Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gebruikersinstellingen kopieerbaar?  (gelezen 471 keer)

Offline ERVORU

  • Lid
gebruikersinstellingen kopieerbaar?
« Gepost op: 2014/05/01, 16:27:59 »
Een PC is met één gebruiker/administrator helemaal ingericht conform allerlei adviezen en aanbevelingen uit de xubuntu gemeenschap. Daarna is een schijfimage gemaakt om het resultaat over te zetten op andere computers. Dan moet de gebruikersnaam/administrator natuurlijk worden gewijzigd in die van de nieuwe eigenaar zonder dat alle instellingen verdwijnen. Dan wordt het tricky want je kunt zomaar alle instellingen kwijt zijn! Waar staan de instellingen van die eerste gebruiker en zijn die vervolgens te kopiëren naar nieuwe gebruikers? De home/eerste gebruiker is er nog steeds maar die bestanden kun je niet kopiëren en bij een andere gebruiker erin plakken... Verder is erg onduidelijk welke fine-tunings als standaard (versnellen webbrowser Firefox, numlock altijd,?) dan wel als gebruikerspecifiek (bureaublad achtergrond) worden gekenmerkt. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Offline daniel

  • Lid
Re: gebruikersinstellingen kopieerbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/01, 18:37:04 »
Mijn advies zou zijn om een backup te maken van je persoonlijke map en vervolgens op de nieuwe computer /installatie het terug te zetten op de user van de nieuwe ubuntu.
Een handig programma om je home map te copieeren op een cd /dvd is k3b.

Offline ERVORU

  • Lid
Re: gebruikersinstellingen kopieerbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/01, 19:00:56 »
Daniel dank voor je reactie.  Als er iets fout gaat kan ik zo een nieuwe image terug zetten; dat is het probleem niet. Maar ik ben misschien niet duidelijk geweest.  Er is nu één gebruiker voor wie xubuntu helemaal is geoptimaliseerd en  voorzien van extra handigheidjes. Is het mogelijk het hele pakket  (werkomgeving?) over te brengen  naar een extra, nieuwe gebuiker? Zodat je dus eigenlijk geen verschil tussen die 2 gebruikers kunt zien? Is een home map kopiëren en plakken bij een andere gebruiker mogelijk?

Offline daniel

  • Lid
Re: gebruikersinstellingen kopieerbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/01, 19:10:55 »
Dat zou volgens mij moeten kunnen met ( rsync ) via de terminal venster.
Met dit programma maak ik ook altijd een volledige backup van me homemap of omgedraaid.

voor het graphics versie gebruik je Grsync

Zie voor instructie op:

https://help.ubuntu.com/community/rsync
« Laatst bewerkt op: 2014/05/01, 19:12:51 door daniel »

Re: gebruikersinstellingen kopieerbaar?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/01, 20:00:58 »
Daniel dank voor je reactie.  Als er iets fout gaat kan ik zo een nieuwe image terug zetten; dat is het probleem niet. Maar ik ben misschien niet duidelijk geweest.  Er is nu één gebruiker voor wie xubuntu helemaal is geoptimaliseerd en  voorzien van extra handigheidjes. Is het mogelijk het hele pakket  (werkomgeving?) over te brengen  naar een extra, nieuwe gebuiker? Zodat je dus eigenlijk geen verschil tussen die 2 gebruikers kunt zien? Is een home map kopiëren en plakken bij een andere gebruiker mogelijk?

Open Thunar (bestandsbeheerder), zorg dat je aangeeft dat verborgen mappen en bestanden wilt tonen, selecteer alles vanuit je Persoonlijke map (home) en plak dat in Bestandssysteem --> home --> naamvandetweedegebruiker

Offline wowo

  • Lid
Re: gebruikersinstellingen kopieerbaar?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/01, 20:41:17 »
Zelf gebruik ik images te maken altijd clonezilla. Dit programma brandt je op een cd of dvd
Je moet vervolgens je pc vanaf deze cd of dvd opstarten. Het ziet er spartaans uit maar werkt prima.
Gewoon de juiste versie downloaden van internet.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline ERVORU

  • Lid
Re: gebruikersinstellingen kopieerbaar?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/02, 08:12:51 »
Dank jullie allemaal voor je hulp. Ik heb de laatste voorstellen van Daniel en Vistaus uitgezocht en toegepast. Grsync werkt wel (dzw 100% zonder fouten) maar ik zag het effect ervan niet. Moet ik even verder uitzoeken. Ik zag op een gegeven moment wel een kopie ervan in mijn home map. De bestandsbeheerder staat niet toe om zomaar mijn home/ gegevens bij een andere gebruiker in te plakken. Daartoe niet gerechtigd. Maar eerst op een usb stick en dan plakken lukt weer wel en ik zie het resultaat. Hoewel nog niet alles loopt zoals jullie voorstelden is mijn probleem voorlopig opgelost.

Offline vanadium

  • Lid
Re: gebruikersinstellingen kopieerbaar?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/02, 13:13:34 »
Naast het kopiëren van een gebruikersfolder naar een andere moet je ook de eigenaar van alle bestanden van de kopie veranderen naar de andere gebruiker. Op dat ogenblik zou de andere gebruiker een omgeving moeten zien die identiek is aan die van de éne gebruiker.