Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Win XP verwijderen en vervangen met dualboot ubuntu  (gelezen 4238 keer)

Offline gijs735

  • Lid
Hallo,

Mijn Windows XP werkt weer eens niet (zoals al 5 keer is gebeurt) en daarom start hij niet op. Nu wil ik Ubuntu installeren en Windows XP daarmee opnieuw installeren. En kan ik dan ook mijn bestanden behouden? Dus vraag ik hoe ik dat nu eigenlijk moet doen want Windows xp moet er opnieuw worden opgezet dualboot met Ubuntu. kan dit?

Alvast Bedankt
« Laatst bewerkt op: 2009/10/18, 14:30:28 door gijs735 »

Re: Win XP verwijderen en alleen ubuntu INSTALEREN
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/17, 16:40:27 »
Je kunt gewoon Windows XP over de huidige XP-partitie installeren. XP zal dan wel de Grub-bootloader wissen, maar die kun je achteraf gemakkelijk herstellen met een live-cd. Windows komt er dan ook weer in te staan. http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubHerstel

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en alleen ubuntu INSTALEREN
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/17, 17:04:03 »
Nu wil ik Ubuntu installeren en Windows XP daarmee opnieuw installeren.
.......... Windows xp moet er opnieuw worden opgezet dualboot met Ubuntu.

Je schrijft in je bericht iets anders dan in de titel van je topic. Dus wil je óf Windows verwijderen en alleen Ubuntu op de harde schijf installeren, óf Windows verwijderen, opnieuw installeren en daarna Ubuntu installeren op een andere partitie dan waar Windows op staat, zodat je een dual boot-systeem krijgt?

Deze zin:
Citaat
Nu wil ik Ubuntu installeren en Windows XP daarmee opnieuw installeren.
begrijp ik waarschijnlijk verkeerd, maar feitelijk stáát er dat je Ubuntu wilt gebruiken om Windows te installeren? ???  Bedoel je op de manier waarop je Ubuntu kunt installeren binnen Windows, zodat je een (soort) WUBI-installatie hebt? Of wil je Windows virtueel laten draaien? ???

Offline gijs735

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en alleen ubuntu INSTALEREN
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/17, 17:07:43 »
Ik wil Ubuntu dualboot met xp maar ik weet niet hoe je dat moet doen en of je je bestanden behoudt dit wil ik doen omdat winows xp niet meer opstart (als hij windows aan het laadt krijg ik een bleu screen of death). Dus eigenlijk wil ik als einresultaat Ubuntu dualboot met XP.

Offline gijs735

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en alleen ubuntu INSTALEREN
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/17, 17:10:03 »
(maar ik weet ook niet hoe ik xp dan moet verwijderen en opnieuw installeren)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en alleen ubuntu INSTALEREN
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/17, 17:15:17 »
Ten eerste: het is altijd raadzaam om van je persoonlijke bestanden zoals documenten, foto's en films, Favorieten/Bladwijzers, e-mail e.d. een kopie te hebben op een usb-stick, externe schijf, cd/dvd o.i.d.  Dat zou je dus als eerste moeten doen. Wanneer je niet meer in Windows kunt, kun je de pc opstarten met een Live-cd van Ubuntu en daarmee je bestanden veilig stellen.

Heb je nog nooit met Ubuntu gewerkt, dan is deze site een aanrader:
http://sites.google.com/site/computertip/
Onder punt A5 staat hoe je een dual boot-systeem kunt maken.

Offline gijs735

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en vervangen met dualboot ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/17, 17:19:48 »
Ok maar hoe verwijder ik dan de oude windows en zet die er dan opnieuw op?

Re: Win XP verwijderen en vervangen met dualboot ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/17, 17:22:05 »
Tijdens het Windows-setup kun je je huidige partitie verwijderen en er lege ruimte van maken. Daarna kun je in die lege ruimte Windows installeren.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en alleen ubuntu INSTALEREN
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/17, 17:25:31 »
(maar ik weet ook niet hoe ik xp dan moet verwijderen en opnieuw installeren)

Misschien iemand in de familie/kennissenkring die je daarbij kan helpen?
Wanneer je nog geen Ubuntu-cd hebt en ook niet in Windows kunt, zou je een (gratis) Ubuntu-cd kunnen aanvragen, maar er kan wel anderhalve maand overheen gaan, voor je die thuisbezorgd krijgt. Dus áls er iemand is die je wil helpen met het installeren van Windows, dan kun je daarna zelf van http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu een Ubuntu-cd downloaden en (als image) op cd branden. Of je vraagt degene die je helpt of die misschien alvast een Ubuntu-cd voor je wil downloaden en branden.

Offline gijs735

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en vervangen met dualboot ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/17, 17:51:21 »
Tijdens het Windows-setup kun je je huidige partitie verwijderen en er lege ruimte van maken. Daarna kun je in die lege ruimte Windows installeren.
Ok dat zal ik doen

(maar ik weet ook niet hoe ik xp dan moet verwijderen en opnieuw installeren)

Misschien iemand in de familie/kennissenkring die je daarbij kan helpen?
Wanneer je nog geen Ubuntu-cd hebt en ook niet in Windows kunt, zou je een (gratis) Ubuntu-cd kunnen aanvragen, maar er kan wel anderhalve maand overheen gaan, voor je die thuisbezorgd krijgt. Dus áls er iemand is die je wil helpen met het installeren van Windows, dan kun je daarna zelf van http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu een Ubuntu-cd downloaden en (als image) op cd branden. Of je vraagt degene die je helpt of die misschien alvast een Ubuntu-cd voor je wil downloaden en branden.
En ja ik ken iemand maar die is al een maand aan zijn nieuw huis bezig en hij belt maar niet dus dan dacht ik ik doe het ook maar zelf dan. Bedankt allemaal ik ga het morgen proberen denk ik want ik ga vanavond naar een concert als ik nog vragen heb over dit onderwerp en/of er iets niet lukt zal ik het hier neerzetten!!!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en vervangen met dualboot ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/17, 18:13:15 »
Ik weet niet waar je woont (nederland of belgië) maar kijk even op de kaart om een steunpunt te vinden. Normaal gezien hebben die mensen cd liggen en/of komen ze bij jou om je te helpen installeren.
http://kaart.ubuntu-nl.org/
Je stuurt hen een PB (Persoonlijk Bericht). Dan krijg je binnen de kortste keren antwoord om een afspraak te maken.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/17, 18:14:59 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline track

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en vervangen met dualboot ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/17, 21:39:22 »
Hoi Gijs,

ik had begrepen dat je eerst de bestanden van de gecrashte Win.. wilde redden, en daarna
de hele boel netjes weer installeren ?
Dat is eigenlijk een goed idee, en het kan vrij goed vanaf de Ubuntu-live-CD.
Ik zie eigenlijk geen reden dat je het niet zelf zou kunnen doen.

Heb je iets waar je de persoonlijke bestanden kunt opslaan in de tussentijd ?
Een voldoende grote USB-stick of een tweede harde schijf misschien ?
Want het is niet zeker dat niet ook het bestandsysteem van Win.. beschadigd is.

track

Re: Win XP verwijderen en vervangen met dualboot ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/17, 22:31:45 »
Het is vrij simpel om dat te doen wat je wilt:

1) download een versie van ubuntu en brand het op een cd
2) start op de ubuntuschijf (nog niet installeren, gewoon life laten opstarten)
3) Als Ubuntu draait kun je rondkijken op de bestanden van windows. (En ze ergens anders, bijv externe HD opslaan)
4) Nadat je de bestanden die je bewaren wilde veilig hebt opgeborgen ga je naar 5
5) Sluit Ubuntu af en leg het installatieschijfje van XP in je laatje en begin XP te installeren (altijd eerst xp dan pas ubuntu)
6) na de installatie van xp leg je het ubuntu schijfje in het laatje en dan installeer je ubuntu naast XP - Je volgt gewoon de stappen die je voor krijgt
Dat is in feite alles

Hiermee experimenteren is hardstikke leuk. Zeker als je eerst je bestanden veilig hebt kan er weinig misgaan. Het kost wat tijd, maar iedereen kan het.

Offline gijs735

  • Lid
Re: Win XP verwijderen en vervangen met dualboot ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/18, 14:30:09 »
Ok bedankt iedereen het is me gelukt XP te installeren naast ubuntu nogmaals dank. ik moet nu wel alles opnieuw installeren (drivers etc.) maar die heb ik nog van de vorige 5 keer. Bedankt voor de hulp iedereen.