Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeldscherm van laptop op tv  (gelezen 4839 keer)

Beeldscherm van laptop op tv
« Gepost op: 2015/08/01, 13:02:54 »
Ik wil video's (en dvd's)  op mijn laptop afspelen en kijken op tv.
Dat lukt allemaal heel simpel met de hdmi-kabel. Het beeld dat op tv wordt weergegeven, is echter groter dan het tv-scherm, waardoor de ondertiteling niet te zien is.
Via instellingen Beeldscherm van alles geprobeerd wat betreft de resoluties, maar krijg het niet goed.  Is er misschien aan aanvullende programma om dit toch voor elkaar te krijgen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/01, 15:08:38 »
Hoi, volgens moet je hierbij de instelling van de TV gebruiken en niet van de laptop.
Dit is dezelfde instelling waar je kiest voor 16:9, 4:3 en letterbox.
Succes.

Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/01, 15:38:09 »
Kijk je instellingen even na van zowel je tv als je speler op de laptop.

Zo is bekend van VLC dat je het scherm automatisch kan laten aanpassen.
Om de invloed van andere te weerstaan, is kennis over jezelf heel erg belangrijk |=| De toekomst is vastgesteld door de persoon die hem vorm geeft.

Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/01, 18:15:04 »
Bedankt voor de reacties.
@Koelieman, daar heb ik naar gezocht, maar de optie is er namelijk wel bij gewoon tv kijken, maar bij hdmi (bij mij dus de connectie met de laptop) is alleen 'breedbeeld' en 'Niet op schaal', dan verandert alleen de breedte van het beeld een beetje, maar niet naar boven om ook de ondertiteling te tonen.
@Ik gebruik VLC niet en dacht daarom dat er een aanvullend programmaatje zou zijn voor de instellingen van Linux Beeldscherm.


Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/01, 21:01:37 »
Ja, ga ik proberen. Net VLC geïnstalleerd, maar draait gewoon op de instelling van Linux.

Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/02, 16:54:11 »
Lukt me niet met VLC, zie geen gelijke vraag via de link die boven staat.
Dus wel hoe ik moet verbinden met hdmi, maar dat wist ik al. 
Met spiegelen krijg ik klein beeld op laptop en uitgerekt op tv. Zelf instellen lukt me niet, ik mis bij elke instelling een heel stuk rechts en ook onder, waardoor de ondertitel niet is te zien.
Ook met de instelling van de tv kom ik niet verder. 
Jammer dat met spiegelen de resolutie niet apart kan worden ingesteld, wordt automatisch beide (laptop en tv) 1024x768.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/02, 17:18:16 »
Ik begrijp dat de screen ratio het probleem is : 
   http://askubuntu.com/questions/393400/is-it-possible-to-have-two-different-dpi-configurations-for-two-different-screen

Waarschijnlijk is het ook afhankelijk van wat de grafische kaart kan en of het de modernste drivers heeft.
Kan je hier de output geven van
inxi -Fxz
ps:
Het artikel staat vol met andere links, maar ik raak het overzicht kwijt.

Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/02, 19:45:39 »
Op de regel inxi -Fxz in het terminalvenster krijg ik niet geïnstalleerd en dan de formule om alsnog te installeren.
Is dit om de drivers van de videaokaart te kunnen zien?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/02, 19:48:23 »
excuses, dan werk je waarschijnlijk met 12.04

inxi is niet standaard opgenomen in 12.04. De oplossing daar voor is het eerst te installeren : 
sudo apt-add-repository ppa:unit193/inxi
sudo apt-get update
sudo apt-get install inxi
Elke regel apart in de terminal invoeren (telkens gevolgd door ENTER)

Daarna :
inxi -Fxz
Selecteer de output met de muis, kopieer deze en plak die hier.
Als je die tekst hier plaatst, graag als code markeren  (zie het knopje met "#" in het bericht menu).

Uitleg over inxi :  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Inxi
« Laatst bewerkt op: 2015/08/02, 19:52:23 door EZ-man »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/02, 20:09:01 »
Ik heb uitgebreid met dat bijltje gehakt. Ik speel mijn eigengemaakte video's af via VLC met een oude Shuttle PC via een DVI kabel op beschikbare TV's. Bij nogal wat van die TV's, waaronder onze eigen TV, past het beeld niet. Het gaat er wat overheen en zo is o.a. de taakbalk weg. Daar heb ik van alles aan geprobeerd te doen, onder meer met het programma Xrandr.

Ik heb het opgegeven. Volgens mij zit het puur in de TV. Sommige TV's doen het namelijk wel goed. Ik gebruik Xubuntu. Daarin heb je een uitgebreid rechtermuisklik menu. Dat maakt deze rare situatie beheersbaar, want  gewoon met de muis naar het menu gaat niet omdat de hele taakbalk uit beeld is.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/02, 20:24:22 »
@EZ-man Ik gebruik Xubuntu 14.04.
@jvecht Het formaat van de laptop blijft goed als ik apart instel, (dus tv en laptop eigen resolutie.) Alleen als ik spiegelen aan vink, worden de resoluties helaas automatisch gelijk gesteld, daardoor wordt de laptop verkleind en de tv vergroot.
Op de laptop gaat het apart instellen goed, maar het beeld op tv is rechts korter en onder valt de onderkant weg, daardoor geen ondertiteling.
Op de tv zelf heb ik alleen de optie 'breedbeeld'  of 'Niet op schaal'.

Ik ga inxi installeren en dan kopieer ik de uitkomt hierheen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/02, 20:30:26 »
IK snap hem! Dat die resoluties gelijk worden is apart. Nou kan je op een laptop niet zomaar een beeldscherm extra aankoppelen. Bij mijn oude Shuttle heb ik én een VGA aansluiting en een DVI aansluiting. Dan reageert het tweede scherm op de DVI poort afzonderlijk op de resolutie. Hoe koppel jij de TV dan aan? Op de VGA poort, want geen DVI/HDMI poort aanwezig?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/02, 20:32:10 »
@EZ-man kun je hier op zien wat ik moet weten? Het bestand is hardware.html, extentie heb ik even veranderd in .txt.

Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/02, 20:36:45 »
@jvecht, dat is helemaal goed begrepen.
Ik heb een verbinding met de tv via hdmi.
Op de automatische instelling na als ik spiegelen aan zet en het te grote beeld op tv gaat het helemaal goed.
Vandaar dat ik dacht dat er misschien een uitgebreider programma was. Alle resoluties in Xubuntu instellingen beeldscherm heb ik geprobeerd en gaan geen van alle goed.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/02, 22:45:14 »
@jvecht, dat is helemaal goed begrepen.
Ik heb een verbinding met de tv via hdmi.
Op de automatische instelling na als ik spiegelen aan zet en het te grote beeld op tv gaat het helemaal goed.
Vandaar dat ik dacht dat er misschien een uitgebreider programma was. Alle resoluties in Xubuntu instellingen beeldscherm heb ik geprobeerd en gaan geen van alle goed.

Xrandr is dat uitgebreidere programma, maar je zou het niet nodig moeten hebben. Ik ga eens op zoek naar mijn kleine 14 inch schermpje om het na te doen. BRB
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/02, 23:35:00 »
Je moet niet spiegelen volgens mij.

Als je het tweede scherm inplugt krijg je dit:



Kies "Uittrekken naar rechts" (niet helemaal een goede vertaling misschien)

en in de instellingen heb ik hem zo staan:

laptop:



Eizo Nanao scherm:



Kom je er zo uit?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #17 Gepost op: 2015/08/03, 20:43:08 »
Nee, helaas. Uitrekken naar rechts verschuift het tv-beeld naar de foto van de schermbeveiliger.
Bij de eerste bijlage zie je de laptop en een rij films. (Was helaas te groot)
Bij de tweede bijlage kun je de setting zien van de tv (hdmi).

Denk je dat het zin heeft Xrandr te installeren?

Offline jolo

  • Lid
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #18 Gepost op: 2015/08/03, 21:32:00 »
In (X)ubuntu is xrandr standaard al aanwezig. Typ in het terminalvenster maar eens
xrandr [Enter]

Dan geeft deze info over de gedetecteerde schermen. Andere info over de mogelijkheden met xrandr is onder andere te vinden op https://wiki.archlinux.org/index.php/Xrandr

Wat je eventueel wel kunt installeren is Arandr.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #19 Gepost op: 2015/08/03, 22:37:12 »
Die schermen zijn niet genummerd als 1 en twee. Ze zijn gewoon gelijk. Er zit nog iets niet goed. Ik heb geen 14.04 meer draaien, maar misschien eens dat positie anders zetten?  Niet meer als gelijk aan laptop?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #20 Gepost op: 2015/08/04, 14:59:37 »
@jvecht Positie verdwijnt alleen als ik spiegelen aanvink. Als ik de positie verander, dan krijgt de laptop of de tv de schermbeveiliger te zien. 
Ook met de positie heb ik van alles al geprobeerd.
Hij staat, denk ik, 'gelijk aan' om een gelijk beeld op beide te zien. Dat gaat prima, alleen staat er geen resolutie van het tv-scherm in het rijtje. Ik denk dat dat het enige probleem is.

@jolo bij de bijlage de info van Xrandr. Is daar iets uit te halen anders dan welke schermen aangesloten zijn? Ga ik nu nog arandr proberen.


Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #21 Gepost op: 2015/08/04, 15:14:51 »
Helaas, ArandR heeft dezelfde resoluties.
Ik denk dat ik het maar opgeef.
Bedankt voor het meedenken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Beeldscherm van laptop op tv
« Reactie #22 Gepost op: 2015/08/04, 15:22:17 »
Misschien dat je tv geen info over de tv scherm doorgeeft aan de pc.
Je kunt in de xorg aangeven wat voor scherm dit is.(moeilijk).
Zoek een handleiding hoe in de  xorg,  om daar de resolutie/soort scherm, van  je tv, daar in te vermelden.

https://sites.google.com/site/computertip/system/app/pages/search?scope=search-site&q=xorg
Op bovenstaande site stond vroeger hoe je een xorg kunt maken.
En met xrandr kun je ook extra scherm resoluties maken.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/04, 15:25:03 door jan11000 »