Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Studio  (gelezen 2043 keer)

madmesh

  • Gast
Ubuntu Studio
« Gepost op: 2008/01/18, 15:30:38 »
Ik heb net Ubuntu Studio 7.10 geinstalleerd op mijn laptop via de alternate CD. Nu zie ik helemaal geen grafische desktop meer alleen een text/command line. De installatie is verder goed gegaan ik ben geen fouten tegen gekomen maar ik wil dus wel graag een bureablad achtige omgeving, zit bij die alternate CD misschien geen Gnome of KDE gebeuren?

P.S. Mijn laptop is een Dell Inspiron 1501.

groeten,
Niels

Ubuntu Studio
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/18, 15:40:15 »
Klopt,
Je moet nu zelf even kiezen welke desktop je wilt en die installeren, via de commandline.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

madmesh

  • Gast
Ubuntu Studio
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/18, 15:52:04 »
Hoe doe je dat?

Ubuntu Studio
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/18, 16:07:25 »
Ik probeerde met mijn antwoord je een beetje te motiveren de zoekfunctie van het forum te gebruiken ????

Zeker als beginner moet je veel leren.
En door zoeken een antwoord te vinden vergeet je iets nooit meer ( bijna nooit :D)

Ik bedoel dit niet rottig, maar doe dit juist om je te helpen, In Linux moet je goed lezen en begrijpen.
Dan snap je het snelst hoe het werkt en waarom.

Goed voor deze keer dan.

1. type sudo apt-get install ubuntu-desktop
2. klaar
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu Studio
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/18, 16:13:50 »
Installeert de Ubuntu Studio alternate cd niet automatisch een desktop omgeving?
Dat lijkt me niet echt handig.

Is het pakket ubuntustudio-desktop niet gewoon afhankelijk van Gnome? Dan zou er al een DE geïnstalleerd moeten zijn.

madmesh

  • Gast
Ubuntu Studio
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/18, 16:31:09 »
De command line inteface word ik een beetje droevig van. Eerder heb ik Ubuntu feisty fawn geinstalleerd gehad en deze gaf meteen een desktop. Probleem wat ik heb met mijn laptop is dat er geen internet verbinding op zit die ik kan gebruiken, er zit een wireless netwerk verbinding op alleen heb ik daar geen router voor. Ik heb een oudere USB modem met dail-up, deze kreeg ik ook niet aan de gang met Feisty Fawn. Is het modelijk om de desktop via de CD alsnog er op te zetten, apt get werkte niet.

Rune

  • Gast
Ubuntu Studio
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/18, 16:36:54 »
Citaat van: Johanvd
Installeert de Ubuntu Studio alternate cd niet automatisch een desktop omgeving?
Dat lijkt me niet echt handig.

Is het pakket ubuntustudio-desktop niet gewoon afhankelijk van Gnome? Dan zou er al een DE geïnstalleerd moeten zijn.
Volgens mij was mijn Ubuntu Studio install (7.10) gewoon een install met kant en klare gnome..
Bootte ook gelijk in GUI.

Ubuntu Studio
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/18, 16:59:06 »
Jwel als je er voor kiest.

madmesh heeft voor de alternate gekozen en misschien wat vergeten aante vinken ??

Snap trouwens niet waarom er voor de alternate is gekozen ??
Zeker wanneer deze pc geen internet heeft had het raadzamer geweest gewoon de DVD te downloaden omdat er dan niets meer van internet geplukt hoeft te worden.

Lees meer
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntustudio/releases/gutsy/release/

Citaat
ubuntustudio-desktop
DEPENDS: acpi, acpi-support, acpid, alacarte, anacron, apmd, apport-gtk, avahi-daemon, bc, bug-buddy, cdparanoia, cdrecord, contact-lookup-applet, cupsys, cupsys-bsd, cupsys-client, cupsys-driver-gutenprint, dc, deskbar-applet, desktop-file-utils, doc-base, dvd+rw-tools, eog, esound, file-roller, firefox, firefox-gnome-support, foo2zjs, foomatic-db, foomatic-db-engine, foomatic-db-hpijs, foomatic-filters, fortune-mod, gaim, gcalctool, gconf-editor, gdebi, gdm, gedit, gnome-about, gnome-app-install, gnome-applets, gnome-control-center, gnome-cups-manager, gnome-icon-theme, gnome-keyring-manager, gnome-media, gnome-menus, gnome-netstatus-applet, gnome-nettool, gnome-panel, gnome-pilot-conduits, gnome-power-manager, gnome-session, gnome-spell, gnome-system-monitor, gnome-system-tools, gnome-terminal, gnome-themes, gnome-utils, gnome-volume-manager, gnome2-user-guide, gs-esp, gstreamer0.10-alsa, gstreamer0.10-esd, gstreamer0.10-plugins-base-apps, gthumb, gtk2-engines, gucharmap, hal, hal-device-manager, hotkey-setup, hwdb-client-gnome, landscape-client, language-selector, lftp, libgl1-mesa-glx, libglut3, libgnome2-perl, libgnomevfs2-bin, libgnomevfs2-extra, libpam-foreground, libpt-plugins-v4l, libpt-plugins-v4l2, libsasl2-modules, libstdc++5, libxp6, metacity, min12xxw, mkisofs, nautilus, nautilus-cd-burner, nautilus-sendto, notification-daemon, pnm2ppa, powermanagement-interface, readahead, rss-glx, screen, screensaver-default-images, scrollkeeper, serpentine, slocate, smbclient, ssh-askpass-gnome, synaptic, tangerine-icon-theme, tango-icon-theme, tango-icon-theme-common, tomboy, totem, totem-mozilla, tsclient, ttf-bitstream-vera, ttf-dejavu, ttf-freefont, ubuntu-docs, ubuntustudio-sounds, unzip, update-notifier, usplash, usplash-theme-ubuntu, vino, wvdial, x-ttcidfont-conf, xkeyboard-config, xorg, xsane, xscreensaver-data, xscreensaver-gl, xterm, yelp, zenity, zip, linux-rt
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

madmesh

  • Gast
Ubuntu Studio
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/18, 17:08:14 »
Er was geen andere, ik zie alleen maar alternate versies staan:
- PC (Intel x86) alternate install CD
- 64-bit PC (AMD64) alternate install CD

Als er een complete DVD met alles er op en er aan beschikbaar is dan graag.

Offline Thom

  • Lid
Ubuntu Studio
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/18, 17:10:20 »
Veel eenvoudiger is om Ubuntu 7.10 van de live cd te installeren en vervolgens de Ubuntustudio-desktop te installeren via Synaptic.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

madmesh

  • Gast
Ubuntu Studio
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/18, 17:57:06 »
Ik ben inmiddels bezig met een nieuwe installatie, volgens mij gaat het beter. Ik heb de vorige keer alleen het base/core systeem geinstalleerd, alles wat je er bij wilt hebben moet je aanvinken. Bij de laatste installatie was het mij niet helemaal duidelijk of ik het juiste aangevinkt had. Hopelijk gaat het nu beter, ik laat wel horen of het gelukt is.

madmesh

  • Gast
Ubuntu Studio
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/18, 18:16:03 »
Gelukt :)

Installatie is in orde met alle toeters en bellen, ik ga het meteen uitproberen.

*wat mij betreft mag hier een slotje op.

Ubuntu Studio
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/18, 20:04:44 »
@ Thom ,

Dat kan wel maar dan heb je de normale Ubuntu, met de "ubuntu Studio" proggie's
Dit kan altijd.

Echter wil je het onderste uit de kan trekken installeer je pure Ubuntu studio op een pc en gebruik je hem in principe nergens anders voor.
Wanneer je Ubuntu studio zelf installeert heb je ook een andere kernel dan in de normale Ubuntu.

Dit word ook wel de Low-latency kernel genoemd.

Op dit soort kleine dingetjes moet letten wanneer je expliciet een flavour download die voor een speciale functie bedoeld is.

In dit geval Ubuntu studio.
Maar zo heb je ook Linux-MCE.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Thom

  • Lid
Ubuntu Studio
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/23, 14:52:00 »
Hallo Gandyman,

Ik kan mij vergissen, maar ik meen mij te herinneren dat bij het uitpakken van de Ubuntu studio pakket ook een nieuwe kernel werd geïnstalleerd. Weet niet of dit echt zo was en als dit al waar is of een low-latency kernel werg geïnstalleerd.
Door eigen handelen moest ik enige weken geleden Ubuntu opnieuw installeren en heb het toen gelaten bij Ubuntu en niet meer UbuntuStudio als desktop geïnstalleerd. Dit omdat ik de geteste programma voor videobewerking niet geschikt waren (voor zover ik zag) om met een analoge filmcamera (Hi8) films te monteren. Ik gebruik nu hiervoor Pinnacle versie 9 samen met XP.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3