gaat neem je je eigen OS weer mee in je broekzak .
echter zo als al eerder genoemt is door gijsbert is dit niet snel en niet voor de langdurige installs.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/03, 04:26:42 door pankoek »

Offline pankoek

  • Lid
    • Rob van Breemen
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/03, 04:34:25 »
Dan heb je nog twee versies voor de desktop. De i386 en de amd64. Is die laatste dus een 64 bit-versie? Ik denk dat ik voor de zekerheid de i386-versie moet hebben. Of zou een 64 bit ook op een ouwe computer draaien? Wat denken jullie?
de i386 (32bit) versie doet het op 32bit pc's en ook op 64 bit pc's (draaid dan wel 32bit)
de amd64 (64bit) doet het alleen op 64 bit
dus vraag 1 ja amd64 is de 64bit versie
en dus vraag 2 waarschijnlijk niet omdat die oudere pc geen 64bit is maar 32bit maar, je krijgt er niets van om het te proberen je stop gewoon die 64bit versie op je stick je start de uitprobeer en die meld vanzelf als je bits te kort komt  =D

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/03, 21:01:08 »
Hoi iedereen,

Ok, ik probeer het via de Universal USB-Installer. Dan gebruik ik de i386-versie. Dat ga ik eens proberen.

Er zijn ook zoveel Linux-distributies. Fedora, Mandriva, Ubuntu, Knoppix, Gentoo, Debian, Kubuntu, OpenSUSE, Mint, gOS, om maar even wat te noemen.

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/03, 23:41:53 »
Hoi Erik,

Tja: welkom in de vrije wereld.  Fedora, OpenSuse etc...  Dat is best wel leen uxeprobleem.  Maar voor wie van een Windows machientje komt, die kiest best voor Ubuntu en voor een dual boot.  Dus: bij het opstarten de keuze hebben tussen Windows of Ubuntu.  Windows houden?  Ja, want: je bank zal alleen maar Internet Explorer accepteren voor onlinebanking, flink probleem als je Window van je machientje verbant.  Waarom Ubuntu?  Dat lijkt & werkt  nu eenmaal net als Windows, maar dan zonder de beperkingen (geen licenties of media files die Windows Media Player niet lust, noem maar op..).
Dus: zorg dat je Ubuntu 10.04.1 ISO in je bezit hebt.  Deze is gratis te downloaden.  Installeer ook Unetbootin op je machientje.  Als je beide hebt: steek je usb-stick in (en sluit alle vensters die vragen wat er met die stick gedaan moet worden).  Start Unetbootin, selecteer de Ubuntu 10.04.1 ISO als bron om je stick opstartbaar te maken, in een volgende stap kun je Unetbootin de stick eerst laten formateren (kies dan gerust voor FAT) ga dan door.  Mijn ervaring is dat de procedure soms lijkt te blijven hangen, dat is dus niet zo.  Unetbootin geeft zelf aan wanneer alles gelukt is.
Tijd om te herstarten en je machientje te laten booten van de stick (booten= een besturingssysteem zoeken op een locatie; standaard (als eerste keuze): de interne harde schijf).  Hier zal je dus het BIOS moeten induiken, om de volgorde te veranderen.  Want standaard zoekt het BIOS bijna altijd eerst op de harde schijf, en daar staat dus Windows.  Wat vervolgens gestart wordt, en waardoor Ubuntu op de stick zelfs geen kans krijgt.  Meestal raak je in het BIOS door vlak na je op de start-knop geduwd hebt , op de delete of escape of een F toets te drukken.  In het beste geval komen deze opties voorbij op je scherm tijdens het opstarten, meestal is er ook een toets die je enkel een keuze scherm geeft om, eenmalig, de bootvolgorde te veranderen.  Als dat allemaal lukt: even je taal, toetsenbordlayout etc bevestigen en kiezen voor  proberen zonder te installeren.  Dan kan je testen of je video, geluidskaart en internet werkt.  Als dat allemaal werkt kan je Ubuntu installeren.  Laatste opmerking best installeren als je machientje aan de kabel hangt!
« Laatst bewerkt op: 2010/09/03, 23:44:21 door Johan Nooyen »
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/03, 23:58:26 »
Beste ErikDrenthe,

Als ik je een advies mag geven: download gewoon Ubuntu 10.04. Dit is een LTS versie, dus een versie die lang ondersteund wordt, en degelijk is. Start eens met de 32-bits, die is compleet.

Je kan het programma unetbootin gebruiken om dit op een usb-stick te zetten. Prik dit in je pc, gluur eens rond wat je ervan vindt, en als je het definitief wilt installeren, kies dan voor dual boot. In het installatieproces wordt dan besnuffeld of er een ander operating systeem op je pc aanwezig is, en wordt je de vraag gesteld of je de hele schijf wilt gebruiken of ze naast elkaar wilt installeren. Kies dan voor de optie 'naast elkaar installeren'. Er wordt maar één operating systeem tegelijk gebruikt, dus wat let je  ;)

Bij opstarten zie je dan telkens de keuze waarmee je wilt opstarten.

Btw, Ubuntu is erg gebruikersvriendelijk en overzichtelijk. Natuurlijk zijn er vele Linux-distributies, zo'n 600 in totaal. Maar, begin bij wat handig is in het begin. Ubuntu en Mint (een gepimpte Ubuntu) zijn ideaal daarvoor, daarna kan je altijd nog verder kijken of bij het vertrouwde blijven. Ik zou bv. niet beginnen bij crunchbang, om maar wat te noemen (maar die is wel leuk als je een beetje thuis bent geraakt met Linux)

Wat zijn nu goede Linux-distributies? Allereeerst 'de grote 5': Debian, Ubuntu, Mandriva, OpenSuse, Fedora. En, daarbuiten zijn er nog vele andere. Je vindt vanzelf wel, gaandeweg, wat bij je past  ;)

Enkele tips als reisleider onderweg: http://sites.google.com/site/computertip  (de site voor Linux-starters van medeforumlid Pjotr), en http://wiki.ubuntu-nl.org , de wiki van ubuntu nederland. En er is nog veel meer, vraag maar, daar zijn we voor  ;)

En, last but not least, heel veel plezier met Ubuntu en Linux. Het leven buiten Windows is heel erg leuk  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/05, 08:39:01 »
Ubuntu 10.04 op een USB-stick:

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Stap 2 volgen. Zeer simpel.

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/05, 14:05:54 »
Koop een tweede hard disk (die kosten niet veel) en installeer daarop ubuntu vanaf een live cd (dat stelt niks voor). De hard disk kun je overal laten inbouwen. Zo heb ik het gedaan. Heb je meteen een backup van je data.

1) Haal de XP schijf los van het moederbord.
2) Bouw de nieuwe in en installeer vanaf CD, alles wordt voor je gedaan.
3) Als je dan de XP schijf weer aansluit op het moederbord (als tweede hard disk in de BIOS!) dan zul je zien dat
ubuntu toch weer gewoon opstart. Om nu een bootmenu te krijgen doe je gewoon sudo update-grub en herstart de computer.
4) Nu zul je een bootmenu krijgen en kun je kiezen: Linux of XP.

(Eventueel kun je altijd nog in de BIOS instellen vanaf welke hard disk je wilt booten om toegang tot XP te krijgen zonder de bootlader GRUB.)
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/07, 20:31:58 »
Hoi iedereen,

Voor de duidelijkheid, ik bedoel met dit onderwerp, dat ik Ubuntu wil installeren op USB.

Wat Lexaldo zegt, zo ga ik het doen.

Nou, ik denk dat ik inderdaad de 32-bit versie ga proberen. Op een USB-schijf kun je veel kwijt. Dus een dual boot houdt in, dat je op 1 harde schijf of partitie Windows EN Ubuntu hebt staan?

Dus ik kan Ubuntu niet op een andere partitie zetten dan Windows?

Als Windows en Ubuntu op 1 plek staat, dan moet je die toch weer formatteren om het eraf te gooien? Kan ik via optie twee bij ubuntu.com ook Ubuntu op een externe harde schijf zetten?

Unetbootin, is dat hetzelfde als Universal USB Installer? Of toch weer iets anders?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/07, 20:34:48 door ErikDrenthe »

Offline JvH

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/07, 20:41:57 »
Dus een dual boot houdt in, dat je op 1 harde schijf of partitie Windows EN Ubuntu hebt staan?
...
Dus ik kan Ubuntu niet op een andere partitie zetten dan Windows?
Een dual boot houdt in dat Windows en Ubuntu ieder op een eigen partitie staan. Die partities kunnen wel op dezelfde fysieke schijf staan. Als je Ubuntu op dezelfde partitie als Windows zou installeren, zou je die partitie overschrijven, en dus alleen Ubuntu overhouden.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/07, 20:45:51 »
Citaat
Dus ik kan Ubuntu niet op een andere partitie zetten dan Windows?
Dat is de tweede keer dat je het vraagt en het is me niet duidelijk hoe je op dat idee komt. :) Ja, Ubuntu kan en moet normaal gesproken zelfs op een andere partitie dan Windows. Alleen een WUBI installatie kan op dezelfde partitie, maar hoeft dat niet. Verder heeft WUBI ook niet de voorkeur, het wordt aangeraden om Ubuntu op een aparte, eigen partitie te zetten. Een andere schijf kan ook.

Dualboot betekent alleen maar dat je bij het opstarten kunt kiezen tussen de twee besturingssystemen (praktisch gezien is WUBI dus ook dualboot).

Trouwens, als je Ubuntu op een USB stick zet is dit allemaal niet van belang.

Unetbootin is een windows (tegenwoordig ook Linux) programma die Linux iso's (al dan niet vanaf internet) pop een USB stick kwakt als een live-CD. Universal USB installer is een Linux pakket, gewoon een ander progje die ruwweg hetzelfde doet.

Op een externe hardeschijf is niet aan te raden omdat de bootsector van je interne hardeschijf wordt veranderd. Grub wordt hier in gezet en verwacht dat Ubuntu aanwezig is. Als je je externe HD dan niet hebt aangesloten, gaat je computer de mist in, ook al wilde je gewoon Windows opstarten.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 16:18:04 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/07, 21:09:34 »
Hoi iedereen,

Ja, soms moet ik me even goed inlezen. Dus soms begrijp ik het niet helemaal.

Trouwens, ik vergat Ubuntu eerst te downloaden. Anders kun je de Universal USB Installer niet gebruiken.

Dus ik zou Windows op de C kunnen zetten en Ubuntu op de G? De G gebruik ik namelijk niet meer. Staan Windows-bestanden op. Dat komt omdat dit een ouwe harde schijf is. Inderdaad, Windows en Ubuntu op 1 partitie zou ik ook niet handig vinden. Maar werken met Windows en Linux kan altijd nog.

Dus er zijn 600 Linux-distributies. Dat zijn er wel heel veel.

Inderdaad, je kunt niet alleen Linux op je pc zetten in verband met internetbankieren. Is een beetje jammer, natuurlijk.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu installeren, ben XP-gebruiker
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/08, 16:16:36 »
Ja hoor, je kunt het prima op G zetten, al wordt de G dan iets anders. Windows 'ziet' de G dan niet meer. Ikzelf heb m'n e-schijf opgeofferd. Was een goede ruil. Ik heb 40 Gb voor de Ubuntu installatie gereserveerd, maar dat is erg ruim. in principe zou 10 tot 20 Gb genoeg moeten zijn, kun je er ook nog wat op opslaan. Je hebt ook nog een swap partitie nodig, iig net zo groot als het geheugen in je computer, aangeraden wordt om het nog iets groter te maken. Maar GParted, die automatisch wordt opgestart bij het installeren kan dit allemaal voor je regelen.

Goed leesvoer, van een mede-forumlid en erg handig en duidelijk:
http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

http://sites.google.com/site/computertip/installeren

http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

http://sites.google.com/site/computertip/multimedia