Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup software  (gelezen 1836 keer)

Backup software
« Gepost op: 2013/06/17, 20:30:25 »
Onder Windows XP gebruik ik Macrium Reflect backup software. Je maakt een image van al je hard drives en vervolgens incremental backups van alle veranderingen na de initiële backup. Je kunt dan de complete image terug zetten, mocht dat nodig zijn, en je systeem is dan weer exact hetzelfde als van de datum waarvan je de backup hebt gemaakt.
Is er soortgelijke functionaliteit in Linux? Ik ben een beetje aan het kijken naar backup programma's, maar ik zie alleen de functie dat je mappen e.d. kunt backuppen, maar niet een compleet systeem (althans, niet zoals ik het begrijp).

Heeft iemand hier ideeën over?

(Overigens, ik snap wel dat je makkelijk Ubuntu opnieuw kunt installeren en alle programma's uit de repositories halen die je gebruikt, maar het lijkt me juist handig om een image terug te kunnen zetten.)

Offline joop905

  • Lid
Re: Backup software
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/17, 21:06:25 »

Re: Backup software
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/17, 22:42:06 »
Systeeminstellingen --> Backup

En voor images: Clonezilla.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Backup software
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/17, 23:42:51 »
Grsync doet het errreg goed en heeft een aantal specifieke voordelen:
  • grafische interface
  • heel wat instelmogelijkheden
  • je kan opteren om bestanden op doel te behouden, ook al zijn ze op bron verdwenen (maar zie nadeel hierna)
  • kan je ook aansturen via script of terminal of command line
  • je kan een "dry-run" uitvoeren: ga na wat er allemaal zou worden geback-upped zonder dit effectief uit te voeren

Het ding heeft ook nadelen:
  • opslaan van een sessie -- bv. om alleen je map "documenten" te backuppen -- is niet duidelijk. Je hebt zó een andere sessie overschreven
  • geen waarschuwing voor het verwijderen van bestanden op doelschijf
  • gebruik van ingewikkelde, soms Engelstalige termen waarvan de uitleg niet steeds duidelijk is
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: Backup software
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/18, 08:23:50 »
Images van je HD/SSD kan je maken met partclone dat ingebakken zit
in Clonezilla. Het enige programma (naar ik weet...) om ext2/3/4 filesystemen
, ook incrementeel,te backuppen is "dump" (met als tegenhanger) "restore"
Dit  programma is zo oud als Unix (dus ook Linux) en is het standaard
backupprogramma in professionele omgevingen. Met dump/restore kan je
zelfs een root-filesysteem in zijn geheel wegschrijven (inclusief special-files,
zoals devices,sockets,fifo's) en weer terugschrijven op een partitie met
een andere grootte.
Dat kan met die programma's die op "rsync" zijn gebaseerd niet.
Maar om om clonezilla en dump/restore een goed backup systeem te bouwen
moet je wel in staat zijn om simpele shellprogrammaatjes te schrijven.

Maar ik heb het gebruik van dump en restore wel meer ge-opperd en het
lijkt wel of ik dat in het luchtledige zit te verkondigen :laugh:

Re: Backup software
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/24, 17:12:56 »
Bedankt voor alle reacties. Als een programma niet heel gebruiksvriendelijk is, weet ik niet of het zo aan mij is besteed. En zelf (shell)scripts schrijven is voorlopig niet aan de orde.  Van alles wat ik ben tegengekomen, is er nog geen Linux programma dat het haalt bij Macrium Reflect van Windows.
Je kunt met clonezilla wel een image maken, maar daarna niet incremental backups die die image als basis gebruiken en dat was eigenlijk een beetje wat ik zocht.

Voorlopig gebruik ik het standaard programma dat je ziet via: systeeminstellingen => backup. Dus dan heb ik enkel een backup van mijn persoonlijke map.

Is het ook mogelijk om backups te maken naar meerdere locaties met dat programma? Ik zie daar zo 1, 2, 3 geen instellingen voor. Het gaat mij dan met name om een naar een harde schijf te maken en een naar de online backup service Ubuntu One.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Backup software
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/25, 00:15:51 »
Is het ook mogelijk om backups te maken naar meerdere locaties met dat programma? Ik zie daar zo 1, 2, 3 geen instellingen voor. Het gaat mij dan met name om een naar een harde schijf te maken en een naar de online backup service Ubuntu One.
Nee, je kunt wel meerdere bronnen naar één doel doen, maar omgekeerd niet.

Re: Backup software
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/25, 11:15:44 »
Gebruiksvriendelijk image programma met grafische interface: Redo Backup
Download "iso" file en zet deze op een opstartbare USB-stick of brand de file op een cd.

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/systeembackup-ubuntu-12-04-met-ghost8/msg855417/#msg855417

Offline Algol

  • Lid
Re: Backup software
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/28, 21:47:43 »
Je kunt met clonezilla wel een image maken, maar daarna niet incremental backups die die image als basis gebruiken en dat was eigenlijk een beetje wat ik zocht.
Ubuntu heeft een uitstekende backup tool: tar.
Een incremental BU kan hiermee ook.
Voorbeeld:
sudo find / -newer name_of_last_backup_file ! -type d -print | \ tar czT - backup_file_name_or_device_namebron: Ubuntu Unleashed, 2013 Edition, Matthew Helmke, p.318.
Ik gebruik wel tar voor BU's, maar niet incrementeel, dus met dit commando heb ik geen ervaring.
Info in terminal: man tar
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup software
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/28, 21:59:07 »
clonezilla via bootable cd , Parted Magic.
http://partedmagic.com/doku.php
En parted magic kan veel meer.