Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 12.04 probleem met monitor en scherminstellingen  (gelezen 729 keer)

Offline Philipp

  • Lid
12.04 probleem met monitor en scherminstellingen
« Gepost op: 2012/10/31, 20:39:14 »
Hallo iedereen,
Ik heb sinds een paar weken problemen met mijn desktop (2,7 GHz en 2 gb ram).

Er zijn 2 dingen die onafhankelijk (denk ik) van elkaar voorkomen:

1) Als de pc lang heeft afgestaan, duurt het soms 10-15 minuten tot het scherm aanspringt, andere keren is er geen enkel probleem. Bij het opstarten krijg ik ook geen boot-menu te zien. Als de pc aan staat en het scherm automatisch zwart wordt springt het scherm bij het aanraken van de muis terug op, maar wanneer ik ongeveer 30 min wacht, moet ik soms toch een minuut wachten.
Soms, dus niet altijd, komt er na het opstarten een venster met 'could not apply the stored configuration for monitors'. Ik heb hier wat op gegoogled en ik kwam tot de conclusie dat ik naar driver updates moest zoeken. Additional Drivers zegt echter: No proprietary drivers are available on this system'.
Ik heb geprobeerd de desktop op de tv (ik heb hier geen ander beeldscherm staan) aan te sluiten, en dat gaf geen problemen. Ook bij het scherm op mijn Windows laptop aansluiten lijkt zonder problemen te gaan, maar ik sluit niet uit dat het toch aan het scherm ligt, aangezien hij het soms ook perfect op de pc doet.

2)Ik heb het 'radiance' thema geselecteerd, dus lichtgrijze vensters ipv donkergrijze. Nu gebeurt het dat soms de werkbalk boven, na slaapstand of na opstarten terug donkergrijs wordt (dus de vensters blijven lichtgrijs). Het lettertype is echter wel verkleind, en dit geeft een raar effect, zie onderstaande png's.

Normale desktop met normaal lettertype


vreemd lettertype:


En ook de nautilus heeft er last van:


Heeft iemand van jullie dit al meegemaakt?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/31, 20:44:38 door Philipp »

Offline Philipp

  • Lid
Re: 12.04 probleem met monitor en scherminstellingen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/04, 10:13:15 »
Ik heb eindelijk nog eens (wel na een uur opstarten) de foutmelding gekregen. Volgens mij ligt het toch wel degelijk aan de hardware, als ik die foutmelding begrijp.


Re: 12.04 probleem met monitor en scherminstellingen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/04, 22:35:10 »
Controleer je kabels eens. Zitten ze goed vast? Vertonen ze tekenen van beschadiging?

Offline brent8800

  • Lid
Re: 12.04 probleem met monitor en scherminstellingen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/04, 22:36:44 »
De juiste driver geinstalleerd? Kijk anders even bij extra stuurprogamma's . Kan die videokaart de resolutie wel aan? Wat voor kaart heb je?
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Philipp

  • Lid
Re: 12.04 probleem met monitor en scherminstellingen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/05, 18:46:14 »
Bedankt voor jullie antwoorden.

Cunules: De kabel heeft nu je het zegt wel een vrij lichte beschadiging: Aan 1 van de stekkers is de massa van de coax open en bloot zonder isolatie te zien, maar eens hij aan staat geeft hij geen slecht contact.

Brent: Ik neem aan dat je met extra stuurprogramma's additional drivers bedoelt? Deze zegt namelijk :No proprietary drivers are available on this system.

Bij system settings en details staat grafphics: unknown.

Misschien nuttig van te zeggen dat de computer al ongeveer een jaar perfect werkt, dus de resolutie kan hij wel aan denk ik. Ook 1080p films speelt hij feilloos af in VLC, de movie player hapert soms.

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: 12.04 probleem met monitor en scherminstellingen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/05, 19:54:46 »
De foutmeldingen geven aan dat je geselecteerde (scherm) resolutie niet gebruikt kan worden.
Wat is je ingestelde resolutie en wat gebeurd er als je eens wat stappen terug zet?
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline Philipp

  • Lid
Re: 12.04 probleem met monitor en scherminstellingen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/06, 13:06:45 »
Ik zal het vanavond eens proberen. Ik heb de computer nu niet ter mijn beschikking.

Offline brent8800

  • Lid
Re: 12.04 probleem met monitor en scherminstellingen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/06, 13:08:44 »
Bedankt voor jullie antwoorden.

Cunules: De kabel heeft nu je het zegt wel een vrij lichte beschadiging: Aan 1 van de stekkers is de massa van de coax open en bloot zonder isolatie te zien, maar eens hij aan staat geeft hij geen slecht contact.

Brent: Ik neem aan dat je met extra stuurprogramma's additional drivers bedoelt? Deze zegt namelijk :No proprietary drivers are available on this system.

Bij system settings en details staat grafphics: unknown.

Misschien nuttig van te zeggen dat de computer al ongeveer een jaar perfect werkt, dus de resolutie kan hij wel aan denk ik. Ook 1080p films speelt hij feilloos af in VLC, de movie player hapert soms.

Die bedoelde ik inderdaad. Maar die kan dus niks vinden. Resolutie aanpassen bij schermen.
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Philipp

  • Lid
Re: 12.04 probleem met monitor en scherminstellingen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/06, 21:41:32 »
Heb alle resolutie uitgetest en de 1440x900 (16:10) is de enige met een deftig resultaat: onderstaande png zijn niet zo duidelijk, maar de laatste 3 zijn uitgerokken en uitvergroot op mijn scherm.

Ik kan eens kijken op welke resolutie hij zichzelf zet als het weer met een raar lettertype wordt, maar nu doet hij het dus perfect.

goede resolutie


en wat probeersels (uitgerokken hier op het scherm, niet op de foto)





« Laatst bewerkt op: 2012/11/06, 21:44:04 door Philipp »