Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "schoon houden"  (gelezen 1354 keer)

joostmeijer

  • Gast
"schoon houden"
« Gepost op: 2008/09/29, 15:14:05 »
Beste mede linuxers

Ik vroeg me af of het bij Linux ook nodig is om je systeem "schoon te houden" In Windows ben ik altijd ijverig bezig met allerlei programmaatjes om het schoon te houden, maar is dit ook nodig in Linux. Als het nodig is zijn er dan programmaatjes voor of bepaalde dingen die je dan moet doen.

Alvast bedankt

Joost Meijer

Offline lordnoid

  • Lid
"schoon houden"
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/29, 15:19:19 »
Schijfdefragmentatie of registerschoonmaak zijn niet nodig in Ubuntu.
Als je gewoon je ongebruikte programma's en data weer verwijdert en alleen programma's uit de pakketbronnen installeert is er weinig aan de hand denk ik. In de pakketbronnen staan namelijk geen programma's die ongewenste troep meeinstalleren. Dat is een van de grootste oorzaken van een vervuild systeem in Windows.

Offline Bobbie

  • Lid
"schoon houden"
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/29, 15:50:26 »
Wat je wel kan doen, is wanneer je pakketjes installeert, download hij een bestandje en deze kan je erna laten verwijderen door een comando in je terminal: "sudo apt-get clean"
dit is ook automaties in te stellen via,
Systeem > Beheer > Synaptic pakketbeheer
Instellingen - voorkeuren - bestanden
- opgehaalde pakketten verwijderen na installatie
- gebufferde pakket bestanden verwijderen

Offline Dave

  • Lid
"schoon houden"
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/29, 16:27:51 »
valt wel eens op dat bij het installeren er vele Mb's binnen komen en bij het verwijderen soms maar een paar kb verwijderd. Net als met afhankelijkheden die meekomen en niet altijd opgeruimd worden.

Online vanadium

  • Lid
"schoon houden"
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/29, 17:01:14 »
valt wel eens op dat bij het installeren er vele Mb's binnen komen en bij het verwijderen soms maar een paar kb verwijderd. Net als met afhankelijkheden die meekomen en niet altijd opgeruimd worden.Standaard inderdaad niet, maar dat kan allemaal vooralsnog in Pakketbeheer of via de commandolijn.

"schoon houden"
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/29, 18:34:38 »
Joost volgens mij maak je je het jezelf moeilijker dan nodig. In mijn ervaring is opruimen van achtergebleven restanten, afgezien van de door Bobbie genoemde opties, niet echt nodig met Ubuntu. Zolang je .deb bestanden (handmatig of met synaptic/apt-get) installeert weet dpkg gewoonlijk wel weer alles te de-installeren. Wat overblijft is misschien een paar honderd MB (volgens mij niet eens) per jaar en dat is met een gemiddelde harde schijf van 160 GB niet echt de moeite waard. Helemaal als je na een half jaar weer een schone installatie doet bij een nieuwe versie van Ubuntu.

Wat wel eens nuttig is, is als je weinig reboot, om de paar maanden als root je /tmp/ map (deze bevat tijdelijke bestanden die weg kunnen) helemaal leeg maken omdat als hier veel in staat het opstarten traag kan worden.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
"schoon houden"
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/29, 18:49:03 »
Als je iets hebt gedeïnstalleerd, in de terminal het commando sudo apt-get autoremove gebruiken. Let wel; dit scheelt per 6 maanden mischien een paar MB. En zoals eerder gezegd is het "normaal" om niet te upgraden naar een nieuwe versie van het systeem, maar om de nieuwe release over de oude installatie heen te schrijven dan heb je dus meteen weer een perfect schone installatie.

Korrtom: de vervuiling is zo minimaal dat het geen zin heeft je erover druk te maken. :D

joostmeijer

  • Gast
"schoon houden"
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/30, 11:05:07 »
Dankje voor jullie reacties, ik ben blij om te horen dat het niet zo een klus is als bij windows :)

Mvg,

Joost