Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aptdeamon na update Xubuntu 16.04  (gelezen 1387 keer)

Offline Johncr

  • Lid
aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Gepost op: 2017/03/22, 17:20:27 »
Dag allemaal,
Enige weken geleden verving ik Xubuntu 14.04 na een schone installatie door Xubuntu 16.04 LTS. Vanmorgen ontving ik een update, deze werd na enkele minuten onderbroken met de mededeling:
"failure: file system check of the root filesystem failed. the root filesystem on /dev/sdb1/ requires a manual fsck".
Als ik herstart kom ik na Grub niet meer op het openingsscherm van Xubuntu. Ik veronderstel dat ik Xunutu opnieuw moet installeren, graag uw advies.

Hartelijke groet,
John

Op schijf sdba staat windows 10.

Offline Johncr

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/22, 17:59:52 »
Mogelijk geeft bijgaande foto van het scherm na Grub meer duidelijkheid.

Groet,
John

Offline vanadium

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/23, 09:29:45 »
Geef aan de propot die verschijnt het commando
fsck /dev/sdb1
in. Dit start een "manuele" schijfcontrole, waarbij je vragen zullen gesteld worden omtrent correctieve acties die moeten genomen worden.

Dit wijst op een ernstige beschadiging van het bestandssysteem. Hen je iets voorgehad, bijvoorbeeld een onverwachte stroomuitval of een vastloper? Het is niet zeker of het systeem er daarna onbeschadigd uitkomt: mogelijk zal je inderdaad beter herinstalleren.

Als het probleem met regelmaat zou terugkomen, dan kan dit wijzen op falende hardware.

Offline Johncr

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/23, 10:03:05 »
Hallo Vanadium,
Veel dank voor je reactie, ik zal je commando proberen, als het echter te technisch wordt, haak ik af. Pc is 5 jaar oud, draaide tot dusver vlekkeloos met Xubuntu, geen stroomuitval of vastloper. Enige wat ik kan bedenken dat ik xubuntu 16.4 op een te oude dvd (5 jaar) brandde. Controle van Xubuntu van de schijf gaf echter aan dat er geen fouten waren geconstateerd, de installatie ging probleemloos.
PC heeft 4 GB intern geheugen, is het misschien beter om Mint te installeren?

Hartelijke groet,
John

DarkEra

  • Gast
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/23, 11:07:34 »
Bij falende hardware zoals een harde schijf, waarvan ik denk dat dit het geval is, heeft het totaal geen nut om Mint of eender welk ander OS te installeren. Een nieuwe harde schijf plaatsen indien deze daadwerkelijk aftakelende is, is de beste optie. Dus voer eerst het commando wat gegeven is uit om na te gaan of de harde schijf geen slechte sectoren bevat. :)

Offline Johncr

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/23, 11:11:09 »
Hallo Vanadium,
Je hebt vandaag weer iemand blij gemaakt, mijn dank is grenzeloos, PC draait weer als een zonnetje, zeker gelet op bijgaand scherm, zag ik veel demonen op mijn pad. Ben overigens wel benieuwd wat er gebeurt bij een volgende update.
Heel veel dank!
Hartelijke groet,
John

Offline Johncr

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/23, 13:17:49 »
Dag allemaal,

Bij het openen van Synaptic krijg ik twee foutmeldingen in de pakketten libc6-dbg en libc6-dev. Hoe los ik dit op?
Ik neem aan dat deze melding te maken heeft met mijn eerdere melding over aptdeamon.

Groet,
John

Offline vanadium

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/23, 13:34:26 »
Dit zijn inderdaad pakketten die "gebroken" zijn. Ik zou die proberen verwijderen en herinstalleren. Doe dat met de commandolijn: dan kan je de uitkomst hier posten zodat we kunnen meevolgen:

Verlaat synaptic, open een terminal en:
sudo apt-get remove libc6-dbg libc6-dev
sudo apt-get clean
sudo apt-get install  libc6-dbg libc6-dev
(Ik voeg er de "clean" bij om eventuele pakketarchieven te verwijderen - zo moet het systeem het pakket terug van internet halen).

Als het eerste commando een foutmelding geeft, zal het niet werken: post dan de uitkomst van dat commando hier.

Offline ajjp

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/23, 14:02:35 »
Of simpeler: in Synaptic > Bewerken > Defecte pakketten repareren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/23, 16:17:39 »
Of simpeler: in Synaptic > Bewerken > Defecte pakketten repareren.
Eerst dat proberen! Is het eenvoudigste!

Offline Johncr

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/23, 21:12:41 »
Hallo AJJP en Vanadium,
Defecte pakketten repareren via Synaptic is gelukt, ben daar heel blij mee! Had die optie wel gezien, maar omdat ik niet kon overzien wat deze teweeg zou brengen, durfde ik daar niet voor te kiezen. Na deze reparatie diende zich de update aan die de aptdeamon foutmelding gaf, de installatie  verliep nu vlekkeloos, kortom, ik ben een blije Xubuntu-gebruiker. Veel dank voor jullie werk!

Hartelijke groet,
John

Offline ajjp

  • Lid
Re: aptdeamon na update Xubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/23, 21:39:18 »
Citaat
Veel dank voor jullie werk!
Nou, was geen werk hoor!