Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer sluit niet af  (gelezen 2166 keer)

Offline jusgje

  • Lid
Computer sluit niet af
« Gepost op: 2010/06/17, 15:19:00 »
Hallo allemaal,

Ik heb recent Xubuntu 10.04 op een oude pc gezet. Bij het afsluiten doet zich vaak (niet altijd) het volgende probeem voor: Na het indrukken van de afsluitknop zie je dat 'ie uitgaat doordat het Xubuntu-scherm verschijnt en dan wordt het scherm zwart. Echter, de computer gaat niet uit en de Caps Lock- en Scroll-Lock-lampjes knipperen. Alleen de aan/uit-knop 4 seconden indrukken werkt dan nog.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Alvast bedankt!

Re: Computer sluit niet af
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/17, 15:30:19 »
Heb je toevallig nog snelstarters draaien in je systeem balk? De openoffice.org snelstarter geeft bij mij ook problemen met het afsluiten. Als ik die afsluit op de systeembalk kan mijn computer wel normaal afsluiten.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline jusgje

  • Lid
Re: Computer sluit niet af
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/17, 16:07:02 »
Wat hebben snelstarters hiermee te maken? Ja, ik heb snelstarters van Firefox, Thunderbird en de Xubuntu help-knop.

Re: Computer sluit niet af
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/17, 16:12:52 »
Wat hebben snelstarters hiermee te maken? Ja, ik heb snelstarters van Firefox, Thunderbird en de Xubuntu help-knop.
OpenOffice.org Snelstarter is geen pictogram op het bureaublad, het is een programmaatje dat in de achtergrond in je systeemvak draait voor snelle toegang tot OO.o.

Offline jusgje

  • Lid
Re: Computer sluit niet af
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/17, 17:01:55 »
Oh, nu snap ik hem. Nee, ik heb geen OpenOffice.org en dus ook geen snelstarter. Dus het probleem is nog niet opgelost.

Re: Computer sluit niet af
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/17, 19:09:15 »
probeer eens:

ALT-F2
in het venster: gksu poweroff

Offline jusgje

  • Lid
Re: Computer sluit niet af
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/18, 10:16:11 »
Ja, die opdracht zorgt voor hetzelfde als de afsluitknop rechtsboven. Dit is dus helaas geen oplossing.

Voor de duidelijkheid: Xubuntu sluit wel af (het bureaublad verdwijnt), daarna zie je het Xubuntu-logo, maar dan wordt het scherm zwart en gaat de computer niet uit, terwijl de Caps Lock- en Scroll Lock-lampjes knipperen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Computer sluit niet af
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/18, 10:56:42 »
Die knipperende lampjes duiden op een "kernel panic".
Blijkbaar gaat er iets heel erg mis op dat moment, mogelijke oorzaken zijn o.a. een bug in een driver of kapotte hardware.

Kijk dus eens in de logfiles of daar foutmeldingen in staan.
Je kan ook proberen om eens op te starten zonder het splash scherm, dan zie je mogelijk de foutmelding.
Dit doe je door shift in te drukken bij het opstarten, zodat je het GRUB-menu ziet.
Als je het menu ziet, druk dan op de e, om de instellingen te bewerken.
In een van de laatste regels die je nu ziet staat op het einde "quiet splash"
Haal die 2 woorden weg en druk op control-x om op te starten.
Nu zie je bij het opstarten en afsluiten een hoop berichten verschijnen over waar je computer op dat moment mee bezig is. Mogelijk staat daar een duidelijke foutmelding tussen.

Offline jusgje

  • Lid
Re: Computer sluit niet af
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/20, 12:46:58 »
Bedankt, zonder die splash screens lijkt het wel te werken. Is er een mogelijkheid om dit permanent te maken?

Offline jusgje

  • Lid
Re: Computer sluit niet af
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/20, 13:12:52 »
Ik heb het antwoord al gevonden: http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld (punt 2).